کانترپوینت: سامسونگ در آوریل 2022 به بالاترین سهم بازار خود در پنج سال گذشته دست یافت

نمایش خبر

تاریخ : 1401/3/11        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : آمار Statistics ، کانترپوینت Counterpoint ، سامسونگ Samsung
واحد خبر mobile.ir : شرکت‌های تولیدکننده گوشی‌ هوشمند به سختی در تلاش هستند تا میزان فروش دستگاه‌های خود را افزایش دهند یا دست کم آن را حفظ کنند. چرا که این صنعت در سال‌های اخیر با مشکلات جدی در زمینه تأمین قطعات و کاهش تقاضا رویارو بوده است. اما بر اساس تازه‌ترین گزارش موسسه پژوهشی کانترپوینت از وضعیت بازار جهانی اسمارت‌فون، یکی از برندهای پیشرو در این دوران پرتلاطم همچنان به روند رشد خود ادامه داده است. مطابق این گزارش، ابرشرکت کره‌ای سامسونگ در ماه آوریل سال جاری میلادی با رشد سالانه 9 درصدی، 24 درصد از سهم بازار جهانی را در اختیار داشته که بالاترین سهم بازار ماهانه این کمپانی از آوریل 2017 تاکنون به شمار می‌رود.

یافته‌های موسسه کانترپوینت نشان می‌دهد که با وجود کاهش 8 درصدی میزان فروش گوشی هوشمند در جهان، آمار فروش سامسونگ با افزایش همراه بوده و به این ترتیب، سامسونگ از جمله برندهای انگشت‌شمار تولیدکننده اسمارت‌فون به حساب می‌آید که در برابر روند نزولی بازار، موفق عمل کرده است. این رشد به سامسونگ کمک کرده تا برای سومین ماه متوالی در سال 2022، رتبه نخست را از نظر فروش جهانی گوشی هوشمند به دست آورد. به علاوه، شرکت کره‌ای در ماه آوریل امسال توانسته پس از دوره‌ای طولانی که از آگوست 2020 آغاز شده، بار دیگر به فروشنده شماره یک در بازار هند تبدیل شود.

تارون پاتاک (Tarun Pathak)، یکی از مدیران پژوهشی کانترپوینت، درباره عملکرد سامسونگ در آوریل 2022 می‌گوید: «سامسونگ در آوریل 2022 نزدیک به یک‌چهارم بازار جهانی گوشی‌های هوشمند را تصاحب کرد و به بالاترین سهم ماهانه خود در پنج سال گذشته دست یافت. این امر بیش از همه در پی عملکرد قدرتمند سری [گلکسی] S22 در بخش بالارده و سری A در بخش میانی محقق شده است». به گفته پاتاک، سامسونگ همچنین از آسیب ناشی از کاهش فروش در بازار چین که بر فروش تمام محصولات ساخت این کشور تأثیر منفی بر جای گذاشته، در امان مانده است. به علاوه، پیشنهادهای ویژه سامسونگ در برخی بازارهای اصلی مانند آمریکای لاتین و رشد قابل توجه این کمپانی در هند، جایی که در ماه آوریل برند شماره یک آن بوده است، به گسترش سهم بازار این شرکت در طول ماه کمک کرد. پاتاک در انتها افزوده است: «مدیریت زنجیره تأمین سامسونگ در سال 2022 قدرتمند بوده و تقاضای [موجود] را با موفقیت برآورده کرده است.»

سهم سه شرکت برتر سازنده گوشی‌‌های هوشمند از میزان فروش نهایی

وارون میشرا (Varun Mishra) تحلیل‌گر ارشد کانترپوینت، در تحلیل وضعیت بازار جهانی اسمارت‌فون می‌گوید: «بازار جهانی گوشی‌های هوشمند در آوریل 2022 کاهش بیشتری داشت و به پایین‌ترین سطح از زمان آغاز همه‌گیری در سال 2020 رسید. [در این میان] چین بیشترین کاهش را داشت چرا که تمایل مصرف‌کنند[گان] به دلیل قرنطینه‌ها تضعیف شد. فروش روسیه نیز با خروج تولیدکنندگان کلیدی از بازار و به پایان رسیدن موجودی کالا، در ماه آوریل کاهش یافت». از دید میشرا این عوامل در کنار هم، شکست دیگری را بر بازاری تحمیل کرده که همچنان در تلاش برای کنترل دشواری‌های مرتبط با کمبود قطعات اولیه است. در این میان، آمریکای لاتین، ایالات متحده و هند تنها بازارهایی بودند که شاهد رشد بوده و آمار مثبتی را به ثبت رساندند، اما رشد محدود در این مناطق برای جبران کاهش کلی در جهان کافی نبوده است.

مطابق پیش‌بینی کارشناسان کانترپوینت، سامسونگ احتمالاً جایگاه رهبری بازار جهانی اسمارت‌فون را در سه‌ماهه دوم 2022 نیز حفظ خواهد کرد. بخش گوشی‌های خم‌شونده نیز که سامسونگ در حال حاضر رهبری بلامنازع آن را در اختیار دارد، پتانسیل زیادی برای رشد دارد و ابرشرکت کره‌ای قصد دارد با کاستن از قیمت این محصولات، مزیت رقابتی مناسبی برای خود ایجاد نماید. همچنین به نظر می‌رسد ارائه اسمارت‌فون‌های خم‌شونده این شرکت با نام‌های Galaxy Z Flip4 و Galaxy Fold4 در فصل تابستان، سبب حفظ روند قدرتمند فروش سامسونگ در سه‌ماهه سوم سال جاری میلادی خواهد شد.

تصویر منتسب به Galaxy Z Fold4 در سمت راست در کنار Z Fold3 در سمت چپ

البته نباید از ورود آیفون سری 14 در ماه سپتامبر غافل شد؛ مسأله‌ای که می‌تواند بخت سامسونگ برای حفظ جایگاه نخست را تحت‌الشعاع قرار دهد. اپل به طور معمول در سه‌ماهه منتهی به دسامبر از رقیب کره‌ای خود پیشی می‌گیرد و هیچ دلیلی وجود ندارد که امسال این تجربه تکرار نشود.

به گزارش کانترپوینت، اپل در ماه آوریل 15 درصد از سهم بازار گوشی‌های هوشمند را به خود اختصاص داده که هرچند عدد چشمگیری است، اما همچنان با آمار پایان سال 2021 این شرکت فاصله دارد و چهارمین دوره ماهانه کاهش پیاپی را برای این کمپانی به ثبت رسانده است. البته این کاهش از یک زاویه چندان نگران‌کننده نیست، چرا که هر سال با افزایش عمر کاربری آیفون‌های جدید و نزدیک شدن به دوره عرضه محصولات تازه، روند نزولی محدودی در خصوص محصولات اپل ایجاد می‌شود. با این حال باید به توانایی پایین‌تر از حد انتظار iPhone SE (2022) در ایجاد موج جدید در بازار با دقت بیشتری نگریسته شود.

پس از سامسونگ و اپل، شیائومی 12 درصد از سهم بازار فروش را در اختیار داشته و همچون روندی که از سپتامبر 2021 تاکنون در بازار گوشی‌های هوشمند برقرار بوده، رتبه سوم را از آنِ خود ساخته است؛ هرچند کاهش اندکی در سطوح عرضه محصولات شرکت چینی نسبت به سال گذشته به چشم می‌خورد. در واقع شیائومی بیش از رقبای خود با مشکلات زنجیره تامین رویارو بوده است و اگر نتواند در ماه‌های آینده برای رفع این دشواری‌ها گام مؤثری بردارد، دستیابی دوباره به آمار سال 2021 بعید به نظر می‌رسد.

منبع : Counterpoint


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا