کدام یک واقعاً ارزان تر است؟ اندروید رایگان یا ویندوز فون پولی؟

نمایش خبر

تاریخ : 1389/6/10
برچسب‌ها : اندروید Android ، ویندوز فون 7 Windows Phone 7 ، گوگل Google ، سیستم عامل Operating System ، حق اختراع Patent ، مایکروسافت Microsoft

واحد خبر mobile.ir : چندی پیش سایت خبری بیزینس اینسایدر در مطلبی تحت عنوان «اجازه دهید صادق باشیم، تجارت موبایل مایکروسافت فانتزی است» اظهار نمود که مشکل مایکروسافت در بازار موبایل چیزی فراتر از عقب ماندگی زمانی نسبت به دیگر رقبا در این عرصه است.

این سایت چنین تحلیل نمود که حضور رقیب قدرتمندی تحت عنوان اندروید که بطور رایگان می تواند توسط کمپانی های سازنده گوشی موبایل مورد استفاده قرار گیرد، مدل تجاری مبتنی بر دریافت حق لایسنس از سازندگان گوشی را به مدلی ناکارآمد تبدیل نموده است.

شنیده ها حاکی از آن است که مایکروسافت به ازای هر گوشی فروشی مجهز به سیستم عامل ویندوز فون 7 توسط سازندگان گوشی موبایل چیزی نزدیک به 15 دلار از آنها به عنوان حق لایسنس نرم افزاری دریافت می دارد. مطابق تحلیل بیزینس اینسایدر هر چند 15 دلار به ازای هر گوشی هوشمند مبلغ بسیار بالایی نیست اما با توجه به رقابت تنگاتنگی که در این بازار وجود دارد و حاشیه سود پائین فروش گوشی های موبایل این مبلغ می تواند مانع همکاری سازندگان گوشی با مایکروسافت شود.

Steve Ballmer - Windows Phone 7

تصویر بالا: با عرضه ویندوز فون 7 استیو بالمر مدیر عامل مایکروسافت امید زیادی به بازگشت مقتدرانه به بازار موبایل دارد

اما بلافاصله پس از انتشار این تحلیل توسط بیزینس اینسایدر فردی آگاه نسبت به مدل تجاری مایکروسافت با اقامه دلایلی مدعی گردید که هزینه اضافه ای که اندروید بطور غیر مستقیم به کمپانی های سازنده گوشی موبایل تحمیل می کند می تواند بیش از هزینه حق لایسنس دریافت شده توسط مایکروسافت باشد. بیزنس اینسایدر نیز با قابل تأمل دانستن دلایل ذکر شده در مطلبی تحت عنوان «هی اندرویدی ها، راسته که هزینه اندروید در کل بیشتر از 15 دلار به ازای هر گوشی است؟» به انتشار این دلایل پرداخت.

یکی از هزینه های غیر مستقیم تحمیل شده توسط اندروید به سازندگان گوشی موبایل هزینه حفاظت در برابر حملات قانونی مرتبط با حق مالکیت معنوی است. با بکار گیری سیستم عامل منبع باز اندروید توسط یک سازنده گوشی موبایل تمامی مسائل مرتبط با موارد نقض مالکیت معنوی که احتمالاً در این سیستم عامل ممکن است وجود داشته باشد مستقیماً متوجه کمپانی سازنده گوشی موبایل می شود. بطور مثال کمپانی اپل در دعوی قانونی علیه کمپانی اچ تی سی (به اینجا مراجعه نمائید) مدعی نقض حقوق مالکیت معنوی اپل توسط اچ تی سی شده است حال آنکه اگر دقیقتر به این دعوی دقت شود متوجه خواهیم شد که آنچه مورد حمله قرار گرفته در اصل بیشتر مرتبط با سیستم عامل اندروید است نه سخت افزار ساخته شده توسط اچ تی سی. در اینجا گوگل به عنوان سازنده اصلی اندروید تعهدی قانونی نسبت به دفاع از اچ تی سی نخواهد داشت. اما اگر در چنین سناریویی از سیستم عامل مایکروسافت استفاده شده بود این کمپانی مایکروسافت بود که طرف اصلی دعوی مسائل حقوقی قرار می گرفت و موظف به دفاع از محصول خود می شد و شاکی باید با چنین غول گردن کلفتی مبارزه می کرد.

علاوه بر این سازندگان گوشی مبتنی بر اندروید باید برای استفاده از برخی نرم افزارها و زیرساخت های نرم افزاری نظیر کدک های صوتی و تصویری، سرویس های مربوط به مکان یابی و نرم افزارهای ویرایش فایل های آفیس حق لایسنس پرداخت نمایند، حال آنکه این ویژگی ها بصورت آماده در ویندوز فون 7 وجود دارد و اگر حق لایسنسی غیر از آنچه متعلق به خود مایکروسافت است در میان بوده، مایکروسافت آنرا قبلاً پرداخت کرده است.

از دیگر هزینه های تحمیلی توسط اندروید هزینه ساخت درایورهای سخت افزاری است (گوشی های موبایل نیز همانند کامپیوترهای شخصی برای کارکرد صحیح اجزاء خود -- از قبیل جی پی اس، وای فای، بلوتوث، شتاب سنج و ... -- نیازمند درایور های سخت افزاری هستند.) سازندگان گوشی موبایل باید منابع مالی زیادی را صرف ساخت این درایورها نمایند. اما استراتژی شاسی (Chassis Strategy) که توسط مایکروسافت در ویندوز فون 7 بکار گرفته شده (به اینجا مراجعه نمائید) عملاً وسایل مجهز به این سیستم عامل را به قابلیت Plug and Play مجهز می کند و درایورهای سخت افزاری توسط خود مایکروسافت منتشر خواهد شد.

هزینه ساخت آپدیت های نرم افزاری هزینه غیر مستقیم دیگری است که بستر اندروید به سازنده گوشی تحمیل می کند. بروز رساندن اینستال های سفارشی سازی شده اندروید کاری دشوار است و به همین دلیل معمولاً آپدیت های نرم افزاری گوشی های اندروید دیر عرضه شده و برای برخی گوشی ها اصلاً عرضه نمی شود. اما ویندوز فون 7 با دارا بودن معماری ویژه و استفاده از لایه انتزاعی (Abstraction Layer) برای سفارشی سازی نرم افزاری بصورت مستقل از کد سیستم عامل، بروزرسانی سیستم عامل را بسیار ساده ساخته است.

با توجه به تمامی این هزینه های غیر مستقیم و برخی هزینه های غیر مستقیم دیگر، شاید اظهار نظر در مورد ارزانتر بودن اندروید برای سازندگان گوشی موبایل چندان بدیهی به نظر نرسد و نیاز به تأمل بیشتری دارد. البته برخی از سازندگان گوشی موبایل نظیر اپل و ریسرچ این موشن (سازنده گوشی های بلک بری) راه سومی را در پیش گرفته اند و آن مجتمع سازی نرم افزار و سخت افزار است. این کمپانی ها گوشی خود را به سیستم عامل ساخته شده توسط خودشان مجهز نموده و به فروش می رسانند. کاری که برخی از کمپانی های دیگر نظیر پالم (که اکنون متعلق به اچ پی است) و نوکیا نیز تجربه آنرا داشته اند و سامسونگ نیز با عرضه سیستم عامل Bada (به اینجا مراجعه نمائید) آنرا به بوته آزمایش گذاشته است.



خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا