بلومبرگ: ممکن است هدست واقعیت ترکیبی اپل با نام Reality به تولید برسد

نمایش خبر

تاریخ : 1401/6/9        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : واقعیت ترکیبی Mixed Reality ، واقعیت افزوده Augmented Reality ، واقعیت مجازی Virtual Reality ، اپل Apple
واحد خبر mobile.ir : ظهور تکنولوژی‌های واقعیت مجازی (VR) و واقعیت افزوده (AR)، فرصت‌های فراوانی را برای کمپانی‌های فعال در عرصه فناوری به وجود آورده است. این فرصت‌ها به قدری قابل‌توجه‌اند که چند سالی‌ست شاهد تولید انبوه هدست‌های VR و AR و شکل گرفتن بازاری پرسود برای این محصولات هستیم. در حال حاضر، متا (فیس‌بوک سابق) یکه‌تاز این بازار بوده و پس از آن برندهایی مثل DPVR و HTC نیز به چشم می‌خورند. مدتی‌ست زمزمه‌هایی مبنی بر ورود اپل به عرصه تولید این نوع هدست‌ها به گوش می‌رسد که تا کنون در حد شایعه باقی مانده است. البته شواهد حاکی از آنند که در آینده نه چندان دور، هدست‌های VR و AR اپل نیز وارد بازار خواهند شد.

طبق گزارشی که روز یکشنبه 28 آگوست 2022 (6 شهریور 1401) در وب‌سایت بلومبرگ منتشر شد، از روی برخی درخواست‌های ثبت‌شده برای نشان‌های تجاری، می‌توان حدس زد که اپل قصد دارد با تولید هدست‌های VR و AR، یک رده دیگر به محصولات سخت‌افزاری خود اضافه کند. نشان‌های تجاری مذکور با نام‌های Reality Pro ،Reality One و Reality Processor در ایالات متحده، بریتانیا، اتحادیه اروپا، کانادا، استرالیا، نیوزیلند، عربستان سعودی، کاستاریکا و اروگوئه به ثبت رسیده است. درخواست برای ثبت این نشان‌ها از سوی اپل انجام نشده، اما همگی این درخواست‌ها از الگویی پیروی می‌کنند که اپل قبلا در گذشته به کار گرفته بود: تکیه بر مؤسسه‌های حقوقی که قبلا برای به انحصار در آوردن برندها، آنها را به خدمت گرفته بود.

درخواست هر سه نشان تجاری فوق از طرف کمپانی Immersive Health Solutions LLC به USPTO ارائه شده است. به گزارش بلومبرگ، کمپانی یادشده صرفا یک شرکت صوری بوده و تنها حدود 6 ماه از ثبت قانونی آن می‌گذرد. جالب است بدانید Immersive Health Solutions LLC نیز خود توسط یک شرکت صوری دیگر تحت عنوان Corporation Trust به ثبت رسیده که عمدتا از سوی شرکت‌هایی که نمی‌خواهند شناسایی شوند، جهت درخواست پتنت یا نشان تجاری به کار گرفته می‌شود.

احتمال می‌رود هدست اپل ترکیبی از تکنولوژی واقعیت مجازی و واقعیت افزوده باشد تا بتواند رقابت نزدیکی با هدست‌های متا داشته باشد. البته، سخنگوی اپل از اظهارنظر درباره درخواست‌های فوق خودداری کرده است. لازم به ذکر است، هنوز هیچ یک از این درخواست‌ها مورد تأیید قرار نگرفته و هیچ تضمینی نیست که در نام‌گذاری محصولات آینده اپل از نام‌های Reality Pro ،Reality One و Reality Processor استفاده شود، اما ظاهر امر نشان می‌دهد که Reality One به نام هدست مربوط بوده و Reality Pro نیز به ورژن پیشرفته‌تر آن اشاره می‌کند. Reality Processor هم به احتمال زیاد نام واحد پردازشی هدست است که به گفته برخی منابع، شباهت زیادی به تراشه M2 (به کاررفته در MacBook Air 2022) دارد.

تمایل اپل به استفاده از نام Reality به سال 2017 برمی‌گردد؛ زمانی که برای نخستین بار خبر کار کردن اپل روی پلتفرمی موسوم به realityOS شنیده شد. پس از آن، اپل در سال 2019 یک کیت توسعه نرم‌افزار تحت عنوان RealityKit را برای توسعه‌دهندگان عرضه کرد تا به کمک آن بتوانند محتوای واقعیت افزوده تولید کنند. گفته می‌شود هدست واقعیت ترکیبی اپل، ورژن‌های واقعیت مجازی و واقعیت افزوده‌ای از اپلیکیشن‌های کنونی اپل – از جمله FaceTime و Maps – و همچنین گزینه‌هایی برای استفاده از مدیا، ورزش و بازی در واقعیت مجازی را ارائه خواهد کرد.

کمپانی اپل در رویدادی که به‌زودی در 7 سپتامبر (16 شهریور) تحت عنوان Far Out برگزار خواهد کرد، قرار است از جدیدترین محصولات خود از جمله آیفون‌های سری 14 رونمایی کند. اما به هیچ وجه انتظار نداشته باشید که در این رویداد از یک هدست واقعیت ترکیبی پرده‌برداری شود. به گفته مینگ-چی کو (Ming-Chi Kuo)، یکی از کارشناسان حوزه فناوری، احتمال دارد هدست واقعیت ترکیبی اپل در ژانویه 2023 معرفی شود.

منبع : Bloomberg


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا