گزارش Strategy Analytics از بازار اسمارت‌فون اروپا در سه‌ماهه دوم 2021 – صعود شیائومی به صدر جدول

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1400/5/14        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : آمار Statistics ، استراتژی آنالیتیکس Strategy Analytics ، ریل‌می Realme ، سامسونگ Samsung ، اپل Apple ، شیائومی Xiaomi ، اوپو Oppo
واحد خبر mobile.ir : گزارش Canalys از بازار جهانی اسمارت‌فون در سه ماهه دوم 2021 با یک خبر غافلگیرکننده همراه بود: شیائومی با کنار زدن اپل، رتبه دوم عرضه گوشی‌های هوشمند در دنیا (پس از سامسونگ) را از آن خود کرد. ظاهرا خبرهای خوب برای شیائومی یکی پس از دیگری از راه می‌رسند و این بار قاصد این خبر مؤسسه تحقیقاتی Strategy Analytics است. این مؤسسه روز دوشنبه 2 آگوست 2021 (11 مرداد 1400) گزارش خود را از وضعیت بازار اسمارت‌فون اروپا در سه ماهه دوم سال جاری میلادی منتشر کرد. آمار و ارقام این گزارش حاکی از آنند که شیائومی با کنار زدن سامسونگ و اپل، به محبوب‌ترین برند گوشی‌های هوشمند در اروپا (از لحاظ تعداد عرضه) تبدیل شده است.

Xiaomi Mi 11 Lite 5G

طبق گزارش Strategy Analytics، در سه‌ماهه اخیر 50.1 میلیون دستگاه گوشی هوشمند در بازار اروپا عرضه شده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 14.4 درصد رشد داشته است. کارشناسان، جان گرفتن دوباره بازار اسمارت‌فون اروپا را به عوامل زیر نسبت می‌دهند: ادامه بهبود جریان اقتصاد، تقاضا از سوی مصرف‌کنندگانی که صاحب دیوایس‌های قدیمی‌تر هستند و نهایتا عرضه دیوایس‌های ارزشمند 5G با قیمت مناسب.

پنج برند برتر عرضه‌کننده اسمارت‌فون در اروپا در سه‌ماهه دوم سال 2021 (عرضه به میلیون عدد)

بوریس متودیف (Boris Metodiev)، از مدیران Strategy Analytics، بر این باور است که پس از پشت سر گذاشتن رکود ناشی از همه‌گیری کرونا در سال 2020، همزمان با روند رو به بهبودی کرونا، بازار اسمارت‌فون اروپا نیز فصل قدرتمندی را پشت سر گذاشت. در این میان، بدون شک باید شیائومی را ستاره این فصل دانست. عرضه اسمارت‌فون‌های شیائومی در این قاره، با رشد چشمگیر 67.1 درصدی به 12.7 میلیون دستگاه بالغ گشته و این برند چینی با کنار زدن سامسونگ، یکه‌تاز بازار اروپا شد. به گفته متودیف، شیائومی در کشورهایی مثل روسیه، اوکراین، اسپانیا و ایتالیا به موفقیت‌های بزرگی دست یافته و با گوشی‌های ارزشمند و پرامکانات خود در هر دو سری Mi و Redmi، مشتریان مشتاق و علاقه‌مندی پیدا کرده است.

جالب است بدانید، در لیست 500 کمپانی برتر دنیا – که اخیرا از سوی مجله Fortune منتشر شد – شرکت شیائومی با 84 پله صعود نسبت به رتبه‌بندی سال قبل، در جایگاه 338ام قرار گرفته است. البته این جایگاه به تمامی فعالیت‌های شرکت شیائومی – از قبیل تولید محصولات متنوعی مثل دستبندهای سلامتی، تلویزیون‌های هوشمند، لوازم خانگی و ... – تعلق گرفته و صرفا ناظر به عملکرد این کمپانی در حوزه موبایل نیست.

پس از شیائومی، سامسونگ با عرضه 12 میلیون اسمارت‌فون – که نسبت به سه‌ماهه دوم سال قبل 7 درصد افت داشته – در رتبه دوم قرار می‌گیرد. به گفته نیل ماوستن (Neil Mawston)، مدیر اجرایی Strategy Analytics، سامسونگ با تولید گوشی‌های نسل پنجمی جدید در سری Galaxy A عملکرد خوبی در اروپا داشته، اما این شرکت کره‌ای در رده بالای بازار حریف قدرتمندی به نام اپل داشته و در رده پایین بازار باید با رقبای چینی دست‌وپنجه نرم کند. به باور ماوستن، سامسونگ نتوانست آن طور که باید و شاید از فرصت به دست‌آمده در نتیجه افول هواوی در اروپا بهره‌برداری کند.

Samsung Galaxy A52 5G

برخلاف سامسونگ، اپل فصل موفقی را تجربه کرد. طی سه‌ماهه گذشته عرضه آیفون‌های اپل در اروپا با رشد سالانه 15.7 درصدی به 9.6 میلیون دستگاه رسید. به گفته لیندا سوی (Linda Sui)، مدیر ارشد Strategy Analytics، آن دسته از مشتریان وفادار اپل که در جایگزین کردن آیفون‌های قدیمی خود تعلل کرده بودند، همچنان به دنبال خرید آیفون‌های سری 12 هستند.

اوپو (بدون در نظر گرفتن ریل‌می و وان‌پلاس) با فاصله زیادی نسبت به اپل، در جایگاه چهارم شرکت‌های عرضه‌کننده گوشی هوشمند در اروپا ایستاده است. این کمپانی چینی به پشتوانه دیوایس‌های محبوب خود در سری‌ Oppo A و Reno، طی سه‌ماهه دوم 2021 موفق شد 2.8 میلیون دستگاه گوشی هوشمند را در بازار اروپا به فروش برساند. رشد سالانه 180 درصدی اوپو نیز در جای خود قابل تأمل است.

Oppo Reno5 5G

البته اگر رشد سالانه را ملاک موفقیت قرار دهیم، باید برند ریل‌می را قهرمان این فصل اروپا بنامیم. طی فصل اخیر 1.9 میلیون گوشی هوشمند از سوی ریل‌می وارد بازار اروپا شد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشدی بالغ بر 1,800 درصد داشته که در نوع خود کم‌نظیر است. به این ترتیب، ریل‌می – که به‌تازگی سری Realme 8 را وارد بازار کرده – موفق شد عنوان پنجمی در اروپا را به نام خود ثبت کند. جالب است بدانید، ریل‌می برای اولین بار در سال 2019 بود که وارد بازار اروپا شد. ریل‌می در ابتدا تمرکز خود را روی اسپانیا قرار داد و در سال 2020 آرام آرام با عرضه محصولاتش در فرانسه، ایتالیا، بریتانیا و روسیه، دامنه فعالیت خود در اروپا را گسترش داد. لذا آنچه امروز شاهد آن هستیم، عملا رشد از صفر است.

منبع : Strategy Analytics