MWC 2022 - رونمایی اوپو از نسل جدید تکنولوژی شارژ SuperVOOC با توان 150 واتی

نمایش خبر

تاریخ : 1400/12/11        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : شارژ سریع Quick Charge ، اوپو Oppo
واحد خبر mobile.ir : تکنولوژی شارژ سریع طی سال‌های اخیر پیشرفت چشمگیری داشته است. در ابتدا استانداردهای شارژ سریع 5 تا 18 واتی، کاربران اسمارت‌فون را راضی می‌کرد، اما این روزها شاهد عرضه اسمارت‌فون‌هایی با استاندارد 120 واتی هستیم. البته روند پیشرفت تکنولوژی هیچ‌گاه متوقف نشده و امسال هم کمپانی‌ها با ادامه نوآوری‌های خود مرزهای تکنولوژی شارژ سریع را جابه‌جا خواهند کرد. در همین راستا، کمپانی اوپو در جریان رویداد MWC 2022 از جدیدترین نسل از فناوری شارژ SuperVOOC رونمایی کرد. شارژر جدید اوپو توانی برابر با 150 وات داشته و برای اولین بار در سه‌ماهه دوم سال جاری میلادی به همراه اسمارت‌فونی از وان‌پلاس به بازار عرضه می‌شود.

کمپانی چینی اوپو در سال 2014، با عرضه گوشی هوشمند Oppo Find 7، نخستین ورژن تکنولوژی شارژ سریع VOOC را به دنیای فناوری معرفی کرد. این تکنولوژی می‌توانست ذخیره باتری 2,800 میلی‌آمپر ساعتی Oppo Find 7 را ظرف مدت 30 دقیقه از 0 به 75 درصد برساند که برای 8 سال پیش عملکرد چشمگیری به حساب می‌آمد. پس از آن، استاندارد شارژ 20 واتی VOOC 2.0 در بسیاری از گوشی‌های سری F و R اوپو به کار گرفته شد. همین استاندارد با نام Dash Charge در تولید گوشی‌های وان‌پلاس نیز استفاده شد و حتی به دیوایس‌های ریلمی نیز راه پیدا کرد. یکی از مهم‌ترین شاخصه‌های تکنولوژی VOOC آن بود که بیش‌تر گرمای حاصل از پروسه شارژ در خودِ شارژر مهار شده و گوشی در هنگام شارژ داغ نمی‌شد.

در سال 2016، استاندارد VOOC به استاندارد 50 واتی SuperVOOC ارتقا یافت که طبق ادعای اوپو می‌توانست یک باتری 2,500 میلی‌آمپر ساعتی را در 15 دقیقه فول‌شارژ کند (البته این تکنولوژی 2 سال بعد به بهره‌برداری رسید). در سال 2019 شاهد عرضه VOOC 3.0 (با توان 20 وات) و VOOC 4.0 (با توان 30 وات) بودیم. سرانجام در سال 2020 نسل دوم فناوری SuperVOOC با توان 65 واتی رونمایی شد؛ همان تکنولوژی که از آن زمان به طور گسترده در ساخت گوشی‌های اوپو، وان‌پلاس و ریلمی مورد استفاده قرار گرفته است.

در طی این سال‌ها، اوپو در کنار توسعه فناوری شارژ سریع، تلاش خود را در زمینه تولید شارژرهای نازک‌تر و با قابلیت حمل بهتر به کار گرفته و سعی کرده در فناوری شارژ بی‌سیم خود (با نام AirVOOC) نیز به سرعت‌های بالایی دست پیدا کند. حاصل تلاش‌های اوپو در سال 2022، افزایش توان SuperVOOC به 80 وات بوده که در OnePlus 10 Pro و Oppo Find X5 Pro پیاده‌سازی شده است. حتی تکنولوژی شارژ 125 واتی SuperVOOC نیز در سال 2020 از سوی اوپو معرفی شد که هنوز در ساخت هیچ دیوایسی مورد استفاده قرار نگرفته است. اما داستان به اینجا ختم نمی‌شود.

همان طور که در مقدمه گفته شد، کمپانی اوپو به‌تازگی در کنگره جهانی موبایل امسال، جدیدترین نسل از تکنولوژی SuperVOOC را با توان خیره‌کننده 150 وات به نمایش گذاشت. طبق ادعای اوپو، به لطف این فناوری می‌توان یک باتری 4,500 میلی‌آمپر ساعتی را تنها در 5 دقیقه تا 50 درصد و در عرض 15 دقیقه تا 100 درصد شارژ کرد. البته باید توجه داشته باشید که ارقام ارائه شده از سوی اوپو مربوط به شارژ کردن باتری با ذخیره 1 درصدی است و نه باتری کاملا خالی. به هر حال، رساندن ذخیره باتری از 0 به 1 درصد نیز، خواه‌ ناخواه کمی زمان خواهد برد.

فناوری شارژ 150 واتی SuperVOOC در کنار قابلیتی موسوم به Battery Health Engine (موتور سلامت باتری)، می‌تواند ولتاژ 20 ولت را با شدت جریان 7.5 آمپر خروجی دهد. اسمارت‌فونی که اوپو تکنولوژی جدیدش را روی آن به نمایش گذاشته، دارای یک باتری دو سلولی است. شارژر مورد نظر نیز شامل دو پمپ شارژ بوده که هر کدام در ابتدا ولتاژ 20 ولت را با شدت جریان 3.75 خروجی می‌دهد که نهایتا به ولتاژ 5 ولت با شدت جریان 15 آمپر برای هر سلول تبدیل می‌شود.

به گفته اوپو، این تکنولوژی آزمایش‌های ضروری برای امنیت و دفع حرارت را پشت سر گذاشته است. البته باید توجه داشت، ارقامی که به آنها اشاره شد تحت شرایط خاصی به دست آمده است (گوشی در هنگام شارژ در حالت پرواز بوده، نمایشگر آن خاموش بوده و هیچ کاری با گوشی انجام نمی‌شده است). به این ترتیب، انتظار می‌رود اعداد واقعی کمی بالاتر از این باشند. اما با تمام این اوصاف سرعت شارژ با این شارژر فوق‌العاده بوده و حتی از تکنولوژی شارژ 80 واتی اوپو هم سریع‌تر است.

شارژر جدید 150 واتی اوپو یک شارژر Type-C بوده و با استانداردهای USB Power Delivery ،PPS و Quick Charge سازگار است. به این ترتیب، می‌توان از شارژر جدید اوپو برای شارژ کردن باتری‌های سایر دیوایس‌های سازگار نیز استفاده کرد (منتهی در این صورت احتمالا دیگر از سرعت بالای شارژ 150 واتی خبری نخواهد بود). نکته جالب دیگر، استفاده اوپو از GaN (گالیوم نیترید) در ساخت این شارژر است. هدف از این کار، کاهش اندازه اجزای تبدیل انرژی و نهایتا کاهش اندازه آداپتور اعلام شده است. ناگفته نماند، شارژر 150 واتی جدید اوپو با ابعاد 30×57×58 میلی‌متر تنها کمی از شارژر 65 واتی این شرکت بزرگ‌تر بوده و 172 گرم وزن دارد. به این ترتیب چگالی انرژی این شارژر برابر با 1.51 وات بر سانتی‌متر مکعب خواهد بود که در مقایسه با شارژرهای متداول بسیار بالاتر است.

یکی از مهم‌ترین نگرانی‌ها درباره تکنولوژی‌های شارژ سریع، به اثر نامطلوب آنها بر عمر مفید باتری مربوط می‌شود. راهکار اوپو برای خنثی کردن این اثر، Batery Health Engine (موتور سلامت باتری) نام دارد که برای اولین بار در ساخت گوشی‌های سری Find X5 به کار گرفته شد. این موتور شامل یک تراشه مدیریت باتری به همراه دو تکنولوژی دیگر است که عبارتند ازSmart Battery Health Algorithm (الگوریتم هوشمند سلامت باتری) و Battery Healing Technology (تکنولوژی ترمیم باتری). طبق ادعای اوپو، به لطف موتور سلامت باتری (BHE)، ظرفیت باتری (حتی پس از 1,600 بار چرخه شارژ) تا 80 درصد حفظ می‌شود. با توجه به اینکه ظرفیت باتری معمولا پس از حدود 800 چرخه شارژ به 80 درصد می‌رسد، می‌توان گفت BHE عمر مفید باتری را تقریبا دو برابر می‌کند.

تراشه مدیریت باتری – که به آن اشاره شد – می‌تواند بر مواردی از قبیل وضعیت کاری، وضعیت جریان، وضعیت مصرف باتری و چرخه شارژ باتری نظارت داشته باشد. همچنین، این تراشه دمای باتری را کنترل کرده و از شارژ بیش از اندازه (یا در اصطلاح اُورشارژ) باتری جلوگیری می‌کند. الگوریتم هوشمند سلامت باتری می‌تواند لحظه به لحظه پتانسیل الکتریکی را در سرتاسر الکترود منفی درون باتری ردیابی کرده و سپس با تنظیم پویای جریان در یک محدوده، ضمن به حداقل رساندن لیتیوم مرده، حداکثر جریان شارژ را حفظ کند (منظور از لیتیوم مرده، آن دسته از یون‌های لیتیوم است که به دام افتاده و دیگر قادر به حمل شارژ نیستند). نقش «تکنولوژی ترمیم باتری» نیز آن است که با بهبود فرمول الکترولیت درون باتری، از آسیب به الکترودها کاسته و حتی آنها را در پروسه‌های شارژ و تخلیه، مرمت کند. همین امر، عمر مفید باتری را به شکل قابل‌توجهی بالا می‌برد.

همان طور که در مقدمه هم اشاره شد، تکنولوژی شارژ 150 واتی SuperVOOC برای اولین بار در ساخت یکی از اسمارت‌فون‌های وان‌پلاس (که در سه‌ماهه دوم 2022 عرضه می‌شود) به کار گرفته خواهد شد. البته وان‌پلاس جزییات بیشتری در این زمینه ارائه نکرده است. به عنوان مثال، هنوز نمی‌دانیم این تکنولوژی برای ساخت یک پرچمدار استفاده می‌شود و یا میان‌رده‌ای مثل سری Nord. گفتنی‌ست، وان‌پلاس پیش از این در ساخت دیوایس‌های خود از تکنولوژی شارژ سریعی به نام Warp استفاده می‌کرد، اما پس از ادغام با اوپو، Warp را کنار گذاشته و به استفاده از SuperVOOC روی آورد.

در پایان لازم به ذکر است، ریلمی (زیرمجموعه اوپو) نیز در جریان MWC 2022 از یک فناوری شارژ 150 واتی رونمایی کرد که از همان تکنولوژی اوپو استفاده می‌کند، اما ریلمی نام UltraDart را برای آن انتخاب کرده است. ریلمی هم قصد دارد تا پایان سال جاری میلادی، در ساخت یکی از دیوایس‌های خود (با نام احتمالی GT Neo 3) این تکنولوژی را به کار ببندد.

منبع : Oppo


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا