پیش‌بینی Canalys از بازار اسمارت‌فون خاورمیانه در سال 2023 – رشد عرضه در سایه طرح‌های دیجیتال دولت‌ها

نمایش خبر

تاریخ : 1401/7/21        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : آمار Statistics ، کانالیز Canalys
واحد خبر mobile.ir : مؤسسه پژوهشی Canalys به‌تازگی پیش‌بینی خود را از بازار اسمارت‌فون منطقه خاورمیانه منتشر کرد. به گفته کارشناسان Canalys، انتظار می‌رود خاورمیانه یکی از مناطق موفق از حیث رشد عرضه اسمارت‌فون در سال 2023 باشد. بهبود اوضاع اقتصادی و طرح‌های دیجیتال از سوی «شورای همکاری خلیج فارس» مهم‌ترین پیشران‌های بازار موبایل خاورمیانه به شمار می‌روند. طبق برآورد Canalys، پیش‌بینی می‌شود حجم عرضه گوشی‌های هوشمند در خاورمیانه طی سال 2023 به حدود 46 میلیون دستگاه (به ارزش 15 میلیارد دلار) برسد. با فرض صحت این پیش‌بینی، رشد عرضه اسمارت‌فون در خاورمیانه در سال 2023 حدود 13 درصد و متوسط قیمت فروش 325 دلار خواهد بود.

پیش از پرداختن به جزییات بیشتر، لازم به ذکر است در گزارش اخیر Canays، کشور ترکیه جزو منطقه خاورمیانه به حساب نیامده است.

به گفته مانیش پراوین‌کومار (Manish Pravinkumar)، مشاور ارشد Canalys، خاورمیانه با سرعت زیادی در مسیر دیجیتالی‌سازی پس از کرونا حرکت می‌کند. دولت‌های امارات متحده عربی و عربستان سعودی سرمایه‌گذاری‌های دیجیتال (از جمله ارتباطات نسل پنجم) را در اولویت قرار داده تا به این وسیله اقتصاد خود را به سمت یک اقتصاد دانش-بنیان پیش ببرند. گوشی‌های هوشمند را می‌توان عامل اصلی تحول به سمت سبک زندگی دیجیتال تلقی کرد؛ تحولی که عمدتا از طرح‌های ابتکاری سراسری (مثل پرداخت‌های دیجیتال) نشأت می‌گیرد. در کوتاه‌مدت، عواملی از قبیل ریکاوری سریع کسب‌وکار و سفرهای تفریحی در خاورمیانه موجب تقویت بیش از پیش بازار اسمارت‌فون این منطقه خواهد شد.

البته در این میان نباید از نقش سیاست‌ دولت‌ها برای صدور ویزاهای طولانی‌مدت (مثل ویزای طلایی یا Golden Visa) غافل ماند که به نوبه خود حجم سرمایه‌گذاری قابل‌توجهی را به سمت ساخت‌وساز و استارت-آپ‌ها روانه کرده است. عامل مهم دیگر، برگزاری رویدادهای بین‌المللی و به ویژه جام جهانی 2022 قطر است که فرصت‌های مناسبی را برای کسب‌وکارهای مختلف در کشورهای همسایه ایجاد کرده است. همه این‌ها نشانه‌های مثبتی‌ست که فروشندگان اسمارت‌فون را به سرمایه‌گذاری بیشتر در منطقه به منظور افزایش سهم خود از این بازار ترغیب می‌کند. این در حالی‌ست که در سایر مناطق، شاهد چشم‌اندازی منفی از کسب‌وکارها و مصرف‌کنندگان هستیم.

وضعیت عرضه گوشی‌های هوشمند در بازار خاورمیانه از 2018 تا 2022 و پیش‌بینی تا 2026

سانیام چورازیا (Sanyam Chaurasia)، از تحلیلگران Canalys، بر این باور است که دوقطبی بودن بخش مصرفی در خاورمیانه، فرصت‌های متنوعی را برای بازیگران نوظهور این عرصه فراهم کرده است، به‌ویژه آنها که رده بالای بازار را نشانه گرفته‌اند. از یک سو، خاورمیانه در حال جذب جمعیت زیادی از مهاجرین به عنوان نیروی کار است که می‌تواند تقاضای جدیدی را برای دیوایس‌های بازار انبوه به دنبال داشته باشد. از سوی دیگر، با توجه به حجم بالای ثروت در خاورمیانه، بیش از نیمی از ارزش فروش در این منطقه (به جز ترکیه) به گوشی‌های هوشمند با قیمت بالای 500 دلار مربوط می‌شود.

این رده از بازار عمدتا در اختیار اپل و سامسونگ است که روی هم رفته حدود 96 درصد از عرضه را به خود اختصاص می‌دهند. به گفته چورازیا، برندهای چینی – از جمله آنر، اوپو و شیائومی – در پی آنند که وضعیت کنونی را به چالش بکشند. این مهم با افزایش چشمگیر سرمایه‌گذاری این برندها در خاورمیانه طی یک بازه چند ساله محقق می‌شود.

به گفته مانیش پراوین‌کومار، برای به دست آوردن مقبولیت در بین مصرف‌کنندگان محلی و کانال فروش، هیچ راه سریعی وجود نداشته و این امر صرفا با سرمایه‌گذاری در حد برندها، حاصل نمی‌شود. برای اینکه یک برند بتواند خدمات و اکوسیستم خود را گسترش دهد، باید حداقل چندین سال با کانال‌های خرده‌فروشی و اپراتورها همکاری سازنده داشته باشد. شکی نیست که این پروسه زمان‌بر است، اما برای فروشندگان اسمارت‌فون، مبنای توسعه پایدار در این منطقه به شمار می‌آید.

منبع : Canalys


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا