معرفی Exynos W920 – نخستین تراشه 5 نانومتری اختصاصی برای پوشیدنی‌ها

نمایش خبر

تاریخ : 1400/5/20        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : سیستم روی تراشه SoC (System on a Chip) ، اکسینوس دبلیو 920 Exynos W920 ، سامسونگ Samsung
واحد خبر mobile.ir : کمپانی سامسونگ روز سه‌شنبه 10 آگوست 2021 (19 مرداد 1400)، یک روز پیش از برگزاری رویداد Galaxy Unpacked، از تولید یک چیپ‌ست مخصوص محصولات پوشیدنی خبر داد. این تراشه Exynos W920 نام داشته و به گفته شرکت سازنده، نخستین چیپ‌ست اختصاصی برای دیوایس‌های پوشیدنی‌ست که با لیتوگرافی پیشرفته 5 نانومتری و فرآیند EUV ساخته می‌شود. طبق ادعای سامسونگ، عملکرد CPU و پردازنده گرافیکی این چیپ‌ست جدید به شکل قابل‌ملاحظه‌ای نسبت به نسل پیشین ارتقا یافته است. گفتنی‌ست، از این تراشه در ساخت ساعت‌های هوشمند سری Galaxy Watch4 و همچنین سایر دیوایس‌های پوشیدنی سامسونگ در آینده، استفاده خواهد شد.

به گفته هری چو (Harry Cho)، معاون بازاریابی بخش System LSI در سامسونگ، دیوایس‌های پوشیدنی (از جمله ساعت‌های هوشمند) دیگر صرفا یک وسیله «باحال یا باکلاس» نبوده و با توجه به امکانات متنوع در زمینه‌هایی مثل تناسب اندام، سلامتی و امنیت، در حال تبدیل شدن به بخشی از سبک زندگی افراد هستند. وی می‌افزاید: «پوشیدنی‌های آینده به لطف Exynos W920 قادر به اجرای اپلیکیشن با رابط‌های کاربری جذاب [از لحاظ بصری] و تجربه کاربری کنش‌گراتر بوده و با برخورداری از LTE پرسرعت، شما را متصل نگه می‌دارند.»

چیپ‌ست Exynos 920 از دو هسته Cortex-A55 تشکیل شده و پردازش گرافیکی آن بر عهده Mali-G68 است. سامسونگ مدعی شده که در مقایسه با Exynos W9110، عملکرد CPU در این تراشه جدید تا 20 درصد بهبود یافته و توان گرافیکی آن نیز 10 برابر شده است. طبق ادعای سامسونگ، به لطف این هسته‌های ارتقا یافته، سرعت اجرای اپلیکیشن در Exynos W920 بیشتر شده و رابط کاربری گرافیکی سه‌بعدی در دیوایس‌های مجهز به این تراشه – که می‌توانند نمایشگرهای QHD (با وضوح 540×960 پیکسل) داشته باشند – جذاب‌تر و تعاملی‌تر خواهد بود.

قابلیت "نمایشگر همیشه روشن" یا Always-On-Display برای دیوایس‌های پوشیدنی (به ویژه ساعت‌های هوشمند) بسیار کاربردی‌ست، زیرا به کمک آن، کاربر صرفا با یک نگاه به صفحه، ضمن اطلاع از ساعت، می‌تواند بدون روشن کردن نمایشگر از نوتیفیکیشن‌ها، تماس‌های از دست رفته و ... باخبر شود. مدیریت "نمایشگر همیشه روشن" در این تراشه جدید، به co-processor یا کمک-پردازنده اختصاصی Cortex-M55 سپرده شده که می‌تواند میزان مصرف انرژی نمایشگر را کاهش دهد.

سامسونگ در معرفی Exynos W920 به این نکته اشاره کرده که با وجود پیشرفت‌های صورت‌گرفته در مشخصات و امکانات، این تراشه به لطف تکنولوژی موسوم به FO-PLP، کوچک‌ترین پکیجینگ را در بین تراشه‌های مخصوص پوشیدنی‌ها داراست. سامسونگ با استفاده از تکنولوژی یادشده، تراشه Exynos W920، آی‌سی مدیریت انرژی (PMIC)، حافظه رم (از نوع LPDDR4) و حافظه داخلی (از نوع eMMC) را در یک پکیج کوچک در کنار هم تعبیه کرده است.

Exynos W920 با برخورداری از مودم 4G LTE Cat.4 امکان اتصال دیوایس پوشیدنی به شبکه نسل چهارم را فراهم کرده و با پشتیبانی از سیستم ماهواره‌ای ناوبری جهانی (GNSS) می‌تواند در هنگام فعالیت‌های ورزشی خارج از منزل، علاوه بر موقعیت مکانی، سرعت، مسافت طی شده و ارتفاع کاربر از سطح دریا را نیز اعلام کند. لازم به ذکر است، سامسونگ در معرفی این تراشه، به پشتیبانی آن از "یک پلتفرم پوشیدنی یکپارچه جدید" اشاره کرده و خاطرنشان می‌کند که این پلتفرم درنتیجه همکاری با گوگل طراحی شده است. احتمال دارد منظور سامسونگ همان نرم‌افزاری باشد که از ترکیب تایزن و Wear OS به دست می‌آید.

منبع : Samsung


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا