iFixit: اتصال ماهواره‌ای آیفون‌های سری 14 به لطف مودم کوالکام و یک قطعه ساخت اپل فراهم شده است

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1401/6/30        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : اتصال ماهواره‌ای Satellite Connection ، Apple iPhone 14 ، Apple iPhone 14 Plus ، Apple iPhone 14 Pro ، Apple iPhone 14 Pro Max ، اپل Apple
واحد خبر mobile.ir : کسب و کار خصوصی iFixit – که در شهر سان لوئیس اوبیسپو از ایالت کالیفرنیا واقع شده – مجموعه‌ای‌ست که با ارائه راهنمای تعمیر گجت‌ها و محصولات الکترونیکی، به صورت رایگان به شهرت رسیده است. از دیگر اقدامات جالب این مجموعه، کالبدشکافی اسمارت‌فون‌های معروف از جمله آیفون‌های اپل است. معمولا در جریان این کالبدشکافی‌ها، حقایقی کشف می‌شود که در برخی موارد حتی شرکت سازنده محصول نیز به آن اشاره نکرده است. امسال هم کمی پس از معرفی آیفون‌های سری 14، مجموعه iFixit با کالبدشکافی این دیوایس‌ها به اطلاعات جالبی دست یافت که از جمله آن می‌توان به وجود مودم کوالکام و یک قطعه سخت‌افزاری جدید اپل برای ارتباط گوشی با ماهواره اشاره کرد.

حدود دو هفته قبل، کمپانی اپل از خانواده آیفون 14 رونمایی کرد. یکی از قابلیت‌های کاربردی آیفون‌های جدید آن است که در صورت نبود وای-فای یا داده‌های سلولی، این گوشی‌ها می‌توانند مستقیما به ماهواره متصل شده و پیغام اضطراری ارسال کنند. طبق گزارشی که اخیرا از سوی رویترز منتشر شد، اتصال آیفون‌های جدید به ماهواره به لطف دو مورد میسر شده است: مودم Snapdragon X65 (محصول کوالکام) و همچنین یک قطعه فرکانس رادیویی که خود اپل آن را طراحی کرده است.

شاید فکر کنید وظیفه مودم داخلی X65 صرفا اتصال به شبکه 5G باشد، اما حقیقت آن است که این مودم با پشتیبانی ازband n53 (باند فرکانس مورد استفاده توسط ماهواره‌های Globalstar) می‌تواند زمینه اتصال گوشی به ماهواره را نیز فراهم کند. کمپانی مخابراتی Globalstar چندی پیش از توافقی با اپل خبر داد که به موجب آن اپل 85 درصد از ظرفیت پهنای باند شبکه ماهواره‌ای Globalstar را برای قابلیت ارسال پیام اضطراری در آیفون، به خود اختصاص می‌دهد. همان طور که گفته شد، علاوه بر مودم X65، یک قطعه سخت افزاری (به همراه نرم‌افزار اختصاصی) نیز به منظور اتصال گوشی به ماهواره در آیفون‌های سری 14 به کار گرفته شده که طراحی آن توسط اپل انجام شده است.

ساز و کار قابلیت جدید آیفون به این شکل است: زمانی که کاربر در شرایط خاصی قرار گرفته و برای درخواست کمک اقدام به راه‌اندازی تماس اضطراری یا Emergency SOS می‌کند، اگر ناحیه‌ای که کاربر در آن به سر می‌برد فاقد پوشش سلولی یا وای-فای باشد، آیفون به طور خودکار به ماهواره متصل شده و پیام اضطراری را از این طریق ارسال می‌کند. البته از قرار معلوم این اتصال مستلزم آن است که کاربر در فضای باز بوده و با راهنمایی اپلیکیشنی اختصاصی که بدین‌منظور از سوی اپل طراحی شده، آیفون خود را با درجه و زاویه مناسب به سمت آسمان گرفته و چیزی در این میان حایل نباشد.

این سرویس جدید اپل به واسطه یک آپدیت نرم‌افزاری از نوامبر امسال در دسترس قرار خواهد گرفت. استفاده از این سرویس فقط تا دو سال اول رایگان است (البته اپل هنوز جزییات قیمت‌گذاری این سرویس در آینده را اعلام نکرده است). در حال حاضر، سرویس اتصال به ماهواره برای ارسال پیام اضطراری در مرحله تست بتا قرار داشته و به دو کشور آمریکا و کانادا محدود است. البته پوشش این سرویس در عرض جغرافیایی بالاتر از 62 درجه (مناطق شمالی کانادا و آلاسکا) ممکن است با مشکل مواجه شود.

گفته می‌شود تیم تراشه‌های اپل در حال کار کردن روی یک مودم داخلی 5G است تا بتواند آیفون‌ را به طور کلی از قطعات کوالکام بی‌نیاز کند. البته اهداف اصلی این تیم افزایش بازدهی (عمر طولانی‌تر باتری) و کاهش پرداخت حق مالکیت معنوی است تا به این وسیله حاشیه سود هر آیفونی که به فروش می‌رسد بالاتر رود. برخی شایعات حاکی از آنند که نخستین مودم اپل در سال 2024 آماده بهره‌برداری خواهد بود. هرچند که ساخت یک مودم فرآیند بسیار پیچیده‌ای داشته و بسیاری از تحلیلگران در موفقیت اپل در این زمینه (حداقل در کوتاه‌مدت) اظهار تردید کرده‌اند.

منبع : iFixit