نگاهی به رویداد ژوئن HarmonyOS‌ هواوی با دو تبلت، دو ساعت و یک خانواده پرچمدار؟

نمایش خبر

تاریخ : 1400/3/8        نویسنده: آرش افراسیابی
برچسب‌ها : سیستم‌عامل هارمونی HarmonyOS ، هواوی Huawei
واحد خبر mobile.ir : تنها چند روز دیگر به دوم ژوئن 2021 (12 خرداد 1400) زمان برگزاری رویداد HarmonyOS هواوی باقی‌ست؛ رویدادی‌که مطابق نام آن بیش از همه چیز بر ارائه پلتفرم نرم‌افزاری هارمونی این شرکت برای دیوایس‌های مختلف متمرکز بوده و در آن احتمالا دستگاه‌های متنوعی مجهز به این سیستم‌عامل (حداقل دو تبلت، دو ساعت و احتمالا یک خانواده پرچمدار) ارائه می‌شود. در چند روز باقی مانده تا این رویداد جدا از منابع غیر رسمی و خبرهای تأیید نشده، خود شرکت هواوی نیز با تیزرهای تبلیغاتی، هر بار اطلاعاتی را در رابطه با آن‌چه از این جلسه می‌توان انتظار داشت ارائه کرده است. در مطلب پیش رو با جمع‌بندی این خبرها به انتظارات از این رویداد می‌پردازیم.

پس از قرار گرفتن هواوی در فهرست سیاه وزرات بازرگانی آمریکا در ماه می سال 2019 و منع شدن هواوی از دسترسی به سرویس‌های گوگل، تلاش‌های هواوی برای خارج شدن از سایه اندروید سرعت گرفت و اندکی بعد در تابستان 2019 از پلتفرم جدید این شرکت موسوم به HarmonyOS پرده‌برداری شد؛ این سیستم‌عامل که در ابتدا یک میکروکرنل یا مجموعه‌ای مینیمالیستی از نرم‌‌افزار برای اجرای یک سیستم‌عامل توصیف شد به گفته مدیرعامل هواوی، مناسب به‌کارگیری در طیف وسیعی از دسته‌بندی‌ها از اسپیکرهای هوشمند، اتوموبیل‌ها و کامپیوترها گرفته تا اسمارت‌واچ‌ها، تبلت‌ها و البته گوشی‌های هوشمند بوده و با این‌که ظاهرا همچنان براساس سیستم‌عامل اندروید شکل گرفته اما ساختار متمایزی از اندرویدهای مجهز به سرویس‌های گوگل ارائه می‌کند. هواوی چندی پیش، از معرفی رسمی HarmonyOS در پایان مارچ 2021 خبر داد و Mate X2 را به‌عنوان اولین دریافت‌کننده این پلتفرم معرفی کرد.

نخستین زمزمه‌ها در مورد محصولات احتمالی ارائه شده در رویداد دوم ژوئن از از چند هفته پیش آغاز شد جایی‌که خبرهای تأیید نشده از معرفی دو تبلت و دو ساعت هوشمند در این جلسه حکایت داشتند. تبلت‌های مورد اشاره در این نوبت دو محصول از خانواده میت‌پد با نام‌های احتمالی MatePad 2‌ و MatePad Pro 2 معرفی شده‌اندکه ظاهرا اولی یک نمونه 12.2 اینچی بوده و دومی از نمایشگری 12.6 اینچی بهره می‌برد. از جمله دیگر اطلاعات تأیید نشده در مورد تبلت بزرگ‌تر این نوبت به حضور پروسسور Kirin 9000 و رابط کاربری جدیدی به نام PadOS اشاره شده که این آخری ظاهرا نسخه ویژه و کاستومی از پلتفرم Harmony برای تبلت‌ها به‌شمار می‌رود. جزییات دیگری که از اسناد رگولاتوری در مورد این تبلت به‌دست آمده، آن را مجهز به 5G، با شارژر سیمی 40 واتی و شارژر بی‌سیم 27 واتی نشان می‌دهد که هر سه، موارد متداولی برای یک دیوایس پرچمدار هواوی به‌حساب می‌آیند.

اسکرین‌شات متنسب به HarmonyOS 2.0 روی هواوی MatePad Pro 2

هواوی در یکی از جدیدترین تیزرهای خود برای این مراسم، تصویری از یک قلم M-Pencil منتشر کرده که گمانه‌زنی‌های پیشین در مورد پشتیبانی حداقل یکی از تبلت‌ها (احتمالا MatePad Pro 2) از قلم همراه دستگاه را به واقعیت بدل می‌کند. از دیگر ویژگی‌های مورد انتظار برای این تبلت‌ها همچنین به قابلیت همکاری با دیگر دیوایس‌های هواوی از جمله گوشی‌های هوشمند و لپ‌تاپ‌های ویندوز 10 این برند اشاره شده که از طریق آن می‌توان تصویر گوشی هوشمند را روی تبلت به نمایش گذاشت و به کنترل آن پرداخت.

هواوی مطابق خبرهای پیشین همچنین از دو ساعت هوشمند نیز در این رویداد رونمایی می‌کند که منابع خبری آن‌ها را Watch 3 و Watch 3 Pro معرفی می‌کنند. این دو اسمارت‌واچ که معرفی آن‌ها در دوم ژوئن با توجه به تیزر هواوی در این زمینه با تصویری از دکمه کنار ساعت حتمی به‌نظر می‌رسد به ورژن مخصوصی از سیستم‌عامل Harmony مجهز بوده که ظاهر متفاوتی را از تجربه‌های پیشین هواوی در این زمینه ارائه می‌کند. یکی از تغییرات مورد انتظار در یک یا هردوی این ساعت‌ها، تجهیز آن‌ها به گزینه سیم‌کارت الکترونیکی یا eSIM است که از طریق آن می‌توان به‌‌صورت مجزا و مستقل از گوشی اقدام به برقراری تماس کرد. این گزینه‌ با وجود آن‌که در زمینه مصرف باتری چندان به نفع ساعت به‌نظر نمی‌رسد اما منابع خبری از دوام باتری امیدوارکننده برای این سری خبر داده‌اند.

این اما تمامی ماجرای رویداد دوم ژوئن نبوده و پس از مدت‌ها انتظار و بعد از یکی دو بار به تعویق افتادن، بالاخره ظاهرا نوبت به پرچمداران سری P50 هواوی نیز رسیده است. این خبر که بارها به‌صورت غیر رسمی اعلام شده بود حالا با تیزر جدید هواوی با دو برجستگی دایره‌ای نشانگر لنزهای دوربین جنبه رسمی به خود گرفته و می‌توان با اطمینان حضور خانواده P50 در این رویداد سخن گفت. چگونگی این حضور البته هنوز مشخص نبوده و سناریوهای متفاوتی در این زمینه از رونمایی کامل گرفته تا اشاره کوتاهی به این خانواده به‌عنوان دریافت‌کنندگان پلتفرم HarmonyOS مطرح شده است.

برجستگی لنزهای دوربین در P50 را پیش از این بارها در تصاویر منتسب به این گوشی مشاهده کرده‌ایم و حضور آن‌ها در تیزر هواوی عملا معنای دیگری جز تأیید طرح‌های پیشین ندارد. مطابق خبرهای غیر رسمی در ساختار این سری از یک سنسور 1 اینچی (ظاهرا Sony IMX800) برای دوربین اصلی استفاده می‌شود که البته نه‌تنها چند روز پیش در گوشی شارپ Aquos R6 به‌کار گرفته شد بلکه حضور شریک دیرین هواوی یعنی لایکا در کنار شارپ نیز خبر ناخوشایندی برای هواوی به حساب می‌آید.

هواوی از تجهیز نزدیک به 300 میلیون دستگاه در سرتاسر جهان به سیستم‌عامل Harmony این شرکت تا پایان سال جاری میلادی سخن گفته؛ رقمی‌که جدا از دستگاه‌های قرار گرفته در صف رونمایی، مجموعه بزرگی از گوشی‌ها و تبلت‌های فعلی هواوی (که از طریق یک آپدیت به این سیستم‌عامل مجهز می‌شوند) را نیز در بر می‌گیرد و به نوعی از تلاش گسترده‌ هواوی در بخش نرم‌افزاری برای مقابله با آسیب‌های وارد شده به این مجموعه در طی دو سال گذشته خبر می‌دهد.



خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا