گزارش IDC از بازار اسمارت‌فون چین در سه‌ماهه سوم 2019- سری آیفون 11، ناجی اپل

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1398/9/3        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : آمار Statistics ، آی دی سی IDC ، چین China ، اپل Apple ، هواوی Huawei ، شیائومی Xiaomi ، اوپو Oppo ، ویوو Vivo
واحد خبر mobile.ir : موسسه پژوهشی IDC در روز سه‌شنبه 12 نوامبر سال جاری میلادی (21 آبان 1398) جدیدترین گزارش خود را از بازار گوشی‌های هوشمند چین منتشر کرده است. بر اساس این گزارش، بازار چین همچنان در حال تجربه روند نزولی است، اما می‌توان نشانه‌های احیای آن را رفته‌رفته مشاهده کرد. مطابق آمار بخش بررسی فصلی بازار گوشی‌های موبایل در IDC، عرضه اسمارت‌فون در کشور چین در سه‌ماهه گذشته 98.9 میلیون دستگاه بوده است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 3.6 درصد کاهش را نشان می‌دهد. این میزان افت نسبت به دو فصل گذشته، عملکرد بهتری به شمار می‌رود و بیش از همه، در پی حضور قوی هواوی محقق شده است.

Huawei Enjoy 10 Plus

به گفته ویل وانگ (Will Wong)، مدیر پژوهشی دستگاه‌های مشتریان در بخش آسیا/اقیانوسیه موسسه IDC، افزایش سهم هواوی در بازار چین، به قیمت کاهش سهم دیگر فعالان بازار به دست آمده است. با این حال، اپل توانسته در برابر این روند ایستادگی کند و با تکیه بر شهرت برند و راهبرد قیمت‌گذاری رقابتی، جایگاه خود را حفظ نماید. موفقیت اپل در حفظ سهم بازار در شرایطی است که تنش‌های تجاری میان آمریکا و چین اوج گرفته و این کمپانی هنوز اسمارت‌فونی سازگار با فناوری نسل پنجم را ارائه نکرده است.

در سه‌ماهه منتهی به سپتامبر 2019 هواوی توانسته با ثبت بیشترین سهم بازار، رقبای خود را تحت فشار قرار دهد. غول چینی با در اختیار گرفتن 42 درصد از سهم بازار چین، افزایش 64.6 درصدی را از نظر میزان عرضه در مقایسه با سال گذشته تجربه کرده است. میان دو رتبه نخست و پنجم، یعنی شرکت‌های هواوی و اپل، به ترتیب کمپانی‌های ویوو، اوپو و شیائومی قرار دارند که همگی با کاهش عرضه در این سه‌ماهه رویارو بوده‌اند. ویو با فاصله زیاد از هواوی، تنها 18.3 درصد از سهم بازار را به خود اختصاص داده و پس از این شرکت، اوپو با 16.6 درصد، شیائومی با 9.8 درصد و اپل با رشد 5.6 درصدی در عرضه و 8.2 درصد از سهم بازار در رتبه‌های سوم تا پنجم قرار گرفته‌اند.

پنج کمپانی برتر عرضه‌کننده گوشی‌های هوشمند در چین در سه‌ماهه سوم سال 2019 (عرضه به میلیون عدد)

موسسه IDC در ادامه گزارش خود وضعیت پنج تولیدکننده برتر بازار چین را در فصل اخیر مورد بررسی قرار داده است:

هواوی

سهم بازار هواوی در این سه‌ماهه به قله تاریخی 42 درصد رسیده که در پی افزایش تقاضا برای محصولات این کمپانی و مشارکت قدرتمند در کانال‌های فروش به دست آمده است. با آن که گوشی‌های سری Enjoy (معادل Changxiang در چینی) و Nova محرک عمده برای فروش محصولات این کمپانی بوده‌اند، اسمارت‌فون‌های پیشرفته‌ای همچون سری Mate و P نیز حاشیه‌های سود جذابی را برای کانال‌های فروش به ارمغان آورده‌اند.

Huawei Nova5 Pro

این راهبرد نقشی حیاتی در حفظ عملکرد هواوی در چین ایفا کرده است. با آنکه موسسه IDC پیش‌بینی خود را از عملکرد هواوی در سه‌ماهه چهارم 2019 منتشر نکرده است، اما به نظر می‌رسد که این شرکت به لطف فروش بالا در فصل تعطیلات، بتواند میزان عرضه خود را در فصل چهارم نیز با همین نرخ افزایشی حفظ کند. در واقع اگر این روند حفظ شود، هواوی می‌تواند سهم خود را برای نخستین بار از 50 درصد بیشتر کند و تسلط خود را بر بازار چین بیش از پیش آشکار سازد.

ویوو

این برند چینی در فصل گذشته با عرضه 18.1 میلیون واحد اسمارت‌فون، 18.3 درصد از بازار را در اختیار داشته است که در مقایسه با عرضه 22.3 میلیونی و سهم بازار 21.8 درصدی در سه‌ماهه سوم سال گذشته، کاهشی در حدود 18.9 درصد را نشان می‌دهد.

Vivo IQOO Pro

کمپانی ویوو در سه‌ماهه سوم سال جاری میلادی با مدل‌های سری Y و Z خود، به تمرکز بر بازه‌های قیمتی 150 تا 200 و 200 تا 400 دلار ادامه داده است. گوشی‌های سری iQOO نیز در این فصل عملکرد تولیدکننده چینی را بهبود بخشیده و کاربران علاقمند به استفاده از فناوری‌های سطح بالا را هدف قرار داده‌اند. به علاوه، مدل سازگار با فناوری نسل پنجم این اسمارت‌فون هم با قیمت رقابتی توانسته توجه بازار را به خود جلب نماید.

اوپو

این شرکت در سه‌ماهه اخیر موفق به عرضه 16.4 میلیون واحد اسمارت‌فون شده است که نسبت به 21 میلیون واحد سال گذشته، از کاهش 21.7 درصدی حکایت دارد. اوپو عمده فصل گذشته را به فرایند سازماندهی و بهبود موقعیت سری جدیدReno سپری کرده است. همچنین گوشی‌های سری A همچنان مهم‌ترین موتور محرکه این برند، به ویژه در بخش محصولات رده پایین، بوده‌اند. مطابق گزارش IDC، تولیدکننده چینی تلاش‌های خود را به طور عمده به تقاضای بازار برای گوشی‌های نسل چهارم معطوف ساخته است، اما با کنترل موجودی محصولات خود، برای رونق بازار 5G در سال آینده آماده می‌شود.

شیائومی

این شرکت در سه‌ماهه گذشته توانسته تنها 9.7 میلیون دستگاه گوشی هوشمند به بازار عرضه کند و 9.8 درصد از سهم بازار را از آنِ خود سازد؛ رقمی که در مقایسه با بازه زمانی مشابه سال گذشته، 30.5 درصد افت را نشان می‌دهد. کارشناسان IDC کاهش چشمگیر عرضه شیائومی در سومین فصل از سال جاری میلادی را بیش از همه با ادامه چالش‌های برآمده از تغییرات داخلی و سازمانی، مدیریت کانال‌های فروش آفلاین و تلاش برای تمایز میان دو برند Mi و Redmi مرتبط می‌دانند.

اپل

هرچند اپل از سال گذشته دورانی سختی را در چین سپری می‌کند، اما گزارش IDC نشان می‌دهد که بالاخره آیفون‌های جدید شرکت توانسته‌اند دوره‌های طولانی افت اپل را در کشور چین به پایان برسانند. اپل، به عنوان تنها شرکت غیر چینی این فهرست، توانسته در سه‌ماهه گذشته رشد سالانه 5.6 درصدی را تجربه کند؛ رشدی که در اثر قیمت‌گذاری رقابتی و بهبود قابل توجه کیفیت دوربین و باتری محصولات سری جدید آیفون 11 محقق شده است. به علاوه، از نگاه پژوهشگران IDC مدل ساده رده پایین این کمپانی که امسال، در سه‌ماهه دوم عرضه شد یکی دیگر از عوامل رشد سالانه غول کوپرتینویی بوده است.

Apple iPhone 11

در مجموع از گزارش IDC چنین بر می‌آید که در فصل‌های پیشِ رو، فناوری نسل پنجم عنصر کلیدی رشد بازار اسمارت‌فون خواهد بود. چنان که به گفته ژی وانگ (Xi Wang)، مدیر پژوهشی IDC در بخش تحقیقات سیستم مشتریان کشور چین، توجه کاربران چینی به طور عمده در حال تغییر به سوی محصولات سازگار با فناوری نسل پنجم است. با این حال، این مصرف‌کنندگان در انتظار اسمارت‌فون‌های میان‌رده 5G با قیمت‌هایی مقرون‌به‌صرفه هستند؛ امری که به معنای طولانی شدن چرخه جایگزینی گوشی‌ها خواهد بود. از دید او، مدیریت موجودی کانال فروش محصولات نسل چهارم تا انتقال کامل به دوران فناوری نسل پنجم و محصولات مبتنی بر این تکنولوژی، مسأله‌ای بسیار مهم خواهد بود.

منبع : IDC