IC Insights: پیش‌بینی پایان سلطه 24 ساله اینتل در بازار جهانی نیمه‌رساناها توسط سامسونگ

نمایش خبر

تاریخ : 1396/9/1        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : پردازنده Processor ، اینتل Intel ، آمار Statistics ، کوالکام Qualcomm ، سامسونگ Samsung

واحد خبر mobile.ir : برای نخستین بار از سال 1993 میلادی تاکنون، پیش‌بینی می‌شود که جایگاه نخست اینتل در صنعت نیمه‌رسانا‌ها در اختیار شرکت دیگری قرار گیرد. موسسه IC Insights که در زمینه تحقیقات بازار نیمه‌رسانا‌ها فعال است، به تازگی و در تاریخ 20 نوامبر سال جاری میلادی (29 آبان 1396) جدیدترین پیش‌بینی خود را از وضعیت تأمین‌کنندگان نیمه‌رساناها در سال 2017 منتشر کرده است. در این گزارش پیش‌بینی شده است که سامسونگ با پشت سر گذاشتن شرکت اینتل، رتبه نخست بازار جهانی نیمه‌رساناها را به عنوان برترین تولیدکننده قطعات نیمه‌رسانا در سال 2017 از آن خود خواهد ساخت. البته گزارش مالی سامسونگ از سه‌ماهه سوم 2017 نیز نشان‌دهنده سودآوری بالای کسب‌وکار نیمه‌رساناها برای این شرکت بوده است.

IC Insights Top Global Semiconductor Supplier 2017

سامسونگ به عنوان بزرگ‌ترین تأمین‌کننده تراشه‌های حافظه در جهان، به شدت در پی تثبیت جایگاه خود در این حوزه و همچنین در عرصه نیمه‌رساناها است. این شرکت قصد دارد با افزایش ظرفیت و بهبود فناوری خود پیشتاز این عرصه باشد و بر دیگر رقبای خود غلبه نماید.

سامسونگ الکترونیکس برای نخستین بار در سه‌ماهه دوم سال 2017 جایگاه نخست شرکت اینتل را در عرصه تولید نیمه‌رساناها تصاحب کرد. مطابق اعلام این شرکت کره‌ای، در سه‌ماهه دوم 2017، میزان درآمد و سود عملیاتی حاصل از کسب‌وکار تراشه‌ها در مقایسه با اینتل بالاتر بوده و به این ترتیب به تسلط 24 ساله اینتل بر این بازار خاتمه داده شده است. بر اساس گزارش موسسه IC Insights، عملکرد جالب توجه سامسونگ در فصل دوم 2017 در این زمینه اتفاقی نبوده است؛ زیرا مطابق برآورد این موسسه، میزان فروش نیمه‌رساناهای سامسونگ در کل سال 2017 حدود 4.6 میلیارد دلار بیشتر از اینتل خواهد بود.

شرکت اینتل در سال 1993 با داشتن 9.2 درصد از سهم بازار جهانی نیمه‌رسانا‌ها، رتبه نخست را در این زمینه به دست آورد و از آن زمان تا سال جاری، جایگاه پیشروی خود را در بازار حفظ کرده بود. چنان که در سال 2006 نیز همچنان به عنوان شرکت برتر در زمینه تأمین این قطعات، 11.8 درصد از سهم بازار را در اختیار داشت. اما مطابق پیش‌بینی‌ها، در سال جاری میلادی سهم این شرکت از 15.6 درصد در سال 2016 به 13.9 درصد رسیده است.

از سوی دیگر، سامسونگ الکترونیکس در سال 1993 دارنده 3.8 درصد از سهم بازار جهانی نیمه‌رسانا‌ها بود؛ رقمی که در سال 2006 به 7.3 درصد افزایش یافت و در سال 2016 به 12.1 درصد رسید. حال مطابق پیش‌بینی IC Insights سهم بازار سامسونگ تا پایان سال 2017 به 15 درصد خواهد رسید و از اینتل پیشی خواهد گرفت.

IC Insights Top Global Semiconductor Supplier 2017

10 برند جهانی برتر در زمینه فروش نیمه‌هادی‌ها

جالب آن که در فصل نخست سال 2016، میزان فروش اینتل 40 درصد بیش از سامسونگ بوده است، اما با گذشت تنها یک سال، این وضعیت تغییر یافته است. در حال حاضر انتظار می‌رود میزان فروش اینتل در سال 2017 به 61 میلیارد دلار برسد. کارشناسان علت رشد فوق‌العاده سامسونگ در سال جاری میلادی را بیش از همه با متوسط قیمت فروش DRAM و فلش‌های NAND مرتبط می‌دانند.

مطابق پیش‌بینی کارشناسان IC Insights، دیگر غول‌های بزرگ این عرصه یعنی شرکت‌های SK Hynix و Micron نیز در مقایسه با سال گذشته میلادی، جهشی بزرگ را در میان 10 شرکت برتر 2017 تجربه خواهند کرد. با توجه به موج موجود در بازار فلش‌ NAND و DRAM، تخمین زده شده که هر یک از این دو کمپانی با دو پله صعود نسبت به سال گذشته، به ترتیب در جایگاه‌های سوم و چهارم قرار گیرند.‌

مطابق پیش‌بینی IC Insights، ده شرکت برتر تولیدکننده نیمه‌رسانا‌ها در سال 2017 در مجموع 58.5 درصد از سهم بازار را به خود اختصاص خواهند داد. اگر این پیش‌بینی محقق شود، 10 کمپانی برتر بیشترین سهم بازار را از سال 1993 تا کنون به خود اختصاص خواهند داد. همچنین در گزارش IC Insights پیش‌بینی شده است که در فهرست 10 تولیدکننده برتر صنعت نیمه‌رساناها در سال 2017 عضوی جدیدی نیز حضور خواهد داشت. شرکت Nvidia به عنوان نهمین تولیدکننده حاضر در فهرست تولیدکنندگان برتر، احتمالا 44 درصد رشد در فروش را تجربه خواهد کرد و جایگزین شرکت مدیاتک خواهد شد. مطابق برآوردها، فروش مدیاتک در سال جاری میلادی نسبت به سال گذشته با 11 درصد کاهش به 7.9 میلیارد دلار خواهد رسید. کمپانی مدیاتک در زمره شرکت‌های تولیدکننده بدون ساخت (Fabless) است؛ به این معنی که در فرآیند طراحی و فروش تراشه‌های نیمه‌رسانا حضور دارد، اما تولید آن را به شرکت‌های دیگر واگذار می‌کند.

IC Insights Top Global Semiconductor Supplier 2017

در گزارش IC Insights پیش‌بینی شده است که 6 شرکت از 10 شرکت برتر تولیدکننده نیمه‌رسانا در سال 2017 دست کم فروشی برابر با 17 میلیارد دلار خواهند داشت. همان طور که در جدول نشان داده شده است، در صورتی یک شرکت در فهرست 10 شرکت برتر قرار می‌گیرد که حداقل میزان فروش پیش‌بینی‌شده آن در سال 2017 برابر با 9.2 میلیارد دلار باشد. IC Insights خاطر نشان کرده است که اگر فروش‌ پیش‌بینی‌شده کوالکام و NXP در سال جاری میلادی با هم جمع و ترکیب شود و همچنین در صورتی که خرید NXP توسط کوالکام انجام گیرد، میزان فروش این شرکت در سال 2017 به 26.3 میلیارد دلار خواهد رسید و این شرکت به جای SK Hynix در جایگاه سوم در میان 10 شرکت تولیدکننده قرار خواهد گرفت. البته تلاشBroadcom برای تصاحب کوالکام، در حالی که کوالکام خود به دنبال خرید NXP است، رتبه‌بندی 10 شرکت برتر را در هاله‌ای از ابهام قرار داده است؛ هرچند بر اساس اخبار منتشرشده، کوالکام پیشنهاد Broadcom را با رقم فعلی رد کرده و پیشنهاد بالاتری را ارائه کرده است.

IC Insights Top Global Semiconductor Supplier 2017

همان طور که انتظار می‌رود، با توجه به خرید و ادغا‌م‌های احتمالی که می‌تواند در سال‌های آینده روی دهد (مانند خرید NXP توسط کوالکام یا تصاحب کوالکام توسط Broadcom و مواردی از این دست)، رتبه‌بندی 10 شرکت برتر تولیدکننده نیمه‌رسانا نیز می‌تواند در طول سال‌های آینده شاهد تغییرات قابل توجهی باشد؛ چرا که بازار این صنعت در مسیر بالغ شدن قرار دارد.

موسسه IC Insights در گزارش بعدی خود، که اواخر ماه نوامبر سال جاری منتشر خواهد شد، به پیش‌بینی وضعیت بازار نیمه‌رسانا‌‌ها در فاصله سال‌های 2017 تا 2021 خواهد پرداخت. گزارش مذکور دربردارنده اطلاعاتی درباره تحلیل بازار DRAM خواهد بود و همچنین به 25 تأمین‌کننده برتر نیمه‌رسانا‌ها در سال 2017 هم نگاهی خواهد داشت. به طور طبیعی انتشار چنین گزارش‌هایی می‌تواند پیش‌بینی‌های جدید و قابل توجهی را در اختیار فعالان بازار قرار دهد.  

منبع : IC Insight


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا