معرفی Snapdragon W5 Gen 1 و W5+ Gen 1 – تراشه‌های 4 نانومتری و کم‌مصرف کوالکام برای پوشیدنی‌ها

نمایش خبر

تاریخ : 1401/4/31        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : پوشیدنی Wearable ، سیستم روی تراشه SoC (System on a Chip) ، کوالکام Qualcomm ، اسنپ‌دراگون دبلیو 5 جن 1 Snapdragon W5 Gen 1 ، اسنپ‌دراگون دبلیو 5 پلاس جن 1 Snapdragon W5+ Gen 1
واحد خبر mobile.ir : هفته گذشته کوالکام با انتشار تیزری رمزآلود، از معرفی قریب‌الوقوع چیپ‌ستی جدید برای ساعت‌های هوشمند مجهز به Wear OS خبر داد. در تأیید این تیزر، کمپانی آمریکایی کوالکام روز سه‌شنبه 19 جولای 2022 (28 تیر 1401) رسما از دو تراشه جدید برای دیوایس‌های پوشیدنی رونمایی کرد. این چیپ‌ست‌ها – یا به قول کوالکام «پلتفرم‌ها» – عبارتند از Snapdragon W5 Gen 1 و نسخه قدرتمندتر آن یعنی Snapdragon W5+ Gen 1. به گفته کوالکام، از جمله ویژگی‌های این نسل جدید از تراشه‌های پوشیدنی می‌توان به عمر طولانی‌تر باتری، عملکرد بالاتر و اشغال فضای کمتر اشاره کرد. در ادامه جزییات بیشتری از مشخصات این دو تراشه را ملاحظه می‌کنید.

پانکاج کدیا (Pankaj Kedia)، که ریاست بخش کسب‌وکار جهانی پوشیدنی‌های هوشمند را در کمپانی کوالکام بر عهده دارد، بر این باور است که صنعت پوشیدنی‌ها با سرعتی بی‌سابقه به رشد خود ادامه داده و فرصت‌های فراوانی را در بسیاری از بخش‌ها فراهم کرده است. به گفته کدیا، تراشه‌های جدید Snapdragon W5 Gen 1 و Snapdragon W5+ Gen 1 پیشرفته‌ترین گام کوالکام تاکنون به شمار می‌روند. این تراشه‌ها با هدف استفاده در نسل آینده دیوایس‌های پوشیدنی به تولید رسیده و حیاتی‌ترین نیازهای مصرف‌کنندگان، از قبیل مصرف کم، عملکرد بالا و پکیجینگ یکپارچه را در نظر گرفته است. به گفته کدیا، کوالکام با ساخت این دو تراشه در واقع معماری هیبریدی ثابت‌شده خود را با نوآوری‌های جدیدی در حوزه مصرف – مثل حالت خواب عمیق (Deep Sleep) و خواب زمستانی (Hibernate) – گسترش داده است.

Snapdragon W5+ Gen 1 با لیتوگرافی 4 نانومتری ساخته شده که در مقایسه با لیتوگرافی 12 نانومتریِ نسل قبلی این تراشه‌ (یعنی +Snapdragon Wear 4100) از بهبودی چشمگیری حکایت می‌کند. از برجسته‌ترین ویژگی‌های Snapdragon W5+ Gen 1 می‌توان به وجود یک کمک-پردازنده 22 نانومتری همیشه روشن اشاره کرد که قاعدتا نسبت به کمک-پردازنده 28 نانومتری در +Snapdragon Wear 4100 بازدهی مصرف بالاتری دارد. طبق ادعای کوالکام، به لطف این معماری جدید در Snapdragon W5+ Gen 1، این چیپ‌ست در مقایسه با +Snapdragon Wear 4100 بهبودهای زیر را ارائه می‌کند:

- تا 50 درصد عمر بیشتر باتری

- تا دو برابر عملکرد بهتر

- تا 30 درصد اشغال فضای کمتر

معماری کم‌مصرف بلوتوث 5.3، جزیره‌های کم‌مصرف برای وای-فای، مسیریابی ماهواره‌ای و صدا و همچنین حالت‌های مصرف پایین از قبیل Deep Sleep و Hibernate از دیگر مشخصات Snapdragon W5+ Gen 1 به شمار می‌روند. البته این همه ماجرا نیست. طبق ادعای کوالکام، این تراشه جدید می‌تواند مجموعه‌ای از تجربه‌های تعاملی جدید – از جمله واچ‌فیس‌های سه بعدی، مسیریابی و نقشه‌های سه بعدی، تشخیص منظره در آن واحد و تماس هوشمند دو طرفه – را میزبانی کند. تشخیص کلمات کلیدی، نوتیفیکیشن‌های کم‌مصرف و عملکرد بهبودیافته نمایشگر همیشه روشن نیز از ویژگی‌های این پلتفرم موبایلی برشمرده شده‌اند.

تراشه Snapdragon W5+ Gen 1 ظاهرا مشتمل بر 4 هسته Cortex-A53 و یک هسته Cortex-M55 (برای تسک‌های هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی) است. شاید بهتر بود کوالکام در ساخت این تراشه از هسته‌‌های Cortex-A55 یا Cortex-A510 استفاده می‌کرد، اما با توجه به معماری به‌روزرسانی‌شده Snapdragon W5+ Gen 1، انتظار می‌رود این تراشه از لحاظ مصرف و عملکرد تفاوت چشمگیری با +Snapdragon Wear 4100 داشته باشد (علی‌رغم اینکه در هر دو از هسته‌های Cortex-A53 استفاده شده است). ناگفته نماند، پردازش گرافیکی Snapdragon W5+ Gen 1 نیز بر عهده Adreno 702 (با سرعت کلاک 1 گیگاهرتز است) که بدون شک نسبت به Adreno 504 با فرکانس 320 مگاهرتز (مورد استفاده در +Snapdragon Wear 4100) قدرتمندتر است.

در حال حاضر، کوالکام به مشخصات Snapdragon W5 Gen 1 اشاره‌ای نکرده، اما بر مبنای تفاوت‌های بین Snapdragon Wear 4100 و +Snapdragon Wear 4100، می‌توان حدس زد که Snapdragon W5 Gen 1 نیز عملا همان Snapdragon W5+ Gen 1 باشد، منتهی با چند ویژگی کمتر. به عنوان مثال، احتمال می‌رود Snapdragon W5 Gen 1، بر خلاف نسخه پلاس، فاقد کمک-پردازنده باشد (همان تفاوتی که بین Snapdragon Wear 4100 و نسخه پلاس آن دیده می‌شود).

در پایان، لازم به ذکر است اوپو و Mobvoi نخستین کمپانی‌هایی خواهند بود که در ساخت محصولات خود از این دو تراشه استفاده می‌کنند. شنیده‌ها حاکی از آن است که اوپو ساعت هوشمند Oppo Watch 3 را با Snapdragon W5 Gen 1 وارد بازار خواهد کرد. Snapdragon W5+ Gen 1 نیز برای اولین بار در ساخت نسل بعدی ساعت هوشمند TicWatch (محصول Mobvoi) استفاده خواهد شد که احتمالا در پاییز امسال روانه بازار خواهد شد.

منبع : Qualcomm


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا