AMD اعلام کرد: طراحی نسل بعدی تراشه‌های پرچمدار Exynos با معماری گرافیکی RDNA2

نمایش خبر

تاریخ : 1400/3/13        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : ای ام دی AMD ، واحد پردازش گرافیکی GPU ، اکسینوس Exynos ، سامسونگ Samsung
واحد خبر mobile.ir : اوایل ژوئن 2019 بود که سامسونگ اعلام کرد به منظور توسعه و تولید چیپ‌ست‌های گرافیکی موبایل (برای استفاده در گوشی‌های هوشمند خود) با کمپانی آمریکایی AMD وارد یک "همکاری استراتژیک چند ساله" شده است. اوایل سال جاری میلادی نیز سامسونگ از به کارگیری تکنولوژی انحصاری AMD (موسوم به معماری گرافیکی Radeon) در ساخت پروسسورهای Exynos خبر داد. ظاهرا پس از این وقفه طولانی، سرانجام تقریبا مشخص شده که چیپ‌ست پرچمدار مجهز به این معماری در چه بازه زمانی وارد بازار می‌شود، زیرا AMD روز دوشنبه 31 می 2021 (10 خرداد 1400) در رویداد مجازی Computex 2021، جزییات بیشتری از همکاری خود با سامسونگ در حیطه گرافیک موبایل را مطرح کرد.

دکتر لیزا سو (Lisa Su)، مدیرعامل AMD)، طی رویداد Computex 2021 اعلام کرد که چیپ‌ست پرچمدار بعدی Exynos با معماری گرافیکی RDNA2 ساخته می‌شود. وی گفت: «AMD چندین سال است که برای سرعت بخشیدن به نوآوری گرافیکی در بازار موبایل با سامسونگ همکاری داشته و خرسندیم اعلام کنیم که قرار است مالکیت معنوی این گرافیک سفارشی را به چیپ‌ست پرچمدار بعدی سامسونگ بیاوریم.» به گفته لیزا سو، سامسونگ جزییات بیشتری از این تراشه نسل پنجمی را منتشر خواهد کرد.

این GPU جدید –که قرار است برای نخستین بار در دیوایس‌های موبایل به کار گرفته شود – با برخورداری از امکانات پیشرفته‌ای مثل رهگیری پرتو (ray tracing) و سایه‌زنی با نرخ متغیر (variable rate shading)، می‌تواند ضمن افزایش کیفیت گرافیکی، میزان مصرف را نیز بهبود ببخشد. لازم به ذکر است، RDNA2 جدیدترین معماری گرافیکی AMD بوده و GPUهای مبتنی بر این تکنولوژی، در کارت‌ گرافیک سری 6000 شرکت AMD، پلی‌استیشن 5 و ایکس‌باکس‌های سری X|S مورد استفاده قرار گرفته است.

پروسسورهای Exynos همواره به خاطر GPUهای نسبتا ضعیف‌تر و تأثیر منفی آن روی عملکرد تراشه، مورد انتقاد قرار گرفته‌اند. حال، به لطف بهره‌مندی از معماری گرافیکی AMD، می‌توانیم جهش چشم‌گیری را در قابلیت‌های گیمینگ و عملکرد کلی گرافیکی در نسل بعدی تراشه‌های Exynos انتظار داشته باشیم. با توجه به اظهارات مدیرعامل AMD، بعید نیست در سال جاری شاهد عرضه ورژن بعدی Exynos 2100 باشیم. طبق شایعات شنیده شده، این تراشه – که احتمالا Exynos 2200 نام دارد – نخستین تراشه سامسونگ مجهز به پردازنده گرافیکی AMD بوده و در ساخت گوشی‌های هوشمند و ظاهرا لپ‌تاپ‌ها از آن استفاده خواهد شد. به این ترتیب، انتظار می‌رود سری جدید پرچمدارهای سری Galaxy S – که در نیمه نخست سال 2022 معرفی می‌شوند – از پردازنده گرافیکی جدید AMD برخوردار باشند.

منبع : AMD


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا