گزارش کانترپوینت از بازار ساعت‌های هوشمند در سه‌‌ماهه سوم 2021 – صعود WearOS به لطف سامسونگ

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1400/9/3        نویسنده: آرمین ن
برچسب‌ها : آمار Statistics ، کانترپوینت Counterpoint ، ساعت هوشمند Smartwatch ، سامسونگ Samsung ، اپل Apple ، هواوی Huawei
واحد خبر mobile.ir : مجموعه تحقیقاتی کانترپوینت جدیدترین گزارش خود را از بازار ساعت‌های هوشمند در سه‌ماهه سوم سال 2021 منتشر کرده است؛ مطابق این گزارش که در روز دوشنبه 22 نوامبر 2021 (1 آذر 1400) در دسترس قرار گرفته بازار اسمارت واچ‌ها در مقایسه با زمان مشابه در سال گذشته با 16 درصد رشد همراه شده است؛ این روند مثبت با رشدهای دو رقمی در سه‌ماهه قبلی نیز تکرار شده بود و بدین‌ترتیب از شرایط مثبتی در این بازار می‌توان سخن گفت. رشد چشمگیر پلتفرم Wear OS گوگل جالب‌ترین نکته قابل اشاره در این گزارش است که پس از سالیان متمامدی قرار گرفتن در سابه پلتفرم‌های دیگر حالا به لطف همکاری با سامسونگ سهم بازار بی‌سابقه‌ای را به خود اختصاص داده است.

در بازار ساعت‌های هوشمند، شرکت اپل همچنان در صدر عرضه‌کنندگان جهانی این کالا قرار داشته و با این‌که هنوز با اختلاف مشهودی نسبت به مکان دوم، جایگاه بی‌بدیل خود را حفظ کرده است اما با گفته کانترپوینت سهم بازار این شرکت از 28 درصد در سه‌ماهه سوم سال 2020 به تنها 21.8 درصد در سه‌ماهه سوم سال 2021 کاهش پیدا کرده است. کانترپوینت علت این کاهش را به عملکرد کاملا مثبت سامسونگ در این بازار با ساعت‌های جدید سری Watch 4 مرتبط می‌داند که بالاترین میزان عرضه ساعت هوشمند در یک فصل را برای سامسونگ به ارمغان آورده‌اند.

پنج برند برتر عرضه‌کننده ساعت هوشمند در سه‌ماهه سوم سال 2020 و سه‌ماهه سوم سال 2021

عملکرد سامسونگ تا اندازه‌ای مثبت بوده که این شرکت، هواوی را نیز (به‌عنوان دارنده جایگاه دوم در سه‌ماهه دوم سال 2020) کنار زده و با افزایش سهم بازار خود از 9.9 درصد سال قبل به 14.4 درصد در سه‌ماهه سوم سال 2021 پس از اپل در مقام دوم قرار دارد. مشکلات هواوی در این بازه زمانی و افزایش فشارها بر این شرکت که سهم بازار آن را از 13.6 درصد سال قبل به تنها 5 درصد رسانده است، نیز طبیعتا در این مسئله بی‌تأثیر نبوده است. از دیگر عوامل برشمرده شده در موفقیت سامسونگ، جدا از همکاری با گوگل در توسعه سیستم‌عامل Wear OS و جایگزینی آن با پلتفرم اختصاصی تایزن، باید به ارائه واچ 4 در دو نسخه شامل Watch4 و Watch4 Classic اشاره کرد که سلایق بیشتری را در تحت پوشش قرار داده است.

افت اپل در سه‌ماهه سوم سال 2021 عمدتا به تأخیر در ارائه Apple Watch Series 7 نسبت داده شده جایی‌که با وجود معرفی این ساعت در اواخر سه‌ماهه سوم امسال، حضور آن در بازار به سه‌ماهه چهارم موکول شده و آمار عرضه آن طبیعتا در این گزارش منعکس نشده است. برند چینی Amazfit به‌لطف افزایش محبوبیت آن در بازار اروپا جایگاه سوم را در بین بزرگ‌ترین عرضه‌کنندگان ساعت‌های هوشمند به خود اختصاص داده و سهم بازار آن از 5.4 درصد سال قبل به 5.8 درصد رسیده است.

رشد سریع برندهای هندی Noise و boAt یکی دیگر از نکات برجسته قابل اشاره در این گزارش است که به‌ترتیب در مقام‌های اول و دوم در بازار ساعت‌های هوشمند هند قرار گرفته‌اند و حجم عرضه خود را نسبت به سال قبل به بیش از دو برابر افزایش داده‌اند.

سوجئونگ لیم (Sujeong Lim) تحلیلگر ارشد کانترپوینت در رابطه با نتایج این سه‌ماهه می‌گوید: «سامسونگ عملکردی بهتر از حد انتظار در سه‌ماهه سوم داشته است. اگرچه [میزان] عرضه سری Galaxy Watch 4 بسیار بیشتر از حد انتظار بود، بیش از 60 درصد از کل عرضه در آمریکای شمالی و اروپا به فروش رسید، جایی‌که سهم مدل‌های با قیمت میانی رو به بالا، زیاد است. انتظار آن می‌رود که سامسونگ برای هرچه بیشتر افزایش دادن سهم بازار خود مدل‌های ارزانی را در طی 2 تا 3 سال [آینده] برای هدف قرار دادن بازارهای آسیایی با رشد سریع، معرفی کند. یک سوم از ساعت‌های هوشمند به‌فروش رسیده در سه‌ماهه سوم سال 2021 قیمتی کمتر از 100 دلار داشته‌اند.»

تنوع سیستم‌عامل ساعت‌های هوشمند نکته جالب توجه دیگری‌ست که در این سه‌ماهه می‌توان به آن اشاره کرد؛‌ جایی‌که بیش از همه صعود چشمگیر پلتفرم Wear OS به‌دلیل حضور آن در ساعت‌های سامسونگ جلب توجه می‌کند. سوجئونگ لیم در این رابطه ضمن اشاره به موفقیت کمتر گوگل در عرصه ساعت‌های هوشمند در مقایسه با برتری اندروید در دنیای موبایل، علت آن را در ایجاد محدودیت از طرف گوگل برای سفارشی‌سازی رابط کاربری از یک سو و زمان پاسخگویی پایین و مصرف انرژی بالای پلتفرم گوگل می‌داند. این تحلیلگر البته نسبت به آینده Wear OS‌ خوش‌بین بوده و همکاری گوگل با سامسونگ را جای پای محکمی برای گسترش این سیستم‌عامل و تبدیل شدن آن به پلتفرم بازتری در آینده قلمداد می‌کند.

سهم بازار ساعت‌های هوشمند برحسب سیستم‌عامل در سه‌ماهه‌های سوم سال‌های 2018 تا 2021

با وجود این مسئله، بازار پلتفرم ساعت‌های هوشمند هنوز چند پاره و پراکنده بوده چرا که اغلب دیگر تولیدکنندگان این رده از سیستم‌عامل‌های اختصاصی و داخلی برای محصولات خود بهره می‌برند. این وضعیت اما از نگاه کانترپوینت با توجه به نیاز کاربران برای نصب برنامه‌های جانبی روی ساعت‌های هوشمند به‌طور پیوسته در حال تغییر است.

منبع : Counterpoint