سرمایه‌گذاری هواوی در ساخت دستگاه‌های لیتوگرافی – تلاشی برای شکستن انحصار

نمایش خبر

تاریخ : 1400/3/26
برچسب‌ها : سرمایه گذاری Investment ، هواوی Huawei
واحد خبر mobile.ir : برای ساخت پردازنده‌ها و تراشه‌هایی که قلب تپنده دستگاه‌های الکترونیکی در تمامی سطوح را تشکیل می‌دهند به سطح پیشرفته‌ای از تکنولوژی مدرن نیاز است که آن را پس از هواپیماسازی به‌عنوان دومین صنعت دقیق دنیا مطرح می‌کند. فناوری ساخت دستگاه‌های لیتوگرافی مورد استفاده این صنعت برای تولید تراشه اما تا به امروز تنها در انحصار چند شرکت غربی بوده و سایرین چاره‌ای جز استفاده از فناوری این شرکت‌ها پیش روی خود ندیده‌اند. گزارش‌های منتشر شده در این زمینه اما از تلاش هواوی برای ساخت دستگاه‌های لیتوگرافی و شکستن انحصار در یکی از پیشرفته‌ترین دانش‌های بشری خبر می‌دهند.

گزارش‌های جدید در این زمینه از سرمایه‌گذاری عظیم هواوی برای توسعه دستگاه‌های تولید تراشه حکایت دارند که در صورت حصول نتیجه مطلوب نه‌تنها نیاز هواوی در این زمینه را مرتفع می‌کند بلکه می‌توان از آن به‌عنوان گام بزرگی در ایجاد تحول در صنعت تراشه یاد کرد.

سرمایه‌گذاری هواوی در صنعت تولید تراشه

خبر جدید در این رابطه به سرمایه‌گذاری 88 میلیون یوانی (با نرخ فعلی تبدیل ارز نزدیک به 12.8 میلیون دلار) شرکت سرمایه‌گذاری Hubble Technology Investment (به‌عنوان یکی از زیرمجموعه‌های هواوی) روی شرکت RSLaser Opto-Electronics Technology اشاره دارند که هواوی را عملا به هفتین سهام‌دار بزرگ این شرکت تبدیل می‌کند. از مجموعه RSLaser Opto-Electronics Technology که در زمینه توسعه سیستم‌های نوری مورد استفاده در تولید تراشه به روش لیتوگرافی فعالیت می‌کند به‌عنوان اولین طراح و توسعه‌دهنده مستقل لیزر برانگیخته‌پار (excimer laser) با توان بالا یاد می‌شود

دپارتمان سرمایه‌گذاری هواوی که در آوریل 2019 تأسیس شد، تاکنون در 28 شرکت مرتبط با صنعت نیمه‌هادی سرمایه‌گذاری کرده است. این سرمایه‌گذاری هواوی شامل حوزه‌هایی چون تولید تراشه‌های آنالوگ، ماده سیلیکون کاربید مورد استفاده در ساخت تراشه، تراشه‌های مدار تغذیه، تراشه‌های هوش مصنوعی، تراشه‌های مورد استفاده در خودروها و کانکتورها می‌شود.

چشم انداز هواوی برای شکستن انحصار شرکت‌های آمریکایی

سرمایه‌گذاری کلان هواوی روی توسعه دستگاه‌های لیتوگرافی در شرایطی است که این دستگاه‌ها با محدودیت تولید روبرو بوده و در تأمین نیاز روزافزون دنیا برای تجهیزات الکتریکی با مشکلاتی مواجه شده‌اند. از همین رو دسترسی به دستگاه‌های لیتوگرافی می‌تواند برگ برنده‌ای برای هواوی و حتی یک دستاورد در خدمت تمام دنیا باشد. سیستم‌های منبع نور یا تابش اشعه یکی از سه جزء کلیدی تشکیل‌دهنده دستگاه‌های لیتوگرافی هستند و پیش از این شرکت RSLaser Opto-Electronics موفق شده بود به طور کاملاً مستقل اولین لیزر اگزایمر توان بالای خود را تولید کند و انحصار این فناوری پیشرفته را بشکند.

اهمیت استراتژیک دستگاه‌های لیتوگرافی

بد نیست بدانید یک دستگاه لیتوگرافی EUV که از آن در ساخت تراشه‌های مدرن مورد استفاده در کامپیوترها، گوشی‌ها موبایل و مواردی از این دست استفاده می‌شود، از نزدیک به 100 هزار جزء مختلف تشکیل شده و قیمتی نزدیک به 120 میلیون دلار دارد. این دستگاه به اندازه یک ایستگاه اتوبوس است و باید در 40 کانتینر حمل شود. مشکل اصلی آنجاست که ظرفیت تولید دستگاه‌های لیتوگرافی در دنیا بسیار محدود است و تنها تعداد اندکی از آنها در سال تولید می‌شود.

شرکت آلمانی ASML تقریباً تنها تولیدکننده کنونی دستگاه‌های لیتوگرافی در دنیاست که تجهیزات خود را به غول‌های سازنده تراشه می‌فروشد؛ انحصاری‌که هواوی با سرمایه‌گذاری‌هایی از این دست حالا به‌دنبال شکستن آن است.



خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا