سامسونگ گلکسی A72 در نگاه رسانه‌ها – نقاط ضعف و قوت از دید حرفه‌ای‌ها

نمایش خبر

تاریخ : 1400/6/1        نویسنده: آرش افراسیابی
برچسب‌ها : در رسانه‌ها In Medias ، Samsung Galaxy A72 ، سامسونگ Samsung
واحد خبر mobile.ir : سامسونگ در آخرین روزهای اسفند سال گذشته از سه گوشی میان‌رده با نام‌‌های Galaxy A52 5G ،Galaxy A52 و Galaxy A72 رونمایی کرد که ضمن به‌کارگیری یک طراحی جدید در زمینه‌هایی مثل کیفیت دوربین و استاندارد مقاومت بدنه با تجربه‌های قبلی سامسونگ در این کلاس متفاوت بودند. Galaxy A72 اما برخلاف A52 هیچ‌گاه (حداقل تا به این لحظه) با نسخه 5G همراه نشد و با وجود برتری در اندازه صفحه‌نمایش، دوربین زوم‌ و ظرفیت باتری، همچنان بدون نسخه 5G ارائه می‌شود. این گوشی اما با استقبال نسبتا مناسبی روبرو شده و بدین‌ترتیب در این نوبت به مرور دیدگاه‌ سایت‌های معتبر فناوری در مورد این مدل و نقاط ضعف و قوت آن می‌پردازیم.

پیش از پرداختن به دیدگاه‌ سایت‌های مختلف در ارتباط با Galaxy A72 نخست بهتر است اندکی بیشتر با این مدل آشنا شویم؛ سامسونگ گلکسی A72 درست همانند برادران کوچک‌تر خود در خانواده A52 از بدنه‌ پلاستیکی ماتی در بخش پشتی بهره می‌برد که محوطه مستطیل‌شکل دوربین‌ها در آن جزء برآمده و هم‌رنگی از این قسمت بوده و ظاهر چشم‌نوازی را به خود گرفته است. صفحه‌نمایش دستگاه نسبت به A52 بزرگ‌تر شده اما تغییر چندانی در اندازه حاشیه‌های جانبی آن دیده نمی‌شود و دوربین سلفی مرکزی نیز هنوز در حفره بالای صفحه‌نمایش جا خوش کرده است. صفحه‌نمایش این مدل 6.7 اینچی Super AMOLED با وضوح 1080×2400 پیکسل که نرخ رفرش 90 هرتزی آن مشابه A52 و کمتر از A52 5G با رفرش 120 هرتزی‌ست. دوربین سلفی گوشی 32 مگاپیکسل وضوح دارد و از طریق آن می‌توان ویدئوی 4K با 30 فریم در ثانیه را برداشت کرد. دوربین اصلی 64 مگاپیکسلی با f/1.8 و مجهز به OIS همچون دوربین 12 مگاپیکسلی اولتراواید f/2.2 و دوربین ماکروی 5 مگاپیکسلی f/2.4 بین A72 و دو عضو خانواده A52‌ مشترکند اما آن‌چه این مدل را متمایز می‌کند دوربین 8 مگاپیکسلی تله‌فتوست که جایی در A52ها نداشته و از فوکوس خودکار تشخیص فاز و لرزه‌گیر اپتیکال پشتیبانی کرده و میدان دید آن مشابه تصویری با 3 برابر زوم اپتیکال است.

A72 با پروسسور نچندان قدرتمند Snapdragon 720G با هسته‌های دوگانه A76 و شش‌گانه A55 ارائه شده که جدا از غیبت 5G در زمینه پردازشی و گرافیکی نیز چندان فوق‌العاده ظاهر نشده و برای نمونه مقایسه آن با گوشی دیگری در سبد کالای سامسونگ یعنی Galaxy S20 FE 5G (که این روزها قیمت مشابه‌ای در بازار داخلی ایران دارد) دنیایی از تفاوت را نشان می‌‌دهد. A72 در بازارهای بین‌المللی با رم 6 گیگابایتی نیز ارائه می‌شود اما در بازار داخلی عمدتا با رم 8 و دو حافظه داخلی 128 یا 256 گیگابایتی (با امکان ارتقاء از طریق اسلات ترکیبی microSD) روبرو می‌شویم. باتری این گوشی 5 هزار میلی آمپر ساعت ظرفیت دارد و شارژر همراه آن نیز 25 وات توان دارد.

با این مقدمه نوبت به بررسی نظرات رسانه‌های معتبر در رابطه Galaxy A72 می‌رسد.

GSMArena

رسانه GSMArena گوشی‌های جدید سری A را نمونه‌هایی می‌داند که به‌سختی می‌توان آن‌ها را نادیده گرفت و در این میان A72 به‌ ویژگی‌هایی مجهز شده که آن را بیشتر از همیشه به قلمروی پرچمداران نزدیک کرده‌اند. این رسانه از طراحی گوشی تحت عنوان «چشمگیر و مد روز» یاد کرده و با وجود پریمیوم و پیشرفته نبودن جنس بدنه، در نظر گرفته شدن استاندارد مقاومت IP67 را شایسته تقدیر دانسته است. «رنگ‌های جذاب و روشنایی عالی» توصیفات این رسانه از صفحه‌‌نمایش این گوشی را تشکیل می‌دهند و در زمینه دوربین نیز به تنوع و حضور همزمان دوربین‌های اولتراواید و تله‌فتو اشاره شده است. GSMArena از بخش نرم‌افزاری این گوشی نیز به نیکی یاد کرده و آپدیت دستگاه برای سه‌ نسخه اصلی اندروید و 4 سال پشتیبانی امنیتی را نیز دیگر نکات مثبت قابل ذکر در این بخش دانسته است.

جی‌اس‌ام آرنا نکات مثبت و منفی این گوشی را در موارد زیر خلاصه کرده است:

طراحی شیک و برجسته، درجه مقاومت IP67، شیشه گوریلاگلس
نمایشگر روشن AMOLED با نرخ رفرش 90 هرتزی
دوام باتری استوار و قابل اتکا
ترکیب چشمگیر اسپیکرهای استریوی متناسب با رده قیمتی
آخرین نسخه رابط کاربری One UI با اندروید 11 و پشتیبانی از 3 آپدیت اصلی اندروید و 4 سال آپدیت امنیتی
مجموعه دوربین‌های چهارگانه همه‌‌کاره با OIS برای دوربین اصلی 64 مگاپیکسلی
امکان برداشت ویدئوی 4K با همه دوربین‌ها در هر درجه از زوم
عملکرد همه‌جانبه و به‌طرز شگفت‌انگیزی خوب دوربین تله‌فتوی 8 مگاپیکسلی با زوم 3X
سنسور اثر انگشت مناسب اما اندکی کند با استانداردهای امروزی
نبود قابلیت‌های ویدئوی HDR برای نمایشگر
امکان دسترسی به چیپ‌ست‌های بسیار سریع‌تر از Snapdragon 720G در این قیمت
نبود ثبات رنگ در بین تصاویر به‌ثبت رسیده در سه دوربین اصلی
در دسترس نبودن سیستم تثبیت لرزش در وضوح 4K

GSMArena در رابطه با دوربین‌های این گوشی این‌گونه آورده است: دوربین اصلی گلکسی A72 را حتی اگر عالی قلمداد نکنیم، می‌تواند به‌خوبی عنوان «قابل اطمینان» را به خود اختصاص دهد. این رسانه از طیف دینامیکی وسیع این دوربین، رنگ‌های زنده (بدون آن‌که بیش از اندازه اغراق شده باشند) و عملکرد مناسب HDR خودکار دوربین اصلی (به‌جز مواردی که به‌صورت اتوماتیک وارد عمل نمی‌شود و باید دستی آن را فعال کرد) به نیکی یاد کرد و جزییات مناسب و کیفیت رنگ مطلوب آن در محیط‌های با نور کم و در شب را نیز به نکات مثبت این دوربین افزوده است. در سمت نکات منفی دوربین اصلی از کیفیت نامطلوب حالت شب (Night mode) یاد شده که بدون تأثیر بزرگی در جزییات، تنها اندکی تصویر را روشن‌تر می‌کند. دوربین تله‌فتو در روز و نور مناسب، جزییات و شارپ‌نس بالایی ایجاد می‌کند اما نویز آن اندکی بیشتر از دوربین اصلی بوده و طیف دینامیکی آن نیز در سطح پایین‌تری قرار می‌گیرد. دوربین اولتراواید دستگاه از نگاه این رسانه یک دوربین عادی بین گوشی‌های اخیر سامسونگ بوده و با وجود ایجاد رنگ‌ها و طیف دینامیکی قابل‌قبول، هنوز مثل دوربین تله‌فتو با دوربین اصلی قابل مقایسه نیست.

AndroidCentral

رسانه اندرویدسنترال در زیر عنوان بررسی Galaxy A72، آن را مدلی به‌اندازه کافی مناسب می‌داند که با این‌وجود دو مدل A52 و A52 5G آن را تحت‌الشعاع قرار داده‌اند. این رسانه A72 را مناسب کاربرانی دانسته که به یک صفحه‌نمایش بزرگ 90 هرتزی، آپدیت‌های منظم نرم‌افزاری و مقاومت گوشی در برابر نفوذ آب نیاز دارند اما در عوض از قیمت گوشی به‌ازای امکانات اعلام نارضایتی کرده و می‌افزاید: «گلکسی A72 با اندکی بیش از 500 دلار در اغلب بازارهای خره‌فروشی در جهان عرضه می‌شود و شما واقعا ارزش زیادی را نسبت به قیمت درخواستی به‌دست نمی‌آورد. این گوشی سخت‌افزارهای مناسبی دارد اما گزینه‌های فراوان دیگری را پیدا می‌کنید که بسیار بیش از آن‌چه اینجا پرداخته‌اید به شما [امکانات] می‌دهند.» اندروید سنترال به وجود مقدار زیادی نرم‌افزار از پیش نصب شده مزاحم (bloatware) اشاره می‌کند که حتی بعد از غیر فعال کردن آن‌ها نیز تبلیغاتی در استفاده روزانه به شما نشان داده می‌شود.

نکات مثبت و منفی این گوشی از نگاه اندروید سنترال در موارد زیر خلاصه می‌شوند:

صفحه‌نمایش بزرگ 90 هرتزی
آپدیت‌های منظم نرم‌افزاری
استاندارد مقاومت IP67 برای نفوذ آب و گرد و خاک
دوربین‌های قابل اطمینان
باتری قدرتمند
پشتیبانی نکردن از 5G
ارزش پایین در مقایسه با امکانات ارائه شده
وجود نرم‌افزارهای متعدد از پیش‌نصب شده مزاحم (bloatware)

اندروید سنترال در مورد دوربین‌های A72 به شباهت آن‌ها به خانواده A52 و تنها اختلاف این دو یعنی دوربین تله‌فتوی 8 مگاپیکسلی اشاره می‌کند که با وجود آن‌که یک تغییر «هیجان‌انگیز» به حساب می‌آید اما نمی‌تواند ضعف‌های شناخته‌شده این مجموعه مثل پشتیبانی نکردن از فیلم‌برداری 4K/60fps را پوشش دهد. این رسانه از عملکرد عالی دوربین A72 در سناریوهای روز و در روشنایی کافی یاد می‌کند که در آن با «طیف دینامیکی عالی و رنگ‌های پر طراوت» روبرو می‌شویم. عکس‌های دوربین تله‌فتو تا زوم 3 برابری پر جزییات بوده و تا زوم 10 برابری نیز هنوز قابل استفاده هستند. در نور کم، برای به حداقل رساندن نویز، تصاویر با ISO‌ پایین‌تری برداشت می‌شوند و بدین‌ترتیب عکس‌هایی با نورگیری کم که جزییات دقیق‌تر در آن‌ها از دست رفته است روبرو می‌شویم. در این حالت به‌گفته اندرویدسنترال با آن‌که عکس‌ها هنوز قابل استفاده هستند اما Galaxy A72 در این زمینه یارای مقابله با رقبا را ندارد.

PhoneArena

در رسانه فون‌آرنا، گلکسی A72 مدلی اقتصادی توصیف شده که واجد ویژگی‌های پرچمداران است. این رسانه در ادامه می‌افزاید: «سال گذشته میان‌رده گلکسی A72 یک موفقیت [برای سامسونگ] بود و کاملا محبوب شد. حالا جانشین آن با آوردن بهبودهای قابل ملاحظه روی میز اینجاست.» فون‌آرنا این بهبودهای قابل ملاحظه را شامل صفحه‌نمایش روان 90 هرتزی، باتری قدرتمند 5 هزار میلی آمپر ساعتی و یک سیستم همه‌کاره دوربین عنوان کرده که همگی در ظاهر جدید گلکسی A72 با رنگ‌های تازه و سرشار از انرژی جوانی مجتمع شده‌اند. از نگاه این رسانه در زمینه پردازش اما شرایط ایده‌آل نبوده و توانایی‌های پردازنده و عملکرد آن نسبت به A71 تغییر چندان بزرگی را به خود ندیده‌اند. فون‌آرنا با وجود تمامی این موارد گلکسی A72 را سرمایه‌گذاری خوبی برای تمامی افرادی می‌داند که به یک «گوشی سامسونگ روان» با دوام باتری عالی و یک دوربین توانمند به‌ازای یک قیمت مقرون به صرفه 430 دلاری نیاز دارند.

فون‌آرنا در لیست نکات مثبت و منفی این گوشی به موارد زیر اشاره کرده است:

نمایشگر OLED بزرگ با نرخ به‌روزرسانی 90 هرتزی
مجموعه دوربین همه‌‌کاره و عکس‌هایی با کیفیت خوب
تنظیم بسیارخوب وزن برای در دست گرفتن راحت
باتری حجیم
پپشتیبانی نکردن از 5G
اندکی کیفیت پایین در عملکرد گیمینگ

فون‌آرنا در مورد دوربین این گوشی می‌گوید:‌ «عکس‌های گرفته شده به‌وسیله گلکسی A72 کاملا خوب، واقع‌گرایانه، با طیف دینامیکی خوب و رنگ‌های خوشایند هستند. یک ویزگی مهم [یعنی] تثبیت‌کننده تصویر نوری (OIS) به این میان‌رده برای تولید تصاویر شارپ‌تر و روشن‌تر حتی در موقعیت‌های نوری چالش‌برانگیز نظیر نور کم کمک می‌کند. علاوه بر آن گلکسی A72 با مجموعه از ویژگی‌های سرگرم‌کننده همچون 4K Video Snap و AR Emoji همراه شده [که] اولی به شما اجازه برداشت صحنه‌های مورد علاقه از ویدئوی 4K و [سپس] تبدیل آن‌ها به تصاویر 8 مگاپیکسل را می‌دهد در حالی‌که دومی از فیلترهای Snapchat استفاده می‌کند تا بتوانید با دوستان برای محتوای شبکه‌های اجتماعی اندکی سرگرمی داشته باشید.»

Notebook Check

رسانه نوت‌بوک چک بررسی خود از گلکسی A72 را با عنوان «تنظیم دقیق برای قهرمان میان‌رده» انتخاب کرده و بلافاصله افزوده است: «گلکسی A72 حتی از سَلَف در حال حاضر قوی آن نیز بهتر بوده و از میان دیگر چیزها[ی مثبت نسبت به A71]، باتری حجیم‌تر و دوربین‌های بهتری دارد.» این رسانه تعریف از A72 را تا جایی پیش برده که آن را به‌نوعی استانداردی در رده میانی تلقی کرده که همه دیگر رقبای میان‌رده در سال جاری باید خود را با آن مقایسه کنند! نوت‌بوک چک در مقایسه A72 با A71 سال گذشته از وجود یک پردازنده متفاوت، افزایش ظرفیت باتری از 4,500 به 5,000 میلی آمپر ساعت و مجموعه‌ای از چهار دوربین (نسبت به سه دوربین در A71) یاد کرده که این آخری تجهیزات تصویربرداری برای گرفتن عکس از فاصله نزدیک (برداشت ماکرو) تا فاصله دور (تله‌فتو) را پوشش می‌دهد.

نوت‌بوک چک در سمت نکات مثبت و منفی Galaxy A71 به این موارد اشاره کرده است:

بدنه باریک و مستحکم
نمایشگر OLED روشن 90 هرتزی
اسلات microSD و جک 3.5 میلی‌متری هدست
GPS دقیق
دوربین‌های چهارگانه قابل اتکا
تضمین به‌روزرسانی برای حداقل 3 سال
گواهینامه IP67
دوام باتری طولانی
منبع تغذیع شارژینگ سریع با توان 25 وات
درگاه سیم‌کارت دوگانه ترکیبی
نبود 5G
دوربین تله‌فتو با کیفیت تصویر متوسط

نوت‌بوک چک در بخش بررسی دوربین‌های این گوشی از «کیفیت بسیار خوب تصویر» در اکثر مواقع یاد می‌کند و با این‌که رنگ‌های تصویر را نکته مثبت آن می‌داند اما طبیعی نبودن آن‌ها در برخی موارد را نیز از نظر دور نمی‌دارد. گلکسی A72 به‌گفته این رسانه در حالت شب هنوز جزییات تعجب‌برانگیز و تصاویری با نور مطلوب را ایجاد می‌کند و تنها دوربین 12 مگاپیکسلی اولتراواید باتصاویری نا مناسب و محو در کناره‌ها، در جمع نکات مثبت این گوشی سامسونگ قرار نمی‌گیرد.

SAM Mobile

رسانه سام‌موبایل که می‌توان به‌روشنی از نزدیکی آن به برند سامسونگ سخن گفت، گلکسی A72 را مدلی عالی که می‌توانست بهتر باشد توصیف کرده و در نتیجه‌گیری خود آورده است: «گلکسی A72 مثل Galaxy A52 گوشی میان‌رده‌ای‌ست که تجربه سطح بالایی را ارائه می‌کند. شما یک نمایشگر عالی با نرخ رفرش 90 هرتز مسئول [ایجاد] اسکرول و انیمیشن‌های روان، مقاومت [در برابر] آب و گرد و خاک، اسپیکرهای استریو، یک دوربین زوم با توانایی بزرگ‌نمایی 30 برابری، آخرین نسخه از نرم‌افزار از همان ابتدای استفاده و یک تصمین برای سه به‌روزرسانی عمده سیستم‌عامل و عملکرد عمدتا عالی را با پروسسور Snapdragon 720G به‌دست می‌آورید.» این رسانه در ادامه البته از تمایل خود برای مشاهده یک پردازنده سریع‌تر و نرخ رفرش 120 هرتزی صفحه‌نمایش سخن گفته که هر دو در A52 5G در دسترس قرار دارند و بدین‌ترتیب A72 در جایگاه پایین‌تری از این لحاظ نسبت به A52 5G قرار می‌گیرد. بنابراین تنها اختلاف بزرگ و کلیدی در این میان به دوربین زوم گوشی مرتبط می‌شود که کاربر باید در مورد اهمیت آن تصمیم‌گیری کند.

نکات مثبت و منفی Galaxy A72 از نگاه سام‌موبایل شامل این موارد می‌شوند:

نمایشگر خارق‌العاده با نرخ رفرش بالا که به‌خوبی کار می‌کند
عملکرد قدرتمند
دوام باتری عالی – پشتیبانی از شارژ 25 واتی
لرزه‌گیر اپتیکال دوربین اصلی، دوربین 3 برابر زوم بسیار مفید
قول سه آپدیت عمده سیستم‌عامل
ارتقاء کیفیت شنیداری با اسپیکرهای استریو
طراحی مقاوم در برابر نفوذ آب
جک 3.5 میلی‌متری هدست، درگاه microSD
استفاده محدود برای دوربین ماکرو
امکان بلندتر بودن صدای اسپیکرهای استریو
امکان حضور یک پردازنده سریع‌تر و نمایشگر 120 هرتزی با توجه به قیمت A72
درگاه ترکیبی سیم‌کارت و در دسترس نبودن همزمان دو سیم‌کارت و کارت حافظه

در بررسی سام‌موبایل از دوربین‌های Galaxy A72 و به‌طور مشخص در مورد دوربین تله‌فتوی دستگاه آمده است: «دوربین تله‌فتوی 8 مگاپیکسل 3x گلکسی A72 به‌گفته سامسونگ همان حسگری را دارد که در Galaxy S20 FE نیز یافت می‌شود. این [دوربین] قادر به 3 برابر زوم دیجیتال بوده و کیفیت تصویر آن در تجربه من با آن‌چه در S20 FE ارائه می‌شود مشابه است. با نور مناسب، شما جزییات خوبی را تا 10 برابر بزرگ‌نمایی به‌دست می‌آورید حتی [با در نظر گرفتن این نکته که] این تصاویر بعد از [بزرگ‌نمایی] چهار برابری زیاد شارپ نیستند. به بیان دیگر [برای به‌دست آوردن کیفیت مطلوب از این دوربین] باید در طول روز و [یا] در محیط‌های با نور مناسب عکاسی کنید. محیط‌های با نور کم برای دوربین زوم هر گوشی موبایلی شرایط سختی را ایجاد می‌کنند و این موضوع در این‌جا نیز متفاوت نیست.»

DXOMark

DXOMark که از آن به‌عنوان مرجعی برای کیفیت دوربین‌های مختلف از جمله دوربین‌های موبایلی یاد می‌شود به‌صورت اختصاصی بخش دوربین Galaxy A72 را مورد بررسی قرار داده و با عنوان «گزینه جذاب در کلاس خود» در نهایت امتیاز 105 را برای این گوشی در نظر گرفته است. A72 با این امتیاز در میانه‌های جدول و اندکی پایین‌تر از iPhone XS Max و چند پله بالاتر از Poco X3 NFC قرار می‌گیرد. DXOMark در بخش نتیجه‌گیری گلکسی A72 ضمن آن‌که از ناتوانی A72 برای رقابت با بهترین‌های بازار سخن می‌گوید (امری که برای مدلی در این کلاس قیمتی کاملا قابل انتظار است) عملکرد نسبتا خوب این گوشی در مقایسه با دیگر همتایان آن در این رده قیمتی را مد نظر قرار داده و به ارتقاء چمشگیر امتیاز آن نسبت به A71 5G سال قبل (با امتیاز تنها 88 واحدی) اشاره می‌کند.

یک نکته بسیار جالب در این میان امتیاز زوم 51 واحدی A72 است که نسبت به A52 5G که فاقد دوربین اختصاصی زوم است، 5 واحد کمتر است! DXOMark، گلکسی A72 را با توجه به فوکوس خودکار قابل اعتمادتر گزینه بهتری برای فیلم‌برداری در مقایسه با A52 5G می‌داند؛ جایی‌که A52 ناپایداری فوکوس خودکار بیشتری را به‌خصوص در محیط‌های با نور کم از خود نشان می‌ده اما A72 عملکرد بسیار بهتری داشته و اغلب از فوکوس پایداری برخوردار است. در سوی مقابل اما نورگیری و عملکرد رنگی تصاویر A72 در محیط‌های با نور کم، بدتر است.

دوربین اصلی این گوشی از نگاه DXOMark در نور مناسب کیفیت بالایی داشته و شارپ‌نس مطلوب و طیف دینامیکی گسترده‌ای را ارائه می‌کند. این دوربین در نور کم به دریافت نور کمتر برای سوژه‌ها متمایل شده و نویز بیشتری را نیز ایجاد می‌کند.

نکات مثبت و منفی مجموعه دوربین گلکسی A72 از نگاه DXOMark شامل این موارد می‌شوند:

نورگیری مناسب سوژه در عکس و ویدئو برای صحنه‌های با نور یکنواخت
طیف دینامیکی خوب در نور زیاد
نورگیری، رنگ و بافت با ثبات در تصاویر مختلف
نویز کم و وایت‌بالانس خنثی در شرایط نور روز
تثبیت‌کننده موثر ویدئو در صحنه‌های ساکن و ایستا
رندرینگ غیر دقیق توناژ پوست و تشعشع متداول رنگ صورتی (pink cast)
نویز شدید در نور کم
اختلالات تصویری موسوم به ghosting، ringing و کوانتیزه شدن رنگ
وجود نویز و نبود جزییات در تصاویر تله
صورت‌های افراد با نورگیری پایین و تشعشعات رنگی قدرتمند در ویدئوهای با نور کم
بی‌ثبات بودن فوکوس در کلیپ‌های ویدئویی برداشت شده در محیط‌های داخلی


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا