معرفی Snapdragon Wear 2500 – چیپ‌ست اختصاصی کوالکام برای ساعت‌های هوشمند مخصوص کودکان

نمایش خبر

تاریخ : 1397/4/8        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : پردازنده Processor ، پوشیدنی Wearable ، کوالکام Qualcomm ، ساعت هوشمند Smartwatch ، سیستم روی تراشه SoC (System on a Chip)

واحد خبر mobile.ir :  بازار محصولات پوشیدنی هنوز آنطور که انتظار می‌رفت گسترش نیافته و مردم عمدتا برای چک کردن نوتیفیکیشن‌ها و یا ردیابی تناسب اندام از محصولات پوشیدنی استفاده می‌کنند. در این میان، حتی برای کمپانی بزرگی چون سامسونگ سخت است که در این بازار با اپل و ساعت محبوبش، اپل‌واچ، رقابت کند. جالب است بدانید به گفته مؤسسه تحقیقاتی CCS Insights، سال گذشته حدود 31 درصد از تمام اسمارت‌واچ‌های عرضه شده در دنیا ساخت اپل بوده است. اما یکی از حوزه‌های عرصه ساعت‌های هوشمند که از جانب اپل مغفول مانده به ساعت‌های کودکان مربوط می‌شود که از قضا شدیدا در حال رشد است. این بازار به قدری وسیع است که تقریبا نیمی از کل بازار جهانی ساعت‌های هوشمند را تشکیل می‌دهد.

Introducing Qualcomm Snapdragon Wear 2500 Kid Watch Platform

در سال 2015، تنها 6.6 میلیون از 22.5 میلیون دستگاه ساعت هوشمندی که در دنیا عرضه شد، بازار کودکان را هدف قرار داده بود، اما در سال 2017 این میزان به 25.6 میلیون دستگاه افزایش یافت (چیزی حدود نصف مجموع بازار). ساعت‌های هوشمند مخصوص کودکان، در ابتدا تنها یک راه ارتباطی بین والدین و فرزندان بود که با افزودن GPS، می‌شد آنها را بیشتر ردیاب تلقی کرد تا اسمارت‌واچ. به مرور زمان تولیدکنندگان امکانات بیشتری به این محصولات اضافه کردند، مثل ردیابی تناسب اندام، گرفتن عکس و حتی دسترسی به برخی اپلیکیشن‌ها و بازی‌ها. هرچند در آمریکا استقبال زیادی از این دیوایس‌ها نشد، ولی این ساعت‌ها در چین از محبوبیت فوق‌العاده‌ای برخوردارند، به طوری که از مجموع 32 میلیون اسمارت‌واچی که احتمالا امسال در سراسر دنیا برای کودکان عرضه می‌شود، 30 میلیون وارد بازار چین خواهد شد. به همین دلیل است که کمپانی آمریکایی کوالکام، به شکل جدی به این مقوله ورود کرده است.

Introducing Qualcomm Snapdragon Wear 2500 Kid Watch Platform

از آخرین باری که کوالکام چیپ‌ستی (یعنی تراشه Wear 2100) را برای ساعت‌های هوشمند معرفی کرد، بیش از دو سال می‌گذرد. همین مسأله موجب شده تا اسمارت‌واچ‌های اندرویدی در این مدت پیشرفتی نداشته و به نوعی درجا بزنند. اما خبرها حاکی از آنند که با معرفی حداقل دو چیپ‌ست جدید مخصوص ساعت‌های هوشمند توسط کوالکام، این حالت رکود به پایان خواهد رسید. کمپانی کوالکام در روز سه‌شنبه 26 ژوئن 2018 (5 تیر 1397)، در جریان رویداد تابستانی کنگره جهانی موبایل در شانگهای، از جدیدترین چیپ‌ست – یا به قول کوالکام "پلتفرم" – مخصوص اسمارت‌واچ با نام Snapdragon Wear 2500 رونمایی کرد. اما نکته عجیب در آنجاست که این چیپ‌ست قابلیت استفاده در همه اسمارت‌واچ‌ها را نداشته و به طور ویژه برای ساعت‌های هوشمند مخصوص کودکان طراحی شده است.

همانطور که گفته شد، تراشه Wear 2500 برای استفاده در ساعت‌های هوشمند مخصوص بچه‌ها طراحی شده، به ویژه سنین 4 تا 10 سال. با توجه به اینکه در حال حاضر اکثر بچه‌های زیر 10 سال حتی اسمارت‌فون هم ندارند، شاید فکر کنید این بازه سنی برای داشتن یک گجت متصل به اینترنت مثل اسمارت‌واچ، تا حدی کم به نظر برسد. اما کوالکام چنین نظری نداشته و برعکس، این نوع از ساعت‌های هوشمند را – که بر مبنای نیاز کودکان و والدین‌شان ساخته شده – یک بازار نوظهور می‌داند. والدین می‌خواهند بچه‌های‌شان همیشه در دسترس و مکان آنها همواره مشخص باشد، بدون آنکه به بچه‌ها تلفن همراه داده شود. همچنین، به گفته پانکاج کدیا (Pankaj Kedia)، مدیر بخش پوشیدنی‌ها در کمپانی کوالکام، یکی از اهداف ساخت این ساعت‌ها آن است که امکان ادامه پروسه یادگیری و اتصال به گجت‌ها برای کودکی که خانه را ترک کرده و در مدرسه به سر می‌برد، فراهم باشد چرا که در مدرسه، کودک همیشه در کنار کامپیوتر نخواهد بود.

کدیا در ادامه گفت: «مثل این است که شما با الکسا بزرگ شوید و بخواهید الکسا را همراه با خود ببرید. شما می‌خواهید از الکسا [سؤالاتی مثل این] بپرسید "پایتخت آمریکا کجاست؟" یا "سی و پنجمین رییس جمهور آمریکا کیست؟" و یا زبان متفاوتی را یاد بگیرید؛ دستیارهای صوتی این کار را برای شما آسان می‌کنند. بچه‌ها در این بازه سنی، حقیقتا از ساعت‌های مخصوص کودکان برای یادگیری استفاده می‌کنند.»

Introducing Qualcomm Snapdragon Wear 2500 Kid Watch Platform

تراشه Wear 2500 بر مبنای چیپ‌ست Snapdragon Wear 2100 ساخته شده که آن هم بر مبنای تراشه قدیمی Snapdragon 400 در سال 2013 ساخته شده بود. اما Wear 2500 حدود یک سوم کوچک‌تر از چیپ‌ست‌های مشابه قبلی بوده و به گفته کوالکام عمر باتری را طولانی‌تر می‌کند. Wear 2500 از نسل پنجم شبکه 4G LTE، دوربین‌ تا 5 مگاپیکسل، ردیابی لوکیشن و بسیاری از سنسورهای دیگر پشتیبانی می‌کند. این تراشه بر مبنای پردازنده‌های 4 هسته‌ای A7 و یک موتور گرافیکی در کلاس Adreno ساخته شده است. Wear 2500 شامل Qualcomm Voice Activation (فعال‌سازی صوتی کوالکام) بوده و از دستیارهای صوتی محبوب که مبتنی بر هوش مصنوعی هستند (مثل Alexa و Google Assistant) پشتیبانی می‌کند.

مسئولیت NFC در این تراشه جدید بر عهده کمپانی NXP است. به گفته کوالکام، این قابلیت بسیار امن بوده و بچه‌ها می‌توانند با خیال راحت و بدون نیاز به همراه داشتن پول نقد، پرداخت‌های خود را در مدرسه انجام دهند. Wear 2500 با برخورداری از جدیدترین سیستم ناوبری ماهواره‌ای و رویکرد ادغام سنسور، دقت ردیابی لوکیشن را بالا برده و تعیین محدوده جغرافیایی یا geofencing را مطمئن‌تر خواهد کرد؛ قابلیتی که به ویژه برای والدینی که قصد ردیابی مکان فرزندانشان را دارند، بسیار حائز اهمیت است.

از آنجا که این تراشه به طور اختصاصی برای اسمارت‌واچ‌های کودکان در نظر گرفته شده، ممکن است فکر کنید در مقایسه با سایر چیپ‌ست‌های مشابه کوالکام در این زمینه، قدرت کمتری داشته باشد. متأسفانه پانکاج کدیا در این رابطه به صورت شفاف سخن نگفته و صریحا نمی‌گوید که چرا Wear 2500 نمی‌تواند در اسمارت‌واچ‌های معمولی به کار گرفته شود. اما مثالی که کدیا به آن اشاره می‌کند جالب است: فرض کنید من یک پورشه و یک تسلا دارم. هر دوی این خودروها من را از نقطه A به نقطه B می‌رسانند، اما هر کدام از آنها برای استفاده متفاوتی طراحی شده است. در مورد Wear 2500 و سایر چیپ‌ست‌ها نیز، همین قضیه صدق می‌کند.

Introducing Qualcomm Snapdragon Wear 2500 Kid Watch Platform

اما یک تغییر عجیب و شاید جالب در تراشه Wear 2500 نسبت به چیپ‌ست‌های مشابه قبلی دیده می‌شود؛ تراشه جدید کوالکام از Wear OS، سیستم عامل گوگل برای ساعت‌های هوشمند، پشتیبانی نمی‌کند، بلکه سیستم عامل سازگار با Wear 2500 نسخه‌ای سفارشی از اندروید O است که کوالکام آن را به طور اختصاصی برای ساعت‌های کودکان توسعه داده است. این سیستم عامل به 512 مگابایت حافظه RAM نیاز داشته و به گفته کوالکام، طوری طراحی شده که با غیرفعال کردن قابلیت‌هایی که کاربر به آنها نیاز ندارد، مصرف انرژی را کاهش می‌دهد. ظاهرا این سیستم عامل از نوتیفیکیشن‌های گوشی همراه پشتیبانی نکرده و فاقد اپ‌استور است. در عوض، تولیدکنندگان ساعت‌های مذکور، محصول خود را با اپلیکیشن‌ها و بازی‌هایی که مناسب کودکان و والدین آنهاست، ارائه خواهند کرد.

یکی از نکات کلیدی که کوالکام تأکید خاصی روی آن دارد، افزایش 14 درصدی عمر باتری در ساعت‌های مجهز به چیپ‌ست Wear 2500 (نسبت به Wear 2100) است. به گفته آنتونی مورای (Anthony Murray)، یکی از معاونین ارشد کوالکام، ساعت‌هایی که از تراشه Wear 2500 برخوردارند، با یک بار شارژ کردن حدود 4 روز دوام خواهند داشت؛ چیزی معادل 2 برابر عمر باتری در اسمارت‌واچ‌های متداول.

کوالکام در حال حاضر تراشه Wear 2500 را در اختیار شرکای سخت‌افزاری خود قرار داده و انتظار دارد تا پایان سال، ساعت‌هایی مجهز به این چیپ‌ست وارد بازار شوند. در این میان، یکی از مهم‌ترین شرکای کوالکام، شرکت چینی هواوی خواهد بود. شرکت InvenSense (از زیرمجموعه‌های TDK) نیز برای همکاری با کوالکام در این زمینه، اعلام آمادگی کرده است.  

منبع : Qualcomm


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا