اولین طراحی متن‌باز RISC-V زیر مجموعه های‌سیلیکون هواوی برای غلبه بر محدودیت‌های Arm

نمایش خبر

تاریخ : 1400/3/3        نویسنده: آرش افراسیابی
برچسب‌ها : متن باز (منبع باز) Open Source ، ریسک RISC (Reduced Instruction Set Computing) ، هواوی Huawei
واحد خبر mobile.ir : دقیقا دو سال پیش در چنین روزهایی با صدور دستور اجرایی رییس‌جمهور سابق آمریکا و قرارگیری هواوی و وابستگان آن در لیست سیاه تجارت با چین موسوم به Entity List، این شرکت از خرید سرویس و تجهیزات آمریکایی بدون تأیید دولت مرکزی منع شد. این محدودیت که تأثیر آن در ابتدا در حوزه نرم‌افزاری و در صدر آن‌ها سرویس‌های گوگل نمایان شد در سالگرد آن یعنی اواسط ماه می سال گذشته با کشاندن پای شرکت‌های خارجی سازنده تراشه به این ماجرا و ایجاد ممنوعیت برای همکاری با هواوی وارد مرحله‌ای تازه‌ای شد تا جایی‌که TSMC بزرگ‌ترین شرکت مستقل سازنده پردازنده امکان همکاری با HiSilicon، زیر مجموعه طراحی‌کننده پردازنده‌های هواوی را از دست داد.

هواوی اما در این دو سال بی‌کار ننشسته و جدا از تسریع فعالیت‌های خود برای جایگزینی سرویس‌های گوگل با HMS یا سرویس‌های موبایلی هواوی و گسترش فروشگاه نرم‌افزاری AppGallery، در بخش سخت‌افزاری نیز دست به اقدامات گسترده‌ای زده است. از جمله نخستین اقدامات در این زمینه باید به واگذاری تدریجی ساخت تراشه‌های هواوی از کمپانی تایوانی TSMC به شرکت چینی SMIC اشاره کرد که البته با توجه به فناوری قدیمی‌تر این شرکت، تنها تراشه‌های سطح پایین‌تر مورد نیاز برای گوشی‌های ارزان‌قیمت را در بر می‌گرفت. دولت چین نیز سال گذشته از سرمایه‌گذاری 2.25 میلیارد دلاری در شرکت SMIC برای تأمین چیپ‌ست‌های هواوی خبر داد.

بدین‌ترتیب نگفته پیداست که شرکت هواوی در هر دو بخش سخت‌افزاری و نرم‌افزاری در پی یافتن راه‌هایی برای برون‌رفت از این بحران است که با تکیه بر منابع داخلی، ریسک از دست رفتن فرصت‌ها با پذیرش فناوری‌های خارجی را به حداقل می‌رساند. شرکت هواوی در همین راستا از تولید اولین بورد RISC-V برای توسعه‌دهنده‌گان پلتفرم Harmoney OS خبر داده که از معماری متن باز برخوردار است.

بورد جدید هواوی HiSilicon Hi3861 نام دارد که بر مبنای کنترلر Hi3861 این کمپانی ساخته شده است و با وجود آن‌که در توضیحات شرکت سازنده به کارکرد دقیق این چیپ اشاره‌ای نشده اما از آن با عنوان چیپ کنترلر اصلی یاد می‌شود. که با یک کنترلر پورت سریال و یک درگاه USB-C همراهی می‌شود. روی این بورد ظاهرا تمامی مدارهای منطقی لازم برای فعالیت درگاه USB-C تعبیه شده و در شرایطی مانند Raspberry Pi، کارکرد گسترده‌ای را می‌توان برای آن در نظر گرفت. این قابلیت‌ها البته از حوزه عملکرد اصلی مجموعه HiSilicon هواوی فاصله دارد اما می‌توان آن را گام نخستین استواری برای گذر از شرایط دشوار فعلی برشمرد.

در حالی‌که هدف اصلی از ساخت Hi3861 را می‌توان دستیابی به بازار گسترده اینترنت اشیاء دانست، خود مجموعه HiSilicon تا به امروز بیش از همه چیز بر ساخت پردازنده برای دستگاه‌هایی نظیر گوشی هوشمند، تبلت و کامپیوترها متمرکز بوده است. از سوی دیگر نگفته پیداست که جدا از حوزه‌هایی همچون گوشی‌های تلفن همراه، هواوی به پلتفرم‌های محاسباتی دیگری نیز برای سایر محصولات خود نیاز دارد و نمونه‌ای مثل HiSilicon Hi3861 قادر به پاسخ‌گویی به این نیاز خواهد بود.

منبع : Harmony OS


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا