معرفی ساعت هوشمند ارزان‌قیمت Amazfit GTS 4 Mini با دوام 15 روزه باتری، GPS و مقاومت 50 متری در آب

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1401/4/24        نویسنده: آرش افراسیابی
برچسب‌ها : پوشیدنی Wearable ، ساعت هوشمند Smartwatch
واحد خبر mobile.ir : شرکت Amazfit از جمله برندهای مطرح در دنیای پوشیدنی‌های هوشمند است که مطابق گزارش کانترپوینت از بازار جهانی ساعت‌های هوشمند در نخستین فصل سال 2022 بعد از اپل، سامسونگ، هواوی، شیائومی و گارمین، در جایگاه‌ ششمین سازنده بزرگ اسمارت‌واچ قرار می‌گیرد. این شرکت که به‌خصوص با تولیدات ارزشمند و اقتصادی آن شناخته می‌شود در روز چهارشنبه 13 جولای 2022 (22 تیر 1401) از ساعت جدیدی با نام GTS 4 Mini رونمایی کرده که اولین نسل از سری GTS 4 و ادامه‌ای بر GTS 2 Mini محسوب می‌شود. GTS 4 Mini صفحه‌نمایش بزرگ‌تر و باتری حجیم‌تری داشته و ابعاد و وزن بیش‌تری نیز دارد. این ساعت تا 50 متر ضد آب است و از GPS نیز پشتیبانی می‌کند.

GTS 4 Mini در طراحی با تفاوت خاصی روبرو نشده و تقریبا از همان فرم پیشین یعنی صفحه‌نمایش مستطیلی با لبه‌های نرم 2.5D و تک دکمه چرخان در کناره سمت راست آن استفاده شده است. اندازه صفحه‌نمایش در این ساعت البته بزرگ‌تر شده و به‌ تبع آن با ابعاد بیش‌تری در این مدل روبرو می‌شویم. جنس فریم میانی بدنه از آلیاژ آلومینیومی بوده که در ترکیب با قسمت‌های پلاستیکی ترکیب راضی‌کننده‌ای را برای این قیمت ارائه می‌کند. GTS 4 Mini در چهار رنگ مشکی، صورتی، آبی و سفید ارائه می‌شود که با این‌که نسبت به شش رنگ GTS 2 Mini تنوع کم‌تری دارد اما هنوز می‌تواند سلیقه‌های مختلف را راضی کند.

ابعاد دستگاه 9.1×36.6×41.8 میلی‌متر بوده که مقایسه آن با GTS 2 Mini با ابعاد 8.9×35.8×40.5 میلی‌متری، در هر سه مورد چند دهم میلی‌متری افزایش را نشان می‌دهد. وزن دستگاه با وجود این افزایش ابعاد و باتری حجیم‌تر نه‌تنها افزایش پیدا کرده بلکه از 19.5 گرم سال قبل به 19 گرم (هر دو بدون احتساب بند) کاهش یافته است. بدنه دستگاه در برابر فشار تا 5 اتمسفر مقاوم است و بدین‌ترتیب می‌توان آن را در آب با عمق 50 متر نیز به‌کار گرفت. برای این مدل بندهای سیلیکونی 20 میلی‌متری در نظر گرفته شده که در رنگ‌های متنوعی ارائه می‌شوند.

صفحه‌نمایش 1.65 ایچی دستگاه 0.1 اینچ نسبت به قبل بزرگ‌تر شده اما فناوری ساخت AMOLED آن به‌عنوان یک نکته مثبت هنوز سر جای خود باقی‌ست. وضوح این پنل نیز افزایش پیدا کرده و به 336×384 پیکسل رسیده که تراکم 309 پیکسل در هر اینچ را ارائه می‌کند. این صفحه‌نمایش به‌گفته شرکت سازنده، 70.2 درصد از روی دستگاه را پوشانده است.

حسگرهای حاضر در زیر ساعت طبق معمول برای اندازه‌گیری ضربان قلب و اکسیژن خون (SpO2) کاربرد داشته و با ترکیبی از آن‌ها و سنسورهای حرکتی دستگاه می‌توان وضعیت خواب و سطح استرس را نیز اندازه‌گیری کرد. وضعیت ضربان قلب، اکسیژن خون و سطح استرس در این ساعت به‌صورت خودکار و 24 ساعته اندازه‌گیری می‌شود اما می‌توان آن‌ها را در هر زمان به‌صورت دستی نیز اندازه‌گیری کرد. تمرین‌های تنفسی، دنبال کردن سیکل ماهیانه خانم‌ها و اخطارهایی در رابطه با ضربان پایین یا بالای قلب، سطح پایین اکسیزن خون و استرس بالا نیز از همین طریق ارائه می‌شود.

مثل هر ساعت هوشمند دیگری، دنبال کردن فعالیت‌های ورزشی کاربران از جمله اصلی‌ترین قابلیت‌های دستگاه است و GTS 4 Mini نیز با امکان دنبال کردن بیش از 120 فعالیت مختلف در این زمینه مستثنی نیست. از بین فعالیت‌های ورزشی اشاره شده 7 مورد شامل پیاده‌روی، دویدن و دوچرخه‌سواری در فضای آزاد و محیط داخلی و حرکت قایقی (Rowing) به‌صورت خودکار از طرف این مدل تشخیص داده شده و دنبال می‌شود.

در بخش گزینه‌های ارتباطی دستگاه به‌جز بلوتوث 5.2 کم مصرف از پنج سیستم ماهواره‌ای مسیریابی از جمله GPS پشتیبانی می‌شود که این آخری برای ثبت مسیر حرکت در فضای آزاد به‌کار گرفته می‌شود. ظرفیت باتری دستگاه از 220 میلی آمپر ساعت پیشین به 270mAh افزایش پیدا کرده و از این رو زمان‌های رسمی طولانی‌تری را نیز ارائه می‌کند. به‌گفته Amazfit با یک بار شارژ باتری در یک استفاده مشخص و تعریف شده می‌‌توان تا 15 روز از دستگاه استفاده کرد که این زمان در یک استفاده شدید به 8 روز کاهش پیدا می‌کند. روشن بودن GPS به‌صورت مدوام البته دوام باتری را بسیار کاهش می‌دهد و به 21 ساعت می‌رساند. شارژ باتری دستگاه مثل قبل به‌صورت مغناطیسی با پایه اختصاصی از بخش زیرین ساعت انجام شده و شارژ کامل آن نزدیک به 2 ساعت به‌طول می‌انجامد.

رابط کاربری GTS 4 Mini طبق انتظار از نوع اختصاصی Amazfit بوده و از سیستم‌عامل‌های مطرح در این کلاس مثل WearOS در آن خبری نیست. برای ارتباط ساعت با دنیای خارج نیز می‌توان از اپلیکیشن Zepp بهره گرفت. صفحه همواره روشن یا AOD از جمله امکانات نرم‌افزاری در دسترس برای این مدل است که بدون نیاز به روشن کردن پنل،‌ برخی اطلاعات پایه‌ای را به‌نمایش می‌گذارد. برای این مدل مجموعه متنوعی از AODهای مختلف در دسترس قرار دارد. GTS 4 Mini با گوشی‌های مجهز به اندروید 7 به بالا سازگار بوده و i-Device‌های اپل دارای iOS 12 به بالا نیز مشکلی در استفاده از آن ندارند.

این ساعت از میکروفون نیز برخوردار است اما این میکروفون ظاهرا تنها برای ارتباط با دستیار صورتی هوشمند Alexa در نظر گرفته شده و از آن برای پاسخ‌گویی به تماس نمی‌توان بهره گرفت. نوتیفیکیشن تماس و پیامک، کنترل موزیک در حال پخش روی گوشی، ارسال پاسخ‌های سریع برای SMS و تماس، کنترل دوربین، نمایش وضعیت آب و هوا و پیدا کردن تلفن متصل به دستگاه (از طریق گزینه Find My Phone) از جمله امکانات هوشمندانه این اسمارت‌واچ به حساب می‌آیند.

قیمت Amazfit GTS 4 Mini در ابتدای عرضه به بازار، 6.999 روپیه هند (با نرخ فعلی تبدیل ارز نزدیک به 88 دلار آمریکا) است که ظاهرا بعد از چندی به قیمت اصلی آن یعنی 7,999 روپیه (100 دلار) باز خواهد گشت.

منبع : Amazfit