آشنایی با عملکرد فناوری شارژ سریع 120 واتی HyperCharge شیائومی و نقاط قوت و ضعف آن

نمایش خبر

تاریخ : 1400/6/23        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : شارژ سریع Quick Charge ، شارژر Charger ، شیائومی Xiaomi
واحد خبر mobile.ir : فناوری شارژ سریع یکی از روندهای اصلی در صنعت گوشی‌های هوشمند چینی به حساب می‌آید و از همین رو، اخبار گوناگونی درباره راهکارهای تازه در این خصوص هر چند وقت یک بار منتشر می‌شود. در همین راستا، کمپانی شیائومی به تازگی از ارائه گوشی جدید خود با نام 11T Pro در ماه جاری میلادی خبر داده که از تکنولوژی شارژ سریع 120 واتی موسوم به HyperCharge پشتیبانی می‌کند، اما در رابطه با مدت زمان شارژ کامل سخنی نگفته است. البته اسمارت‌فون Mi 10 Ultra هم که سال گذشته عرضه شد، از فناوری شارژ سریع سیمی 120 واتی پشتیبانی می‌کرد، به طوری که پر شدن کامل باتری ظرف مدت 23 دقیقه انجام می‌شد.

کاربران به طور معمول نسبت به فناوری‌های شارژ سریع با دیده تردید می‌نگرند و نسبت به آثار منفی آن‌ها بر طول عمر باتری نگرانی‌هایی دارند. به علاوه، مسائل مرتبط با ایمنی دستگاه حین شارژ نیز مورد توجه کاربران قرار دارد. در همین رابطه، دانیل دجارلایس (Daniel Desjarlais)، رئیس بخش ارتباطات بین‌المللی و سخنگوی جهانی شیائومی، مصاحبه‌ای با وب‌سایت The Verge انجام داده و در خصوص تلاش‌های این شرکت در زمینه شارژ سریع و آن چه کاربران خارج از چین باید از این فناوری انتظار داشته باشند، مواردی را مطرح کرده است.

نحوه عملکرد شارژ سریع 120 واتی

به گفته دجارلایس، فناوری شارژر سریع 120 واتی شیائومی مانند استفاده از دو ورودی متفاوت برای پر کردن باک بنزین اتومبیل در دو مخزن جداگانه است و با عملکرد دیگر فناوری‌های ارائه‌شده در این زمینه مشابهت دارد. اما در اینجا به جای پر کردن هر مخزن با سرعتی خاص و آهسته، می‌توان هر دو را به طور هم‌زمان پر کرد. این فرایند به طور کامل در شارژ گوشی نیز انجام می‌شود و شارژر 120 واتی به جای تلاش برای تأمین حداکثر 5 ولت، یک کانال واحد را به دو، سه و چهار کانال تقسیم می‌کند. به این ترتیب می‌توان همه چیز را افزایش داد و به شدت جریانی معادل 20 آمپر برای شارژ دستگاه دست یافت.

دجارلایس در خصوص طول عمر باتری، فناوری جدید را با دیگر شیوه‌های مورد استفاده در گوشی‌های همراه مشابه می‌داند. به گفته او این شیوه به طور دقیق آزموده شده و برای این میزان شارژ با باتری‌هایی که شیائومی آن‌ها را آزمایش کرده‌ است، پس از 800 بار شارژ همچنان باتری 80 درصد سالم خواهد بود. از نگاه سخنگوی جهانی شیائومی، در حال حاضر این کاهش 20 درصدی ممکن است نامطلوب به نظر برسد، اما در فناوری‌های شارژ کاملاً استاندارد نیز وضعیت به همین شکل است. چرا که 800 بار شارژ گوشی، برای اکثر مردم تقریباً دو سال زمان می‌برد و از این رو پذیرفته‌شده به نظر می‌رسد.

برای مقایسه بهتر است بدانید که اپل مدعی است باتری لیتیوم-یونی آیفون می‌تواند 80 درصد از ظرفیت اولیه خود را در 500 دور کامل شارژ حفظ کند. بنابراین اگر داده‌های آزمایش شیائومی دقیق باشد، طول عمر باتری آن با عملکرد عادی و استاندارد فناوری‌های شارژ سازگاری دارد. دجارلایس این تصور را رد کرده که با استفاده از شارژرهای کندتر می‌توان طول عمر باتری‌ها را افزایش داد و از تفاوت اندک میان این دو شیوه سخن می‌گوید. او پیشنهاد می‌کند که از فناوری شارژ سریع برای موارد اضطراری استفاده شود و در کاربردهای معمول، به‌کارگیری فناوری‌های شارژ با سرعت پایین‌تر به سلامت باتری کمک خواهد کرد.

ایمنی

او در زمینه ایمنی شارژ دستگاه و حفاظت از کاربران از هزاران آزمایش یاد می‌کند و با اشاره به 34 عملکرد حفاظتی باتری گوشی جدید، از حصول اطمینان کافی پیش از عرضه این محصول به بازارهای جهانی خبر داده است. به علاوه، رئیس بخش ارتباطات بین‌الملل شیائومی تأکید کرده که فناوری شارژ جدید این شرکت با رعایت همه موارد ایمنی طراحی شده است.

با این حال آیا می‌توان این ادعا مبنی بر استاندارد بودن و آسیب نرساندن به گوشی را در مورد سیستم شارژی از این دست به طور کامل پذیرفت؟ به عنوان مثال، آیا اسمارت‌فون‌هایی که از شیوه‌های معمول شارژ استفاده می‌کنند می‌توانند ضخامت کمتری داشته باشند یا قادرند باتری‌های بزرگتری را در خود جای دهند؟ به گفته دجارلایس هیچ مورد منفی در این زمینه وجود ندارد؛ البته ابعاد شارژر مورد استفاده در این فناوری از اندازه متوسط بزرگتر است.

ظاهراً شیائومی قصد متوقف کردن روند افزایش ظرفیت و سرعت شارژرهای خود را ندارد، چنان که در ماه می سال جاری میلادی از نمونه اولیه شارژ سیمی سریع 200 واتی رونمایی کرده است که می‌تواند یک باتری 4 هزار میلی آمپر ساعتی را ظرف مدت 8 دقیقه شارژ کند. هرچند به گفته سخنگوی جهانی کمپانی، این که آیا این شارژر 200 واتی و همین طور فناوری مفهومی شارژ بی‌سیم از راه دور این شرکت با عنوانMi Air Charge در حد ایده باقی می‌مانند، یا به مرحله تولید می‌رسند «چیزی است که باید منتظر ماند و دید».

دجارلایس در پاسخ به سؤال The Verge در خصوص نگاه کاربران به این فناوری به عنوان مزیت رقابتی اسمارت‌فون‌های شیائومی، عقیده دارد افراد زیادی هستند که شارژ سریع را یک ویژگی غیر ضروری می‌دانند، در حالی که بسیاری نیز کاربرد آن را با ارزش افزوده زیادی همراه می‌بینند. از دید او، میزان سودمندی این فناوری را نمی‌توان دریافت، مگر هنگامی که ناچار باشید ظرف پنج دقیقه آماده شده و برای سوار شدن به تاکسی، از خانه خارج شوید، در حالی که شارژ گوشی هوشمندتان تمام شده است. این جایی است که تکنولوژی شارژ سریع ارزش واقعی خود را نشان می‌دهد.

در پایان گفتنی است کنفرانس بین‌المللی شیائومی برای معرفی گوشی‌های سری جدید 11T در روز چهارشنبه 15 سپتامبر (24 شهریور) برگزار می‌شود.

منبع : The Verge


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا