نسخه آزمایشی سرویس استریم بازی xCloud مایکروسافت معرفی شد

نمایش خبر

تاریخ : 1398/7/9        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : بازی Game ، استریم بازی Game Streaming ، بازی‌های اندرویدی Android Games ، مایکروسافت Microsoft
واحد خبر mobile.ir : بازی‌های موبایلی در سال‌های گذشته به یکی از سودآورترین بخش‌های صنعت اسمارت‌فون تبدیل شده‌اند. در فرایند گسترش این بازی‌ها، گروهی از تولیدکنندگان چیپ‌ست‌ به دنبال ساخت تراشه‌هایی با توان پردازشی بالاتر و عملکرد ارتقاءیافته هستند و برخی از سازندگان نیز به طور ویژه به تولید گوشی‌های مخصوص بازی روی آورده‌اند. در این میان بازار داغ اپ‌های مخصوص بازی موبایل را هم نباید از یاد برد که درآمد چشمگیری را برای شرکت‌های تولیدکننده به ارمغان آورده‌اند. مهم‌ترین عامل برتری اپلیکیشن‌های بازی در مقایسه با بازی‌های کنسول، امکان به‌کارگیری آنها در انواع اسمارت‌فون بدون محدودیت زمانی و مکانی است.

به نظر می‌رسد مایکروسافت با وجود دور شدن از بعضی حوزه‌های مورد استقبال مصرف‌کنندگان همچون محصولات تندرستی و تناسب اندام و سیستم‌عامل اسمارت‌فون‌ها، قصد دارد به طور جدی بخت خود را در زمینه بازی‌های موبایلی بیازماید. با آن که این شرکت در حال حاضر سیستم‌عاملی برای گوشی‌های هوشمند ندارد، اما در مقایسه با شرکت‌های بزرگی مانند گوگل و اپل، از سابقه بیشتری در زمینه بازی‌های کامپیوتری برخوردار است؛ چرا که نخستین کنسول بازی Xbox حدود 18 سال پیش و در سال 2001 وارد بازار شده است. همچنین بر اساس گزارش‌های مالی اخیر، بالغ بر 9 درصد از کل درآمد مایکروسافت حاصل عملکرد بخش بازی بوده که نسبت به زمان مشابه سال گذشته، 10 درصد رشد را نشان می‌دهد.

کمپانی مایکروسافت در سال 2018 اعلام کرده بود که به کمک پروژه xCloud قصد دارد با تکیه بر فضای ابری، قابلیت استریم بازی را به اسمارت‌فون‌ها و تبلت‌ها بیاورد. پروژه xCloud نام رمزی است که شرکت برای پلتفرم بازی مبتنی بر کلاد خود در نظر گرفته است و سرویسی تکمیلی برای Xbox One و کنسول‌های بازی پروژه Scarlett به شمار می‌رود. چشم‌انداز این کمپانی در اجرای پروژه یادشده آن است که امکان اجرای بازی‌های کامپیوتری را از دستگاه‌های سخت‌افزاری و کنسول‌های فیزیکی فراتر ببرد و انجام آن را با هر دستگاه، در همه جا و هر زمان امکان‌پذیر سازد. این شرکت پس از آن، از ارائه نمونه اولیه کنترلرهایی مشابه Xbox خبر داد که به شکل دو ماژول لولادار طراحی شده‌ بودند و به دو طرف دستگاه هوشمند متصل می‌شدند.

مایکروسافت به تازگی طی پستی در بلاگ رسمی خود اعلام کرده است که در ماه اکتبر، کاربران آمریکایی، انگلیسی و کره‌ای قادر خواهند بود با نسخه آزمایشی سرویس استریم بازی پروژه xCloud کار کنند. بر اساس اعلام این شرکت، به لحاظ نظری همه دستگاه‌های لمسی در هر شکل و اندازه‌ای می‌توانند از این سرویس برخوردار شوند اما در حال حاضر سرویس استریم بازی xCloud تنها روی محصولاتی اجرا می‌شود که از سیستم‌عامل اندروید بهره می‌برند. به طور دقیق‌تر، کاربرانی می‌توانند این سرویس را روی دستگاه خود اجرا نمایند که دارای گوشی یا تبلتی مجهز به اندروید 6.0 یا پیشرفته‌تر باشند و در عین حال دستگاه‌شان از بلوتوث 4.0 و بالاتر پشتیبانی نماید. یک کنترلر بی‌سیم Xbox دارای بلوتوث هم این مجموعه را تکمیل خواهد کرد. به نظر می‌رسد ایده جدید تقریبا تمام کنترلرهایی را در بر می‌گیرد که از اواسط سال 2016 به بعد عرضه شده‌اند. طبیعتا مجهز بودن دستگاه به اتصال اینترنت (از طریق وای‌فای با باند 5 گیگاهرتز یا ارتباطات سلولار با سرعت دانلود 10 مگابیت در ثانیه) و نصب نسخه Preview اپلیکیشن Xbox Game Streaming را نیز باید به عنوان پیش‌نیاز اولیه راه‌اندازی این سرویس روی گوشی یا تبلت در نظر داشت. به این ترتیب کاربران می‌توانند با استفاده از سرویس جدید به سادگی و بدون نیاز به کنسول Xbox، فعلا بخشی از بازی‌های این کنسول را در دستگاه اندرویدی خود اجرا کنند.

کریم چاودری (Kareem Choudhry)، معاون بخش xCloud در مایکروسافت، در خصوص این سرویس می‌گوید: «اکنون می‌خواهیم که با ما بازی کنید و بازخورد خود را درباره پروژه xCloud به اشتراک بگذارید تا بتوانیم هفته به هفته آن را بهبود بخشیم. به ما بپیوندید، بازی سرگرم‌کننده‌ای داشته باشید، ماجراها و بازخوردهای خود را به اشتراک بگذارید و بخشی از این سفر باشید.»

البته مایکروسافت تصریح می‌کند که پروژه xCloud به منظور جایگزینی کنسول‌های بازی امروزی یا دستگاه‌های بازی در آینده طراحی نشده است. در واقع این سرویس، انتخاب تازه‌ای برای دوستداران بازی به حساب می‌آید که بدون نیاز به کنسول یا رایانه شخصی، تنها از طریق گوشی هوشمند خود، می‌توانند تجربه جدیدی از بازی ویدئویی داشته باشند و به بازیکنان حرفه‌ای سراسر جهان متصل شوند.

در حال حاضر کاربران می‌توانند با استفاده از سرویس xCloud بازی‌هایی از قبیل Gears 5 و Sea of Thieves را در سیستم‌عامل اندروید انجام دهند. با این حال، مایکروسافت وعده داده که به زودی بازی‌های دیگر Xbox را هم به این فهرست خواهد افزود. نکته جالب آن است که ظاهرا در این پلتفرم برخلاف Google Stadia لازم نیست که توسعه‌دهندگان بازی‌های خود را برای سازگاری با محیط جدید تغییر دهند، بلکه بازی‌های موجود بدون نیاز به اصلاح، کدنویسی اضافه یا به‌روزرسانی جداگانه در سرویس xCloud بارگذاری خواهند شد.

ناگفته نماند که در واقع مایکروسافت دو روش را برای استریم بازی روی دستگاه هوشمند معرفی کرده است. روش نخست، همان طور که اشاره شد، استریم بازی از طریق فضای ابری با استفاده از نسخه آزمایشی پروژه xCloud است، یعنی نگهداری و پردازش بازی روی سرورهای مایکروسافت انجام می‌گیرد و کاربر می‌تواند بازی‌های Xbox مورد علاقه خود را به طور مستقیم از سرور کلاد و روی گوشی یا تبلت اندرویدی اجرا کند. این سرویس به زودی فعال خواهد شد و علاقمندان کشورهای تحت پوشش می‌توانند اطلاعات خود را از طریق لینک در نظرگرفته شده تکمیل کنند و در صورتی که از سوی مایکروسافت انتخاب شوند، دعوت‌نامه برای آنها ارسال خواهد شد. دومین روش استریم بازی با استفاده از کنسول Xbox One است، به این ترتیب که کاربر می‌تواند برخی از بازی‌های Xbox One شامل بازی‌های Xbox Game Pass را که روی کنسول نصب شده‌اند، با استفاده از نسخه آزمایشی Xbox Console Streaming روی اسمارت‌فون یا تبلت اندرویدی خود اجرا کند. مایکروسافت هنوز این برنامه را فعال نکرده و وعده داده که به زودی آن را در دسترس کاربران قرار خواهد داد.

هنوز اطلاعات کاملی درباره جزییات اجرای سرویس آزمایشی پروژه xCloud منتشر نشده است و کمپانی ردموندی تا کنون به بیان ملزومات پیش‌فرض برای این سیستم، از جمله دستگاه‌های پیشتیبانی‌کننده بسنده کرده است. نسخه پیش‌نمایش عمومی xCloud فعلا به طور رایگان در اختیار علاقمندان قرار خواهد گرفت؛ اما با توجه به آن که این سرویس مبتنی بر پرداخت حق اشتراک است، یقینا در نسخه نهایی با هزینه‌ همراه خواهد بود. برای اینکه تصوری از قیمت احتمالی ارائه شود، می‌توان به سرویس استریم بازی Stadia گوگل به عنوان رقیب اصلی مایکروسافت در این حوزه نگریست که به زودی و در ماه نوامبر با حق اشتراکی حدود 9 تا 10 دلار ارائه خواهد شد.

درباره تاریخ دقیق ارائه سرویس xCloud و همچنین احتمال ارائه آن روی دستگاه‌های مجهز به پلتفرم iOS هم اطلاعاتی در دست نیست. با این حال مایکروسافت اعلام کرده که به مروز زمان این محصول را در اختیار کاربران بیشتری قرار خواهد داد.

گفتنی است که مایکروسافت نمونه اولیه این سرویس را در نمایشگاه صنعت بازی‌های ویدئویی (E3 2019) که در ماه ژوئن در لوس‌ آنجلس برگزار شد، در معرض دید بازدیدکنندگان قرار داد و برخی گزارش‌ها حاکی از آن بود که کاربران هنگام اجرای بازی با تأخیر یا lag مواجه شده‌اند. این شرکت اعلام کرده که نسخه آزمایشی سرویس xCloud را تا زمانی فعال نگاه می‌دارد که مصرف‌کنندگان به طور مداوم تجربه‌های سرگرم‌کننده‌ای داشته باشند و این فناوری با استانداردهای کیفی شرکت مطابقت داشته باشد.

منبع : Microsoft


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا