گزارش کانترپوینت از بازار اسمارت‌فون اروپا در سه‌ماهه سوم 2021 – صدرنشینی متزلزل سامسونگ

نمایش خبر

تاریخ : 1400/8/13        نویسنده: آرش افراسیابی
برچسب‌ها : آمار Statistics ، کانترپوینت Counterpoint ، ریل‌می Realme ، نوکیا Nokia ، سامسونگ Samsung ، اپل Apple ، موتورولا Motorola ، هواوی Huawei ، شیائومی Xiaomi ، اوپو Oppo ، ویوو Vivo ، آنر Honor
واحد خبر mobile.ir : مجموعه کانترپوینت در روز چهاشنبه 3 نوامبر 2021 (12 آبان 1400) گزارش جدید خود از بازار اسمارت‌فون اروپا در سه‌ماهه سوم سال 2021 منتشر کرده است؛ مطابق این گزارش، بازار گوشی‌های هوشمند در کشورهای اروپایی به میزان زیادی از تنگناهای ایجاد شده براساس پاندمی COVID-19 رهایی پیدا کرده اما حالا باید با مسئله مهم و فراگیر دیگری یعنی بحران کمبود چیپ‌ست دست و پنجه نرم کند. میزان فروش گوشی‌های هوشمند در قاره کهن در سه‌ماهه سوم 2021 با کاهش سالیانه 1 درصدی روبرو شده و مقایسه آن با سه‌ماهه پیش نیز از کاهش بیشتری معادل 4 درصد خبر می‌دهد. سامسونگ در این بازار با وجود افت شدید فصلی و سالیانه هنوز در صدر جدول قرار دارد.

یان استریاک (Jan Stryjak) از مدیران تحقیقاتی کانترپوینت ضمن اشاره به این‌که برخی از برندهای نظیر شیائومی، اپل و اوپو سال فوق‌العاده‌ای را در اروپا پشت سر گذاشته و سهم بازار بیشتری را به‌دست آورده‌اند می‌افزاید: «شیائومی به رشد مطلوب خود در اکثر بازارهای اروپایی ادامه داد در حالی‌که اوپو [سهم] خوبی را در بازارهای اروپایی با کمک ادغام جدید خود با وان‌پلاس به‌دست آورد. اپل در همین حین با معرفی [خانواده] آیفون 13 در انتهای این سه‌ماهه تقویت شد... سامسونگ با رها شدن تا حد زیادی از مشکلات عرضه در اوائل امسال، مقام اول خود را حفظ کرده اما هنوز [میزان رشد آن] هم سالیانه و هم فصلی [رو به] پایین است... این [روند] اگر محبوبیت Galaxy Z Flip3 به‌خصوص در اروپای غربی نبود می‌توانست از این نیز بدتر باشد.»

Samsung Galaxy Z Flip3 5G

سهم شرکت سامسونگ از بازار گوشی‌های هوشمند اندرویدی در سه‌ماهه سوم سال 2021 مطابق برآورد کانترپوینت به 30.4 درصد می‌رسد که در مقایسه با 35.8 درصد سال گذشته با 16 درصد افت همراه شده و نسبت به سه‌ماهه قبل نیز 6 درصد کمتر است. شیائومی که چندی پیش مطابق گزارش Strategy Analytics از بازار اسمارت‌فون اروپا در سه‌ماهه دوم 2021 با پشت سر گذاشتن سامسونگ در صدر جدول برندهای اروپایی عرضه‌کننده گوشی‌های هوشمند قرار داشت حالا با افت 6 درصدی نسبت به سه‌ماهه دوم به جایگاه دوم بازگشته است. سهم بازار فعلی این برند از مارکت اروپا به‌گفته کانترپوینت به 23.6 درصد می‌رسد که نسبت به سال قبل، هنوز رشد خیره‌کننده 51 درصدی را نشان می‌دهد.

10سازنده برتر گوشی‌‌های هوشمند در بازارهای اروپایی در سه‌ماهه سوم سال 2021

اپل طبق برآورد کانترپوینت 22.1 درصد از بازار اروپا را در اختیار دارد که نسبت به سه‌ماهه قبل و سال گذشته به‌ترتیب با رشد 5 و 24 درصدی روبرو شده است. پس از این سه‌شرکت اوپو با سهم بازار 10.1 درصدی، ریل‌می با سهم 2.4 درصدی و ویوو با سهم 1.8 درصدی در مقاوم‌های چهارم تا ششم قرار دارند که هر سه با ارقام رشد سالیانه سه‌رقمی روبرو شده‌اند. سهم بازار این سه‌برند نسبت به سال قبل به‌ترتیب با رشد 112، 160 و 238 درصدی روبرو شده است که این آخری بالاترین رشد در بین 10 شرکت فعال در بازارهای اروپایی به حساب می‌آید.

موتورولا و نوکیا که به‌ترتیب 1.1 و 0.9 درصد از کل گوشی‌های به‌فروش رسیده در بازارهای اروپایی را به‌خود اختصاص می‌دهند با رشد به‌ترتیب 47 و 24 درصدی در مقام‌های هفتم و هشتم قرار دارند و آنر و هواوی نیز با سهم بازارهای 0.5 درصدی و کاهش فروش 90 و 94 درصدی در جایگاه‌های نهم و دهم قرار گرفته‌اند.

استریاک از ریل‌می به‌عنوان یکی از برندهای دارای سریع‌ترین نرخ رشد در اروپا یاد می‌کند که جایگاه خود را بین پنج فروشنده اصلی در بازارهایی مثل روسیه، اسپانیا و ایتالیا مستحکم کرده است. ویوو نیز از رشد سریعی برخوردار است اما در سطحی پایین‌تر قرار دارد و موتورولا و نوکیا نیز بار دیگر به این جمع افزوده شده‌اند. وضعیت برند آنر نیز در حال تغییر بوده و این برند در شرایطی که اولین گوشی مهم خود در منطقه اروپا را پس از گذشت بیش از یک سال در ماه اکتبر رونمایی کرد چشم به موفقیت در این منطقه در آینده دوخته است.

روند فروش سه برند سامسونگ، شیائومی و اپل در بازار اروپا از ژانویه تا سپتامبر 2021

پایان این سه‌ماهه شرایط متضادی را برای اپل و شیائومی رقم زد جایی‌که شیائومی در سپتامبر 2021 ضربه مهلکی را به‌دلیل کمبود شدید برخی قطعات متحمل شد اما در همان حالت رونمایی از سری آیفون 13، موفقیت بزرگی برای اپل بود. خانواده آیفون 13 با وجود آن‌که در پایان سپتامبر به معرض فروش گذاشته شد محبوبیت بالاتری را نسبت به سری آیفون 12 سال قبل نشان داد. در این شرایط اپل در صورت همگام کردن روند عرضه و تقاضا برای آیفون 13 (که در برخی مارکت‌ها کار آسانی به‌نظر نمی‌رسد) احتمالا سه‌ماهه چهارم رکوردشکنی را در اروپا پیش رو خواهد داشت.

منبع : Counterpoint


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا