معرفی Pixel Buds A – هدفون‌های جدید گوگل با قیمت مناسب‌تر

نمایش خبر

تاریخ : 1400/3/16        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : هدفون تماما بی‌سیم TWS Earbuds ، ایربادز Earbuds ، گوگل Google
واحد خبر mobile.ir : بی‌تردید گوگل از مهم‌ترین نام‌های عرصه نرم‌افزار به شمار می‌رود اما عملکرد این شرکت در زمینه سخت‌افزار – از جمله گوشی‌های پیکسل – به اندازه سرویس‌های نرم‌افزاری موفق نبوده است. در سال 2017، گوگل با تولید هدفون‌های Pixel Buds، به عرصه تولید ای‌یربادهای بی‌سیم ورود کرد. البته این محصول به معنای واقعی کلمه بی‌سیم نبود، زیرا با وجود اتصال بلوتوثی به گوشی، خودِ ای‌یربادها با یک سیم به هم متصل بودند. اما نسل بعدی آنها با نام Pixel Buds 2 که سال گذشته رونمایی شد، حقیقتا بی‌سیم بود و بسیاری از مشکلات سری اول را برطرف کرد. به‌تازگی باخبر شدیم گوگل از جدیدترین ای‌یربادهای خود با عنوان Pixel Buds A پرده برداشته است.

پسوند A در نامگذاری هدفون‌های جدید گوگل، از مشخصات پایین‌تر و قیمت نازل‌تر آن در مقایسه با نسل پیشین حکایت می‌کند (درست مثل سیاست گوگل در نامگذاری گوشی‌های پیکسل با پسوند A). به این ترتیب، این هدفون های جدید شاید از لحاظ طراحی ظاهری، شباهت زیادی به نسل قبلی Pixel Buds داشته باشند، اما گوگل برای کاهش قیمت، به ناچار از گنجاندن برخی امکانات در آنها چشم‌پوشی کرده است. در ادامه بیشتر با این محصول آشنا می‌شویم.

همان طور که گفته شد، ای‌یربادهای جدید گوگل از لحاظ ظاهری شباهت زیادی به Pixel Buds 2 داشته و این شباهت آنقدر زیاد است که فقط رنگ‌ها می‌توانند این دو محصول را از هم متمایز کنند. گوگل این بار رنگ‌های سفید (Clearly White) و زیتونی تیره (Dark Olive) را برای هدفون‌های خود انتخاب کرده است. طراحی موسوم به flush-to-ear، نوک سیلیکونی هدفون در سه اندازه مختلف و وجود گیره قوسی‌شکل در پشت گوش (stabilizer arc) از جمله عواملی هستند که باعث می‌شوند این هدفون‌ها در گوش تثبیت شده، با حرکات سر جابجا نشده و در عین حال، استفاده طولانی‌مدت از آنها، گوش را اذیت نکند.

هدفون‌های Pixel Buds A دارای درجه حفاظت IPX4 بوده و در برابر آب و عرق بدن مقاومند. به این ترتیب، پیاده‌روی زیر باران و انجام جلسات تمرینی با تعریق زیاد، مشکلی برای این ای‌یربادها ایجاد نخواهد کرد. البته این مقاومت همیشگی نبوده و به اذعان گوگل، به مرور زمان و در اثر استهلاک، تعمیر، باز و بسته شدن و یا آسیب دیدن، از مقاومت این محصول در برابر آب و تعریق کاسته خواهد شد. ناگفته نماند، قاب شارژر هیچ گونه مقاومتی در برابر آب ندارد. این در واقع همان کیس شارژر بیضی‌شکلی‌ست که در مدل پیشین شاهد آن بودیم. این قاب شارژر تقریبا با قاب شارژر AirPods Pro هم‌اندازه بوده و به‌راحتی در جیب جا می‌شود. پورت USB-C نیز در پایین کیس مشهود است.

باتری Pixel Buds A در هنگام پخش صوت تا 5 ساعت و در هنگام مکالمه تا 2.5 ساعت دوام دارد. البته اگر باتری حاضر در قاب شارژر را نیز به این ارقام بیفزاییم، عمر باتری برای پخش صوت به 24 ساعت و برای مکالمه به 12 ساعت افزایش خواهد یافت. لازم به ذکر است، تنها با 15 دقیقه شارژ کردن این ای‌یربادها، انرژی لازم برای پخش صوت تا 3 ساعت یا مکالمه تا 1.5 ساعت فراهم خواهد شد.

هدفون‌های جدید گوگل به بلوتوث 5.0 مجهزند. به گفته کسانی که از نزدیک با Pixel Buds A کار کرده‌اند، اتصال بلوتوثی در این هدفون‌‌ها نسبتا قوی بوده و جابه‌جایی از یک اتاق به اتاق دیگر، اتصال بلوتوثی را قطع نمی‌کند. Pixel Buds A با دستگاه‌های اندرویدی مجهز به اندروید 6 و بالاتر و آی‌دیوایس‌های اپل سازگار است. برای اتصال به آی‌دیوایس‌ها کاربر باید از دکمه اتصال (pairing button) استفاده کند، اما ظاهرا اتصال این هدفون‌ها به گوشی‌ها و تبلت‌های اندرویدی از طریق سرویس Fast Pair گوگل راحت‌تر است. ارتباط بی‌واسطه با دستیار هوشمند Google Assistant و سرویس Google Translate نیز، صرفا از طریق دیوایس‌های اندرویدی امکان‌پذیر است.

هر یک از هدفون‌ها دارای سنسور لمسی خازنی است که کاربر با استفاده از آنها می‌تواند کنترل پخش موسیقی (اعم از پخش، توقف و رفتن به ترک بعدی) و همچنین تماس را در اختیار بگیرد. این عملکردها با زدن ضربه (یکباره، دوباره و سه‌باره) روی قسمت لمسی محقق می‌شود. فشار طولانی‌مدت (long press) نیز دستیار Google Assistant را فراخوانی می‌کند. در اینجا فرمان‌های صوتی شما از طریق میکروفن به دیوایس هوشمند متصل به آن، منتقل می‌شود. لازم به ذکر است، قابلیت سوایپ به سمت بالا و پایین به منظور تنظیم بلندی صدا در Pixel Buds A در دسترس نیست، اما کاربر می‌تواند با فرمان صوتی به Google Assistant این کار را بدون دخالت دست انجام دهد.

یکی دیگر از سنسورهای به کار رفته در Pixel Buds A، سنسور مجاورتی مادون قرمز است که با تشخیص قرار داشتن یا نداشتن هدفون در گوشی، می‌تواند پخش صوت یا توقف آن را به طور خودکار انجام دهد. طبق ادعای گوگل، وقتی کاربر بین محیط‌های ساکت و پرسروصدا جابه‌جا می‌شود، قابلیتی موسوم به Adaptive Sound این امر را تشخیص داده و به طور خودکار صدای هدفون را متناسب با محیط اطراف، کم یا زیاد می‌کند. از دیگر امکانات جالب Pixel Buds A می‌توان به قابلیت Find My Device اشاره کرد. به این ترتیب اگر فراموش کنید که هدفون‌های خود را کجا گذاشته‌اید، چنانچه هدفون‌ها در نزدیکی شما باشند، با استفاده از قابلیت مذکور، صدای زنگِ به تدریج زیاد شونده‌ای از هدفون‌ها به گوش می‌رسد. در غیر این صورت، می‌توانید آخرین لوکیشن آنها را روی نقشه ملاحظه کنید.

از لحاظ کیفیت صدا، هدفون‌های جدید گوگل تفاوتی با نسل پیشین خود ندارند، زیرا در ساخت Pixel Buds A نیز از همان اسپیکرهای دینامیکی 12 میلی‌متری استفاده شده که به اعتقاد برخی کارشناسان کیفیت متوسطی دارند. بدون شک کیفیت اسپیکر در هدفون‌هایی مثل AirPods Pro (محصول اپل) و WF-1000XM3 (محصول سونی) بالاتر است. به گفته گوگل، میکروفن‌های دوگانه Pixel Buds A – که از تکنولوژی beamforming بهره می‌برند – با تمرکز روی صدای کاربر، باعث می‌شوند صدا بلند و شفاف به گوش طرف مقابل برسد. ناگفته نماند، در اینجا نیز مثل مدل قبلی شاهد دریچه‌ای هستیم که باعث جریان یافتن نویز بیرونی از میان آن شده و از حالتی که در اصطلاح "گوش شناگر" نامیده می‌شود، خودداری می‌کند.

جالب است بدانید گوگل در ساخت Pixel Buds A از یک چیپ‌ست ارتقاءیافته بهره گرفته که اجازه می‌دهد هر یک از ای‌یربادها مستقل از یکدیگر به گوشی یا تبلت شما متصل شود. این در حالی‌ست که چیپ‌ست به کار رفته در ورژن قبلی Pixel Buds در ابتدا یکی از ای‌یربادها را به گوشی یا تبلت متصل می‌کرد و سپس در تکمیل این زنجیره، ای‌یرباد دوم به ای‌یرباد اول متصل می‌شد. فایده دیگر این چیپ‌ست ارتقاءیافته آن است که اتصال قدرتمندتری را بین هدفون‌ها و گوشی (یا تبلت) برقرار می‌کند.

در کنار قابلیت‌ها و امکانات متنوع Pixel Buds A، باید پذیرفت که تلاش گوگل در پایین آوردن قیمت تمام‌شده این محصول، کاربر را از برخی امکانات پیشرفته بی‌نصیب می‌کند که شاید مهم‌ترین آنها، محروم شدن از "حذف نویز فعال" (ANC) باشد. البته مدل قبلی Pixel Buds نیز فاقد این تکنولوژی بود اما با توجه به اینکه این تکنولوژی به شکل فزاینده‌ای در حال فراگیر شدن است، می‌توان انتظار داشت که نسل بعدی هدفون‌های گوگل (با نام احتمالی Pixel Buds 3) به این فناوری مجهز شود. از دیگر امکاناتی که در Pixel Buds A یافت نمی‌شود، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: شارژ بی‌سیم، کاهش نویز برای تماس و باد و نهایتا قابلیت Attention Alert یا هشدار توجه (که به طور موقت با شنیده شدن آژیر، گریه کودک یا پارس کردن سگ، صدای هدفون را پایین می‌آورد).

کاربران آمریکایی و کانادایی هم‌اکنون می‌توانند برای خرید هدفون‌های Pixel Buds A پیش‌سفارش خود را ثبت کنند. فروش این هدفون‌ها رسما از 17 ژوئن (27 خرداد) آغاز می‌شود. قیمت این محصول 99 دلار اعلام شده که در مقایسه با ورژن قبلی این هدفون‌ها – با قیمت 179 دلار – به مراتب ارزان‌تر است.

منبع : Google


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا