دعوی اپل علیه اچ تی سی - اچ تی سی با چاقو به جنگ سلاح گرم می رود

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1388/12/12
برچسب‌ها : گوگل Google ، اندروید Android ، آیفون iPhone ، حق اختراع Patent ، اپل Apple ، اچ تی سی HTC

واحد خبر mobile.ir : در روز 2 مارس کمپانی اپل -- یکی از مطرح ترین سازندگان گوشی های هوشمند -- دعوی ثبت اختراعی را بر علیه کمپانی HTC به دادگاه ایالتی Delaware و نیز به کمیسیون تجارت بین المللی ایالات متحده عرضه نمود.

مطابق آنچه کمپانی اپل در شکایت خود به کمیسیون تجارت بین المللی ایالات متحده اقامه نموده «کمپانی HTC بدون در اختیار داشتن مجوز مربوطه اقدام به ساخت، انجام واردات و فروش فناوری های توسعه یافته توسط کمپانی اپل نموده است که این فناوری ها توسط حق اختراع هایی که به کمپانی اپل و یا شرکت های تابعه متعلق به این کمپانی تعلق دارند محافظت شده اند.» در کل کمپانی اپل 20 حق اختراع را برشمرده که HTC اقدام به نقض آنها نموده است.

کمپانی HTC پس از سال ها انجام سفارشات برون سپاری دیگر کمپانی ها -- نظیر پالم -- برای تولید گوشی ها و وسایل الکترونیکی، از سایه آنها بیرون آمد و توانست برند خود را مطرح نماید. پیتر چو مدیر عامل HTC می گوید: «ما با تواضع کارهای بزرگی را انجام می دهیم. ما اجازه می دهیم تا کارهایمان بلندتر از خودمان سخن بگویند.»

با افزایش تولید و فروش گوشی های هوشمند مبتنی بر سیستم عامل اندروید گوگل توسط HTC، این کمپانی تایوانی رقیب جدی تری برای اپل و دیگر کمپانی های تولید کننده گوشی موبایل شده است. گوشی های جدید این کمپانی -- نظیر گوشی Desire -- از نظر مشخصات سخت افزاری گوی سبقت را از گوشی iPhone 3GS اپل ربوده اند و در عین حال واسط کاربری آنها بهبود یافته به گونه ای که از کارآیی تقریباً همسنگ با گوشی iPhone 3GS برخوردار است.

با این اوصاف جای تعجب نیست که تیم حقوقی اپل برای حفظ منافع و سهم بازار کمپانی خود بدنبال مانع تراشی برای ادامه فعالیت و رشد HTC باشد -- خصوصاً با توجه به این نکته که به نظر می رسد HTC امسال قصد دارد جای پای خود را در آمریکا محکم کرده و بازار فروش گوشی های خود را گسترش دهد.

اما سؤالی که شاید مطرح شود این است که چرا اپل دقیقاً دست روی HTC گذاشته است؟ در حالی که بسیاری از کمپانی های دیگر نیز -- همانند گوگل و مایکروسافت که سیستم عامل های گوشی های تولیدی HTC را می سازند و موتورولا و پالم -- می توانند متهم به نقض حقوق اختراع اپل شوند. پاسخ شاید در قدرت کم دفاعی HTC نهفته است.

تمامی کمپانی های مطرح، خصوصاً آنها که مدت زمان زیادی است که در صحنه حاضرند زرادخانه ای از حق اختراع ها برای خود تدارک دیده اند تا در صورت لزوم با حمله متقابل از خود دفاع کنند. کمپانی هایی نظیر گوگل، مایکروسافت، موتورولا و پالم دارای زرادخانه های غنی حق اختراع هستند و ورود به منازعه با آنها می تواند به ضرر اپل باشد. HTC نیز قطعاً تعدادی حق اختراع برای خود به ثبت رسانده است اما به قدرتمندی غول های این عرصه نیست. شاید بتوان گفت HTC با چاقو باید به جنگ سلاح گرم برود.

اما یک احتمال نیز وجود دارد و آن این است که گوگل به حمایت از شریک تجاری خود بر آمده و به موازنه قدرت کمک نماید. سخنگوی گوگل در ایمیلی به techcrunch اظهار داشت: «هرچند ما طرف این دعوی نیستیم اما پشت سیستم عامل اندروید خود و شرکایی که ما را در توسعه آن یاری نمودند ایستاده ایم.»

آنچه مشخص است این است که نوک پیکان حمله دعوی اپل متوجه آن دسته از گوشی های HTC است که از سیستم عامل اندروید گوگل بهره می برند، منجمله Nexus One (که توسط خود گوگل به فروش می رسد)  Magic ، Dream ، Hero  ، Desire و Droid Eris.

نزدیک به یک ماه پیش گوگل تصمیم گرفت تا پشتیبانی از فناوری چند لمسی را بر روی گوشی Nexus One خود که از سیستم عامل اندروید بهره می برد فعال نماید. پیش از این گزارش ها حاکی از آن بود که علت عدم پشتیبانی از فناوری چند لمسی برای کاربرانی که از سیستم عامل اندروید بر روی گوشی Nexus One در ایالات متحده استفاده می کنند ممکن است توافق میان اپل و گوگل در زمانی که رفیق هم حساب می شدند باشد. گوشی های HTC پیش از این نیز از نظر سخت افزاری از فناوری چند لمسی پشتیبانی می کردند اما اینک با فعال شدن این قابلیت بر روی نرم افزار شاهد ارائه دادخواست از سوی اپل هستیم.

اگر اپل در این نزاع به پیروزی برسد کمپانی HTC زیان بزرگی را متحمل خواهد شد. بر اساس گزارش Bloomberg، ایالات متحده آمریکا در سال گذشته 51 درصد فروش HTC را به خود اختصاص داده بود و تبلیغات انجام شده توسط HTC نشان می دهد که امسال حساب ویژه ای بر روی بازار آمریکا باز نموده است. البته با توجه به آن که تحقیقات کمیسیون تجارت بین المللی ایالات متحده به طور معمول قریب به 15 ماه به طول خواهد انجامید به نظر نمی رسد رأی صادره تأثیری بر روی نتایج مالی امسال HTC بگذارد.

حتی اگر اپل در این دعوی پیروز نشود نیز خواهد توانست تا با ایجاد شک در دل سازندگان گوشی های مبتنی بر سیستم عامل اندروید گوگل آهنگ رشد سریع این سیستم عامل را آهسته نموده  و این می تواند خود یک پیروزی برای اپل به حساب آید.