رسانه کره‌ای اعلام کرد: احتمال قطع همکاری کوالکام و سامسونگ – چشم امید اسنپ‌دراگون به TSMC

نمایش خبر

تاریخ : 1400/12/5        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : کوالکام Qualcomm ، تی اس ام سی TSMC ، سامسونگ Samsung
واحد خبر mobile.ir : ساخت چیپ‌ست برای کمپانی‌هایی که تجهیزات پیشرفته مورد نیاز برای تولید آن را ندارند، کسب‌وکاری پرسود و در عین حال پیچیده است. چنانچه یک تراشه‌ساز به هر دلیلی (اعم از مشکلات مربوط به بازدهی یا تکنولوژی) نتواند نیاز مشتریان خود را تأمین کنند، سفارش برای ساخت چیپ‌ست به سمت تراشه‌ساز دیگر خواهد رفت. همان اتفاقی که ظاهرا قرار است برای سامسونگ رخ دهد. در حال حاضر، TSMC و سامسونگ تنها سازندگان چیپ‌ست برای دیوایس‌های موبایل به شمار می‌‌روند. گزارش جدیدی که به‌تازگی از سوی رسانه کره‌ای The Elec منتشر شده، نشان می‌دهد کوالکام ساخت نسل بعدی پروسسورهای خود را به جای سامسونگ به TSMC خواهد سپرد.

کوالکام – تولیدکننده تراشه‌های معروف اسنپ‌دراگون – همواره در ساخت چیپ‌ست‌های پرچمدار خود از هر دو کمپانی TSMC و سامسونگ کمک گرفته است. به عنوان مثال، اسنپ‌دراگون 845 با استفاده از لیتوگرافی 10 نانومتری سامسونگ ساخته شد. هر دو تراشه اسنپ‌دراگون 855 و 865 نیز با بهره‌گیری از لیتوگرافی 7 نانومتری TSMC به تولید رسیده‌اند. سال گذشته، کوالکام برای تولید تراشه پرچمدار اسنپ‌دراگون 888 به سامسونگ و لیتوگرافی 5 نانومتری آن روی آورد. اگر اخبار فناوری را دنبال کرده باشید، به احتمال زیاد می‌دانید که جدیدترین چیپ‌ست کوالکام – یعنی Snapdragon 8 Gen 1 – نیز با لیتوگرافی 4 نانومتری سامسونگ ساخته شده است.

اما ظاهرا کوالکام از روند ساخت این تراشه توسط سامسونگ چندان رضایت ندارد. علت اصلی این نارضایتی به نرخ بازدهی پایین در تولید تراشه‌های Snapdragon 8 Gen 1 برمی‌گردد که طبق گزارش The Elec، به رقم ناامیدکننده 35 درصد تنزل یافته است. به عبارت ساده‌تر، از هر 100 تراشه Snapdragon 8 Gen 1 ساخت سامسونگ، 65 چیپ‌ست معیوب بوده و تنها 35 تراشه به اندازه کافی باکیفیت ساخته شده تا جواز صدور به کمپانی‌های ساخت اسمارت‌فون را پیدا کند.

نرخ بازدهی 35 درصد رقم بسیار پایینی به شمار رفته و همین امر کوالکام را بر آن داشته تا مجددا کسب‌وکار خود را به سمت TSMC متمایل کند. گفته می‌شود نرخ بازدهی لیتوگرافی 4 نانومتری TSMC حدود 70 درصد است (تقریبا دو برابر نرخ بازدهی سامسونگ). به گفته The Elec، کوالکام تصمیم دارد نسل بعدی تراشه‌های پرچمدار خود – که احتمالا Snapdragon 8 Gen 2 نامیده می‌شود – را با کمک لیتوگرافی 3 نانومتری TSMC بسازد. انتظار می‌رود این تراشه سال آینده آماده بهره‌برداری باشد. به گزارش The Elec، کوالکام به دنبال آن است که ورژن پلاسِ Snapdragon 8 Gen 1 را امسال کمی زودتر از موعد و با لیتوگرافی 4 نانومتری TSMC به تولید برساند. احتمال دارد این تراشه در سه‌ماهه دوم سال جاری میلادی، عرضه شود.

احتمالا تصمیم کوالکام برای لغو سفارش از سامسونگ مدت‌ها پیش گرفته شده بود؛ زمانی که تائه-مون رو (Tae-moon Roh)، ریاست بخش موبایل سامسونگ، سال گذشته در سفر به ایالات متحده از کوالکام بازدید کرد، اما پیشنهادی از سوی مقامات کوالکام به وی برای ادامه همکاری در این زمینه داده نشد. از جمله مواردی که در گزارش The Elec به آن اشاره شده آن است که احتمال دارد کوالکام پروژه ساخت Snapdragon 8 Gen 1 – که تا کنون در دست سامسونگ بوده – را هم به TSMC واگذار کند. اگر این خبر صحت داشته باشد، ممکن است در آینده شاهد برخی بی‌نظمی‌ها در صنعت باشیم. به عنوان مثال، احتمال دارد دیوایس‌هایی با تراشه‌های یکسان (Snapdragon 8 Gen 1)، از لحاظ قدرت و مصرف، عملکردهای متفاوتی را به نمایش بگذارند.

شواهد نشان می‌دهد کوالکام تنها شرکتی نیست که سامسونگ را به قصد TSMC ترک می‌کند. کمپانی انویدیا نیز ساخت تراشه گرافیکی 7 نانومتری خود را – که در ابتدا به سامسونگ محول شده بود – به TSMC سپرده است. وقتی نام‌های بزرگی مثل کوالکام و انویدیا از سامسونگ فاصله گرفته و به TSMC نزدیک می‌شوند، اولین نکته‌ای که به ذهن می‌رسد، وجود مشکلی جدی در واحد نیمه‌رسانای شرکت سامسونگ است. در تأیید این مطلب، بد نیست به این نکته اشاره کنیم که نرخ بازدهی تراشه Exynos 2200 حتی از 35 درصد هم کمتر بوده و به همین دلیل سامسونگ تنها در برخی مدل‌های Galaxy S22 از آن استفاده کرد.

البته خبرهای شنیده شده نشان می‌دهد در TSMC نیز همه چیز رو به راه نیست. ظاهرا لیتوگرافی 3 نانومتری TSMC (همان لیتوگرافی مورد نظر کوالکام برای ساخت نسل آینده اسنپ‌دراگون) به مشکلاتی برخورده که می‌تواند توانایی این شرکت در تولید ویفر سیلیکونی به شکل انبوه را تحت تأثیر قرار دهد. مورد دیگری که شاید شنیدنش برای کوالکام جالب نباشد، آن است که در حال حاضر عمده ظرفیت تولید با استفاده از لیتوگرافی 3 نانومتری در TSMC به ساخت تراشه‌های اپل و اینتل اختصاص داده شده و شاید اندک ظرفیت باقی‌مانده، برای ساخت چیپ‌ست‌های کوالکام کافی نباشد.

منبع : The Elec


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا