رشد 40 درصدی کار با اپلیکیشن‌های موبایل طی سه‌ماهه دوم 2020 در پی ادامه همه‌گیری COVID-19

نمایش خبر

تاریخ : 1399/4/23        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : کروناویروس Coronavirus ، کووید-19 COVID-19 ، آمار Statistics ، اپلیکیشن Application ، گوگل پلی Google Play ، فروشگاه برنامه های اپل App Store
واحد خبر mobile.ir : همه‌گیری ویروس COVID-19 و برقراری طرح فاصله‌گذاری اجتماعی تقریبا زندگی همه افراد را در تمام کشورها تغییر داده است. با ردیابی آثار این ویروس بر صنایع و بازارهای کلیدی، روندی محوری آشکار می‌شود؛ اینکه به سبب نیاز به اپ‌های بیشتر برای دورکاری و ملال ناشی از حضور طولانی در خانه، تمایل افراد به استفاده از موبایل در این زمانه سخت، بیش از هر زمان دیگری است. در همین راستا، مطابق گزارش تازه موسسه App Annie دانلود برنامه‌های کاربردی موبایل و اپلیکیشن‌های بازی با ثبت رکورد به بالاترین میزان خود در سه‌ماهه منتهی به ژوئن سال جاری میلادی دست یافته است.

بر اساس این گزارش، متوسط زمان ماهانه‌ای که هر فرد با گوشی هوشمند صرف می‌کند، در سه‌ماهه دوم سال 2020 نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد شگفت‌آور 40 درصدی را نشان می‌دهد. این رقم در ماه آوریل به بالاترین سطح خود در تاریخ رسیده و رکورد بی‌سابقه 200 میلیارد ساعت در ماه را به ثبت رسانده است.

متوسط ساعت‌های صرف شده در اپلیکیشن‌های موبایلی از سه‌ماهه دوم 2019 تا سه‌ماهه دوم 2020

طبق یافته‌های App Annie در سه‌ماهه منتهی به ژوئن سال جاری میلادی، مصرف‌کنندگان نزدیک به 35 میلیارد اپ جدید را دانلود کرده‌اند و 27 میلیارد دلار در این حوزه هزینه نموده‌اند. با آنکه این موفقیت چشم‌گیر در بازار برنامه‌های کاربردی چندان شگفتی‌آور نیست، کارشناسان این موسسه بر این باورند که حتی پس از برداشته شدن تدریجی محدود‌یت‌های قرنطینه‌ای، عادات جدیدی که اینک شکل گرفته است، به حیات خود ادامه خواهند داد. به این ترتیب، تولیدکنندگان بازی می‌توانند به طور منطقی نسبت به ادامه روند تغییر عادات مصرف‌کنندگان اطمینان داشته باشند و آن دسته از شرکت‌ها که روی این رشد حساب ویژه‌ای باز کرده‌اند، نباید درباره آینده بازی‌ها و اپلیکیشن‌های موبایلی و کاهش میزان استفاده کاربران پس از بازگشت به زندگی عادی نگران باشند. اگر چه این تحلیل از جهاتی بحث‌برانگیز به شمار می‌رود، با این حال به گزارش App Annie می‌توان به تحقق آن امیدوار بود.

با آنکه برخی بازارها از جمله چین و کره جنوبی در حال گذر از شرایط COVID-19 هستند، مناطقی همچون هند، برزیل و روسیه همچنان تلاش می‌کنند تا شیوع این ویروس را کنترل کنند. بر این اساس میزان استفاده از اپلیکیشن‌های موبایل در تمام کشورهای جهان، از 15 درصد (در بازار اشباع‌شده‌ای همچون ایالات متحده آمریکا) تا 35 درصد (در هند) افزایش یافته است.

گزارش App Annie از آن حکایت دارد که میزان دانلود از فروشگاه گوگل با 10 درصد رشد سالانه، به 25 میلیارد رسیده، حال آن که اپ استور شاهد 20 درصد رشد سالانه بوده و به رقمی حدود 10 میلیارد دانلود جدید در سه‌ماهه گذشته دست یافته است. دانلود برنامه‌های غیر بازی 55 درصد از تمام دانلودها را در گوگل پلی و 70 درصد از تمام موارد دانلود را در اپ استور به خود اختصاص داده است. از نظر میزان صرف هزینه توسط کاربران هم بازی‌های موبایلی بیشترین میزان پول را با 85 درصد در گوگل پلی و 65 درصد در اپ استور به خود جذب کرده‌اند.

میزان دانلود اپلیکیشن در سه‌ماهه دوم 2020 بر حسب فروشگاه

برنامه‌های TikTok، ZOOM Cloud Meetings و فیس‌بوک در هر دو پلتفرم بیشترین میزان دانلود را داشته‌اند. در همین حال، اپ‌های بازی، ابزارها و برنامه‌های سرگرمی از نظر تعداد دانلود موفق‌ترین گروه‌ها در گوگل پلی بوده‌اند و باز‌ی‌ها بیشترین میزان دانلود را به خود اختصاص داده‌اند. ناگفته نماند که برنامه‌های ویدئو کنفرانس مانند زوم و گوگل میت در کنار ابزارهای آموزشی همچون Google Classroom و Duolingo برای زبان‌آموزی هم با استقبال بسیار خوبی از سوی مصرف‌کنندگان اندرویدی روبه‌رو شده‌اند. کاربران اپل نیز برای چهارمین دوره پیاپی بیشترین توجه را به اپلیکیشن‌های بازی‌، برنامه‌های عکس و پخش ویدئو و سرگرمی نشان داده‌اند و اپ‌های مرتبط با کسب‌وکار و پس از آن برنامه‌های برگزاری ویدئو کنفرانس مهم‌ترین عامل رشد در فروشگاه اپ‌ استور بوده‌اند. میانگین زمان استفاده از گوشی‌های هوشمند، در این مدت چهار ساعت و بیست دقیقه بوده و این در حالی است که بسیاری از همین کاربران در خانه به رایانه شخصی هم دسترسی داشته‌اند.

اپلیکیشن‌های برتر در سطح جهانی در سه‌ماهه دوم 2020 نسبت به سه‌ماهه دوم 2019

در نخستین هفته از سه‌ماهه دوم 2020، دانلود هفتگی بازی‌های‌ موبایلی رکورد 1.2 میلیارد را پشت سر گذاشته است. به گزارش App Annie، دانلود‌ هفتگی به طور متوسط در طول این فصل 1 میلیارد بوده که رشد 20 درصدی را نسبت به مدت مشابه سال گذشته نشان می‌دهد. در سه‌ماهه‌ای که گذشت، مجموع دانلودها در هر دو پلتفرم iOS و اندروید به رقم 14 میلیارد بالغ شده است. علاقمندان به بازی‌های موبایلی در قرنطینه رکورد جدید 19 میلیارد دلاری را برای خرید این دسته از برنامه‌ها در فروشگاه‌های اپ به ثبت رسانده‌اند که بیشترین رقم فصلی در کل تاریخ این صنعت به شمار می‌رود. به علاوه، کاربران نسبت به سه‌ماهه نخست امسال نیز 15 درصد بیشتر در بازی‌های موبایلی پول خرج کرده‌اند.

مطابق گزارش App Annie بازی‌های موبایلی سهم بیشتری از کل دانلودها را در فروشگاه گوگل (با 45 درصد) نسبت به اپ استور (با 30 درصد) به خود اختصاص داده‌اند. تحلیل‌گران این موسسه پیش‌بینی کرده‌اند که تا پایان سال 2020، بازی‌های موبایلی در بازار بازی‌ها پیشرو خواهند بود و تسلط خود را بر بازی‌های دسکتاپ و کنسول، به ترتیب به 2.8 و 3.1 برابر خواهد رساند.

هند و برزیل: بیشترین میزان دانلود بازی‌های موبایلی در گوگل پلی

طی فصل اخیر هند و برزیل بزرگ‌ترین بازار از نظر میزان دانلود بازی‌های موبایلی در فروشگاه گوگل بوده‌اند. در همین حال طی سه‌ماهه گذشته هند و اندونزی دو کشوری بوده‌اند که با توجه به تعداد دانلود کامل، بیشترین رشد را نسبت به سه‌ماهه نخست امسال تجربه کرده‌اند.

در دسته‌بندی بازی‌ها، بیشترین میزان دانلود، در مقایسه با نخستین فصل سال جاری میلادی، به بازی‌های ساده یا در اصطلاح casual، بازی‌های اکشن و بازی‌های رومیزی (board games) باز می‌گردد چرا که کاربران به دنبال بازی‌هایی بوده‌اند که به کمک آنها دوران خانه‌نشینی اجباری را سپری کنند و در عین حال با خانواده و دوستان خود در ارتباط باشند.

در بخش بازی‌های ساده، Save The Girl پازل ساده‌ای که توسط شرکت Applovin طراحی شده، پیشتاز بوده است. Free Fireیک بازی در سبک battle royale محصول کمپانی Garena نیز پرطرفدارترین بازی اکشن در سه‌ماهه منتهی به ژوئن 2020 محسوب می‌شود.

آمریکا و چین: بزرگ‌ترین بازار بازی‌های موبایلی در اپ استور

بر اساس گزارش App Annie، در دومین فصل سال جاری میلادی ایالات متحده آمریکا و چین بزرگ‌ترین بازار بازی‌های موبایلی در اپ استور بوده‌اند. جالب آن که عربستان و هند عنوان موتور محرکه رشد دانلود از این فروشگاه نسبت به سه‌ماهه پیشین را به خود اختصاص داده‌اند. نکته جالب آن که در فروشگاه اپل در میان انواع بازی، کاربران به ترتیب به دانلود بازی‌های arcade، اکشن و شبیه‌سازی تمایل بیشتری نشان داده‌اند؛ در حالی که بازی‌های شبیه‌سازی و ماجراجویانه مهم‌ترین عوامل رشد نسبت به سه‌ماهه گذشته بوده‌اند. Fishdom: Deep Dive بازی شبیه سازی آکواریوم مجازی محصول استودیوی Playrix و بازی ماجراجویانه‌ Roblox هم موتور محرکه رشد در دسته‌بندی بازی‌های شبیه‌سازی و ماجراجویانه بوده‌اند.

بازی Save the Girl، که بیشترین میزان دانلود جهانی را در سه‌ماهه گذشته به خود اختصاص داده، نخستین بار در ژانویه امسال برای سیستم‌عامل iOS ارائه شد و پس از آن در ماه مارس در اختیار کاربران اندرویدی قرار گرفت. My Talking Tom Friends بازی پرطرفدار دیگری است که با حق امتیاز Talking Tom مشهور ساخته شده و با وجود انتشار در اواخر نیمه دوم این سه‌ماهه موفق شده به جایگاه هفتم از نظر میزان دانلود دست پیدا کند.

منبع : App Annie


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا