معرفی Forerunner 955 و Forerunner 255 – رانینگ‌واچ‌های جدید گارمین

نمایش خبر

تاریخ : 1401/3/13        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : پوشیدنی Wearable ، ساعت هوشمند Smartwatch ، گارمین Garmin
واحد خبر mobile.ir : نخستین چهارشنبه ژوئن در هر سال تحت عنوان «روز جهانی دویدن» یا Global Running Day نام‌گذاری شده است. هدف از این نام‌گذاری – که برای اولین بار از سال 2016 آغاز شد – تشویق مردم به دویدن و برداشتن گامی بزرگ در جهت رسیدن به سلامتی عمومی است. به‌تازگی باخبر شدیم، کمپانی آمریکایی گارمین روز چهارشنبه 1 ژوئن 2022 (11 خرداد 1401)، درست در روز جهانی دویدن، از دو سری ساعت مخصوص دویدن یا در اصطلاح Running Watch با نام‌های Forerunner 955 و Forerunner 255 رونمایی کرد. لازم به ذکر است، از لحاظ عملکرد و امکانات، رانینگ‌واچ‌ها بالاتر از دستبندهای تناسب اندام و پایین‌تر از ساعت‌های هوشمند قرار می‌گیرند.

Forerunner 955 و 255 از برخی جهات به هم شباهت دارند؛ هر دو ساعت مجهز به GPS چند-باندی بوده و از قابلیت‌های مربوط به دویدن (از جمله ویجت مسابقه) بهره می‌برند. اما 955 در مجموع مشخصات بالاتری داشته و متعاقبا گران‌قیمت‌تر است. جالب است بدانید Forerunner 955 در یک ورژن solar یا خورشیدی نیز به تولید رسیده که قاعدتا انرژی خورشیدی به طول عمر باتری آن می‌افزاید. در ادامه بیشتر با مشخصات و امکانات این دیوایس‌های جدید آشنا می‌شویم.

Forerunner 255

Forerunner 255 یک رانینگ‌واچ سبک‌وزن و میان‌رده است که عمده مشخصات خود را از Forerunner 245 وام می‌گیرد. Forerunner 255 در دو اندازه به تولید می‌رسد؛ ورژن معمولی 46 میلی‌متری (با بند استاندارد 22 میلی‌متری) است و 49 گرم وزن دارد. ورژن کوچک‌تر – موسوم به Forerunner 255s – 41 میلی‌متری (با بند استاندارد 18 میلی‌متری) بوده و وزن آن 32 گرم است. جالب است بدانید، هر کدام از ساعت‌های Forerunner 255 و Forerunner 255s در یک ورژن مخصوص موزیک نیز به تولید می‌رسند که طبق ادعای گارمین، می‌توان تا 500 ترانه را در آنها ذخیره کرد. پشتیبانی از پلی‌لیست‌های سرویس‌هایی مثل Spotify، Apple Music و Deezer نیز جزو امکانات ورژن‌های مخصوص موزیک بر شمرده شده‌اند.

با توجه به مقاومت در برابر آب تا 5 اتمسفر، امکان استفاده از این ساعت در استخر نیز فراهم شده است. بر خلاف نسل قبلی – که فقط شنا در استخر را ردیابی می‌کرد – امکان ردیابی شنا در آب‌های آزاد نیز در Forerunner 255 پیش‌بینی شده است. عمر باتری Forerunner 255 در حالت عادی تا 14 روز و در هنگام روشن بودن GPS تا 30 ساعت عنوان شده است (عمر باتری برای Forerunner 255s در حالت عادی 12 روز است).

به جای نمایشگرهای تمام‌رنگی متداولی که در بیشتر ساعت‌های هوشمند دیده می‌شود، Forerunner 255 از یک نمایشگر ترنسفلکتیو (transflective) از نوع MIP (حافظه در پیکسل) بهره می‌برد. خوانش این نوع نمایشگر (حتی زیر نور مستقیم آفتاب) آسان بوده و به نوبه خود باعث صرفه‌جویی در مصرف باتری نیز می‌شود.

Forerunner 255 دارای 30 پروفایل ورزشی مختلف است (مقایسه کنید با نسل قبلی که تنها از 15 حالت ورزشی پشتیبانی می‌کرد). ردیابی فعالیت‌هایی مثل «تمرین‌های بدنی تناوبی تنشی» یا HIIT، یوگا و پیلاتس و همچنین اعلام سن فیتنس شما، از موارد جدیدی‌ست که به Forerunner 255 اضافه شده است. از نکات قابل‌توجه در Forerunner 255 ردیابی triathlon (ورزش سه‌گانه) شامل دوچرخه‌سواری، شنا و دو است که پیش از این فقط در ساعت‌های گران‌قیمت گارمین مشاهده می‌شد.

یکی دیگر از امکانات جدید Forerunner – که برای اولین بار در ساعت‌های گارمین دیده می‌شود – قابلیت اندازه‌گیری کمیتی پزشکی به نام HRV یا «تغییرپذیری ضربان قلب» است که در هنگام خواب ثبت می‌شود. ویژگی دیگر Morning Report یا «گزارش صبحگاهی» نام دارد که چند سال پیش برای اولین بار روی دیوایس Garmin Lily معرفی شد. همان‌طور که از اسمش پیداست، به موجب این قابلیت، کاربر هر روز صبح خلاصه وضعیتی از خواب شبانه، ریکاوری، تمرینات و همچنین تغییرپذیری ضربان قلب خود دریافت کرده و بر اساس این داده‌ها، برنامه تمرینی مناسب وضعیت کاربر به او پیشنهاد می‌شود.

پیش از این نیز گفتیم که ویجت جدیدی تحت عنوان Race Widget در این دستگاه فعال است. این ویجت ابزاری مناسب برای سنجش عملکرد و بازدهی دویدن است که در آنِ واحد به کاربر اعلام می‌شود، اما نباید فراموش کرد که برای بهره‌مندی از این قابلیت به یک وسیله جانبی مثل «سینه بند» یا chest strap نیاز است. ناگفته نماند، اندازه‌گیری پیوسته ضربان قلب و اشباع اکسیژن خون (SpO2) از دیگر امکانات این ساعت محسوب می‌شوند.

ارتفاع‌سنج فشاری (barometric altimeter) یکی دیگر از ویژگی‌های جدید اضافه شده به Forerunner 255 است که در نسل‌ قبلی غایب بود. ارتفاع‌سنج می‌تواند تغییرات ارتفاع را به طور دقیق به کاربر اعلام کند که با توجه به اهمیت این موضوع در ورزش دو، قابلیت مفیدی به حساب می‌آید. گفتنی‌ست، دسترسی به برنامه‌های تمرینی از طریق Garmin Coach و مشاهده داده‌های تناسب اندام از طریق اپلیکیشن Garmin Connect امکان‌پذیر است.

همان طور که گفته شد، Forerunner 255 یک رانینگ‌واچ بوده و ساعت هوشمند محسوب نمی‌شود، اما برخی از امکانات پایه ساعت‌های هوشمند – از جمله نمایش نوتیفیکیشن‌های اسمارت‌فون – و همچنین بعضی از قابلیت‌های امنیتی گارمین – مثل تشخیص حادثه – در این ساعت برقرار است. جالب است بدانید، بر خلاف Forerunner 245، ساعت Forerunner 255 به لطف تراشه NFC به Garmin Pay نیز مجهز شده و کاربر با وارد کردن مشخصات کارت بانکی خود، می‌تواند پرداخت‌ها را مستقیما از مچ دست انجام دهد.

Forerunner 255 در رنگ‌های خاکستری و آبی به تولید رسیده و 349.99 دلار قیمت دارد. Forerunner 255s نیز در رنگ‌های خاکستری و صورتی موجود بوده و با همان قیمت به فروش می‌رسد. ورژن‌های موزیک در هر دو مدل معمولی و s، در رنگ‌های مشکی و سفید و با قیمت 399.99 دلار وارد بازار می‌شوند.

Forerunner 955

همان طور که گفته شد، Forerunner 955 در مقایسه با Forerunner 255 مشخصات بالاتری دارد، اما هنوز با ساعت‌های پرچمدار سری Garmin Fenix فاصله زیادی دارد. برخلاف نمایشگر MIP در Forerunner 255، ساعت Forerunner 955 از یک نمایشگر لمسی تمام‌رنگی همیشه روشن به قطر 1.3 اینچ بهره برده و وزن ساعت 52 گرم اعلام شده است.

ساعت Forerunner 955 علاوه بر نمایشگر لمسی، از همان 5 دکمه فیزیکی – که به نوعی امضای گارمین به حساب می‌آید – نیز برخوردار بوده و کاربر در صورت تمایل به جای لمس صفحه می‌تواند از این دکمه‌ها استفاده کند. عمر باتری در Forerunner 955 به 15 روز در حالت عادی و 42 ساعت در هنگام استفاده از GPS افزایش یافته است. البته در ورژن سولار – که به لنز اختصاصی گارمین موسوم به Power Glass مجهز شده – عمر باتری در شرایط معمولی 20 روز بوده و در صورت روشن بودن GPS به 49 ساعت نیز می‌رسد.

Forerunner 955 به نقشه‌های تمام‌رنگی (البته غیر توپوگرافی) مجهز شده و کاربر با استفاده از تکنولوژی‌های PacePro و ClimbPro (که در ساعت‌های قبلی گارمین نیز به کار گرفته شده بودند) می‌تواند از راهنمایی‌های مناسب در طول مسیر (هنگام ورزش در طبیعت) بهره‌مند شود. جالب است بدانید، حداکثر تعداد ترک‌های آهنگی که در این ساعت می‌توانید ذخیره کنید به 2,000 افزایش یافته است.

آمادگی کاربر برای انجام تمرینات ورزشی – که به‌تازگی از سوی گارمین به‌روزرسانی شده – از جمله مواردی‌ست که می‌تواند برای ورزشکار بسیار مفید باشد. این قابلیت با در نظر گرفتن کمیت‌هایی مثل خواب، زمان ریکاوری، HRV و چند مورد دیگر، می‌تواند میزان آمادگی شما برای انجام تمرینات ورزشی را پیش‌بینی کند. قابلیت جدید دیگر، امکان ردیابی استقامت است که برای اولین بار در سری Fenix 7 معرفی شده بود. ناگفته نماند، سایر مشخصات Forerunner 955 – از جمله مقاومت در برابر آب تا 5 اتمسفر، اندازه‌گیری HRV، گزارش صبحگاهی و ویجت مسابقه – با Forerunner 255 مشترک است.

ورژن معمولی Forerunner 955 قیمتی برابر با 499.99 دلار دارد، در حالی که ورژن سولار یا خورشیدی 599 دلار قیمت‌گذاری شده است.

منبع : Garmin


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا