تعمیرپذیری آسان آیفون 14 - بزرگ‌ترین طراحی مجدد یک آیفون از زمان آیفون X به این‌سو

نمایش خبر

تاریخ : 1401/6/29        نویسنده: آرش افراسیابی
برچسب‌ها : حق تعمیر Right to Repair ، Apple iPhone 14 ، Apple iPhone 14 Plus ، اپل Apple
واحد خبر mobile.ir : پس از شکل‌گیری جنجال‌های گسترده پیرامون مسئله حق تعمیر یا Right to Repair که در نهایت با تبدیل شدن به قانون در برخی مناطق، سازندگان مختلف را به ارائه سرویس و قطعات یدکی برای تعمیر دستگاه‌ها وا داشت حالا نشانه‌‌هایی از تغییر در روند ساخت و تسهیل تعمیرات از سوی یکی از تأثیرگذارترین نام‌ها در دنیای موبایل یعنی اپل ظهور کرده است؛ مجموعه تعمیراتی iFixit که هر ساله با حضور گوشی‌های جدید اپل در بازار اقدام به باز کردن کامل یا اصطلاحا teardown آیفون‌ها کرده و امتیازی را به کیفیت تعمیر آن‌ها اختصاص می‌دهد در این نوبت از تغییرات مهمی در طراحی آیفون 14 خبر داده که از زمان ارائه آیفون X به این سو بی‌سابقه بوده است.

در مطلبی که به همین منظور در سایت iFixit منتشر شده این‌گونه آمده است: «بهترین ویژگی آیفون 14، موردی‌ست که اپل چیزی در مورد آن به شما نگفته است. [ویژگی] SOS ماهواره‌ای و دوربین بزرگ‌تر را فراموش کنید. سر تیتر خبر این است: اپل [بخش‌های] داخلی آیفون 14 را برای تعمیر راحت‌تر، مجددا به‌طور کامل طراحی کرده است.» این تغییر که از بیرون به هیچ عنوان مشخص نیست یکی از برجسته‌ترین نکات جدید در ساختار آیفون 14 بوده که برای اولین بار پس از مدت‌ها در یک گوشی آیفون به‌کار گرفته شده است. این شرایط البته تنها منحصر به گوشی ارزان‌تر این سری یعنی آیفون 14 (و احتمالا آیفون 14 پلاس که ماه آینده میلادی به بازار عرضه می‌شود) بوده و آیفون 14 پرو و آیفون 14 پرو مکس مثل آیفون 12 و آیفون SE هنوز به روال سابق و بدون تغییر در طراحی ارائه می‌شوند.

آیفون 14 در نگاه اول و با مرور مشخصات آن به اندازه‌ای به آیفون 13 سال گذشته شباهت دارد که برخی منابع مثل The Verge پیشنهاد کرده‌اند که آن را iPhone 13s بنامیم! این شباهت اما همانطور که در ادامه می‌بینیم حداقل در بحث تعمیرات ادامه نیافته و یک تفاوت بنیادین، آیفون 14 را در جایگاه بسیار بالاتری قرار می‌دهد. در آیفون 14 طبق معمول با باز کردن دو پیچ در نظر گرفته در پایین دستگاه، امکان دسترسی آسان به صفحه‌نمایش فراهم می‌شود اما برخلاف آیفون 13 که در زیر صفحه‌نمایش باتری گوشی قرار داشت، خبری از باتری در این‌جا نبوده و یک محاظ فلزی در زیر پنل قرار گرفته است.

بدین‌ترتیب می‌توان حدس زد که راه دسترسی به باتری و دیگر قسمت‌های داخلی دستگاه نه از روی گوشی بلکه از زیر آن است. به‌گفته iFixit در این حالت می‌توان به‌سادگی و با همان تکنیک‌های حرارتی معمول، کاور بخش پشتی را نیز از جای خود خارج کرد؛ امری‌که مدت‌ها بود امکان آن وجود نداشت.

این موضوع با این‌که در نگاه اول چندان با اهمیت به‌نظر ‌نمی‌رسد اما بعد از مدت‌ها امکان جدا کردن کاور بخش پشتی تنها با باز کردن پیچ‌های پایین دستگاه را فراهم می‌کند و بدین‌ترتیب در صورت افتادن گوشی از دست و شکستن یا ترک برداشتن قاب پشتی، برخلاف آیفون 13 که تعمیر بسیار پیچیده‌ وگران‌قیمتی (در حدود 600 دلار بدون AppleCare+) را در این زمینه طلب می‌کرد می‌توان به‌آسانی و با هزینه‌ای بسیار کم‌تر (169 تا 199 دلار برای قاب پشتی آیفون 14 و احتمالا آیفون 14 پلاس) قاب تازه‌ای را جایگزین آن کرد. به بیان دیگر با باز کردن دو پیچ پایینی، قاب پشتی و صفحه‌نمایش به‌راحتی از جای خود خارج می‌شوند و همه بخش‌های دیگر دستگاه در یک قاب میانی یا middle frame جای می‌گیرند. این رویه وقتی جالب‌تر می‌شود که بدانیم مطابق سندی که از طرف سایت MacRumors مشاهده شده اپل استورها و ارائه‌کنندگان مجاز خدمات اپل می‌توانند به‌سادگی یک فریم میانی جدید را به کاربرانی ارائه کنند که صفحه‌نمایش، قاب پشتی و دوربین‌های بخش پشتی آن‌ها سالم باشد.

اهمیت این موضوع در نگاه کایل وین (Kyle Wiens) مدیرعامل مجموعه iFixit تنها به تعویض آسان صفحه‌نمایش و قاب پشتی محدود نشده و از یک تغییر بزرگ‌تر حکایت دارد؛ به‌گفته وین «فریم میانی فلزی جدید که از چارچوب گوشی پشتیبانی می‌کند، نیازمند یک تغییر طراحی داخلی کامل، یک بازاندیشی [در بخش] RF و یک [تلاش] مضاعف موثر [برای حفظ] پارامترهای حفاظت IP است. به بیان دیگر اپل دوباره به تخته طراحی بازگشته و با کار مجدد روی [اجزای] داخلی آیفون، تعمیر آن را آسان‌تر کرده است.» بر طبق اسناد اپل پس از تعویض شیشه بخش پشتی در آیفون 14 و آیفون 14 پلاس باید یک فرایند کالیبره کردن نرم‌افزاری که اپل از آن با عنوان System Configuration یاد می‌کند صورت پذیرد. هنوز مشخص نیست که در صورت انجام نشدن این فرایند چه عواقبی در انتظار کاربران است اما احتمالا جدا از نمایش ارور استفاده از قطعات غیر اصلی، ممکن است در فرایند شارژ وایرلس دستگاه مشکلاتی ایجاد شود یا فلش LED و میکروفون بخش پشتی از کار بیفتند.

برخلاف آیفون 14، شرایط در دو مدل آیفون 14 پرو مثل گذشته بوده و هنوز با باز کردن پیچ‌های پایین دستگاه تنها می‌توان به صفحه‌نمایش دسترسی پیدا کرده و روند تسهیل تعمیر آیفون 14 به این گوشی‌ها تسری پیدا نکرده است. به‌جز بهبودهای اشاره شده در روند تعمیر سری آیفون 14، مجموعه iFixit به یک شکاف بزرگ یا large gap در قسمت‌های داخلی نسخه مخصوص بازار آمریکای این گوشی اشاره می‌کند که درست در جایی‌ست‌که پیش از این اسلات سیم‌کارت دستگاه قرار داشت. ذکر این نکته اهمیت دارد که ورژن در نظر گرفته شده برای بازار آمریکای این گوشی بدون سیم‌‌کارت فیزیکی عرضه می‌شود.

iFixit در پایان بررسی آیفون 14، امتیاز تعمیرپذیری 7 از 10 را برای این گوشی در نظر گرفته که با وجود آن‌که هنوز امتیاز ایده‌آلی به‌نظر نمی‌رسد اما بالاترین امتیازی‌ست که این مجموعه از آیفون 7 به این سو به گوشی‌های اپل اختصاص داده است.

آی‌فیکس‌ایت بدین‌ترتیب از آیفون 14 به‌عنوان تعمیرپذیرترین گوشی آیفون در طی چندین سال گذشته یاد می‌کند. برای مشاهده سایر قسمت‌های داخلی iPhone 14 و روند بازگشایی و دسترسی به اجزای داخلی این گوشی می‌توانید از لینک منبع زیر استفاده کنید.

منبع : iFixit


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا