نوکیا: آیفون اپل ناقض حق اختراع های ما است

نمایش خبر

تاریخ : 1388/8/1
برچسب‌ها : حق اختراع Patent ، نوکیا Nokia ، اپل Apple

واحد خبر mobile.ir : در یک دعوی قضایی طرح شده در یکی از دادگاه های منطقه ای آمریکا، غول فنلاندی سازنده گوشی های موبایل کمپانی اپل را متهم به نقض حق اختراع  تکنولوژی های 3G و LAN بی سیم توسعه یافته توسط کمپانی نوکیا نمود.

گوشی آیفون اپل شرایط سختی را برای گوشی های هوشمند نوکیا در بازار ایجاد کرده است. حال نوکیا قصد دارد تا شرایطی مشابه را در دادگاه برای کمپانی اپل بوجود آورد.

غول فنلاندی سازنده گوشی های موبایل اعلام نمود که در روز 22 اکتبر دادخواستی را بر علیه کمپانی اپل در دادگاهی منطقه ای در ایالت دلاویر آمریکا پر نموده که در آن رقیب کالیفرنیایی خود را متهم به نقض حق اختراع هایی کرده است. این حق اختراع ها در مورد تکنولوژی های پایه ای است که امکان برقراری تماس و اتصال به اینترنت موبایل را برای آیفون فراهم می آورد. هرچند کمپانی نوکیا در گذشته نیز رقبایی مانند کمپانی کوالکام را در مورد حق اختراع ها تحت پیگرد قانونی قرار داده است اما دعوی قضایی اخیر تعجب برانگیز بوده است و نشان دهنده تشدید رقابت جدال گونه این کمپانی با کمپانی اپل است.

 نوکیا در بیانیه ای اعلام نمود که کمپانی اپل از پرداخت وجه برای استفاده از مالکیت معنوی فناوری توسعه یافته توسط نوکیا خودداری کرده است. این فناوری امکان اتصال به شبکه های بی سیم نسل سوم یا 3G و نیز شبکه های بی سیم محلی را برای گوشی های موبایل فراهم می آورد. "ایلکا راهناستو" نایب رئیس امور قانونی و مالکیت معنوی نوکیا در بیانیه ای اظهار داشت: «کمپانی اپل می کوشد تا از نوآوری های نوکیا سواری رایگان بگیرد.» کمپانی نوکیا درخواست برای بیان توضیحات بیشتر در این مورد را بی پاسخ گذاشت. یک نماینده کمپانی اپل نیز از ارائه توضیح خودداری نمود.

نوکیا با در اختیار داشتن 38 درصد بازار گوشی موبایل حاکم این بازار است. اما از سال 2007 گوشی آیفون کمپانی اپل ابتکار عمل را در بازار پر سود گوشی های هوشمند بدست گرفته. نوکیا در 15 اکتبر اعلام نمود که سهم نوکیا در این بخش بازار که نوکیا آنرا "وسایل همگرا" می نامد از 41 درصد سهم بازار جهانی در سه ماهه دوم سال 2009 به 35 درصد در سه ماهه سوم کاهش پیدا کرده است. همچنین تعداد گوشی های هوشمند فروخته شده توسط نوکیا از 9.3 میلیون گوشی در سه ماهه دوم سال 2009 به 8.9 میلیون گوشی در سه ماهه سوم کاهش یافته.

از دست دادن سهم بازار گوشی های هوشمند بطور مضاعف نوکیا را نا امید می سازد چرا که این کمپانی سال ها پیش از آنکه اپل پا به این بازار بگذارد گوشی هایی با ویژگی های مشابه با کامپیوتر تولید می کرده. در دو سال اخیر نوکیا تعدادی گوشی با واسط کاربر لمسی مشابه با آنچه آیفون از آن بهره می برد را روانه بازار کرده اما هیچ یک از آنها نتوانسته اند آوازه گوشی های اپل را بدست آورند.

روشی برای رخنه به فناوری اپل؟

ادعاهای مطرح شده توسط نوکیا در دعوی قضایی ارائه شده توسط این شرکت 10 حق اختراع نوکیا را در سه حوزه وسیع از فناوری بی سیم شامل می شود. پایه ای ترین آنها همان GSM است -- استاندارد جهانی غالب برای شبکه های موبایل نسل دوم که توسط اکثر اپراتورهای اروپایی و آسیایی و نیز اپراتورهای AT&T و T-Mobile در آمریکا مورد استفاده قرار می گیرد. نوکیا همچنین اظهار می دارد که کمپانی اپل حق اختراع های نوکیا را در فناوری تلفن موبایل 3G (که به آن UMTS یا W-CDMA نیز گفته می شود) نقض نموده و فناوری های شبکه محلی (LAN) بی سیم را نیز که نام دقیق آن ذکر نشده و احتمالاً مربوط به استاندارد متداول Wi-Fi است نقض کرده است.

اپل نیز مانند تمامی سازندگان گوشی موبایل برای سازگار نمودن گوشی های خود با شبکه های اپراتورها به چنین استانداردهایی وابسته است. نوکیا می گوید این کمپانی حقوق مالکیت معنوی خود را با نهادهای مرتبط با استانداردهای جهانی به اشتراک گذاشته است اما اگر اختراعات نوکیا در محصولات تجاری مورد استفاده قرار گیرد باید هزینه استفاده از این اختراعات پرداخت شود. "راهناستو" در بیانیه ای که این کمپانی منتشر نمود اظهار داشت: «انتظار می رود کمپانی اپل نیز از این اصل تبعیت نماید.»

در حالی که احتمالاً هدف از این دادخواست وادار نمودن اپل به پرداخت حق اختراعات است، اما می تواند یک تاکتیک مذاکره باشد که نوکیا به منظور دستیابی به فناوری های اپل از طریق توافق طرفین آنرا بکار برده است. اما "ریچارد ویندزور" از کارگزاری بین المللی "نومورا" در لندن معتقد است که این دادخواست آنقدر که به نظر می رسد بزرگ نیست. او می گوید: «نوکیا ادعاهایی در مورد "حق اختراع های ضروری" مطرح می کند که لازم است آنها را با هزینه ای معقول به اشتراک بگذارد -- نه حق اختراع هایی منحصر به فرد و خاص که بتواند برای آنها هر چقدر که می خواهد هزینه اخذ کند. این موضوع سبب می شود تا اهرم فشار کم توان تری بر روی میز معامله در اختیار نوکیا باشد.»

یکی دیگر از تحلیلگران بر این باور است که ممکن است نوکیا در صدد جلوگیری از طرح دادخواست تخلف از سوی کمپالنی اپل باشد. "ماینارد اوم" تحلیلگر مؤسسه تحقیقات سرمایه گذاری UBS در یادداشتی در روز 22 اکتبر اظهار داشت که نوکیا قصد دارد تا گوشی های موبایلی با ویژگی چند-لمسی (multi-touch) عرضه کند و ممکن است حق مالکیت معنوی فناوری مربوطه متعلق به اپل باشد. "اوم" نوشت: «ما بر این باوریم که دادخواست نوکیا حرکتی با هدف پیش دستی بوده است.» او انتظار دارد که کمپانی اپل نیز به طرح دعوی متقابل بپردازد و در نهایت دو طرف به مصالحه ای برسند که شامل توافق جهت کسب جواز برای استفاده از تکنولوژی یکدیگر است.

حتی اگر کمپانی اپل توافق کند که یک درصد به عنوان حق امتیاز بپردازد یا به عبارتی 6 دلار به ازای هر گوشی "اوم" پیش بینی خود در مورد کارآیی مالی اپل را تغییر نخواهد داد. "اوم" انتظار دارد متوسط قیمت فروش آیفون تا آخر سپتامبر 2010 از 600 دلار کنونی به 525 دلار کاهش یابد. او همچنین انتظار دارد ارزش هر سهم اپل با گذشت زمان به 280 دلار برسد. در 22 اکتبر ارزش هر سهم اپل با 15 صدم درصد افزایش به 205.50 دلار رسید. "استیو داولینگ" سخنگوی اپل از اظهار نظر در مورد گزارش UBS خودداری نمود.

نوکیا پیش از این یک نبرد قانونی طولانی مدت با کمپانی کوالکام که سازنده چیپ است داشته که در آن هر دو کمپانی یکدیگر را به نقض حق اختراع هایی که مربوط به فناوری های ضروری برای عملکرد وسایل بی سیم است متهم کرده بودند. اما در جولای 2008 به توافقی رسیدند که به تمامی دعوی ها پایان بخشید.

منبع : بیزینس ویک


تبلیغات

تبلیغات

خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا