App Annie: ثبت رکوردی جدید در زمان و هزینه صرف‌شده کاربران در اپلیکیشن‌های موبایلی

نمایش خبر

تاریخ : 1399/7/22        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : آمار Statistics ، کروناویروس Coronavirus ، کووید-19 COVID-19 ، اپلیکیشن Application ، گوگل پلی Google Play ، فروشگاه برنامه های اپل App Store ، اپل Apple ، گوگل Google
واحد خبر mobile.ir : استقبال مصرف‌کنندگان از برنامه‌های کاربردی موبایل در دوران همه‌گیری COVID-19 به افق‌های تازه‌ای دست یافته است. بر اساس تازه‌ترین گزارش موسسه App Annie، کاربران در بازه زمانی جولای تا سپتامبر سال جاری میلادی در مجموع 33 میلیارد بار اپ‌های جدید را دانلود کرده‌اند و رکورد 28 میلیارد دلاری را در پرداخت هزینه‌های این برنامه‌ها به ثبت رسانده‌اند؛ آماری که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، افزایش 20 درصدی را نشان می‌دهد. همچنین کاربران دستگاه‌های هوشمند در مجموع بیش از 180 میلیارد ساعت را در سه ماه جولای، آگوست و سپتامبر به استفاده از اپ‌ها گذرانده‌اند که این رقم نیز نسبت به فصل سوم سال 2019 حدود 25 درصد بیشتر بوده است.

در واقع با برقراری مقررات فاصله‌گذاری اجتماعی، تعطیلی فروشگاه‌ها و کاهش حضور افراد در جامعه، کاربران دستگاه‌های همراه در سراسر جهان ناچار شده‌اند بیش از پیش به خدمات آنلاین همچون برنامه‌های دورکاری، آموزش از راه دور و شبکه‌های اجتماعی روی آورند که به نوبه خود سبب ثبت رکورد جدیدی در صرف هزینه‌ و زمان در این زمینه شده است. موسسه App Annie پیش‌بینی کرده است که همه‌گیری جهانی آثار درازمدتی بر رفتار مصرف‌کنندگان موبایل بر جای گذاشته و سبب شده که این حوزه دو تا سه سال سریع‌تر از آنچه پیش‌بینی می‌شد، پیشرفت کند.

در میان فعالان برتر این بازار، دانلود از فروشگاه گوگل پلی در مقایسه با سال پیش 10 درصد افزایش یافته و از مجموع 33 میلیارد دانلود جدید در سه‌ماهه اخیر، رقمی نزدیک به 25 میلیارد به این فروشگاه اختصاص داشته است. در عین حال اپل نیز در چارچوب پلتفرم iOS از این افزایش بی‌نصیب نمانده و با افزایش سالانه 20 درصدی به حدود 9 میلیارد دانلود دست یافته است. بر اساس گزارش App Annie، دانلود اپ‌های غیربازی 55 درصد از مجموع دانلود در فروشگاه گوگل و 70 درصد از کل دانلودهای اپ ‌استور را به خود اختصاص داده‌اند.

میزان دانلود اپلیکیشن‌ها در سه‌ماهه سوم سال 2020 برحسب فروشگاه

به لحاظ جغرافیایی، بازارهای برتر گوگل ‌پلی در این سه‌ماهه کشورهای هند و برزیل را شامل می‌شود، در حالی که کاربران آمریکایی و چینی iOS همچنان مشتریان اصلی محصولات اپ ‌استور به شمار می‌روند. از میان کشورهای پرکاربر، مصرف¬کنندگان هند، برزیل و مکزیک بیشترین تاثیر را بر افزایش آمار دانلود از فروشگاه گوگل داشته‌اند، در حالی که عامل رشد دانلود از اپ استور را باید در کاربران هند و کره‌ جنوبی جست‌وجو کرد.

اما فارغ از چنین آمارهای تفکیکی، همان طور که اشاره شد، همه‌گیری COVID-19 یکی از اصلی‌ترین دلایل رشد دانلود اپ‌های موبایل در هر دو پلتفرم اصلی به حساب می‌آید. به عنوان مثال، با بازگشت دانشجویان مکزیکی به فرآیند آموزش از راه دور، دانلود اپ‌های آموزشی 25 درصد و دانلود اپ‌های کتابخانه‌ای و Demo برابر با 270 درصد بیشتر شده است. در آمریکا نیز پس از اِعمال شرایط قرنطینه، کاربران برای یافتن فعالیت‌های جذاب خارج از منزل به اپلیکیشن‌ها روی آورده‌اند که باعث افزایش دانلود اپ‌های سفر، مسیریابی و آب‌وهوا به ترتیب به میزان 50، 25 و 15 درصد شده است

از جنبه مالی، میزان هزینه کاربران برای خرید اپ‌های iOS با 20 درصد افزایش سالانه به 18 میلیارد دلار رسیده و گوگل پلی نیز با تجربه رشد 35 درصدی، به رقمی بیش از 10 میلیارد دلار دست یافته است. این در حالی است که به لطف پرداخت حق اشتراک توسط کاربران، 35 درصد از کل هزینه‌های پرداختی در iOS و 20 درصد درگوگل پلی به اپ‌های غیر بازی اختصاص یافته است. از دید منطقه‌ای نیز مصرف‌کنندگان آمریکا و ژاپن در هر دو فروشگاه اپل و گوگل بیشترین میزان پول را در برنامه‌های کاربردی هزینه کرده‌اند، در حالی که کره جنوبی نیز به عنوان یکی دیگر از منابع مهم درآمدی در فهرست گوگل پلی قرار داشته است.

میزان هزینه کاربران برای اپلیکیشن‌ها برحسب فروشگاه در سه‌ماهه سوم سال 2020

نکته جالب آن که آثار همه‌گیری جهانی نه تنها در زمان و مجموع هزینه، بلکه در گروه‌های مختلف اپلیکیشن‌ها نیز به تفکیک قابل مشاهده است. به عنوان نمونه، اپ‌های بازی، شبکه اجتماعی و سرگرمی سه دسته اصلی مورد توجه کاربران گوگل پلی گزارش شده‌اند و با توجه به در خانه ماندن افراد و نیاز به گذران وقت، برنامه‌های استریم شامل +Globo Play ،Twitch ،Disney و HBO Max در گروه‌ اپ‌های سرگرمی، بیشترین رشد را شاهد بوده‌اند.

در پلتفرم iOS نیز اپ‌های بازی، سرگرمی و عکس و ویدئو، سه گروه چشم‌گیر برنامه‌های کاربردی از نظر میزان زمانی بوده‌اند که کاربران صرف کرده‌اند. با بازگشت ورزش به تلویزیون‌های ایالات متحده، صرف هزینه در برنامه‌های ورزش نسبت به سه¬ماهه دوم امسال 55 درصد افزایش یافته است. در این میان TikTok به دومین برنامه کاربردی غیر بازی در جهان از لحاظ پول پرداخت‌شده کاربران بدل شده که بیش از همه مدیون افزایش «پرداخت مجازی» به پخش‌کنندگان است. با این حال بیشترین رشد سه‌ماهه از نظر میزان هزینه صرف‌شده در گروه اپ‌های غیر بازی به برنامه کمیک Piccoma، یوتوب و AbemaTV اختصاص یافته است. Tinder در میان رقبای گروه خود انعطاف‌پذیری مناسبی را در فصل سوم سال جاری میلادی نشان داده و در زمینه هزینه صرف‌شده کاربران به رتبه نخست دست یافته است. اپلیکیشن +Disney نیز با عملکرد مناسب به جایگاه چهارم صعود کرده است.

10 اپلیکیشن برتر در سه‌ماهه سوم سال 2020 در مقایسه با سه‌ماهه دوم سال 2020

از نظر کاربران فعال ماهانه، فیس‌بوک همچنان در صدر فهرست قرار دارد و پس از آن نیز دیگر اپلیکیشن‌های متعلق به این کمپانی یعنی واتس‌اپ، مسنجر و اینستاگرام به ترتیب رتبه‌های دوم تا چهارم را در اختیار دارند. پس از این مجموعه برنامه‌ها هم اپ‌های آمازون، توئیتر، نتفلیکس، اسپاتیفای، تیک‌تاک و تلگرام به ترتیب بیشترین تعداد کاربر فعال ماهانه را دارا هستند. در این میان تلگرام برای نخستین بار به جمع ده اپ برتر راه یافته که صعود دو پله‌ای را نسبت به سه‌ماهه دوم امسال برای این پیام‌رسان به ارمغان آورده است.

در کنار اپ‌های کاربردی، گروه بازی‌ها نیز در دوران همه‌گیری COVID19 به رشد پرشتاب خود ادامه داده‌اند. چنان که آمار دانلود هفتگی بازی‌ها برای دومین فصل پیاپی از 1 میلیارد فراتر رفته و کاربران مجبور به حضور در خانه، برای گذران زمان، نسبت به سال گذشته 15 درصد بیشتر به دانلود این اپ‌ها روی آورده‌اند. این کاربران همچنین بیش از 20 میلیارد دلار در دوره زمانی جولای تا سپتامبر سال جاری صرف اپ‌های بازی‌ کرده‌اند که بیشترین رقم به ثبت‌رسیده در یک فصل تاکنون به شمار می‌رود. App Annie در پایان این گزارش پیش‌بینی کرده است که صنعت بازی‌های موبایل تا پایان امسال سیطره خود را تا 2.8 برابر نسبت به بازی‌های دسک‌تاپ و 3.1 برابر نسبت به بازی‌های کنسول گسترش خواهد داد.

منبع : App Annie


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا