ادامه حملات به اندروید با دعوی قانونی مایکروسافت علیه موتورولا

نمایش خبر

تاریخ : 1389/7/10
برچسب‌ها : حق اختراع Patent ، اندروید Android ، موتورولا Motorola ، مایکروسافت Microsoft

واحد خبر mobile.ir : کمپانی مایکروسافت در روز جمعه 1 اکتبر 2010 (9 مهر 1389) دعوی حق اختراعی را بر علیه کمپانی موتورولا به دادگاه ناحیه ای غرب واشنگتن و نیز به کمیسیون تجارت بین المللی عرضه نمود.

مایکروسافت مدعیست که گوشی های Droid X و Droid 2 موتورولا به همراه برخی دیگر از گوشی های این کمپانی 9 حق اختراع ثبت شده توسط مایکروسافت را نقض کرده اند.

این حق اختراع ها که بنا به گفته مایکروسافت «برای تجربه کاربری بر روی گوشی های هوشمند ضروری هستند» شامل مواردی چون سنکرون نمودن (همگام سازی) ایمیل ها، تقویم و فهرست تماس و نیز زمانبندی جلسات ملاقات و برنامه های هشدار دهنده مرتبط با قدرت سیگنال و توان باطری است.

تعدادی از موارد ذکر شده در بالا مرتبط با فناوری ActiveSync مایکروسافت است که در محصولات Outlook و Exchange  مورد استفاده قرار گرفته و ارائه لایسنس این فناوری تاکنون منبع درآمد خوبی برای مایکروسافت بوده است. کمپانی اپل این لایسنس را در سال 2007 دریافت نمود و کمپانی گوگل نیز در سال 2009 این لایسنس را به منظور ارتباط آفلاین کاربران آیفون و ویندوز موبایل با تقویم و فهرست تماس جی میل از مایکروسافت دریافت کرد. کمپانی HTC نیز چند ماه پیش برای استفاده از حق اختراع های ثبت شده توسط مایکروسافت در گوشی های مبتنی بر اندروید حود قراردادی را با مایکروسافت منعقد کرده که مفاد دقیق آن انتشار نیافته است.

Microsoft and Motorola

مایکروسافت اظهار نموده که کمپانی موتورولا لایسنس برخی از فناوری های مایکروسافت را در سال های 2003 تا 2007 دریافت داشته ولی با وجود ادامه استفاده از این فناوری ها لایسنس خود را به روز نساخته است.

حمله مایکروسافت به موتورولا در شرایطی صورت می گیرد که کمپانی موتورولا اینک یکی از پشتیبانان سرسخت سیستم عامل اندروید گوگل بوده و ساخت گوشی های مبتنی بر سیستم عامل مایکروسافت را متوقف نموده است. موتورولا همچنین بزرگترین سازنده موبایل است که پیش از این با مایکروسافت در زمینه موبایل همکاری داشته ولی قرارداد استفاده از ویندوز فون 7 را با مایکروسافت امضا ننموده.

مایکروسافت به دنبال عرضه سیستم عامل رایگان اندروید توسط گوگل و نیز عرضه گوشی های آیفون توسط اپل سهم عمده ای از بازار سیستم عامل موبایل را از دست داده بطوری که مطابق آمار مؤسسه IDC این کمپانی در سال 2008  در بازار سیستم عامل گوشی های هوشمند سهمی در حدود 13 درصد داشته و مطابق پیش بینی IDC تا پایان سال 2010 این سهم به 6.8 درصد کاهش خواهد یافت.

مایکروسافت مدعیست که هزینه ای که سیستم عامل رایگان اندروید به سازندگان گوشی موبایل بطور غیر مستقیم تحمیل می کند بیش از هزینه لایسنس سیستم عامل ویندوز فون 7 است. از جمله این هزینه های غیر مستقیم می توان به هزینه حفاظت در برابر حملات قانونی مرتبط با حق مالکیت معنوی اشاره نمود (برای جزئیات بیشتر به مطلب "کدام یک واقعاً ارزان تر است؟ اندروید رایگان یا ویندوز فون پولی؟" مراجعه نمائید.)

شاید مایکروسافت با حمله قانونی به موتورولا در صدد است تا علاوه بر دریافت حق لایسنس به ازای هر گوشی فروخته شده توسط این کمپانی به دیگر استفاده کنندگان از سیستم عامل اندروید نیز هشدار لازم را داده باشد و آنها را به سمت استفاده از سیستم عامل ویندوز فون 7 سوق دهد.

دعوی مایکروسافت علیه موتورولا نخستین دعوی قانونی علیه سیستم عامل اندروید نیست. پیش از این اوراکل دعوی قانونی را بر علیه گوگل بر سر مسئله استفاده از جاوا در سیستم عامل اندروید مطرح نموده بود (به اینجا مراجعه نمائید.) کمپانی اپل نیز دعوی دیگری را بر علیه کمپانی HTC مطرح نمود (به اینجا مراجعه نمائید) که البته با پاسخ متقابل HTC مواجه شد (به اینجا مراجعه نمائید).

اینکه مایکروسافت نیز همانند اپل به جای سازنده سیستم عامل یعنی گوگل سازنده گوشی را مورد حمله قرار داده است -- که این بار بجای کمپانی HTC کمپانی موتورولا است -- شاید به دلیل این باشد که سازندگان گوشی از فروش محصولات خود پول مستقیم بدست می آورند و ادعای خسارت در مقابل آنها در دادگاه ساده تر است. یک دلیل جانبی نیز می تواند پیش گیری از نزاع رو در رو با کمپانی پر تمولی چون گوگل باشد (هرچند اوراکل ظاهراً شجاعت چنین کاری را داشته است.)

البته کشمکش قانونی در عرصه موبایل تنها محدود به سیستم عامل اندروید نبوده و در این میان نمونه های دیگری نظیر دعوی قانونی نوکیا علیه اپل و دعوی متقابل اپل علیه نوکیا به چشم می خورد.

برخی از کارشناسان معتقدند که سیستم کنونی حق اختراع هرچند مزایای متعددی را خصوصاً در جهت حفظ حقوق مخترعین بدنبال داشته و کمپانی ها را تشویق به تحقیق و توسعه و گسترش مرزهای فناوری و دانش می نماید اما این سیستم مشکلات فراوانی را نیز برای فعالان صنعت ایجاد می کند. نزاع های قانونی متعدد و جنگ های فرسایشی بر سر حقوق اختراع -- که در بسیاری از موارد در حالی که هزینه مالی و زمانی بسیاری را بر روی دوش طرفین منازعه قرار داده است به توافق نامه دو طرفه می انجامد -- از جمله این مشکلات است.



خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا