معرفی Find X5 و Find X5 Pro – پرچمداران 1,300 و 1,000 یورویی اوپو!

نمایش خبر

تاریخ : 1400/12/5        نویسنده: آرش افراسیابی
برچسب‌ها : نسل پنجم 5G ، اسنپ دراگون 888 Snapdragon 888 ، اسنپ دراگون 8 جن 1 Snapdragon 8 Gen 1 ، پرچمدار Flagship ، گوشی هوشمند Smartphone ، اندروید Android ، Oppo Find X5 ، Oppo Find X5 Pro ، اوپو Oppo
واحد خبر mobile.ir : شرکت اوپو در روز پنج‌شنبه 24 فوریه 2022 (5 اسفند 1400) از دو گوشی جدید Find X5 و Find X5 Pro رونمایی کرده است. این دو گوشی جانشین Find X3 و Find X3 Pro قبلی این شرکت می‌شوند که دقیقا یک سال پیش در چنین روزهایی معرفی شده بودند. طبق انتظار بالاترین مشخصات در این میان به Find X5 Pro تعلق دارد که جدا از طراحی مدرن و پیشرفته، از صفحه‌‌نمایشی کاملا متمایز در سطح بهترین‌های بازار، دوربین‌هایی در کلاس پرچمداران، پروسسور 4 نانومتری کوالکام و یک چیپ‌ست پردازش عصبی اختصاصی بهره می‌برد. Find X5 در بسیاری از موارد مثل صفحه‌نمایش، پردازنده، باتری و شارژر با مدل پرو تفاوت دارد اما هنوز گوشی پیشرفته‌ای در سطح میانی به حساب می‌آید.

Oppo Find X5 Pro

طراحی و شکل ظاهری

ایده اصلی در طراحی Find X5 Pro در مقایسه با X3 Pro سال قبل تقریبا بدون تغییر مانده و همان صفحه‌نمایش با لبه‌های خمیده و حاشیه‌های حداقلی در بخش رویی و همان فرم برآمده لنزهای دوربین (که بخشی از بدنه محسوب می‌شود) در این‌جا نیز به‌کار گرفته شده است. این شباهت البته کامل و نقطه به نقطه نبوده و تفاوت‌هایی را به‌خصوص در شکل و فرم لنزهای دوربین می‌توان مشاهده کرد. شیشه روی صفحه‌نمایش از جنس Gorilla Glass Victus است اما بخش پشتی در نسخه سفید‌رنگ به‌جای شیشه، از سرامیک ساخته شده که ظاهرا دو برابر استقامت بیش‌تری نسبت به شیشه دارد. بدنه گوشی مثل قبل از استاندارد مقاومت IP68 برخوردار بوده و از این لحاظ نیز مثل مدل سال قبل عمل می‌کند.

این گوشی که در دو رنگ سفید و مشکی ارائه می‌شود از ابعاد 8.5×73.9×163.7 میلی‌متر برخوردار است که مقایسه آن با Find X3 Pro سال قبل 8.26×74×163.6 میلی‌متری تنها چند دهم میلی‌متری در ضخامت، بزرگ‌تر شده است. اختلاف پر اهمیت‌تر این دو مدل را باید در وزن آن‌ها جست‌وجو کرد که عمدتا به‌دلیل باتری حجیم‌تر X5 Pro از 193 گرم سال قبل حالا به 218 گرم رسیده است.

صفحه‌نمایش

صفحه‌نمایش X5 Pro در اکثر نقاط کلیدی همان 6.7 اینچی LTPO ده بیتی AMOLED سابق است که رزولوشن +QHD (یا 1440×3216 پیکسلی)، حداکثر نرخ رفرش 120 هرتزی و پوشش 100 درصدی از طیف DCI-P3 دارد. نرخ رفرش متغیر 10 تا 120 هرتزی، حداکثر سرعت برداشت تاچ 240 هرتزی (در حالت دو انگشتی)، حداکثر روشنایی نقطه‌ای 1,300 نیتی و امکان تغییر 8,192 پله‌ای روشنایی از دیگر موارد قابل ذکر در مورد این صفحه‌نمایش به‌حساب می‌آیند. لبه‌های این صفحه‌نمایش مثل قبل در کناره‌ها خمیده بوده و همانطور که اشاره شد با پوشش شیشه‌ای Gorilla Glass Victus نیز در برابر صدمات و خراشیدگی محافظت می‌شود. سنسور اثر انگشت نوری دستگاه نیز درون همین پنل قرار دارد.

دوربین‌های اصلی

به‌نوعی مهم‌ترین قابلیت این مدل در دوربین‌های بخش پشتی آن نهفته است؛ جایی‌که با وجود سخت‌افزارهای مشابه، تغییرات داخلی متعددی صورت گرفته که X5 Pro را در جایگاه برتری در مقایسه با X3 Pro قرار می‌دهد. هر دو دوربین اصلی و اولتراواید گوشی مثل قبل از سنسور 50 مگاپیکسلی IMX766 شرکت سونی بهره می‌برند که با سایز بزرگ 1/1.56 اینچی و اندازه پیکسل 1 میکرونی یکی از بهترین انتخاب‌های ممکن در بین دوربین‌های 50 مگاپیکسلی فعلی بازار به حساب می‌آید. لنز مقابل دوربین اصلی از دیافراگم f/1.7 برخوردار است که نسبت به f/1.8 مدل سال قبل روی کاغذ نور بیش‌تری را در اختیار سنسور قرار می‌دهد. دوربین اولتراواید نیز از یک لنز 7 مرحله‌ای با f/2.2 برخوردار است که مثل قبل از فوکوس خودکار پشتیبانی کرده و بدین‌ترتیب امکان عکاسی از فاصله نزدیک (ماکروی 4 سانتی‌متری) نیز در آن فراهم است. میدان دید این دوربین در حالت عادی 110 درجه است که تغییری نسبت به قبل در آن دیده نمی‌شود. در نهایت باید از دوربین 13 مگاپیکسلی تله‌فتوی این مجموعه یاد کرد که ظاهرا بدون تغییر مانده و همان لنز 5 مرحله‌ای f/2.4 با فوکوس خودکار است.

اولین تغییر در ساختار این مجموعه به خارجی‌ترین لایه لنز، در دوربین اصلی تعلق دارد که به‌جای پلاستیک به شیشه‌ای که شرکت سازنده شیشه فوق شفاف (ultra-transparent glass) می‌نامد تغییر کرده و انحرافات رنگی (chromatic aberration) در آن 77.39 درصد کاهش پیدا کرده است.

دیگر نکته مهم و تعیین‌کننده در این قسمت به تراشه تصویری پردازش عصبی (NPU) جدیدی به‌نام MariSilicon X تعلق دارد که با لیتوگرافی 6 نانومتری از سوی خود شرکت اوپو ساخته شده است. این چیپ پیشرفته از توان پردازش هوش مصنوعی 18 تریلیون عملیات در هر ثانیه (18TOPS) پشتیبانی می‌کند و هدف اصلی از ساخت آن بهبود برداشت ویدئو در شب و حصول جزییات بیش‌تر و رنگ‌های زنده‌تر در این شرایط بوده است.

از طریق این تراشه امکان برداشت ویدئوهای واضح‌تر 4K با نویز پس‌زمینه کمتر در حالت Ultra Night Video فراهم می‌شود و با انتخاب گزینه Ultra Dark Video نیز می‌توان در محیط‌های با نور بسیار کم ویدئوهای کاملا بهتری را نسبت به قبل برداشت کرد. به‌گفته اوپو، چیپ جدید امکان برداشت ویدئوهای اچ‌دی‌آر 20 بیتی به‌ازای هر کانال را فراهم می‌کند که به طیف دینامیکی 120 بیتی یعنی چهار برابر بیش‌تر از Find X3 Pro منجر می‌شود.

Ultra Night Pro و Ultra HDR Vide از دیگر قابلیت‌های در دسترس در این زمینه به حساب می‌آیند که هرکدام به‌نوعی در خدمات برداشت تصاویر بهتر در محیط‌های با نور کم‌تر هستند.

در حالت حرفه‌ای این دوربین از ویژگی کالیبراسیون رنگ طبیعی هاسلبلاد استفاده شده که با تکیه بر سنسور رنگی جدید 13 کاناله (در مقایسه با سنسور تنها 5 کاناله در X3 Pro)، رنگ‌های طبیعی‌تری را ایجاد می‌کند.

دوربین اصلی در زمینه مکانیزم تثبیت تصویر نیز کاملا متفاوت از قبل عمل می‌کند و در ساختار آن از یک مکانیزم لرزه‌گیری اپتیکال 5 محوره استفاده شده است. در این مکانیزم به‌گفته اوپو برای اولین بار فناوری حرکت لنز و سنسور با هم ترکیب شده و از طریق آن می‌توان لرزش‌های دست تا 3 درجه را در عکس و ویدئو تصحیح کرد.

دوربین سلفی

دوربین 32 مگاپیکسلی سلفی Find X5 Pro با این‌که در ابتدا با لنز 5 مرحله‌ای و دیافراگم f/2.4 مشابه دوربین سلفی X3 Pro‌ به‌نظر می‌رسد اما سنسور این دوربین ظاهرا تغییر کرده و این بار از یک حسگر RGBW سونی با نام IMX709 در آن استفاده شده است. این دوربین البته هنوز فاقد فوکوس خودکار است اما فیلتر RGBW در آن با زیر پیکسل اضافی سفید روی کاغذ نور بیش‌تری را نسبت به سنسورهای عادی دریافت می‌کند (تا 60 درصد نور بیش‌تر به‌گفته اوپو). این دوربین در حالت عادی میدان دید 81 درجه‌ای را پوشش می‌دهد اما با تشخیص تعداد افراد بیش‌تری در عکس،‌ به‌صورت خودکار به میدان دید گسترده‌تر 90 درجه‌ای سوییچ می‌کند. در این چیپ‌ست نیز از قدرت تراشه MariSilicon X در پردازش تصویر استفاده شده است.

پردازنده - حافظه

Find X5 Pro‌ همانطور که از یک پرچمدار پیشرفته در سال 2022 می‌توان انتظار داشت با پروسسور 4 نانومتری Snapdragon 8 Gen 1 شرکت کوالکام به بازار عرضه می‌شود که با دارا بودن یک هسته 3 گیگاهرتزی Cortex-X2، سه هسته 2.5 گیگاهرتزی Cortex-A710 و چهار هسته 1.8 گیگاهرتزی Cortex-A510 یکی از قدرتمندترین گزینه‌های پردازشی دنیای موبایل به حساب می‌آید. پردازش گرافیک در این چیپ‌ست نیز بر عهده Adreno 730‌ است. X5 Pro تنها در یک چینش حافظه یعنی با رم 12 گیگابایتی LPDDR5 و حافظه داخلی 256 گیگابایتی UFS 3.1 ارائه شده و مثل قبل از درگاه حافظه جانبی نیز در آن پشتیبانی نمی‌شود.

اوپو سیستم خنک‌کننده داخلی X5 Pro را نیز از تغییرات جدید محروم نساخته و جدا از ورقه‌های گرافین سه‌بندی برای خنک نگه داشتن اجزای داخلی دستگاه حالا از سیستم خنک‌کننده اتاقک بخار بزرگ‌تری بهره می‌برد که 75 درصد نسبت به قبل با افزایش ابعاد روبرو شده است.

باتری و شارژر

باتری دستگاه با یک ارتقاء چشمگیر از 4,500mAh سال قبل به 5 هزار میلی آمپر ساعت افزایش ظرفیت پیدا کرده که تأثیر این موضوع در ضخامت و به‌خصوص در وزن دستگاه نیز به‌خوبی مشخص است. X5 Pro از یک شارژر سریع سیمی SuperVOOC با توان 80 واتی پشتیبانی می‌کند که توان بیش‌تری را نسبت به شارژر 65 واتی مدل پیشین ارائه می‌کند و برای پر کردن 50 درصد از ظرفیت باتری به تنها 12 دقیقه زمان نیاز دارد. شارژ بی‌سیم گوشی نیز با افزایش توان روبرو شده و از 33 وات سال قبل حالا به 50 وات رسیده است. این شارژر به‌گفته اوپو می‌تواند در عرض 47 دقیقه کل باتری دستگاه را پر کند.

وای‌فای 6، بلوتوث 5.2، اتصال NFC، مسیریابی ماهواره‌ای تک فرکانسی و سیستم سلامت باتری با کاهش ظرفیت به 80 درصد پس از 1,600 سیکل شارژ از جمله دیگر موارد قابل اشاره در مورد Find X5 Pro هستند.

قیمت – زمان حضور در بازار

Oppo Find X5 Pro با سیستم‌عامل اندروید 12 و رابط کاربری ColoOS 12.1 از امروز برای پیش‌سفارش در دسترس بوده و حضور آن در بازارهای اروپایی با قیمت 1,299 یورویی نیز به 14 مارچ (23 اسفند 1400) موکول شده است.

Oppo Find X5

فایند X5 همانطور که از اسم و سابقه Find X3 سال گذشته می‌توان حدس زد ورژن ساده‌تری از X5 Pro بوده و با این‌که برخی امکانات اصلی نسخه پرو در آن تکرار شده اما بسیاری از موارد مهم مثل صفحه‌نمایش، پردازنده، باتری و شارژر در آن با تنزل روبرو شده‌اند.

Find X5 طراحی برجسته X5 Pro‌ را با یک طراحی ساده‌تر در بخش پشتی جایگزین کرده و با وجود آن‌که طراحی محوطه دوربین‌های بخش پشتی در آن همچنان جالب توجه به‌نظر می‌رسد اما از برآمدگی‌های جالب‌توجه X5 Pro در این قسمت دیگر خبری نیست.

جنس بخش پشتی دستگاه در هر دو رنگ سفید و مشکی از شیشه مات بوده و از سرامیک در آن استفاده نشده است. ابعاد دستگاه 8.7×72.6×160.3 میلی‌متر بوده و 196 گرم وزن دارد.

صفحه‌نمایش AMOLED دستگاه تغییرات متعددی را نسبت به ورژن پرو متحمل شده و نه‌تنها از 6.7 اینچ به 6.55 اینچ کاهش ابعاد یافته بلکه حالا از وضوح کم‌تر 1080×2400 پیکسلی برخوردار است و با وجود آن‌که نرخ رفرش در آن همچنان 120 هرتز است اما این پنل دیگر از نوع LTPO‌ نبوده و بدین‌ترتیب نمی‌توان انتظار تغییر خودکار نرخ رفرش با توجه به محتوا و کاهش چشمگیر آن را داشت. این پنل 10 بیتی از نمایش بیش از 1 میلیارد رنگ پشتیبانی کرده و نمایش 100 درصدی محتوای DCI-P3 و سرعت برداشت تاچ 240 هرتزی در آن تغییری نداشته است. حداکثر میزان روشنایی نقطه‌ای این پنل 1,000nits بوده و با پوششی از جنس Gorilla Glass Victus محافظت می‌شود.

سنسور دوربین اصلی و دوربین اولتراواید همان 50 مگاپیکسلی‌های قبلی هستند اما در این میان برخی جزییات با تغییر روبرو شده است؛ دوربین اصلی دیافراگم بسته‌تری معادل f/1.8 دارد و از پوشش شیشه‌ای روی لنز آن نیز خبری نیست. این دوربین از لرزه‌گیر اپتیکال یا OIS‌ پشتیبانی می‌کند اما سیستم پیشرفته تثبیت تصویر 5 محوره در آن حذف شده است. دوربین اولتراواید اما ظاهرا بدون تغییر مانده و همان لنز 7 مرحله‌ای f/2.2 با تجهز به فوکوس خودکار در آن دیده می‌شود. دوربین تله‌فتوی 32 مگاپیکسلی با f/2.4 نیز ظاهرا تغییری نسبت به X5 Pro نداشته است.

چیپ MariSilicon X در این گوشی نیز حضور داشته و موارد اشاره شده در مورد نسخه پرو در برداشت ویدئوهای با کیفیت در این‌جا در دسترس قرار دارد.

اوپو برای پردازش در این مدل به‌سراغ چیپ‌ست پرچمدار سال گذشته کوااکام یعنی Snapdragon 888 رفته و حافظه رم را نیز از 12 گیگابایت به 8 گیگابایت (همچنان از نوع LPDDR5) تقلیل داده است. حافظه داخلی گوشی همان 256 گیگابایتی UFS 3.1 سابق است و همچنان از اسلات حافظه در آن پشتیبانی نمی‌شود.

باتری گوشی 4,800mAh ظرفیت دارد که 200 میلی آمپر نسبت به نسخه پرو کم‌تر شده است. شارژر سیمی 80 واتی البته همچنان سرجای خود باقی‌ست و به 34 دقیقه زمان برای پر کردن باتری نیاز دارد. شارژر بی‌سیم AIRVOOC گوشی یک نمونه 20 واتی‌ست و از شارژ معکوس 10 واتی نیز مثل نسخه پرو پشتیبانی می‌کند.

وای‌فای 6، بلوتوث 5.2، اتصال NFC و مسیریاب‌های ماهواره‌ای تک فرکانسی در این گوشی حضور داشته و از جک هدست نیز همچنان در آن خبری نیست.

Oppo Find X5 با سیستم‌عامل اندروید 12 و رابط کاربری ColorOS 12.1 به بازار عرضه شده و مثل نسخه پرو امکان پیش‌سفارش آن از هم‌اینک فراهم است و حضور آن با قیمت 999 یوروی نیز به 14 مارچ (23 اسفند 1400) موکول شده است.

منبع : Oppo


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا