انتشار گزارش‌هایی از احتمال دستکاری عمدی نتایج بازدهی چیپ‌های 4 و 5 نانومتری سامسونگ

نمایش خبر

تاریخ : 1400/12/5        نویسنده: آرش افراسیابی
برچسب‌ها : سامسونگ Samsung
واحد خبر mobile.ir : پس از انتشار خبرهای تأیید نشده‌ای از نارضایتی کوالکام از بازده تنها 35 درصدی فرایند ساخت 4 نانومتری چیپ‌های سامسونگ و احتمال جایگزین شدن سامسونگ با TSMC در ساخت نسل بعدی پروسسورهای کوالکام، حالا خبر دیگری به‌نقل از درگاه اینترنتی کره‌ای Infostock Daily منتشر شده که شرکت سامسونگ ظاهرا فرایند تحقیقاتی جدیدی را آغاز کرده که در طی آن احتمال وقوع تقلب و کلاهبرداری درون کسب و کار فاندری یا ساخت نیمه‌هادی این شرکت بررسی می‌شود. مطابق اطلاعات منتشر شده در رسانه‌های کره‌ای،‌ برخی از مدیران اجرایی سامسونگ به دستکاری اطلاعات برای بالاتر نشان‌دادن نرخ بازده فرایند ساخت 4 و 5 نانومتری این شرکت متهم شده‌اند.

از سامسونگ و TSMC به‌عنوان تنها شرکت‌های قراردادی سازنده چیپ‌ست در جهان یاد می‌شود که قادر به ساخت نیمه‌هادی‌های پیشرفته‌ای با لیتوگرافی 5 نانومتری و پایین‌تر بوده و در شرایط بحران جهانی کمبود چیپ‌ست نقش آن‌ها در برآورده ساختن نیاز صنایع مختلف از اتوموبیل‌سازی گرفته تا گوشی‌های هوشمند پر رنگ‌تر از همیشه است. با پیشرفت لیتوگرافی ساخت و کوچک‌تر شدن روزافزون اجزای پردازشی، امکان جای گرفتن تعداد بیش‌تری ترانسیستور در یک فضای مشخص فراهم شده و ضمن ایجاد قدرت بالاتر، مصرف انرژی نیز کاهش پیدا می‌کند.

بهره‌وری فرایند ساخت در این صنعت با فاکتور بازده یا yield تعیین می‌شود که تعداد چیپ‌های حاضر در یک ویفر را که از استانداردهای تست کیفیت برخوردارند نمایان می‌سازد. این فاکتور کلیدی از سوی شرکت‌های سازنده در دوره‌های پیش‌تولید و قبل از آغاز فرایند ساخت در مقیاس انبوه مورد بررسی و ارزیابی قرار می‌گیرد. برای بهتر مشخص شدن نقش بازده در این صنعت می‌توان به گزارش‌هایی تأیید نشده‌ای در مورد بازده چیپ‌های اسنپ‌دراگونی اشاره کرد که از سوی سامسونگ برای کوالکام ساخته شده است؛ مطابق این گزارش این بازده تنها 35 درصد بوده، به این معنا که از هر 100 چیپ اسنپ‌دراگون ارائه شده روی یک ویفر سیلیکون تنها 35 عدد از آن‌ها قادر به گذراندن استانداردهای کنترل کیفی خواهند بود. این رقم در مقایسه با بازده 70 درصدی TSMC در شرایط مشابه به‌خوبی اوضاع نابسامان سامسونگ در این زمینه را نشان می‌دهد! حالا گزارش‌های جدید حاکی از آن است که ظاهرا نتایج بازده یا yield تولیدات 4 و 5 نانومتری سامسونگ به صورت عمدی و برای بالاتر نشان دادن آن‌ها، دستکاری شده است.

این خبر در شرایطی‌که هر دو شرکت سامسونگ و TSMC رقابت سرسختانه‌ای را برای تبدیل شدن به اولین کمپانی سازنده چیپ‌های 3 نانومتری آغاز کرده‌اند ضربه بزرگی را به وجهه غول فناوری کره‌ای وارد خواهد کرد و جایگاه این شرکت را در مقایسه با TSMC که مشتریان بزرگی همچون اپل، مدیاتک و انویدیا را به خود جذب کرده، تنزل خواهد بخشید.

منابع خبری همچنین از واکنش غیر رسمی سامسونگ در این زمینه سخن می‌گویند؛‌ جایی‌که این شرکت از گسترش تحقیقات برای مشخص کردن محل صرف بودجه در نظر گرفته شده برای کاهش بازده نیمه‌هادی‌ها خبر داده است. یکی از مدیران رسمی سامسونگ به‌نقل از Infostock Daily در این رابطه می‌گوید: «از آن‌جایی که مقادیر تحویل داده شده برای رسیدن به حجم سفارش فاندری اخیر با مشکل روبرو هستند ما در رابطه با بازده فرایند غیر حافظه‌ای [شرکت] شک داریم؛ [بازده‌ای] که [از روی اعداد و ارقام قبلی] معلوم بود که به‌دست می‌آید.» به‌گفته این مقام رسمی، سامسونگ تحقیق در مورد ادعاهای بازده ارائه شده از سوی مسئولان فعلی و قبلی بخش DS این شرکت را آغاز کرده است. کسب و کار نیمه‌هادی سامسونگ همواره یکی از سودآورترین زیر مجموعه‌های این شرکت بوده و بخش بزرگی از درآمد سامسونگ از این طریق تأمین می‌شود. در گزارش مالی سامسونگ از سه‌ماهه چهارم و کل سال 2021، درآمد و سود عملیاتی بخش نیمه‌هادی‌های سامسونگ به‌ترتیب به 26.01 و 8.84 تریلیون وان اعلام شد که به‌ترتیب چیزی نزدیک به 34 و 64 درصد از کل درآمد و سود عملیاتی سامسونگ در سه‌ماهه چهارم سال 2021 را تشکیل می‌‌دهند!

به‌جز سامسونگ، شرکت TSMC نیز ظاهرا با مشکلات بازده پایین در فرایند ساخت 3 نانومتری خود روبروست که البته با توجه به بازه زمانی چندین ماهه باقی مانده برای ارائه این محصولات به بازار، احتمال کم‌رنگ‌تر شدن آن‌ها می‌رود. گزارش‌ها در مورد تقلب در اعلام میزان بازده محصولات نیمه‌هادی سامسونگ هنوز از سوی منابع خبری دیگر و البته خود سامسونگ به‌صورت رسمی تأیید نشده و برخی منابع داخلی سامسونگ نیز از روتین بودن تحقیقاتی از این دست و ناکافی بودن اطلاعات برای ارائه جزییات بیش‌تر سخن به میان آورده‌اند.

منبع : Infostock Daily


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا