همکاری سامسونگ و AMD برای آوردن تکنولوژی گرافیکی Radeon به صنعت اسمارت‌فون

نمایش خبر

تاریخ : 1398/3/17        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : واحد پردازش گرافیکی GPU ، توافقنامه مجوز Licence Agreement ، ای ام دی AMD ، سامسونگ Samsung

واحد خبر mobile.ir : در سال 2018 شایعاتی شنیده می‌شد مبنی بر اینکه سامسونگ در حال کار روی ساخت یک گوشی مخصوص بازی (گیمینگ فون) است که در آن از پردازنده گرافیکی ساخت خود شرکت استفاده خواهد شد. البته تاکنون هیچ خبر موثقی از تولید این گوشی یا پردازنده گرافیکی سامسونگ به گوش نرسیده است. اما این شرکت کره‌ای در روز دوشنبه 3 ژوئن 2019 (13 خرداد 1398) اعلام کرد که به منظور توسعه و تولید چیپ‌ست‌های گرافیکی موبایل (برای استفاده در اسمارت‌فون‌های خود) با کمپانی معتبر AMD وارد یک "همکاری استراتژیک چندساله" شده است. محور اصلی این همکاری، استفاده سامسونگ از تکنولوژی انحصاری AMD – با نام معماری Radeon – در ساخت پردازنده‌های Exynos است.

AMD and Samsung Strategic Graphics IP Licensing Deal

این‌یاپ کانگ (Inyup Kang)، ریاست کسب‌وکار S.LSI در کمپانی سامسونگ، بر این باور است که همکاری شرکت با AMD می‌تواند محصولات و راه‌کارهای پیشرفته گرافیکی را برای کاربردهای موبایلی آینده، به بازار معرفی کند. وی در ادامه افزود: «ما بی‌صبرانه منتظر کار کردن با AMD به منظور شتاب دادن به نوآوری‌های تکنولوژی‌های گرافیکی موبایلی هستیم که رایانش موبایلی آینده را یک سطح ارتقا خواهد داد.»

بد نیست ابتدا کمی با Radeon آشنا شویم. با شنیدن اسم Radeon، ذهن بیشتر مردم به سمت کارت گرافیک‌های مخصوص کامپیوترهای دسک‌تاپ و لپ‌تاپ می‌رود، اما باید بدانید این تکنولوژی گرافیکی در کنسول‌های بازی – مثل PS4 و Xbox One – نیز به کار رفته و قرار است در ساخت سرویس بازی مبتنی بر فضای ابری گوگل – با نام Stadia – نیز استفاده شود. شاید تعجب کنید که حتی رقیب AMD – یعنی اینتل – نیز در تولید برخی CPUهای خود از تکنولوژی گرافیکی Radeon بهره می‌برد.

AMD and Samsung Strategic Graphics IP Licensing Deal

طبق گفته سامسونگ، تکنولوژی گرافیکی Radeon عملکرد بالایی داشته و در عین حال بسیار کم‌مصرف است. همانطور که گفته شد، به احتمال زیاد این تکنولوژی در آینده در ساخت تراشه‌های Exynos سامسونگ به کار گرفته خواهد شد (البته سامسونگ هنوز هیچ برنامه خاصی را در این زمینه اعلام نکرده است). با توجه به این توصیفات، اسمارت‌فونی که در آینده با این تکنولوژی به تولید برسد، روی کاغذ از قدرت گرافیکی بالاتری برخوردار بوده و در مقایسه با هم‌رده‌های خود مصرف کمتری نیز خواهد داشت. لذا می‌توان انتظار داشت که هنگام اجرای بازی‌های سنگین در پرچمدارهای پیشرفته آینده، دستگاه کمتر داغ کرده و فشار کمتری هم روی باتری آن باشد.

به احتمال زیاد معماری Radeon جایگزین GPUهای Mali (طراحی‌شده توسط ARM) خواهد شد که سامسونگ در حال حاضر در چیپ‌ست‌های Exynos از آنها استفاده می‌کند. با این حساب، ممکن است تکنولوژی Radeon به همه کشورهایی که گوشی‌های سامسونگ در آنها به فروش می‌رسد، وارد نشود، زیرا بسته به کشوری که اسمارت‌فون‌های سامسونگ در آن عرضه می‌شود، نوع چیپ‌ست مورد استفاده در آن گوشی متفاوت است. به عنوان مثال، بیشتر مشتریان سامسونگ در سراسر دنیا، اسمارت‌فون‌هایی را خریداری می‌کنند که در آنها چیپ‌ست‌های Exynos به کار رفته، اما آن دسته از گوشی‌های سامسونگ که در کشورهایی مثل آمریکا، کانادا، چین، ژاپن و منطقه آمریکای لاتین عرضه می‌شود، از چیپ‌ست‌های کوالکام به همراه پردازنده‌های گرافیکی Adreno برخوردارند. جالب است که این تکنولوژی گرافیکی نیز قبل از واگذاری بخش چیپ‌ست‌های موبایل AMD به کوالکام در سال 2009، در تملک AMD بود.

AMD and Samsung Strategic Graphics IP Licensing Deal

دکتر لیزا سو (Lisa Su)، مدیرعامل AMD، می‌گوید: «استقبال از تکنولوژی‌های گرافیکی Radeon در بازارهای کامپیوترهای شخصی، کنسول‌های بازی، رایانش ابری و HPC (محاسبات با عملکرد بالا) به شکل چشم‌گیری رشد داشته و در حال حاضر، از اینکه برای شتاب‌دهی نوآوری در حوزه گرافیک با کمپانی سامسونگ وارد همکاری می‌شویم، هیجان‌زده‌ایم.» وی در ادامه خاطر نشان کرد که این مشارکت استراتژیک، ضمن پررنگ‌تر کردن حضور گرافیک Radeon در بازار موبایل، تعداد کاربران ثابت Radeon و اکوسیستم توسعه آن را به طور چشم‌گیری گسترش خواهد داد.

در پایان، مهم‌ترین شروط این همکاری را یادآور می‌شویم:

• کمپانی AMD، مالکیت معنوی معماری گرافیکی Radeon را در اختیار سامسونگ قرار داده تا این شرکت کره‌ای در ساخت دیوایس‌های موبایل (از جمله اسمارت‌فون) و دیگر محصولات خود از آن استفاده کند.

• سامسونگ موظف است هزینه‌های مربوط به اعطای این مجوز و بهره مالکانه آن را به کمپانی AMD پرداخت کند.  

منبع : Samsung


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا