گزارش کانالیز از بازار جهانی موبایلی در سه‌ماهه سوم سال 2021 – اپل به جایگاه دوم بازگشت

نمایش خبر

تاریخ : 1400/8/8        نویسنده: آرش افراسیابی
برچسب‌ها : آمار Statistics ، کانالیز Canalys ، سامسونگ Samsung ، اپل Apple ، شیائومی Xiaomi ، اوپو Oppo ، ویوو Vivo
واحد خبر mobile.ir : مجموعه کانالیز در روز جمعه 29 اکتبر 2021 (7 آبان 1400) جدیدترین گزارش خود را از میزان عرضه گوشی‌های هوشمند در سه‌ماهه سوم سال 2021 منتشر کرد؛ مطابق این گزارش در مجموع 325.5 میلیون اسمارت‌فون در این بازه زمانی عرضه شده که با ادامه بحران فراگیر کمبود چیپ‌ست نسبت به 348 میلیون زمان سال قبل، کاهشی 6 درصدی را نشان می‌دهد. نکته جالب قابل اشاره در این تحلیل به جایگاه اپل تعلق دارد که بار دیگر مقام از دست رفته خود را از شیائومی بازستانده و به مقام دوم عرضه‌کنندگان گوشی‌های هوشمند باز گشته است. یکی از بالاترین نرخ‌های رشد این نوبت نیز به اپل تعلق دارد و این در حالی‌ست که برندهای اول و سوم با رشد منفی روبرو شده‌اند.

Apple iPhone 13 mini

کانالیز در ابتدای گزارش خود به‌طور ویژه به وضعیت فعلی اپل و جایگاه آن در بین دیگر برندهای عرضه‌کننده اسمارت‌فون پرداخته است. اپل در این نوبت با معرفی خانواده آیفون 13 موفق به ارائه 49.2 میلیون گوشی به بازار شده که نسبت به 43.1 میلیون سال قبل رشدی 14 درصدی را نشان می‌دهد. اپل در سال گذشته در چنین زمانی تنها 12 درصد از سهم بازار را در اختیار داشت اما سهم این برند طبق آمار این موسسه تحقیقاتی به 15 درصد رسیده و بدین‌ترتیب موفق به پشت سر گذاشتن شیائومی و تکیه زدن بر جایگاه دوم این لیست شده است.

تخمین میزان عرضه گوشی‌های هوشمند براساس شرکت سازنده در سه‌ماهه سوم سال 2021

لو ژوان چیو (Le Xuan Chiew) از تحلیلگران کانالیز در این زمینه می‌گوید: «آیفون 13 شروع قدرتمندی داشت. پیش‌سفارش‌ها بالا بود و برخلاف سال قبل، اپل امکان استفاده از تمامی فروشگاه‌های خرده‌فروشی خود را برای افزایش فروش داشت. برای [آن‌دسته از] مشتریان با آیفونی با عمر دو یا سه ساله، این دستگاه‌ها با دوربین‌ها و عمر باتری بهتر و البته 5G آپگریدی قانع‌کننده‌ای را به نمایش گذاشتند. اما عملکرد اپل از آیفون 13 بسیار فراتر می‌رود؛ برای مثال این [شرکت] با تخفیف عمده‌ای در پشت صحنه شتاب [فروش] آیفون 12 را حفظ کرد. این [شرکت] با ابتکارات تازه‌ای در کانال بیزینس به بیزینس (B2B)، رشد سریعی را در سرتاسر جهان تجربه کرد و به محبوبیت خود در بین اپراتورهای شبکه ادامه داد.» این تحلیلگر کانالیز در ادامه صحبت‌های خود ضمن اشاره به محدودیت‌هایی که اپل در ادامه این مسیر در سه‌ماهه چهارم سال 2021 در زمینه زنجیره تأمین در پیش رو دارد، این فشارها را باتوجه به توان عملیاتی بالای اپل کمتر از دیگر رقبای این شرکت ارزیابی کرد.

Apple iPhone 13 Pro و Apple iPhone 13 Pro Max

سامسونگ با عرضه 69.4 میلیون گوشی و کسب 21 درصد از سهم بازار، طبق معمول در جایگاه نخست این جدول قرار دارد اما این میزان در مقایسه با سال گذشته با عرضه 80.2 میلیون گوشی و سهم بازار 23 درصدی با افت چشمگیر 13 درصدی روبرو شده است. این شرایط برای شیائومی نیز تا حدودی تکرار شده و عرضه گوشی‌های هوشمند این شرکت چینی از 47.1 سال قبل با افتی 7 درصدی به 44 میلیون رسیده است. شیائومی البته هنوز با سهم بازار 14 درصدی درست پشت سر اپل قرار دارد. دو شرکت اوپو و ویوو با عرضه به‌ترتیب 36.7 و 34.2 میلیونی مقام‌های چهارم و پنجم این لیست را به خود اختصاص داده‌اند و هریک 11 درصد از بازار اسمارت‌فون دنیا را در اختیار دارند. اوپو و ویو برخلاف دو اندرویدی بالانشین دیگر نه‌تنها با افت فروش روبرو نشده‌اند بلکه میزان عرضه سالیانه آن‌ها به‌ترتیب 18 و 8 درصد نیز افزایش داشته است.

برندهای اصلی عرضه‌کننده اسمارت‌فون در سه‌ماهه سوم سال 2021 (عرضه به میلیون عدد)

به‌گفته بن استنتن (Ben Stanton) تحلیلگر ارشد کانالیز، وضعیت مجموعه اندروید با افت 9 درصدی در عرضه چندان مناسب نیست هرچند شرایط برندهای مختلف در این زمینه متفاوت است. استنتون در ادامه می‌افزاید: «سامسونگ دوباره در عرضه دستگاه‌های سری A خود با مشکل روبروست. شیائومی همچنین شاهد پیشی گرفتن تقاضا نسبت به عرضه بود، که البته بخشی از این [موضوع] به‌دلیل عملکرد قدرتمند در فصل قبلی بود که به خالی شدن موجودی انبار انجامید. در سوی مقابل اوپو و ویوو در سه‌ماهه سوم پس از آن‌که COVID بازارهای کلیدی آسیای جنوبی را در سه‌ماهه پیش از آن ویران کرد بازگشت [موفقیت‌آمیزی] را تجربه کردند. برخی دیگر از فروشندگان بزرگ همچنین شاهد نشانه‌های مثبتی بودند؛ Transsion و realme در بحبوحه گسترش جهانی [محصولات خود] عرضه را افزایش دادند و [بازار کسب و کار] لنوو در آمریکا در حالی‌که رقیبی کلیدی آن یعنی LG [از این بازار] کنار رفته است، رونق گرفت.» به‌گفته استنتن خارج از 10 برند اصلی این بازار، شرکت‌های کوچک‌تر در این بازه زمانی عموما با مشکل و کاهش عرضه روبرو شده‌اند.

تخمین میزان عرضه گوشی‌های هوشمند از سه‌ماهه اول سال 2019 تا سه‌ماهه سوم سال 2021

به‌گفته استنتون مشکلات اندروید در سطح بالای بازار نیز ادامه پیدا کرد جایی‌که برای مثال در غیبت یک گوشی جدید Galaxy Note، سامسونگ در سه‌ماهه سوم امسال بیش از 3 میلیون گوشی تاشو از هر دو نوع Galaxy Z Flip3 و Galaxy Z Fold3 به بازار عرضه کرده که با وجود آن‌که آمار جالب توجه‌ای به نظر می‌رسد اما هنوز به‌گفته این تحلیلگر کانالیز برای پر کردن جای خالی سری Note کافی نخواهد بود و رقبایی مثل Google Pixel 6 Pro و Xiaomi 11T Pro برای به‌دست آوردن سهمی از آن تلاش می‌کنند. بهنیه‌سازی زنجیره تأمین، تغییر استراتژی در قیمت‌گذاری و ترغیب کانال‌های توزیع اپراتوری از جمله راه‌کارهایی‌ست که در انتهای این گزارش برای موفقیت در آینده پیش رو بر آن تأکید شده است.

منبع : Canalys


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا