معرفی HP 11 – تبلتی ویندوزی با متفاوت‌ترین دوربین سلفی در بین تبلت‌ها

نمایش خبر

تاریخ : 1400/7/1        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : تبلت Tablet ، ویندوز 11 Windows 11
واحد خبر mobile.ir : تبلت‌های پیشرفته سری Surface Pro از جمله قدرتمندترین تبلت‌های بازار بوده و طرفداران خاص خود را دارد. اما قیمت بالای این تبلت‌ها، مایکروسافت را بر آن داشت تا در سال 2018 تبلت Surface Go را به عنوان جایگزین کوچک‌تر و ارزان‌قیمت‌تر سری Surface Pro وارد بازار کند. ظاهرا HP نیز همین سیاست را در پیش گرفته است. پس از موفقیت تبلت پیشرفته Elite x2، باخبر شدیم HP قصد دارد ورژن ارزان‌تر آن را با نام HP 11 به تولید برساند. همان‌طور که از نام آن پیداست، این تبلت ویندوزی 11 اینچی بوده و به ویندوز 11 نیز مجهز است. نکته قابل‌توجه این تبلت، دوربین 13 مگاپیکسلی آن است که با یک گردش 180 درجه‌ای، به دوربین جلو تبدیل می‌شود.

در نگاه اول به محصول جدید اچ‌پی، ممکن است آن را با Surface Go اشتباه بگیرید. اما تبلت جدید HP 11 دارای دو مشخصه‌ای‌ست که آن را کاملا از همتای مایکروسافتی خود متمایز می‌کند؛ مورد اول آن که برخلاف اکثر تبلت‌هایی که تاکنون دیده‌اید، علاوه بر حالت افقی (landscape)، می‌توانید تبلت HP 11 را به شکل عمودی (portrait) نیز به کی‌بورد متصل کنید. مورد دوم، ماژول گردانِ دوربین 13 مگاپیکسلی آن است که با تبدیل شدن به دوربین سلفی، برای برقراری تماس‌های تصویری و ویدئو کنفرانس، گزینه ایده‌الی به شمار می‌رود. اچ‌پی پا را از این هم فراتر گذاشته و با چرخش بیشتر دوربین رو به پایین، این دوربین می‌توان نمایی کامل از میز کار کاربران را منتقل کند.

شاید این سؤال برای شما مطرح باشد که چرا اچ‌پی امکان اتصال عمودی تبلت به کی‌بورد را در این دستگاه گنجانده است؟ فلسفه این کار در آن است که هم‌اکنون ویندوز 11 امکان نمایش دو اپلیکیشن به طور همزمان در حالت عمودی را فراهم کرده است. علت دیگر به قابلیت دوربین و نمایش میز کار مربوط می‌شود که به ویژه برای به اشتراک‌ گذاشتن موارد حاضر روی میز کار با همکاران در تماس‌های تصویری، بسیار کاربردی خواهد بود.

می‌توان تبلت 11 اینچی جدید اچ‌پی را دیوایس مکمل مناسبی برای کامپیوتر همه کاره ENVY 34 قلمداد کرد. در این صورت، HP 11 کاربردهای بیشتری پیدا خواهد کرد؛ مثلا به لطف قلم HP Duet، می‌توانید از این تبلت به عنوان افزونه بی‌سیم ENVY 34 (برای نوشتن با قلم روی صفحه تبلت و انتقال آن به‌صورت بی‌سیم به ENVY 34) استفاده کنید (درست مثل قابلیت Sidecar اپل). ابزارهای دیگری مثل HP Palette (برای جست‌وجوی هوشمند عکس بین دیوایس‌ها)، HP QuickDrop (برای به اشتراک گذاری سریع فایل‌ها) و اپلیکیشن Concepts (برای طراحی) می‌تواند تجربه کاربری خوبی را با HP 11 در کنار ENVY 34 برای شما رقم بزند.

حال، پس از این توضیحات کلی، بهتر است با مشخصات تبلت جدید اچ‌پی آشنا شویم:

همان‌طور که گفته شد، طراحی این تبلت جدید بی‌شباهت به Surface Go نیست، اما بر خلاف Surface Go که به همراه کی‌بورد فیزیکی تنها 771 گرم وزن دارد، وزن تبلت جدید HP 11 همراه با کی‌بوردش چیزی معادل 930 گرم اعلام شده است. علت این سنگینی، وجود کاور برای بدنه و کی‌بورد است. البته این کاور دارای بافتی شبیه پارچه بوده و ضمن محافظت از دستگاه، زیبایی خاصی به آن می‌بخشد. گفتنی‌ست این تبلت طول و عرضی برابر با 253×177 میلی‌متر داشته و 8 میلی‌متر ضخامت دارد. کی‌بورد فیزیکی نیز در ابعاد 253×180×5 میلی‌متر طراحی شده است. البته این کی‌بورد 100 دلاری جزو لوازم جانبی محسوب شده و اگر تمایلی به داشتن آن ندارید، می‌توانید این تبلت را بدون کی‌بورد خریداری کنید.

همان طور که گفته شد، تبلت جدید اچ‌پی دارای نمایشگری به قطر 11 اینچ است. این نمایشگر ال‌سی‌دی (از نوع IPS) بوده و رزولوشن 2.1K (معادل 1440×2160 پیکسل) دارد که تراکم آن را به 231ppi می‌رساند. با این اوصاف، نمایشگر HP 11 یک سر و گردن بالاتر از نمایشگر 10.5 اینچی Surface Go (با رزولوشن 1800×1200 یکسل و تراکم 217ppi) می‌ایستد. نمایشگر HP 11 دارای روشنایی 400 نیتی بوده و طیف رنگی sRGB را به طور 100 درصدی پوشش می‌دهد. ناگفته نماند، این نمایشگر 84.6 درصد از سطح بدنه را تشکیل داده و با پوششی از شیشه مقاوم گوریلا گلس 5 محافظت می‌شود.

اچ‌پی در ساخت این تبلت جدید از چیپ‌ست 4 هسته‌ای Pentium Silver N6000 (محصول اینتل) استفاده کرده است. برخلاف تراشه 14 نانومتری Pentium 6500Y (که در ساخت Surface Go 3 به کار گرفته شده)، چیپ‌ست Pentium Silver N6000 با لیتوگرافی 10 نانومتری ساخته شده است. 4 گیگابایت RAM (از نوع LPDR4x) و 128 گیگابایت حافظه داخلی (از نوع PCIe NVMe SSD) برای این محصول در نظر گرفته شده است. گفتنی‌ست، حافظه داخلی این تبلت در مقایسه با حافظه 64 گیگابایتی از نوع eMMC – که در Surface Go به کار رفته بود – عملکرد سریع‌تری دارد. با توجه به پشتیبانی از میکرو اس‌دی، می‌توان حافظه داخلی این تبلت را نیز ارتقا داد.

در مورد دوربین به اندازه کافی توضیح داده شد و البته بد نیست بدانید دوربین 13 مگاپیکسلی HP 11 ظاهرا عنوان بالاترین رزولوشن دوربین جلو در بین تمام تبلت‌های حال حاضر دنیا را از آن خود می‌کند. در زمینه باتری نیز تبلت جدید اچ‌پی بر Surface Go برتری دارد. HP 11 به یک باتری قدرتمند با توان 32.2 وات‌ساعت مجهز شده و با شارژر 30 واتی شارژ می‌شود (مقایسه کنید با باتری 27 وات‌ساعتی در Surface Go).

تبلت HP 11 به نسخه سبک‌تری از ویندوز 11 (تحت عنوان S) مجهز شده است. حسگر اثر انگشت دستگاه نیز روی دکمه پاور قرار دارد. تنها یک پورت USB-C در این تبلت به چشم می‌خورد که علاوه بر انتقال داده، شارژ دستگاه و خروجی تصویر (مبتنی بر DisplayPort 1.4) نیز از طریق همین پورت انجام می‌شود. تبلت جدید اچ‌پی حداقل تا به این لحظه سیم‌کارت نپذیرفته و گزینه‌های ارتباطی آن به وای-فای 6 و بلوتوث 5 محدود می‌شود. ناگفته نماند، علاوه بر کی‌بورد فیزیکی، یک قلم استایلوس موسوم به Tilt Pen نیز برای این تبلت تدارک دیده شده است. البته ظاهرا این قلم نیز مثل کی‌بورد یک وسیله جانبی بوده و کاربر برای خرید آن باید هزینه اضافی بپردازد.

تبلت جدید HP 11 در رنگ نقره‌ای به تولید می‌رسد. فروش این محصول از ماه دسامبر از طریق وب‌سایت اصلی اچ‌پی و همچنین فروشگاه آنلاین Best Buy آغاز خواهد شد. قیمت این تبلت با کی‌بورد 599 دلار و بدون آن 499 دلار اعلام شده است.



خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا