معرفی Exynos 2100 با مودم 5G یکپارچه- رقیبی قَدَر برای اسنپ‌دراگون 888

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1399/10/25        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : سیستم روی تراشه SoC (System on a Chip) ، اکسینوس 2100 Exynos 2100 ، نسل پنجم 5G ، کدک ا وی 1 AV1 Codec ، سامسونگ Samsung
واحد خبر mobile.ir : همان طور که می‌دانید در حال حاضر شرکت‌هایی مانند کوالکام با پلتفرم موبایلی اسنپ‌دراگون 888، هواوی با Kirin 9000 و اپل با A14 به ساخت تراشه‌های 5 نانومتری روی آورده‌اند. سامسونگ نیز در نوامبر 2020 از چیپ‌ست 5 نانومتری‌ Exynos 1080 رونمایی کرد که با همکاری شرکت چینی ویوو ساخته شده و با داشتن مشخصات قابل توجه، می‌توان آن را جایی میان پروسسورهای میانی و پرچمدار شرکت کره‌ای دسته‌بندی کرد. حال و در راستای توسعه فناوری ساخت تراشه، سامسونگ الکترونیکس در روز سه‌شنبه 12 ژانویه سال جاری میلادی (23 دی 1399) در جریان رویدادی مجازی، از جدیدترین و پیشرفته‌ترین پردازنده موبایلی خود با نام Exynos 2100 رونمایی کرده است.

اینوپ کانگ (Inyup Kang)، رئیس بخش کسب‌وکار System LSI در مجموعه سامسونگ الکترونیکس، در تشریح این محصول جدید چنین می‌گوید:« تیم Exynos [شرکت] ما به ایجاد تجربه‌های رایانشی پیشرفته همراه با ارائه نوآوری در پردازنده‌های مورد استفاده در قلب دستگاه‌های هوشمند امروزی متعهد است. امروز ما از معرفی پیشرفتهترین پردازنده موبایلی خود، یعنی Exynos 2100، بسیار خوشنودیم. این تراشه به فناوری‌های پردازشی قدرتمند و مودم پیشرفته 5G مجهز است که بر اساس فرایند 5 نانومتری با مصرف انرژی بهینه تولید می‌شود و استاندارد جدیدی را برای دستگاه‌های موبایل پرچمدار آینده معین خواهد نمود.»

این تراشه، نخستین پروسسور پرچمدار ساخت غول کره‌ای محسوب می‌شود که با مودم 5G یکپارچه شده است. همچنین پس از Exynos 1080 دومین پردازنده 5 نانومتری سامسونگ به شمار می‌رود که با فرایند EUV به تولید رسیده و در آن به جای به‌کارگیری هسته‌های کاستوم سری M از هسته‌های استاندارد ARM استفاده شده است.

Exynos 2100 تراشه‌ای 8 هسته‌ای با آرایش هسته 4+3+1 است که یک هسته کاستوم Cortex-X1 با حداکثر فرکانس 2.9 گیگاهرتز، سه هسته پردازشی Cortex-A78 با فرکانس 2.8 گیگاهرتز و چهار هسته پردازشی Cortex-A55 با حداکثر سرعت کلاک 2.2 گیگاهرتز را در بر می‌گیرد. به گفته شرکت سازنده، تراشه جدید در امور پردازشی چند هسته‌ای تا 30 درصد سریع‌تراز Exynos 990 عمل می‌کند.

از دید کارشناسان، انتظار می‌رود که توان این پروسسور در مقایسه با اسنپ‌دراگون 888 بهتر باشد، چرا که فرکانس هر 8 هسته محصول سامسونگ از تراشه کوالکام بالاتر است.در واقع، اسنپ‌دراگون 888 هم 8 هسته پردازشی را شامل می‌شود که حداکثر سرعت کلاک آنها 2.84 گیگاهرتز در تک‌هسته کاستوم و 2.4 و 1.8 گیگاهرتز به ترتیب در کلاستر سه‌هسته‌ای Cortex-A78 و چهار هسته‌ای Cortex-A55 است. این تفاوت به ویژه در کلاسترهای دوم و سوم خود را نشان می‌دهد که به رقم 400 گیگاهرتز می‌رسد و تأثیر آن را احتمالا بیش از پیش در پردازش‌های چند هسته‌ای می‌توان مشاهده کرد.

همان طور که اشاره شد، این پردازنده همانند اسنپ‌دراگون 888 با پروسه 5 نانومتری EUV ساخته شده است. استفاده از این فناوری پیشرفته سبب شده که توان پردازشی کلی یا performance محصول در مقایسه با تراشه‌های 7 نانومتری تا 10 درصد افزایش یابد. به علاوه، از آنجا که GPU تراشه‌های سامسونگ معمولا یک گام عقب‌تر از پردازنده‌های اسنپ‌دراگون بوده است، شرکت کره‌ای فناوری تازه‌ای موسوم به AMIGO (مخفف Advanced Multi-IP governor) را در Exynos 2100 معرفی کرده که با کمک آن مصرف انرژی CPU، واحد پردازش گرافیکی و دیگر اجزای تراشه تا حد امکان بهینه می‌شود و زمان استفاده موثر از دستگاه حتی هنگام فعالیت سنگین افزایش می‌یابد.

پردازنده گرافیکی این محصول Mali-G78 است که 14 هسته را شامل می‌شود و سامسونگ مدعی است که عملکرد آن نسبت به Exynos 990 تا 40 درصد بهبود یافته است. همچنین ساخت واحد پردازش عصبی (NPU) سه هسته‌ای Exynos 2100 با استفاده از معماری جدیدی انجام شده که قدرت آن در کنار واحدهای اصلی تراشه همچون پردازنده و گرافیک برای اجرای محاسبات مربوط به هوش مصنوعی به رقم چشمگیر 26TOPS معادل 26 تریلیون عملیات در ثانیه می‌رسد و در عین حال عملکرد آن از نظر بهره‌وری در مصرف انرژی، نسبت به نسل قبل، تا دو برابر بهبود یافته است. جالب آن که کوالکام هم از توان مشابهی برای محاسبات AI در اسنپ‌دراگون 888 خبر داده است.

پردازنده سیگنال تصویری یا ISP این تراشه، از سنسورهای دوربین با حداکثر وضوح تا 200 مگاپیکسل پشتیبانی می‌کند؛ اگر چه هنوز دوربین هیچ یک از اسمارت‌فون‌های کنونی بازار توانایی ثبت تصویر با چنین رزولوشنی را ندارد. همچنین توانایی کنترل 6 حسگر مجزای دوربین و پردازش اطلاعات دریافتی از 4 سنسور به طور همزمان برای آن در نظر گرفته شده است. این در حالی است که اسنپ‌دراگون 888 توانایی کنترل 5 حسگر دوربین شامل سه سنسور دوربین عادی RGB و 2 سنسور تک رنگ و مونوکروم را به طور همزمان دارد و هنوز مشخص نیست که سامسونگ در ادعای پردازش همزمان 4 دوربین چنین تفکیکی را قائل است یا خیر. همچنین قابلیت پشتیبانی از فیلم‌برداری 4K با نرخ 120 فریم در ثانیه و 8K با نرخ 60 فریم در ثانیه از دیگر ویژگی‌های قابل توجه پروسسور تازه سامسونگ به شمار می‌رود. نکته مثبت دیگر در خصوص این تراشه، توانایی استریم ویدئو با فرمت AV1 است. به این ترتیب Exynos 2100 پس از Dimensity 1000 دومین پروسسوری به حساب می‌آید که از این کدک پشتیبانی می‌کند.

Exynos 2100 از ماژولی با عنوان MCFP (کوتاه‌شده Multi-camera and Frame Processor) بهره می‌برد که می‌تواند داده‌های تصویری دریافتی از چند دوربین‌ را ترکیب کند تا بزرگ‌نمایی (zoom) و تصاویر فوق عریض (ultra-wide) را با کیفیت بهتری ارائه نماید. به علاوه، در این زمینه از قدرت واحد پردازش عصبی نیز برای تجزیه و تحلیل سوژه عکاسی، تشخیص چهره و اشیا استفاده می‌شود.

یکی دیگر از مهم‌ترین قابلیت‌های پروسسور جدید سامسونگ، مودم 5G داخلی آن است که می‌تواند به نرخ دانلود 7.35 گیگابیت در ثانیه در شبکه mmWave و 5.1 گیگابیت در ثانیه در شبکه زیر 6 گیگاهرتز دست یابد که از این نظر با Exynos 990 برابری می‌کند.

تولید انبوه Exynos 2100 آغاز شده است و نسخه بین‌المللی گوشی‌های سری گلکسی S21 نخستین محصولاتی هستند که شاهد حضور این تراشه در قلب آنها خواهیم بود.

منبع : Samsung