غوطه‌وری دیجیتال، آینده موبایل از نگاه Arm و آغاز همکاری با Unity

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1398/7/19        نویسنده: آرش افراسیابی
برچسب‌ها : واقعیت مجازی Virtual Reality ، واقعیت افزوده Augmented Reality ، بازی Game ، آرم ARM
واحد خبر mobile.ir : شرکت Arm سازنده و طراح پردازنده‌های موبایلی حاضر در تمامی گوشی‌های هوشمند در روز چهارشنبه 9 اکتبر 2019 (18 مهر 1398) در جریان رویداد Arm TechCon از دیدگاه خود برای آینده دنیای موبایل و آنچه این شرکت غوطه‌وری دیجیتال (digital immersion) می‌نامد پرده برداشت؛ Arm برای دستیابی به این مهم از مفهومی به نام Total Compute (محاسبه کامل) سخن می‌گوید که حاصل همکاری مجموعه‌ای از بهینه‌سازی‌ها در زمینه‌های مختلف (از ابزارها و نرم‌افزار گرفته تا حقوق مالکیت معنوی) خواهد بود. Arm همچنین در همین رویداد از آغاز همکاری خود با موتور بازی‌سازی Unity خبر داد که برای توسعه‌دهندگان گیم و بازی‌سازان خبر مهمی محسوب می‌شود.

یان اسمیت (Ian Smith) ریاست بخش بازاریابی مشتریان در شرکت Arm در جریان رویداد Arm TechCon از چشم‌انداز این شرکت برای آینده پردازش موبایلی و تحقق غوطه‌وری دیجیتال از طریق رویکرد Total Compute سخن گفت. مفهوم digital immersion یا غوطه‌وری دیجیتال از نگاه Arm به معنای درگیر شدن همه حواس پنج‌گانه و محو شدن تمامی خطوط مابین دنیای فیزیکی و محتوای دیجیتالی به‌کار گرفته می‌شود؛ مفهومی که تنها به معنای واقعیت ترکیبی یا XR نبوده و به شیوه‌ای اطلاق می‌شود که کاربران با کمک اینترنت اشیاء یا IoT به طور کامل در دنیای دیجیتال غوطه‌ور می‌شوند. خانه‌های هوشمند مثال مشخصی در این زمینه به حساب می‌آیند جایی‌که متغیرهایی مثل نور و حرارت خانه تنها با حضور شخص به صورت خودکار تغییر کرد و کاربر در دنیایی از متغیرهای دیجیتال غوطه‌ور می‌شود.

اسمیت در این رابطه می‌افزاید: «ما به دنیایی نگاه می‌کنیم که [در آن] شاهد حجم بیشتر و بیشتری از تراکنش به هر دو صورت مجازی و افزوده خواهیم بود [که] برخی از آن‌ها قابل مشاهده بوده و برخی دیگر نیستند و بعضی دیگر بر حسگر مبتنی هستند.» در این دنیا که حاضر رشد و بالندگی فناوری‌های پیشرفته‌ای نظیر 5G، اینترنت اشیاه و هوش مصنوعی است کاربران در محیطی تلفیق‌شده از فضای فیزیکی و دیجیتالی قرار گرفته و چیزی مشابه دنیای واقعیت افزوده را با با کیفیت بالا و به صورت آنی و در لحظه تجربه می‌کنند.

برای امکان‌پذیر کردن این تجربه و تلفیق ویدئویی کاربران که از آن با عنوان video blending یاد می‌شود نیاز به حجم بالایی از توان پردازشی و به‌کارگیری چندین المان مختلف وجود دارد و تازه این تنها یکی از کاربردهای فرعی قابل تصور در این رده است و در دنیای واقعی به ازای هر مورد خاص به بهینه‌سازی‌های ویژه‌ای از مالکیت معنوی گرفته تا نرم‌افزارها و ابزارهای گوناگون نیاز خواهد بود. این رویکرد نسبتا پیچیده دقیقا همان مفهومی‌ست که Arm از آن با عنوان Total Compute یا محاسبه کامل یاد می‌کند. Arm در این رابطه البته ظاهرا قصد تعریف و تولید محصولات جدیدی را ندارد و به جای آن به گفته اسمیت، به راه‌کاری متشکل از چندین المان پردازشی مختلف می‌اندیشد که هریک با توجه به حجم پردازش مورد نیاز، به‌کار گرفته می شوند. این مدیر Arm تأکید می‌کند که موارد اشاره شده در عمل به ساخت دستورالعمل‌هایی برای پردازنده‌های سری A (پردازنده‌های حاضر در تمامی گوشی‌های موبایل) ختم نمی‌شود و این عمل در آینده نیز رخ نخواهد داد.

مفهوم غوطه‌وری دیجیتال از نگاهی دیگر مطمئنا وابستگی شدیدی به مباحث امنیت و حریم خصوصی کاربران خواهد داشت جایی‌که کاربران بدون تضمین امنیت یک فناوری جدید مطمئنا تمایلی به استفاده از آن و بالاتر از آن تلفیق شدن‌ش با زندگی روزمره خود نخواهند داشت. از جمله استراتژی‌های Arm در این زمینه، استفاده از طراحی‌های ماژولار و memory tagging یا برچسب زدن حافظه است که در هر دو مورد تلاش‌هایی برای به حداقل رساندن آسیب‌های ناشی از رخنه اطلاعات صورت می‌پذیرد.

Arm در این زمینه در حال آماده‌سازی نسل جدیدی از سخت‌افزار است که در حال حاضر با کد نام Matterhorn شناخته می‌شود و در سال 2020 ارائه خواهد شد. پردازشگرهای این سری از قابلیتی تحت عنوان Matrix Multiply (ضرب ماتریسی) یا به اختصار MatMul پشتیبانی می‌کنند که نسبت به گذشته دو برابر توان بیشتری داشته و مزایای ویژه‌ای را به خصوص در کاربری‌های مرتبط با یادگیری ماشینی ارائه می‌دهند.

شرکت Arm همچنین در رویداد TechCon از آغاز همکاری خود با مجموعه موتور بازی‌سازی Unity خبر داد که هدف از آن بهینه‌سازی بهتر برای بازی‌های گرافیکی سنگین و واقعیت مجازی اعلام شده است. از نتایج مستقیم این همکاری باید به بهبود عملکرد بازی‌های موبایلی در آینده اشاره کرد که سازگاری کاملی مابین المان‌های گرافیکی و سخت‌افزارهای در حال اجرای آن‌ها به‌وجود می‌آورد. یک نکته مثبت تمام‌عیار این توافق شرایط توسعه‌دهندگان بازی است که تغییری نخواهد کرد و این دولوپرها نیازی به انجام هیچ نوع کار اضافه‌ای نخواهند داشت چرا که به گفته Arm همه چیز به صورت خودکار و در پس‌زمینه صورت می‌پذیرد.

Untity با وجود نقش گسترده در ساخت بازی‌های موبایلی، تنها در این حوزه فعال نیست و بسیاری از تجارب AR و VR نیز با تکیه بر Unity شکل گرفته‌اند. به صورت همزمان نرخ استفاده از پردازنده‌های ARM در دستگاه‌های واقعیت افزوده و مجازی (چه نمونه‌های موبایلی و چه نمونه‌های مستقل) در حال افزایش است و همکاری Arm با Unity در این زمینه نیز می‌تواند نویدبخش آینده‌ای متفاوت باشد.

منبع : Arm