App Annie اعلام کرد: درآمدزایی 170 میلیارد دلاری اپلیکیشن‌ها در سال 2021

نمایش خبر

تاریخ : 1400/10/26        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : آمار Statistics ، اپلیکیشن Application ، فروشگاه برنامه های اپل App Store ، گوگل پلی Google Play
واحد خبر mobile.ir : مؤسسه تحقیقاتی App Annie روز چهارشنبه 12 ژانویه 2022 (22 دی 1400) گزارش جامع خود را از بازار اپلیکیشن‌های موبایل در سال 2021 منتشر کرد. در این گزارش – که تحت عنوان State of Mobile 2022 منتشر شده – آمار و ارقام جالبی از اپلیکیشن‌های موبایل، از جمله هزینه و زمان صرف‌شده از سوی کاربران برای اپلیکیشن‌ها، تعداد دانلود و میزان رشد آنها به چشم می‌خورد. اکنون چند روزی‌ از آغاز سال 2022 گذشته و رسما وارد سومین سالی می‌شویم که در دنیایی متأثر از همه‌گیری کرونا به زندگی خود ادامه می‌دهیم. گزارش جدید App Annie حاکی از آن است که گسترش این ویروس نقش مهمی در افزایش صرف زمان و هزینه برای اپلیکیشن‌ها از سوی کاربران شده است.

گزارش App Annie بررسی جامعی از اقتصاد بازار اپلیکیشن‌ها در اپ‌استور اپل، Google Play و اپ‌استورهای اندرویدی متفرقه در چین را ارائه می‌کند. طبق این گزارش، کاربران موبایل در سالی که گذشت رقم بی‌سابقه 170 میلیارد دلار را برای اپلیکیشن‌‌های موبایل هزینه کردند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 19 درصد رشد داشته است. رکوردشکنی دیگر به تعداد دانلود اپلیکیشن‌ها مربوط می‌شود که در سال 2021 به 230 میلیارد دفعه رسید. البته، بد نیست بدانید نرخ رشد دانلود اپلیکیشن‌ها در حال کاهش است، زیرا این نرخ که در ژانویه 2021 برابر با 7 درصد اعلام شده بود، در گزارش اخیر به 5 درصد تنزل پیدا کرده است. به گفته کارشناسان App Annie، همین رشد 5 درصدی عمدتا از عملکرد کاربران در بازارهای نوظهوری مثل پاکستان، پرو، فیلیپین، ویتنام، اندونزی و مصر نشأت می‌گیرد.

نمای کلی وضعیت اپلیکیشن‌های موبایل در سال 2021

یکی از پدیده‌های قابل‌توجه در عرصه موبایل، آن است که کاربران روز‌به‌روز مدت زمان بیشتری را به کار با اپلیکیشن‌های موبایل اختصاص می‌دهند. این پدیده به قدری جدی‌ست که حتی در برخی موارد، مدت زمان کار با اپلیکیشن‌های موبایل از مدت زمان تماشای تلویزیون هم بیشتر می‌شود. به عنوان مثال، یک شهروند آمریکایی به طور متوسط چیزی حدود 3.1 ساعت در روز را صرف تماشای تلویزیون می‌کند. اما آمارهای ارائه‌شده از سوی App Annie نشان می‌دهد، آمریکایی‌ها در سال 2021 به طور متوسط 4.1 ساعت از هر روزشان را مشغول کار با دیوایس‌های موبایل بوده‌اند. این در حالی‌ست که آمریکایی‌ها در مقایسه با سایر مردم دنیا، بیشترین میزان استفاده از موبایل را ندارند. بد نیست بدانید، در سال 2021 مدت زمان کار با موبایل در بین کاربران در کشورهایی مثل برزیل، اندونزی و کره جنوبی از 5 ساعت در شبانه‌روز فراتر رفت.

زمان متوسط استفاده از موبایل به‌ازای هر کاربر در هر روز

در بین 10 کشوری که بیشترین میزان استفاده از موبایل را داشته و در پژوهش اخیر App Annie در سال 2021 مورد بررسی قرار گرفتند، میانگین مدت زمان صرف‌شده برای کار با اپلیکیشن‌های موبایل 4 ساعت و 48 دقیقه اعلام شد که 30 درصد نسبت به سال 2019 افزایش داشته است. این آمار از بررسی میانگین‌های کاربران در این کشورها به دست آمده است: برزیل، اندونزی، کره جنوبی، مکزیک، هند، ژاپن، ترکیه، سنگاپور، کانادا، آمریکا، روسیه، بریتانیا، استرالیا، آرژانتین، فرانسه، آلمان و چین. بیشتر این 4 ساعت و 48 دقیقه (چیزی حدود 7 دقیقه از هر 10 دقیقه)، در اپلیکیشن‌های اجتماعی، عکس و ویدئو صرف شده است.

یکی از کارهای آماری جالب App Annie، بررسی محبوبیت اپلیکیشن‌ها در میان کاربران نسل‌های مختلف است. طبق این گزارش، شهروندان آمریکایی که بین سال‌های 1997 تا 2012 متولد شده‌اند – و به نسل Z مشهورند – علاقه زیادی به شبکه‌های اجتماعی داشته و پرکاربردترین اپلیکیشن‌های این نسل عبارتند از اینستاگرام، تیک‌تاک، اسنپ‌چت و نت‌فلیکس. از اپلیکیشن‌های محبوب آمریکایی‌های نسل Y – متولدین بین 1981 تا 1996 که به نسل هزاره نیز شهرت دارند – می‌توان به فیس‌بوک، Messenger، آمازون و واتس‌اپ اشاره کرد. اما آمریکایی‌هایی که بین سال‌های 1965 تا 1980 به دنیا آمده و از آنها با عنوان نسل X یاد می‌شود، ترجیح می‌دهند عمدتا از اپلیکیشن‌های Weather Channel، الکسا، NewsBreak و Ring استفاده کنند.

نوع اپلیکیشن‌های برتر مورد استفاده برحسب گروه سنی

بدیهی‌ست که هرچه کاربران مدت زمان بیشتری را به کار با اپلیکیشن‌ها اختصاص دهند، هزینه صرف‌شده از سوی آنها برای اپلیکیشن‌ها نیز افزایش می‌یابد. در ایالات متحده و خیلی از کشورهای دیگر، همه‌گیری کرونا موجب شد تا مردم بسیاری از روزمرگی‌های خود – از جمله خرید، آموزش، بازی، کار و حتی تفریح – را از منزل و به صورت آنلاین انجام دهند. همین امر، رشد خیره‌کننده‌ای در مجموع هزینه کاربران برای اپلیکیشن‌ها به همراه داشت، به طوری که در سال 2021 حدود 27 میلیارد دلار به مجموع هزینه‌های سال 2020 (یعنی 143 میلیارد دلار) اضافه شد.

در بین اپلیکیشن‌های با درآمدزایی بالا، 233 اپلیکیشن و بازی به چشم می‌خورند که درآمد آنها در سال 2021 بیش از 100 میلیون دلار بوده است. در این میان 13 اپلیکیشن وجود دارد که درآمدزایی آنها در سالی که گذشت از 1 میلیارد دلار فراتر رفته است. اگر این آمار را با سال 2020 مقایسه کنیم (193 اپلیکیشن با درآمدزایی بیش از 100 میلیون دلار و 8 اپلیکیشن با درآمدزایی بیش از 1 میلیارد دلار)، به رشد سالانه 20 درصدی می‌رسیم.

تعداد اپلیکیشن‌های با درآمد بیش از 100 میلیون دلار از 2013 تا 2021

آنچه تا اینجا درباره درآمدزایی اپلیکیشن‌ها گفته شد، هزینه‌هایی بود که در چارچوب اپلیکیشن‌های پولی، اشتراک‌ها و پرداخت‌های درون اپلیکیشنی محاسبه شده بود. اما اپلیکیشن‌های موبایل بازار پرسودتری را نیز تحت عنوان تبلیغات موبایل ایجاد کرده‌اند؛ طبق گزارش اخیر، مجموع هزینه‌ای که در سال 2021 صرف تبلیغات موبایل شد 295 میلیارد دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 23 درصد رشد داشته است. این در حالی‌ست که گمان می‌رفت به دنبال تغییرات در سیاست حریم شخصی اپل، درآمدزایی در این حوزه با مشکل مواجه شود. به گفته کارشناسان App Annie، با توجه به در پیش بودن رویدادهای بزرگی مثل المپیک زمستانی پکن و انتخابات میان‌دوره‌ای در ایالات متحده، انتظار می‌رود حجم هزینه صرف‌شده برای تبلیغات موبایل در سال 2022 به 350 میلیارد دلار بالغ شود.

میزان هزینه جهانی صورت گرفته برای تبلیغات از سال 2018 تا 2021 و پیش‌بینی 2022

یکی دیگر از مواردی که در گزارش اخیر App Annie مورد بررسی قرار گرفت، رشد عرضه اپلیکیشن‌های جدید در سال 2021 است. با توجه به عرضه 2 میلیون عنوان اپلیکیشن و بازی جدید در سالی که گذشت، رقم مجموع اپلیکیشن‌ها و بازی‌های عرضه‌شده در هر دو پلتفرم App Store و Google Play از مرز 21 میلیون عبور کرد. البته نباید فراموش کنیم، از زمان راه‌اندازی این دو پلتفرم تا کنون، بسیاری از اپلیکیشن‌ها و بازی‌های قدیمی توسط خود ناشران و یا توسط اپل و گوگل در پروسه پاکسازی، حذف شده‌اند. در حال حاضر، 5.4 میلیون اپلیکیشن و بازی فعال در این دو پلتفرم موجودند که 1.8 میلیون از آنها اپلیکیشن‌های iOS بوده و 3.6 میلیون دیگر اندرویدی هستند. ناگفته نماند، 77 درصد از کل اپلیکیشن‌های جدید سال 2021 در Google Play عرضه شد و 15 درصد از تمام اپلیکیشن‌های جدید عرضه‌شده در هر دو پلتفرم، به اپلیکیشن‌های بازی اختصاص داشت.

مجموع تعداد اپلیکیشن‌های ارائه شده در استورهای مختلف

کارشناسان App Annie علاوه بر نگاه آماری، از منظر حیطه کارکرد نیز به بررسی اپلیکیشن‌ها پرداخته و آنها را در دسته‌بندی‌هایی از قبیل بازی، مالی، خرید، استریم ویدئو، غذا و نوشیدنی، سلامتی و تناسب اندام، اجتماعی، مسافرت، دوست‌یابی و ... مورد مطالعه قرار دادند. در ادامه به برخی از مهم‌ترین نکات برجسته در هر یک از این دسته‌بندی‌ها اشاره می‌شود:

• بازی: در سال 2021 رقمی معادل 16 میلیارد دلار به هزینه‌های گیمرها برای اپلیکیشن‌های بازی اضافه شد تا مجموع این هزینه‌ها به 116 میلیارد دلار بالغ شود.

• مالی: کاربران هندی در سالی که گذشت بیش از یک میلیارد اپلیکیشن مالی دانلود کردند. به این ترتیب، تعداد دانلود این دسته از اپلیکیشن‌ها با رشد سالانه 28 درصدی در سرتاسر دنیا به 5.9 میلیارد بار رسید.

• خرید: مردم سراسر دنیا در سال 2021 بیش از 100 میلیارد ساعت مشغول کار با اپلیکیشن‌های خرید بوده‌اند، که 18 درصد نسبت به سال 2020 رشد داشته است. در این میان، سریع‌ترین رشد به کشورهای اندونزی (52 درصد)، سنگاپور (46 درصد) و برزیل (45 درصد) تعلق دارد.

• استریم ویدئو: در سال 2021 مجموع مدت زمان صرف‌شده برای تماشای ویدئو از طریق اپلیکیشن‌های استریم ویدئو در سرتاسر دنیا (نسبت به دوران قبل از کرونا) 16 درصد رشد داشت. البته با توجه به روی آوردن چینی‌ها به اپلیکیشن‌هایی نظیر تیک‌تاک و Kwai، این کمیت در چین با افت مواجه شده است. ناگفته نماند، انتظار می‌رود در سال 2022، اپلیکیشن نت‌فلیکس در بیش از 60 کشور جهان به رقم دانلود یک میلیونی دست پیدا کند.

• غذا و نوشیدنی: کاربران سراسر دنیا در سال 2021 به تعداد 62 میلیارد دفعه با استفاده از اپلیکیشن‌های موبایل اقدام به سفارش غذا یا نوشیدنی کردند. این کمیت در چندین منطقه طی سه‌ماهه چهارم 2021 با رشد مواجه شد، از جمله آمریکا (رشد سالانه 42 درصدی)، روسیه (154 درصد)، ترکیه (75 درصد) و اندونزی (رشدی بیش از 9 برابر مدت مشابه سال 2020).

• سلامتی و تناسب اندام: تعداد دانلود اپلیکیشن‌های سلامتی و تناسب اندام در سال 2021 از دوران قبل از کرونا پیشی گرفت (البته نسبت به اوج کرونا در سال 2020، کمی کاهش داشت). جالب است بدانید در سالی که گذشت، میزان هزینه کاربران برای 5 اپلیکیشن برتر دنیا در حوزه مدیتیشن و مراقبه، 27 درصد رشد داشته است.

• اجتماعی: در بین اپلیکیشن‌های اجتماعی، اپلیکیشن‌های پخش زنده یا livestreaming، با رشد قابل‌توجهی در سال 2021 همراه شدند، به طوری که مدت زمانی که کاربران در 25 اپلیکیشن برتر پخش زنده صرف کرده‌اند به مراتب از سایر اپلیکیشن‌های اجتماعی بیشتر بوده است. کافی‌ست رشد 40 درصدی اپلیکیشن‌های livestreaming را با رشد 5 درصدی مجموع اپلیکیشن‌های اجتماعی مقایسه کنید تا این موضوع بهتر درک شود. هزینه کاربران برای 25 اپلیکیشن برتر پخش زنده در سال 2021 نسبت به مدت مشابه سال قبل 55 درصد و نسبت به سال 2018 حدود 6.5 برابر رشد داشته است. این رشد برای اپلیکیشن تیک‌تاک 75 درصد اعلام شده است.

• مسافرت: دانلود اپلیکیشن‌های حوزه مسافرت در نیمه دوم سال 2021 با جهش 20 درصدی همراه شد. این رقم بالغ بر 1.95 میلیارد دانلود در سراسر دنیا گزارش شده که تقریبا با مدت مشابه سال 2019 (یعنی 2.08 میلیارد دانلود) برابری می‌کند.

• دوست‌یابی: مجموع هزینه‌ کاربران برای اپلیکیشن‌های دوست‌یابی در سال 2021، با افزایش 98 درصدی نسبت به سال 2018، به بیش از 4 میلیارد دلار رسید. کشورهایی مثل ایالات متحده، ژاپن، چین و بریتانیا در تحقق این رشد، سهم به‌سزایی داشتند. درآمدزاترین اپلیکیشن این حوزه Tinder است که کاربران در سال 2021 بالغ بر 1.35 میلیارد دلار برای آن هزینه پرداخته‌اند.

در پایان نگاهی داریم به برترین‌های سال 2021 در حوزه‌های مختلف مرتبط با اپلیکیشن‌های موبایل:

برترین اپلیکیشن‌ها و بازی‌های سال 2021

- پردانلودترین اپلیکیشن‌ها: تیک‌تاک، اینستاگرام، فیس‌بوک، واتس‌اپ و تلگرام

- پردرآمدترین اپلیکیشن‌ها: تیک‌تاک، یوتیوب، Tinder، دیزنی پلاس و Tencent Video

- برترین شرکت‌های ناشر اپلیکیشن بر اساس تعداد دانلود: گوگل (پردانلودترین اپلیکیشن: Google Meet)، متا (اینستاگرام)، ByteDance (تیک‌تاک)، مایکروسافت (Microsoft Teams)، این‌شات (اپلیکیشن این‌شات)

- برترین ناشران اپلیکیشن بر اساس میزان درآمد: گوگل، Tencent ،Match Group، دیزنی و ByteDance

- پردانلودترین بازی‌ها: DOP 2: Delete One Part ،WormsZone.io ،acquapark.io ،Project Makeover و Bridge Race.

- پردرآمدترین بازی‌ها: Homescapes ،Candy Crush Saga ،Fantasy Westward Journey ،Honour of Kings و Empires & Puzzles

منبع : App Annie


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا