نگاهی به منافع کوالکام از خرید 1.4 میلیارد دلاری استارت‌آپ NUVIA

نمایش خبر

تاریخ : 1399/11/1        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : کوالکام Qualcomm
واحد خبر mobile.ir : تأسیس یک استارت‌آپ و رساندن ارزش آن به بیش از یک میلیارد دلار ظرف مدت دو سال، کار بزرگی‌ست. اما اینکه یک استارت‌آپ بتواند تنها در مدت دو سال چنان کارنامه درخشانی از خود بر جای بگذارد که یکی از بزرگ‌ترین کمپانی‌های دنیا حاضر شود آن را به قیمت بیش از یک میلیارد دلار خریداری کند، کار به مراتب بزرگ‌تری خواهد بود. NUVIA مصداق بارز چنین استارت‌آپی به شمار می‌رود. کوالکام به‌تازگی اعلام کرده که استارت‌آپ موفق NUVIA را به قیمت 1.4 میلیارد دلار خریداری کرده است (البته سرمایه در گردش و بدهی این استارت‌آپ از مبلغ فوق کم خواهد شد). فعالیت NUVIA به طراحی چیپ‌ست‌های قدرتمند و در عین حال کم‌مصرف برای مراکز داده، مربوط می‌شود.

خرید NUVIA توسط کوالکام، خبر خوبی برای بسیاری از شرکای کوالکام بوده است. کمپانی‌هایی مثل سامسونگ، سونی، وان‌پلاس، ال‌جی و سایر شرکت‌ها (که محصولات آنها از گوشی هوشمند تا سیستم‌های اتومبیل‌های هوشمند را شامل می‌شود) با انتشار بیانیه‌هایی از این حرکت، حمایت کرده‌اند. به اعتقاد برخی کارشناسان، این اقدام کوالکام می‌تواند مهم‌ترین خرید یک شرکت حوزه تکنولوژی در سال 2021 قلمداد شود. اما اهمیت بالای این معامله در چه می‌تواند باشد؟ در وهله اول، کوالکام با این حرکت می‌تواند به طراحی CPUهای کاستوم بر مبنای معماری ARM باز گردد. اما در درازمدت، نتایج این اقدام می‌تواند در بسیاری از جنبه‌های کسب‌وکار کوالکام (از سرورهای قدرتمند گرفته تا گوشی‌های هوشمند) خود را نشان دهد.

سنگ‌بنای استارت‌آپ NUVIA توسط تعدادی از مهندسین برتر اپل در حوزه تراشه گذاشته شد؛ همان مهندسینی که روی تراشه‌های سری A (استفاده شده در آیفون و آی‌پد) کار می‌کردند. اگر بخواهیم دقیق‌تر بگوییم، جرارد ویلیامز (Gerard Williams)، که قبلا در شرکت اپل سمت طراح ارشد CPU را بر عهده داشت، در سال 2019 استارت‌آپ NUVIA را تأسیس نمود. البته جان برونو (John Bruno)، که به مدت 5 سال در اپل "معمار سیستم" (system architect) بود، نیز در تأسیس این استارت‌آپ به کمک جرارد ویلیامز آمد. بنیان‌گذاران NUVIA با این امید اقدام به تأسیس این استارت‌آپ نمودند که بتوانند تراشه‌های قدرتمندی برای مراکز داده به تولید برسانند که ضمن عملکرد بالا (برای تأمین نیازهای پردازش ابری)، میزان مصرف را نیز تا حد زیادی پایین بیاورد.

Gerard Williams در سمت چپ و John Bruno در سمت راست

به باور برخی کارشناسان، کوالکام به دنبال تخصص NUVIA در طراحی کاستوم ARM بوده و منطقی‌ترین نقطه شروع برای به کارگیری این تخصص، در بازار مراکز داده یا همان "دیتا سنترها" است؛ حوزه‌ای که NUVIA سابقه طراحی چیپ‌ست‌‌های آن را دارد. استفاده از CPUهای مبتنی بر ARM رفته رفته جای خود را در عرصه رایانش ابری باز کرده و انتظار می‌رود هسته‌های ARM Neoverse در پردازنده‌های Graviton آمازون، بازار را تکان دهند. شاید به همین دلیل باشد که خبر خرید NUVIA توسط کوالکام، توجه اینتل و AMD را هم به خود جلب کرده است.

البته کوالکام با خرید NUVIA، صرفا مراکز داده را هدف قرار نداده و ظاهرا قصد دارد از CPUهای NUVIA در تراشه‌های اسمارت‌فون، پردازنده‌های لپ‌تاپ و قطعات خودرو نیز استفاده کند. به این ترتیب، می‌توان انتظار داشت، گوشی‌های گلکسی، لپ‌تاپ‌های لنوو و خودروهای جنرال موتورز، در آینده قدرتمندتر و البته کم‌مصرف‌تر شوند. گفتنی‌ست، قرارداد خرید NUVIA ابتدا بایستی مورد تأیید نهادهای نظارتی ایالات متحده قرار بگیرد و پس از آن، بنیان‌گذاران و کارکنان NUVIA نیز به بدنه کوالکام ملحق خواهند شد. طبق بیانیه کوالکام، پس از اتمام فرآیند خریداری NUVIA، دانش فنی و تکنولوژی این استارت‌آپ در سرتاسر خطوط طراحی تراشه‌های کوالکام تزریق خواهد شد. هرچند که به گفته کوالکام، استفاده از دانش فنی NUVIA عمدتا حول محور تراشه‌های نسل پنجمی اسنپ‌دراگون خواهد چرخید.

به گفته کریستیانو آمون (Cristiano Amon)، ریاست شرکت کوالکام که در تابستان به سمت مدیرعامل ارتقا پیدا می‌کند، تکنولوژی 5G، همگراییِ رایانش و معماری‌های موبایل و گسترش تکنولوژی‌های موبایل به سایر صنایع، فرصت‌های مهمی برای کوالکام به شمار می‌روند. وی ابراز امیدواری کرد که کوالکام در کنار NUVIA در موقعیتی قرار بگیرد که بتواند ضمن بازتعریف رایانش، اکوسیستمِ شرکای خود را به سمت نوآوری و خلق محصولات و تجربه‌هایی جدید برای عصر 5G حرکت دهد.

یکی دیگر از دلایلی که کوالکام را به خرید NUVIA سوق داده، خرید ARM توسط کمپانی Nvidia است که ظاهرا مراحل پایانی خود را می‌گذراند. همان طور که می‌دانید، کوالکام در طراحی CPUهای خود به ARM متکی‌ست. حال، خرید ARM توسط Nvidia می‌تواند آینده کسب‌وکار کوالکام را با ابهاماتی مواجه سازد. البته، Nvidia به صنعت اطمینان داده که پس از پایان پروسه خرید، کسب‌وکار ARM به همان شکل ادامه خواهد داشت، اما به هر حال برخی کمپانی‌ها – مثل کوالکام – ترجیح می‌دهند جانب احتیاط را رعایت کنند. نباید فراموش کنیم که Nvidia و کوالکام در برخی بازارها – از جمله خودرو و مرکز داده‌ها – رقیب مستقیم یکدیگر هستند.

در پایان لازم به ذکر است، NUVIA طی این دو سال با مشکلاتی هم دست به گریبان بوده که از جمله آنها می‌توان به نزاع‌های حقوقی آن با اپل اشاره کرد. کمپانی اپل در دسامبر 2019 از جرارد ویلیامز به دادگاه شکایت کرد. استدلال اپل آن بود که ویلیامز سعی داشته تا همکاران سابق خود در اپل را برای اشتغال در NUVIA به خدمت بگیرد و این کار، تعهدات قرارداد بین او و اپل را نقض می‌کند. ویلیامز نیز در دفاع از خود اظهار داشته که اپل با فعالیت‌های ضدرقابتی خود، سعی داشته تا از تأسیس NUVIA توسط ویلیامز و جان برونو جلوگیری کند. با توجه به باز بودن این پرونده قضایی، مشخص نیست واگذاری NUVIA چه‌طور به این سرعت انجام شده است. شاید روابط عمیق‌تری که بین کوالکام و اپل وجود دارد، بتواند زودتر این قضیه را فیصله دهد.

منبع : Qualcomm


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا