کانترپوینت: شیائومی سازنده شماره یک گوشی هوشمند در ژوئن 2021

نمایش خبر

تاریخ : 1400/5/17        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : آمار Statistics ، کانترپوینت Counterpoint ، شیائومی Xiaomi
واحد خبر mobile.ir : مطابق تازه‌ترین گزارش سرویس نبض بازار ماهانه در موسسه پژوهشی کانترپوینت، کمپانی شیائومی در ژوئن امسال موفق شده با پیشی گرفتن از سامسونگ و اپل، برای نخستین بار به برترین برند اسمارت‌فون جهان بدل شود. بر اساس این گزارش که در روز پنج‌شنبه 5 آگوست سال جاری میلادی (14 مرداد 1400) منتشر شد، شرکت چینی در ماه ژوئن گذشته توانسته با 26 درصد رشد ماهانه، سریعترین سرعت رشد را در میان رقبا به خود اختصاص دهد. به علاوه، شیائومی از لحاظ میزان عرضه در سه‌ماهه دوم سال 2021 در رتبه دوم قرار گرفته و از آغاز شروع به کار خود در سال 2011 تا به امروز، در مجموع نزدیک به 800 میلیون دستگاه گوشی هوشمند به فروش رسانده است.

البته با آن که شیائومی عنوان پرفروش‌ترین برند گوشی هوشمند را در ژوئن 2021 به خود اختصاص داده، در سه‌ماهه دوم سال جاری میلادی کمپانی سامسونگ در مجموع همچنان در جایگاه نخست قرار دارد. همچنین همان طور که اشاره شد، در همین بازه زمانی، شیائومی با ارائه بیش از 50 میلیون اسمارت‌فون و رشد سالانه 98 درصدی رتبه دوم را به خود اختصاص داده است. از سوی دیگر طبق گزارش‌ها، در حال حاضر اپل 41 درصد از درآمد بازار جهانی گوشی‌های هوشمند را در اختیار دارد. این در حالی است که 15 درصد از درآمد این بازار سهم سامسونگ و 9 درصد از آنِ شیائومی است.

Samsung Galaxy S21 5G

تارون پاثاک (Tarun Pathak ) یکی از مدیر پژوهشی کانترپوینت، درباره موفقیت اخیر شیائومی بر این باور است که «از زمانی که روند نزولی هواوی آغاز شد، شیائومی تلاش‌های مداوم و پرتکاپویی را برای پر کردن شکاف ایجادشده در اثر این کاهش در پیش گرفته است. این تولیدکننده در بازارهایی همچون چین، اروپا، خاور میانه و آفریقا که به طور سنتی در اختیار هواوی و آنر بودند، [دامنه عملکرد خود را] گسترش داده است. همچنین در ماه ژوئن، چین، اروپا و احیای [بازار اسمارت‌فون] هند، در کنار کاهش عرضه سامسونگ به دلیل محدودیتهای تأمین قطعات، به شیائومی یاری رسانده‌اند.»

وارون میشرا (Varun Mishra)، تحلیلگر ارشد کانترپوینت، درباره بازار چین و محدودیتهای زنجیره تأمین سامسونگ می‌گوید: «بازار چین در ماه ژوئن با توجه به جشنواره [خرید] 618 رشد ماهانه 16 درصدی را تجربه کرد و شیائومی با توجه به گسترش تهاجمی [فروش] آفلاین در شهرهای کوچک‌تر و عملکرد قوی مدل‌های Redmi Note 9 ،Redmi 9 و سری Redmi K تولیدکننده با سریع‌ترین میزان رشد بوده است. در همین حال، به دلیل موج تازه همه‌گیری COVID-19 در ویتنام، تولید سامسونگ در ماه ژوئن کاهش یافته که منجر شده دستگاه‌های این برند در میان کانال‌های [فروش] با کمبود مواجه شوند. شیائومی با سبد قدرتمندی از محصولات میان‌رده و پوشش گسترده بازار، از این شکاف کوتاه‌مدت ناشی از کمبود سری A سامسونگ بیشترین بهره را از آنِ خود ساخته است.»

از نگاه تحلیل‌گران کانترپوینت، اگر وضعیت ویتنام بهبود پیدا نکند، کاهش تولید سامسونگ ادامه خواهد داشت و شیائومی می‌تواند همچنان از سهم بازار غول کره‌ای استفاده کند. با این حال پس از بهبود شرایط و احیای سامسونگ، رتبه‌بندی کنونی به احتمال زیاد تغییر خواهد یافت.

در واقع برآورد این گزارش حاکی از آن است که سامسونگ پس از بهبود مشکلات تولیدی که در ویتنام با آن دست و پنجه نرم می‌کند، به سرعت جایگاه برتر خود را باز خواهد یافت و در غیر این صورت، شاهد ادامه رشد و افزایش سهم بازار کمپانی چینی در ماه‌های آینده خواهیم بود.

البته در کنار مساله ویتنام، سری پرچمدار گلکسی S21 سامسونگ نیز در مجموع پایین‌تر از انتظارات شرکت ظاهر شده است. چنان که بر اساس برخی اخبار، این کمپانی کره‌ای به تازگی دست به بازبینی مدیریتی ویژه‌ای زده که هدف آن بررسی ضعف فروش و مسائل زنجیره تأمین کسب و کار موبایل این شرکت است.

روند سهم برندهای برتر بازار موبایل از فروش اسمارت‌فون از ژوئن 2015 تا ژوئن 2021

از سوی دیگر پژوهش‌های موسسه Strategy Analytics نشان از آن دارد که شیائومی در بازه زمانی آوریل تا ژوئن سال جاری میلادی، برترین فروشنده گوشی هوشمند در اروپا نیز بوده و حدود 25 درصد از سهم بازار را در اختیار داشته است. همچنین در بازار هند، به عنوان یکی از بازارهای استراتژیک اسمارت‌فون با سرعت رشد بالا هم شیائومی همچنان برترین تولیدکننده به شمار می‌رود.

این در حالی است که علی‌رغم تمرکز سبد گوشی شیائومی بر بازارهای انبوه با فروش بالا، بخش محصولات پیشرفته و رده بالای بازار اسمارت‌فون که در حال حاضر تحت سلطه اپل و سامسونگ قرار دارد، از چشم مدیران کمپانی چینی دور نمانده است. چنان که امسال شیائومی گوشی هوشمند Mi 11 Ultra را با قیمت پایه 5,999 یوان (با نرخ کنونی تبدیل ارز، حدود 925 دلار) و مدل با حافظه پایه نخستین اسمارت‌فون خم‌شونده خود موسوم به Mi Mix Fold را با بهای 9,999 یوان (حدود 1542 دلار) روانه بازار کرده است.

Xiaomi Mi Mix Fold

در مقابل این عملکرد، انتظار می‌رود سامسونگ در هفته‌ پیش رو و طی رویداد Galaxy Unpacked گوشی‌های هوشمند رده بالای جدید خود را رونمایی کند و اپل نیز در ماه سپتامبر آیفون‌های تازه خود را معرفی خواهد کرد. امری که رقابت را به ویژه در میان محصولات پیشرفته سخت‌تر از پیش خواهد ساخت.

منبع : Counterpoint


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا