بازگشت جف ویلکاکس، طراح چیپ‌های M1 اپل، به اینتل

نمایش خبر

تاریخ : 1400/10/19        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : اینتل Intel ، اپل Apple
واحد خبر mobile.ir : به گزارش Tom’s Hardware، اینتل بار دیگر یکی از استعدادهای برتر حوزه فناوری را برای کار در مجموعه خود متقاعد کرده است و این شخص کسی نیست جز جف ویلکاکس (Jeff Wilcox)، مدیر معماری سیستم اپل در بخش مک. ویلکاکس به تازگی در صفحه لینکدین خود اعلام کرده که کمپانی اپل را به مقصد موقعیت شغلی جدیدی در اینتل ترک خواهد کرد. او بناست به عنوان مدیر ارشد فناوری مهندسی و طراحی این کمپانی، با تمرکز ویژه بر معماری چیپ‌ست‌ها به فعالیت مشغول شود. به این ترتیب ویلکاکس از این پس مسئول اصلی طراحی و معماری تراشه در تمام بخش‌های اینتل خواهد بود.

جف ویلکاکس در طول هشت سال فعالیت خود به عنوان مدیر معماری سیستم‌های مک در اپل، بر معماری سیستم، یکپارچگی سیگنال و مصرف انرژی در این محصولات نظارت داشته و نقش اساسی در فرایند انتقال به تراشه‌های Apple Silicon ایفا کرده است. از این رو نقش جدید او در اینتل را می‌توان ادامه مسیر پیشین در اپل به شمار آورد.

ویلکاکس در صفحه لینکدین خود با اشاره به این که فرایند تولید تراشه‌های M1 و T2 را برعهده داشته و بر فرایند انتقال تمام محصولات مک به چیپ‌ست‌های ساخت اپل نظارت کرده، می‌نویسد: «پس از هشت سال فعالیت جذاب، تصمیم به ترک اپل و دنبال کردن فرصتی دیگر گرفته‌ام. این یک مسیر فوق‌العاده بوده و نمی‌توانم به آنچه در دوره حضور من به دست آورده‌ایم، [از جمله] به اوج رسیدن در انتقال Apple Silicon به سیستم‌ها و تراشه‌های M1 Pro ،M1 و M1 Max افتخار نکنم. به راستی برای همه همکاران و دوستانم در اپل دل‌تنگ خواهم شد.»

البته این نخستین بار نیست که ویلکاکس برای اینتل کار می‌کند و سفر حرفه‌ای او در صنعت نیمه‌رسانا، صرف نظر از یک سال و نیم حضور کوتاه مدت در شرکت انویدیا، در مجموع 12 سال کار در اینتل را نشان می‌دهد. در واقع او پیش از پیوستن به اپل در هشت سال پیش، از سال 2010 تا 2013 به عنوان معمار مدیریت انرژی در برنامه پردازنده‌های Atom اینتل فعالیت داشته است. تلاش او برای قطع وابستگی اپل به تراشه‌های سری x86 اینتل به خوبی نشان می‌دهد که او تمایل بسیاری به نوآوری دارد و همین امر احتمالاً یکی از دلایل جذب مجدد او توسط اینتل بوده است.

همچنین اینتل آشکارا ویلکاکس را به هدف توسعه تراشه‌های مبتنی بر معماری x86 بار دیگر استخدام کرده است. این سیستم‌های فشرده، اجزای گوناگونی همچون CPU، پردازنده گرافیکی، هوش مصنوعی و رم را در خود جای خواهند داد و در برخی موارد هم میزبان فضای ذخیره‌سازی خواهند بود. این مجموعه قطعات معمولاً در رایانه‌های تک‌برد (SBC) مانند Raspberry Pi به کار برده می‌شوند و اِشکال اصلی آن‌ها، ناممکن بودن ارتقای جداگانه هر یک در قالب یک تراشه است.

نگاهی به تاریخچه جابه‌جایی کارکنان اینتل نشان می‌دهد که جذب ویلکاکس تنها یکی از موارد استخدام استعدادهای برتر بازار در دوران مدیریت پت گلسینگر (Pat Gelsinger) در این شرکت است. تحت هدایت گلسینگر، اینتل نیروهای متخصص و باکیفیتی را از رقبایی همچون AMD، انویدیا و اپل به کار گرفته که اغلب آن‌ها در حوزه تراشه‌های گرافیکی یا زمینه‌های پیوسته با آن به کار مشغول شده‌اند. امری که به تلاش اینتل برای راه‌اندازی و عرضه معماری گرافیک‌های با کارایی بالا موسوم به Xe مرتبط است. اینتل در همین حال با سرمایه‌گذاری 2.4 میلیارد دلاری در ساختار جبران خدمات خود، بر جذب متخصصان برتر بازار تمرکز داشته است.

اما بر خلاف اینتل، اپل در دو سال گذشته تعدادی از مهندسان تراز اول بخش تراشه خود را از دست داده است. از همه مهم‌تر باید به جدایی سه مهندس از اپل با هدف راه‌اندازی شرکت تولید تراشه جدیدی به نام Nuvia اشاره کرد که در نهایت آن را به کوالکام واگذار کردند. امری که خشم مدیران اپل را برانگیخت و به دعوای حقوقی غول آمریکایی با جرارد ویلیامز (Gerard Williams)، یکی از سه مؤسس Nuvia انجامید.

تراشه M1 اپل در واقع یک انقلاب برای سازنده آیفون به حساب می‌آید. این چیپ‌ست به سبب کارایی، عملکرد و طول عمر باتری توانسته تحسین متخصصان را برانگیزد و به عنوان نخستین تراشه مبتنی بر فناوری ARM، توسط اپل در لپ‌تاپ مک‌بوک و محصولات کوچک‌تر مبتنی بر macOS به کار گرفته شود. در حقیقت، طراحی و تولید M1 به اپل امکان داد تا پردازنده‌های اینتل را، به عنوان تنها گزینه موجود، از فرایند تولید این محصولات کنار بگذارد و از جنبه سخت‌افزاری استقلال بیشتری را برای خط تولید محصولات مک به ارمغان آورد.

هنوز مشخص نیست که اپل چه کسی را به عنوان مدیر معماری سیستم مک جایگزین خواهد کرد. اطلاعات موجود نشان می‌دهد که اپل به تازگی پاداشی 180 هزار دلاری برای جلوگیری از خروج نیروهای متخصص خود معین کرده است، اما میزان تمایل یا تلاش ابرشرکت آمریکایی برای حفظ ویلکاکس به عنوان نیرویی ارزشمند مشخص نیست.

به علاوه آثار ناشی از خروج افراد باکیفیت بر پیشرفت تراشه‌های اپل در کوتاه مدت آشکار نخواهد شد. هرچند گروه طراحی چیپ اپل، تحت رهبری جانی سروجی (Johny Srouji)، معاون ارشد فناوری‌های سخت‌افزاری این کمپانی، توانایی فوق‌العاده خود را پیش از این به اثبات رسانده است.

منبع : tom's Hardware


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا