راه‌اندازی سرویس گیمینگ ابری فیس‌بوک – رایگان و بدون کنسول بازی کنید

نمایش خبر

تاریخ : 1399/8/8        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : بازی Game ، بازی ابری Cloud Gaming ، فیس بوک Facebook
واحد خبر mobile.ir : اگر به دنیای گیمینگ علاقه‌مند باشید، احتمالا نام سرویس‌های گیمینگ ابری به گوش‌تان خورده است. در این سرویس‌ها – که از طرف شرکت‌هایی مثل گوگل، مایکروسافت و آمازون ارائه می‌شود – نیازی به کنسول بازی نبوده و کاربر می‌تواند با پرداخت اشتراک، از طریق کامپیوتر، تلویزیون یا گوشی هوشمند به بازی‌های دلخواه خود دسترسی پیدا کند. طبق خبری که اخیرا در سایت فیس‌بوک منتشر شد، این شرکت آمریکایی نیز به جمع ارائه‌ کنندگان سرویس‌های بازی ابری پیوسته است. البته تفاوت مهم سرویس فیس‌بوک با سایر رقبا آن است که فعلا فیس‌بوک صرفا روی بازی‌های موبایل تمرکز نموده و در ازای ارائه بازی در فضای ابری هیچ هزینه‌ای دریافت نمی‌کند.

به گفته جیسون رابین (Jason Robin)، معاون بخش گیمینگ در فیس‌بوک، سرویس مورد نظر هم‌اکنون در اپلیکیشن فیس‌بوک و یا از طریق مرورگر قابل دسترسی بوده و کاربران بدون نیاز به دانلود، می‌توانند در لحظه بازی را شروع کنند. در مرحله پایلوت، طی هفته پیش 200 هزار نفر در چند منطقه محدود با سرویس جدید فیس‌بوک بازی کردند. نکته مهمی که جیسون رابین به آن اشاره می‌کند آن است که این شرکت قصد ندارد سرویس گیمینگ ابری جداگانه‌ای راه‌اندازی کند. تمام گیم‌هایی که قرار است از طریق فضای ابری استریم شوند، دقیقا به شیوه‌ای بازی می‌شوند که تا قبل از این بر بستر فیس‌بوک ارائه می‌شدند (چه در زبانه Gaming و چه در بخش News Feed).

لازم به ذکر است ورود فیس‌بوک به مقوله گیمینگ به یک دهه قبل باز می‌گردد؛ زمانی که فیس‌بوک بازی‌های بر مبنای Flash – مثل FarmVille – را ارائه می‌کرد. پس از آن فیس‌بوک به HTML5 روی آورد تا بتواند پلتفرم Instant Games خود را راه‌اندازی کند. اما مشکل اینجاست که هر دوی این تکنولوژی‌ها تجربه‌های گیمینگِ نسبتا محدودتر و ساده‌تری را شامل می‌شوند. به گفته رابین، ورود به فضای ابری می‌تواند بازی‌های پیچیده‌تری را در دسترس کاربران قرار دهد. با این حال، بازی‌های HTML5 از رده خارج نمی‌شوند، بلکه در کنار بازی‌های جدید ابری در اپلیکیشن فیس‌بوک به حیات خود ادامه می‌دهند.

جیسون رابین تأکید می‌کند که برای انجام بازی در این روش به هیچ سخت‌افزار یا کنترلر خاصی نیاز نبوده و از آنجا که فیس‌بوک این سرویس را با گیم‌های موبایلی بومی راه‌اندازی کرده، تنها کنترلر همان دستان شما هستند. البته کاربر می‌تواند این گیم‌ها را با موس و کی‌بورد در کامپیوتر دسک‌تاپ خود نیز بازی کند. در حال حاضر ماهانه 380 میلیون نفر از طریق فیس‌بوک بازی می‌کنند. حال، امکان انجام بازی‌هایی که از فضای ابری استریم می‌شوند نیز در کنار بازی‌های قبلی (که به صورت لحظه‌ای در HTML5 اجرا می‌شدند) نیز فراهم شده است. رابین می‌افزاید: «اگر ما کارمان را درست انجام دهیم، شما متوجه نحوه ارائه این بازی‌ها نخواهید شد.»

به گفته جیسون رابین، این پلتفرم رایگان بازی‌های ابری از 26 اکتبر (5 آبان) به صورت بتا در سیستم‌عامل اندروید و همچنین فضای وب (به نشانی fb.gg/play) ارائه شده است. در حال حاضر این سرویس برای کاربران iOS در دسترس نبوده و فیس‌بوک این امر را به سیاست‌های محدودکننده اپل در زمینه گیمینگ ابری نسبت می‌دهد. نخستین مجموعه از گیم‌های این سرویس، بازی‌هایی مثل Asphalt 9: Legends ،Mobile Legends: Adventure ،PGA TOUR Golf Shootout ،Solitaire: Arthur’s Tale و WWE SuperCard را شامل می‌شود. در هفته‌های آتی بازی Dirt Bike Unchained نیز به این مجموعه اضافه شده و فیس‌بوک قصد دارد این سرویس را گسترش دهد.

سرویس گیمینگ ابری فیس‌بوک قرار است فعلا در آمریکا راه‌اندازی شود. به گفته فیس‌بوک، در ابتدا ایالت‌های کالیفرنیا، تگزاس و همچنین ایالت‌های منطقه شمال‌شرق و ایالت‌های میانه ساحل اقیانوس اطلس از این سرویس بهره‌مند خواهند شد. البته به جز نوع بازی‌هایی که در این سرویس ارائه شده، روش دسترسی به آن برای کاربران فیس‌بوک خیلی متفاوت نخواهد بود؛ شما به فیس‌بوک می‌روید، با دیدن بازی مورد علاقه خود روی آن کلیک می‌کنید و بلافاصله بازی را شروع می‌کنید. البته سرویس جدید ابری مزایایی را نیز در بر دارد، از جمله سیستم بازی متقابل یا cross-play که به لاگین فیس‌بوک شما وابسته است. به عنوان مثال، اگر شما از طریق فیس‌بوک شروع به بازی Asphalt 9 کرده و سپس تصمیم بگیرید که اپلیکیشن موبایل آن را دانلود کنید، تمام مراحلی که در این بازی از طریق فیس‌بوک طی کرده‌اید، در اپلیکیشن موبایلی شما نیز طی می‌شود زیرا این سرویس به لاگین شما گره خورده است.

یکی دیگر از ویژگی‌های سرویس جدید فیس‌بوک، نمایش نام است. برای اولین بار است که کاربران به جای استفاده از نام کامل و عکس پروفایل خود در فیس‌بوک، می‌توانند برای شناساندن خود در فضای بازی، از نام و آواتار دلخواه خود استفاده کنند. جیسون رابین از احتمال ادغام این سرویس جدید با Facebook Gaming (سرویس استریم بازی دونفره این شرکت) نیز خبر داد. به این ترتیب که یک کاربر پس از انتخاب شخص مورد نظر، با ارسال یک URL، او را به بازی دو نفره دعوت کند.

فیس‌بوک در این سرویس نحوه تبلیغ بازی‌ها را نیز دگرگون کرده است. در اینجا، به جای نمایش اسکرین‌شات از محیط بازی و یا یک کلیپ کوتاه از گیم‌پلی آن، توسعه‌دهندگان بازی این گزینه را در اختیار دارند که نسخه‌هایی نمایشی (demo) از بازی خود را ایجاد کنند تا کاربر بتواند مدت کوتاهی بازی با گیم مورد نظر را تجربه کند (چیزی که فیس‌بوک آن را playable ads می‌نامد). این قابلیت از آنجایی امکان‌پذیر است که اولا هیچ کنترلری نیاز نبوده و ثانیا نیاز به نصب بازی وجود ندارد. استودیوهایی مثل 2K ،FunPlus ،Gameloft ،Glu Mobile ،Gram Games ،Rovio و Wildlife Studios برای ایجاد این نوع دموهای تبلیغاتی در فیس‌بوک، ثبت نام کرده‌اند.

در مجموع، رویکرد فیس‌بوک در قبال گیمینگ ابری با رویکرد سایر رقبا – مثل پلتفرم Google Stadia و یا پلتفرم گیمینگ آمازون به نام Luna – متفاوت است. فیس‌بوک بر خلاف سایرین درباره تکنولوژی خود هیاهو به پا نکرده و قصد ندارد بازی‌های بزرگی را به انحصار خود درآورد. اما شاید مهم‌ترین نکته درباره سرویس گیمینگ ابری فیس‌بوک، رایگان بودن آن باشد. هر چند به گفته جیسون رابین، احتمال پولی شدن برخی از بازی‌های این سرویس در آینده دور از ذهن نیست، اما در حال حاضر کاربر بابت بازی در این پلتفرم، هیچ مبلغی را پرداخت نمی‌کند.

در مجموع، مدل کسب‌وکار فیس‌بوک خیلی متفاوت است. در فضای وب، فیس‌بوک 30 درصد از مبلغ تراکنش‌های مربوط به پرداخت‌های درون-اپلیکیشنی را به عنوان کمیسیون برمی‌دارد، اما در پرداخت‌های درون-اپلیکیشنی در اندروید، کمیسیونی برداشت نمی‌شود. به گفته فیس‌بوک هدف از راه‌اندازی این سرویس جدید، فروختن اشتراک نبوده، بلکه مقصد نهایی نگه داشتن کاربر در فیس‌بوک است. رابین در این زمینه می‌گوید: «ما بسیاری از چیزها را رایگان در اختیار قرار می‌دهیم، زیرا این برای ما یک کسب‌وکار است. اینکه صرفا مردم را در انجمن‌های فیس‌بوک مشغول نگه داریم [به خودی خود کار بزرگی بوده و] نباید آن را کم‌ارزش بدانید.» البته لازم به ذکر است که اکثر بازی‌های موجود در پلتفرم ابری فیس‌بوک، پرداخت‌های درون-بازی دارند.

منبع : Facebook


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا