App Annie: افزایش درآمد گوگل پلی و اپ استور در پی خانه‌نشینی اجباری کاربران

نمایش خبر

تاریخ : 1399/1/17        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : آمار Statistics ، اپلیکیشن Application ، بازی Game ، گوگل پلی Google Play ، فروشگاه برنامه های اپل App Store
واحد خبر mobile.ir : با جولان ویروس COVID-19 در سراسر جهان و قرنطینه افراد در خانه، استفاده از اپ‌های موبایل برای خرید آنلاین، مدیریت امور مالی، تمرینات ورزشی و دورکاری افزایش یافته و به تبع آن زمان صرف ‌شده در گوشی‌های هوشمند نیز به اوج رسیده است. بر اساس تازه‌ترین گزارش شرکت App Annie که در روز 2 آوریل سال جاری میلادی (14 فروردین 1398) منتشر شد، هزینه صرف‌شده برای اپلیکیشن‌های موبایل در سه‌ماهه نخست 2020، بیشترین میزان را در تاریخ این فناوری‌ها به ثبت رسانده است. به علاوه، متوسط زمان هفتگی استفاده از برنامه‌های کاربردی و بازی‌های پلتفرم اندروید در سراسر جهان، نسبت به مدت مشابه سال گذشته، 20 درصد رشد را نشان می‌دهد.

در سه‌ماهه منتهی به مارس سال جاری میلادی، مصرف‌کنندگان در سراسر جهان بیش از 23.4 میلیارد دلار در فروشگاه‌های اپلیکیشن گوشی‌های هوشمند هزینه کرده‌اند که بر اساس اعلام App Annie بیشترین رقم تاکنون به شمار می‌رود. در این میان، سهم سیستم‌عامل iOS حدود 15 میلیارد دلار و اندروید 8.3 میلیارد دلار بوده است که هر دو افزایش 5 درصدی را نسبت به آمار سال گذشته نشان می‌دهند.

زمان متوسط صرف شده در اپلیکیشن‌های بازی و غیر بازی در سطح جهانی از سه‌ماهه اول 2019 تا سه‌ماهه اول 2020

مطابق داده‌های منتشرشده توسط App Annie در نخستین فصل سال 2020، اپ‌های غیر بازی‌ در سیستم عامل iOS برابر با 35 درصد و در فروشگاه گوگل 15 درصد از هزینه‌های کاربران را به خود اختصاص داده‌اند، در حالی‌که بیش از 16.7 میلیارد دلار نیز توسط مصرف‌کنندگان برای بازی‌ها پرداخت شده است.

میزان دانلود جهانی اپلیکیشن برحسب فروشگاه در سه‌ماهه اول سال 2020

از نظر توزیع مکانی در پلتفرم iOS، کشورهای چین و ایالات متحده آمریکا شاهد بیشترین هزینه کاربران در پلتفرم iOS بوده‌اند. کاربران فروشگاه گوگل پلی نیز در آمریکا، ژاپن و کره جنوبی بالاترین میزان پول را صرف برنامه‌های کاربردی کرده‌اند.

اپلیکیشن‌های TikTok، واتس‌اپ و فیس‌بوک در هر دو پلتفرم بیشترین میزان دانلود را داشته‌اند و پس از آنها اینستاگرام و فیس‌بوک مسنجر قرار دارد. همچنین یافته‌های این گزارش نشان می‌دهد که کاربران سیستم‌‌عامل اندروید بیشتر به بازی‌ها، اپلیکیشن‌های سرگرمی و شبکه‌های اجتماعی و به ویژه برنامه‌هایی مانند +Disney و Twitch علاقه نشان داده‌اند. در همین حال کاربران iOS نیز عمدتا در زمینه بازی‌ها و برنامه‌های سرگرمی و همچنین اپ‌های عکس و ویدئو هزینه کرده‌اند. به این ترتیب اپ TikTok توانسته به طور قابل توجهی از شرایط موجود بهره ببرد و به فهرست پنج اپلیکیشن برتر iOS راه یابد که کاربران بیشترین میزان پول را صرف خرید آنها کرده‌اند. بر این اساس، TikTok پس از Tinder و YouTube عنوان سومین برنامه پرفروش در سیستم‌عامل iOS را به خود اختصاص داده است.

اپلیکیشن‌های برتر جهانی در سه‌ماهه اول 2020 در مقایسه با سه‌ماهه چهارم 2019

نصب 31 میلیارد اپ در سه‌ماهه نخست 2020

در بازه زمانی ژانویه تا مارس 2020 در هر دو فروشگاه اپل و گوگل در مجموع بیش از 31 میلیارد دانلود جدید اپ توسط کاربران انجام شده که نسبت به فصل پایانی سال 2019 افزایش 15 درصدی را نشان می‌دهد. این رشد از آن جهت قابل توجه است که به طور معمول در سه‌ماهه‌های منتهی به دسامبر، به سبب فروش گوشی‌های جدید در فصل تعطیلات، افزایش قابل توجهی در نصب اپلیکیشن دیده می‌شود. حالا شرایط به گونه‌ای رقم خورده که تعداد دانلود و نصب برنامه در سه‌ماهه نخست امسال، حتی از فصل چهارم سال گذشته هم فراتر رفته است. میزان دانلود در فروشگاه گوگل پلی نسبت به سال گذشته 5 درصد افزایش یافته و به 22.5 میلیارد رسیده، در حالی که دانلودهای iOS با رشد 15 درصدی از رقم 9 میلیارد عبور کرده است.

برنامه‌های غیر بازی در اندروید بیشترین حجم دانلود یعنی 55 درصد را از آن خود ساخته‌اند و در iOS نیز 65 درصد دانلودها به این دسته از اپلیکیشن‌ها اختصاص داشته است. امری که نشان‌ می‌دهد کاربران به دنبال اپ‌های متنوعی هستند که امکان سبک جدید زندگی یعنی ماندن در خانه و کار در منزل را برایشان فراهم آورند.

بزرگترین بازارهای دانلود از طریق گوگل پلی کشورهای هند و برزیل بوده‌اند که به سبب جمعیت زیاد و ترجیح ساکنان آنها برای استفاده از دستگاه‌های اندرویدی ارزان‌تر، از این پلتفرم و و برنامه‌های آن یاری گرفته‌اند. اما کشورهای چین و آمریکا بزرگ‌ترین بازار سیستم‌عامل iOS به شمار می‌روند که اصلی‌ترین محرک رشد دانلود و نصب اپلیکیشن در سه‌ماهه نخست سال 2020 بوده‌اند.

بر اساس تحلیل کارشناسان App Annie، در هر دو پلتفرم، بازی‌ها موتور محرکه و عامل اصلی رشد به حساب می‌آیند. به‌طوری‌که علاقمندان بازی‌های موبایلی در کشور چین متوسط 5 ساعت در روز را به کار با اپلیکیشن‎ها و همچنین برنامه‌های بازی اختصاص داده‎اند. از سوی دیگر، تعداد ساعت استفاده کاربران آمریکایی، ایتالیایی و فرانسوی از اپ‌های غیر بازی نیز در طول هفته رشد چشمگیری داشته است. در عین حال همان طور که اشاره شد، بازی‌های موبایلی و اپ‌های مرتبط با ابزارها و سرگرمی بیشترین دانلود را در گوگل پلی داشته‌اند و بازی‌‌ها و برنامه‌های عکس، ویدئو و سرگرمی را می‌توان در گروه برنامه‌های پرطرفدار در فروشگاه اپل طبقه‌بندی کرد.

متوسط زمان صرف شده کاربران در اپلیکیشن‌های غیر بازی در سه‌ماهه اول 2020 در مقایسه با سه‌ماهه چهارم 2019

در نخستین فصل سال 2020، تعداد دانلود بازی‌های موبایلی با 20 درصد رشد سالانه از 13 میلیارد فراتر رفته است و در مقایسه با سه‌ماهه پیشین افزایشی بالغ بر 30 درصد را نشان می‌دهد. دانلود بازی‌ها در گوگل پلی با 25 درصد افزایش سالانه عدد 10 میلیارد را به ثبت رسانده و فروشگاه اپل هم با همین درصد رشد، 3 میلیارد دانلود بازی را شاهد بوده است. در میان انواع بازی، کاربران بازی‌‌های پازل، شبیه‌سازی، اکشن و Arcade را ترجیح داده‌اند در حالی که بیشترین میزان پول را برای بازی‌های نقش‌آفرینی (یا Role Play Games)، اکشن و استراتژیک صرف کرده‌اند.

علاوه بر بازی‌های موبایلی، سایر اپلیکیشن‌ها شامل گروه سلامت و تناسب اندام، آموزش و کسب‌وکار نیز در هر دو سیستم‌عامل آمار بالایی را به ثبت رسانده‌اند. برنامه‌های کاربردی مرتبط با سلامت و تناسب اندام نسبت به سه‌ماهه قبل، بیش از 40 درصد افزایش دانلود را در گوگل پلی و 30 درصد افزایش را در iOS تجربه کرده‌اند. افزون بر این، برنامه‌های آموزشی بالغ بر 35 درصد رشد را در پلتفرم اندروید و 40 درصد را در iOS به ثبت رسانده‌اند. در کنار این دو، برنامه‌های کسب‌وکار هم در فروشگاه گوگل و اپل به ترتیب شاهد افزایش 30 و 35 درصدی دانلود بوده‌اند.

منبع : App Annie


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا