توافق هواوی و ترک‌سل برای استفاده از سرویس‌های موبایل هواوی (HMS)

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1398/12/1        نویسنده: آرش افراسیابی
برچسب‌ها : هواوی Huawei
واحد خبر mobile.ir : در اواخر ماه می سال 2019 بود که خبر حضور هواوی در لیست سیاه وزارت بازرگانی آمریکا (Entity List) شرایط سختی را پیش روی این برند برای ادامه همکاری با کمپانی‌های آمریکایی قرار داد. پیوستن نام‌های بزرگی همچون کوالکام،‌ اینتل، برادکام و از همه مهم‌تر، گوگل به این تحریم،‌ دورنمای ناپیدایی را برای فعالیت هواوی ترسیم می‌کرد که بسیاری از صاحب‌نظران از آن به عنوان پایان رویای صدرنشینی هواوی بر بازار موبایل یاد می‌کردند. هواوی اما در طی نزدیک به 9 ماه گذشته نه‌تنها به مشکل بزرگی برای ادامه حیات در این بازار برنخورد بلکه مطابق گزارش Counterpoint از بازار اسمارت‌فون، در سال 2019 عنوان دومی خود در این مارکت را نیز حفظ نمود.

یکی از راه‌کارهای هواوی برای ادامه فعالیت و کاهش وابستگی این مجموعه به گوگل، راه‌اندازی سرویس‌های موبایلی هواوی موسوم به HMS در مقابل سرویس‌های موبایلی گوگل یا GMS و فروشگاه نرم‌افزاری AppGallery است که ظاهرا در مدل‌های جدید این کمپانی جایگزین Play Store خواهد شد. هواوی ظاهرا در حال انجام سرمایه‌گذاری گسترده‌ای در این رابطه بوده و علاوه بر ترغیب برنامه‌‌نویسان و توسعه‌دهنده‌گان نرم‌افزاری به توافق با اپراتورهای موبایلی در کشورهای مختلف نیز روی آورده است. در تازه‌ترین خبر در این رابطه به گفته رویترز، شرکت هواوی، توافق همکاری جدیدی را با اپراتور بزرگ ترک‌سل به امضا رسانده که در طی آن، این اپراتور ترکیه‌ای از اکوسیستم اپلیکیشنی Huawei Mobile Services برای ارائه خدمات به کاربران خود بهره خواهد گرفت.

در کنفرانس خبری مشترکی که بدین منظور در ترکیه برگزار شد مرات ارکان (Murat Erkan) مدیر کل اپراتور ترک‌سل و ست وانگ (Seth Wang)، از مدیران هواوی در این کشور حضور داشتند و طرفین از همکاری‌های استراتژیک در این زمینه سخن گفتند. بر پایه این توافق، Turkish Telecom از آغاز روند جای‌گذاری HMS در نزدیک به 30 اپلیکیشن موبایلی خبر داد و کمپانی مخابراتی ترک‌سل نیز به قصد خود برای فروش 1 میلیون گوشی هوشمند با اپلیکیشن‌های منطبق بر سرویس‌های موبایلی هواوی اشاره نمود. گوشی‌های مجهز به این قابلیت ظاهرا از ابتدای ماه آوریل سال جاری میلادی در فروشگاه‌های فیزیکی و آنلاین این کشور حضور خواهند داشت. تعداد کاربران گوشی‌های هواوی در کشور ترکیه با Huawei ID فعال ظاهرا به رقمی نزدیک به 4.6 میلیون عدد می‌رسد که از بازار به نسبت بزرگی، حکایت دارد.

شرکت هواوی در اواسط سپتامبر 2019 از پرچمداران Mate 30 و Mate 30 Pro رونمایی کرد که اولین گوشی‌های این شرکت بدون سرویس‌های گوگل و فروشگاه Play Store‌ به حساب می‌آیند و در آن ها از HMS و فروشگاه AppGallery هواوی استفاده شده بود. از جمله به‌روزرسانی‌های جدید در این مجموعه باید به HMS 4.0 اشاره نمود که در آن از Huawei Mobile Service Core یا به‌طور خلاصه HMS Core برای ایجاد سرویس‌های پایه برای اپلیکیشن‌های حاضر در دستگاه مثل سرویس نقشه و مکان و ویژگی‌های امینی استفاده می‌شود.

شرکت هواوی چندی پیش نیز از تفاهم‌نامه همکاری با کمپانی هلندی TomTom برای استفاده از سرویس نقشه و مسیریابی این شرکت در گوشی‌های هواوی خبر داده بود؛ امری‌که به روشنی از تلاش این شرکت چینی برای یافتن راه‌کاری متناسب با Google Maps حکایت دارد.

منبع : Reuters