Nikkei Asia اعلام کرد: برنامه بلندپروازانه آنر برای تولید 100 میلیون اسمارت‌فون در سال 2021

نمایش خبر

تاریخ : 1399/10/4        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : آمار Statistics ، هواوی Huawei ، آنر Honor
واحد خبر mobile.ir : پس از خبرهای متعددی که رویترز در خصوص واگذاری آنر منتشر کرد، تقریبا یک ماه قبل هواوی با انتشار یک بیانیه رسمی، واگذاری زیربرند آنر را تأیید کرد. فشار ناشی از تحریم‌های ایالات متحده و همچنین مشکلاتی که بر سر راه زنجیره تأمین این برند قرار داشت، سرانجام هواوی را وادار به فروش آنر نمود. حال، پس از انتقال مالکیت آنر به کمپانی چینی Shenzen Zhixin New Information Technology، آنر به یک کمپانی مستقل تبدیل شده و ظاهرا طبق خبرهایی که اخیرا به گوش می‌رسد، برنامه‌های بلندپروازانه‌ای در سر دارد. به گزارش وب‌سایت Nikkei Asia، آنر قصد دارد در سال 2021، تولید گوشی‌های هوشمند خود را به حدود 100 میلیون دستگاه برساند.

Honor 30

اگر آنر بتواند تولید 100 میلیون دستگاه اسمارت‌فون در سال 2021 را محقق کند، به رشد سالانه 40 درصدی دست خواهد یافت و این دستاورد بسیار ارزشمندی خواهد بود. اهمیت این دستاورد زمانی بیشتر درک می‌شود که بدانید هواوی تولید حدود 60 میلیون گوشی هوشمند را برای سال آینده در برنامه دارد. به عبارت بهتر، آنر – که روزی زیربرند هواوی به شمار می‌رفت – قصد دارد در زمینه تولید اسمارت‌فون از کمپانی مادر سابق خود جلو بزند.

البته یک مانع احتمالی بر سر راه آنر قرار دارد و آن جلب رضایت ایالات متحده برای تأمین قطعات مورد نیاز است. همان طور که می‌دانید، به علت تحریم‌های ایالات متحده علیه هواوی، این شرکت چینی در تأمین برخی از قطعات مورد نیاز برای ساخت گوشی‌های هوشمند به مشکل برخورده است. به گفته برخی کارشناسان، یکی از اهداف هواوی از واگذاری کسب‌وکار آنر، دور زدن این تحریم‌ها بوده است. حال، که آنر دیگر ارتباطی با هواوی نداشته و یک کمپانی مستقل به شمار می‌رود، بلاتکلیفی‌های این برند در زمینه تولید اسمارت‌فون به توانایی آن در تأمین قطعات گره خورده است؛ موضوعی که صرفا با تصمیم دولت آمریکا مشخص خواهد شد.

طبق گزارش‌های رسیده، ظاهرا کمپانی‌های تأمین‌کننده قطعات، تا پایان ماه جاری میلادی برای همکاری با آنر به پای میز معامله خواهند آمد. به عنوان نمونه، کریستیانو آمون (Cristiano Amon)، ریاست شرکت آمریکایی کوالکام، در اوایل دسامبر سال جاری میلادی اعلام کرد که برای فروش چیپ‌ست به آنر، مذاکرات اولیه را با مدیران اجرایی این کمپانی انجام داده و از ورود یک عضو جدید به بازار خوشحال است. ریک تسای (Rick Tsai)، مدیرعامل کمپانی تایوانی مدیاتک، نیز اعلام کرد که این شرکت برای فروش چیپ‌ست به آنر با مشاوران حقوقی گفت‌وگو کرده و در حال ارزیابی شرایط است تا ببیند آیا امکان تأمین تراشه برای آنر و تبعیت از قوانین کنترل‌کننده آمریکا، به طور همزمان وجود دارد یا خیر.

آنر در گذشته برای گوشی‌های رده‌بالای خود از تراشه‌های پیشرفته Kirin (ساخت های‌سیلیکون، از زیرمجموعه‌های هواوی) استفاده می‌کرد، اما با توجه به محدودیت‌های تجاری وضع شده علیه هواوی، های‌سیلیکون دیگر توانایی تولید این تراشه‌ها را ندارد. به این ترتیب، چنان‌چه کمپانی جدید آنر بتواند رضایت ایالات متحده را جلب کند، استفاده این شرکت از چیپ‌ست‌های مدیاتک یا کوالکام، منطقی به نظر می‌رسد.

برای درک بهتر تأثیر تحریم‌های آمریکا، بد نیست بدانید طبق گزارش مؤسسه تحقیقاتی Canalys، طی سه‌ماهه دوم 2020، هواوی برای نخستین بار با کنار زدن سامسونگ، عنوان بزرگ‌ترین عرضه‌کننده اسمارت‌فون در دنیا را از آن خود کرد، اما در سه‌ماهه سوم مجددا این جایگاه را به رقیب کره‌ای واگذار نمود. گزارش IDC نشان می‌دهد، به دلیل تحریم‌های ایالات متحده، سهم هواوی از بازار جهانی اسمارت‌فون در سه‌ماهه سوم، با افت 5.3 درصدی نسبت به سه‌ماهه قبل از آن، به 14.7 درصد کاهش یافته است.

در پایان لازم به ذکر است، یکی از مهم‌ترین فاکتورهایی که می‌تواند در تصمیم وزارت بازرگانی آمریکا مبنی بر اجازه صدور قطعات به آنر مؤثر باشد، شخص رییس جمهور جدید ایالات متحده یعنی جو بایدن است. مراسم تحلیف بایدن روز چهارشنبه 20 ژانویه 2021 (1 بهمن 1399) برگزار خواهد شد. حال، باید منتظر ماند و دید که آیا جو بایدن در قضیه تحریم هواوی، دنباله‌روی سیاست‌های ترامپ است یا موضع جدیدی را اتخاذ می‌کند.

منبع : Nikkei Asia


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا