پیش‌نمایش پوسته One UI Watch برای نسل بعدی ساعت‌های هوشمند سامسونگ مبتنی بر Wear OS

نمایش خبر

تاریخ : 1400/4/8        نویسنده: آرش افراسیابی
برچسب‌ها : ساعت هوشمند Smartwatch ، ور او اس Wear OS ، سامسونگ Samsung ، گوگل Google
واحد خبر mobile.ir : چندی پیش در اواسط ماه می 2021 شرکت گوگل در جریان کنفرانس توسعه‌دهنده‌گان نرم‌افزاری این شرکت از همکاری خود با سامسونگ برای ترکیب دو سیستم‌عامل تایزن و Wear OS خبر داد که به‌گفته گوگل به اجرای سریع‌تر برنامه‌ها و مصرف بهینه‌تر باتری منجر می‌شد. این همکاری از چندی پیش با زمزمه‌هایی مبنی بر ارائه قریب‌الوقوع Galaxy Watch4 و نمایش تصاویر غیر رسمی از آن به واقعیت نزدیک‌تر شده و روز گذشته نیز سامسونگ در رویداد MWC 2021 با پیش‌نمایش پوسته نرم‌افزاری One UI Watch جنبه‌ دیگری از تحول پیش روی این صنعت را به نمایش گذاشت. One UI Watch مطابق نام آن رابط کاربری مخصوص ساعت‌های گلکسی سامسونگ است.

در توصیف پوسته جدید One UI Watch به ارتقاء کارایی، یک تجربه یکپارچه‌تر مابین ساعت و گوشی هوشمند اندرویدی و دسترسی به طیف وسیع‌‌تری از اپلیکیشن‌ها اشاره شده است. پاتریک شومه (Patrick Chomet) معاونت ارشد اجرایی و مسئول بخش تجربه کاربری مشتریان در شرکت سامسونگ از به‌کارگیری تجارب طولانی این مجموعه در زمینه نوآوری موبایلی و همکاری با نام‌های پیشرو و قابل اعتماد در این صنعت برای آزادسازی پتانسیل کامل دیوایس‌های پوشیدنی سخن به میان آورده و می‌افزاید: «از خلال این تلاش‌ها، ما تجربه [کاربری] ساعت هوشمند و راحتی اکوسیستم گلکسی خود را برای مصرف‌کنندگان غنی خواهیم کرد.»

رابط کاربری One UI Watch سامسونگ در حقیقت پوسته‌ای نرم‌افزاری‌ست که روی سیستم‌عامل Wear OS جدیدی که با همکاری سامسونگ و گوگل شکل گرفته اجرا می‌شود. حضور رابط کاربری One UI برای ساعت‌های هوشمند سامسونگ البته برای اولین بار رخ نداده و پیش از این نیز گونه‌ای از آن در اواسط می سال 2019، علاوه بر Watch Active با یک آپدیت در اختیار ساعت‌های دیگری از جمله Galaxy Watch ،Gear S3 و Gear Sport نیز قرار گرفته بود. در One UI Watch جدید اما با تکیه بر تغییراتی که سیستم‌عامل بازطراحی شده Wear OS به همراه خواهد آورد همکاری بیشتری مابین ساعت‌های هوشمند و گوشی‌های اندرویدی شکل خواهد گرفت.

با توجه به حضور Wear OS در پس‌زمینه One UI Watch‌ این رابط کاربری در مقایسه با Tizen به‌گونه عمیق‌تری با اندروید تلفیق شده و برای نمونه پس از نصب برنامه‌ای از Google Play که نسخه ساعت هوشمند نیز برای آن موجود است، این اپلیکیشن به‌صورت خودکار روی ساعت نیز نصب می‌شود. از دیگر جلوه‌های این تلفیق که سامسونگ در رونمایی One UI Watch به آن اشاره کرده باید به اپلیکیشن ساعت در گوشی اندرویدی اشاره کرد جایی‌که پس از ست کردن ساعت یک شهر جدید در این اپلیکیشن، اطلاعات آن روی نمایشگر ساعت نیز قابل مشاهده خواهد بود. بلاک کردن یک شماره در گوشی و اعمال بلافاصله آن در ساعت هوشمند نیز از دیگر موارد اشاره شده در این قسمت است. این تنظیمات به‌صورت معکوس نیز قابل انجام است جایی‌که مثلا با بلاک کردن یک شماره روی ساعت هوشمند، این مورد در گوشی اندرویدی متصل به آن نیز به‌صورت خودکار اعمال می‌شود.

سامسونگ در این نوبت اطلاعات چندانی را در مورد نسل بعدی ساعت‌های هوشمند خود (که برای اولین بار به رابط کاربری One UI Watch مجهز خواهد بود) ارائه نکرده اما از عمر باتری بالاتر، تجربه کاربری سریع‌تر و طیف وسیع اپلیکیشن‌ها به لطف سیستم‌عامل گوگل در آن سخن گفته است. یکی از مشکلات مهم سیستم‌عامل تایزن ساعت‌های هوشمند سامسونگ پشتیبانی نکردن از نصب اپلیکیشن‌های متفرقه بود؛ نقطه‌ضعفی که حالا در همکاری این شرکت با گوگل برطرف خواهد شد. در One UI Watch می‌توان به‌راحتی و مستقیما به Google Play Store دسترسی داشت و اپلیکیشن‌ها را مستقیما روی خود ساعت مشاهده و نصب کرد. از جمله اپلیکیشن‌های در دسترس برای این مجموعه باید به calm، Facer ،Adidas ،GolfBuddy ،Couch25K و اپ‌های گوگلی مثل Youtube Music ،Messages ،Maps و چندین مورد دیگر اشاره کرد.

سامسونگ و گوگل همچنین هر دو به وجود ابزار جدیدی برای طراحی فرم پس‌زمینه ظاهر ساعت (watch face) اشاره کرده‌اند که در دسترس توسعه‌دهنده‌گان اندرویدی برای خلق گزینه‌های مفیدتری که کاربران با یک نگاه کوتاه به ساعت بیشتر به آن‌ها نیاز دارند قرار خواهد گرفت.

اطلاعات ارائه شده در این نوبت را باید یک پیش‌نمایش ساده و کوتاه از آن‌چه می‌توان از One UI Watch انتظار داشت تلقی کرد و برای بررسی امکانات کامل این پلتفرم و ویژگی‌های جدید و متمایز آن باید احتمالا تا زمان رونمایی از نسل بعدی ساعت‌های هوشمند سامسونگ (در تابستان جاری) به انتظار باقی ماند. در انتها ذکر این نکته نیز اهمیت دارد که One UI Watch همچون هم‌نام آن در دنیای گوشی‌های اندرویدی تنها یک پوسته طراحی شده برای ساعت‌های هوشمند سامسونگ بوده و طبیعتا نسل بعدی ساعت‌های هوشمند ارائه شده از سوی دیگر سازندگان مجهز به سیستم‌عامل جدید Wear گوگل (حاصل همکاری این شرکت و سامسونگ)، با ظاهر متفاوتی عرضه خواهند شد.

منبع : Samsung


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا