گزارش Counterpoint از بازار اسمارت‌فون‌های پیشرفته در سال 2018 – وان‌پلاس در جمع بزرگان

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1398/1/30        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : آمار Statistics ، کانترپوینت Counterpoint ، سامسونگ Samsung ، اپل Apple ، هواوی Huawei ، وان پلاس OnePlus ، اوپو Oppo

واحد خبر mobile.ir : مؤسسه تحقیقاتی Counterpoint در روز سه‌شنبه 16 آوریل 2019 (27 فروردین 1398) با انتشار گزارشی در وب‌سایت اصلی خود، نگاهی داشت به وضعیت بازار اسمارت‌فون‌های پیشرفته در سال 2018. طبق این گزارش، اپل همچنان با در دست داشتن بیش از نیمی از بازار، برترین عرضه‌کننده اسمارت‌فون‌های پیشرفته به شمار می‌رود. اما یکی از نکات جالب در گزارش اخیر Counterpoint آن است که کمپانی چینی وان‌پلاس برای نخستین بار موفق شد در بین 5 برند برتر جهانی در زمینه عرضه این رده از دیوایس‌ها قرار بگیرد. لازم به ذکر است، منظور از اسمارت‌فون‌های پیشرفته، آن دسته از گوشی‌های هوشمندی است که قیمت عمده‌فروشی آنها بالای 400 دلار باشد.

Counterpoint Global Premium Smartphone Market Report FY 2018

به گفته یکی از سرویس‌های مؤسسه Counterpoint، به نام نظارت بازار یا Market Monitor، سرعت رشد رده اسمارت‌فون‌های پیشرفته در سال 2018 بیش از سرعت رشد مجموع بازار گوشی‌های هوشمند بوده است. عرضه این رده از اسمارت‌فون‌ها، از لحاظ Sell-in یا فروش به خرده‌فروشی‌ها 14 درصد و از لحاظ Sell-through یا فروش به مشتریان نهایی 18 درصد نسبت به سال 2017 رشد داشته است. عرضه آیفون‌های جدید و به بازار آمدن گوشی‌های پیشرفته از برندهایی مثل هواوی، Oppo و وان‌پلاس، مهم‌ترین عامل این رشد ذکر شده‌اند. برندهای چینی حضور خود را در رده اسمارت‌فون‌های پیشرفته پررنگ‌تر کرده و به گسترش آن کمک به‌سزایی نموده‌اند. از طرفی این برندها برای رشد هرچه بیشتر، به دنبال فعالیت در مناطق جغرافیایی جدید هستند.

همان طور که در مقدمه هم گفته شد، کمپانی اپل 51 درصد از بازار اسمارت‌فون‌های پیشرفته را در اختیار داشته و مثل گذشته در این عرصه پیشتاز است. فاصله اپل با سامسونگ – که با سهم 22 درصدی در جایگاه دوم قرار دارد – واقعا معنادار است. هواوی (10 درصد)، اوپو (6 درصد) و وان‌پلاس (2 درصد) نیز در رتبه‌های بعدی قرار دارند. این اولین باری‌ست که سهم هواوی از این بازار دو رقمی می‌شود. اما اگر میزان رشد را مبنا قرار دهیم، برند Oppo با 863 درصد رشد سالانه در این بازار، سریع‌ترین رشد را داشته و پس از آن وان‌پلاس (با 209 درصد) و شیائومی (با 149 درصد) قرار دارند.

Counterpoint Global Premium Smartphone Market Report FY 2018

سهم‌ بازار جهانی برندهای تولیدکننده اسمارت‌فون‌ در رده پیشرفته در سال 2017 و 2018

در گذشته تنها چند کمپانی انگشت‌شمار به تولید گوشی‌های هوشمند پیشرفته می‌پرداختند، اما در حال حاضر رقابت در این رده از بازار به شکل فزاینده‌ای در حال افزایش است. شاهد مثال آنکه طبق گزارش Counterpoint، اکنون نزدیک به 40 کمپانی در سراسر جهان به تولید اسمارت‌فون‌های پیشرفته مشغولند. در این میان، تقریبا 90 درصد از گوشی‌های هوشمند پیشرفته‌ای که به بازار عرضه می‌شود، محصول یکی از 5 برند برتر (یعنی اپل، سامسونگ، هواوی، Oppo و وان‌پلاس) بوده و بقیه برندها تنها 10 درصد از مجموع این بازار را تأمین می‌کنند. ناگفته نماند، در سال 2018 حدود یک‌چهارم (یا به عبارت دقیق‌تر، 22 درصد) از کل گوشی‌های هوشمند عرضه‌شده، به رده اسمارت‌فون های پیشرفته تعلق داشت.

حال نگاهی داریم به جزییات بیشتری از عملکرد برندهای مختلف در سال 2018:

• هواوی

عملکرد قدرتمند هواوی عمدتا به موفقیت سری پرچمدار P20 و اسمارت‌فون‌های پیشرفته سری Mate 20 مربوط می‌شود. دوربین، قدرت و طراحی، مهم‌ترین ویژگی‌هایی بودند که این گوشی‌ها را از سایر دیوایس‌های مشابه متمایز می‌کردند. گفتنی‌ست، هواوی در سال 2018 موفق شد سهم خود از عرضه گوشی‌های پیشرفته در چین و اروپا را افزایش دهد.

Huawei Mate 20 Pro

• Oppo

عامل اصلی رشد Oppo را باید در بازار چین جست‌وجو کرد؛ جایی که اسمارت‌فون‌های سری‌های R15 و R17 عملکرد قابل‌قبولی داشتند. در حال حاضر، این برند – با گوشی‌های رده میانی تا رده بالای خود – بازار کشورهای اروپایی را هدف قرار داده است. همچنین، Oppo در تلاش است تا با همکاریِ اپراتورهای اروپایی بتواند اسمارت‌فون‌های 5G خود را در خارج از چین هم عرضه کند. ویژگی‌های جدید در پرچمدار Oppo (مثل زوم تا 10 برابر) نیز می‌تواند برای مشتریان اروپایی جذاب باشد.

• وان‌پلاس

تا پایان سه‌ماهه دوم 2018، این شیائومی بود که پنجمین برند برتر در بازار گوشی‌های پیشرفته به شمار می‌رفت. اما سرانجام وان‌پلاس رقیب هموطن خود را کنار زد. وقتی مقیاس کسب‌وکار برند وان‌پلاس را با کمپانی عظیمی چون شیائومی مقایسه می‌کنیم، بیشتر به اهمیت این دستاورد پی می‌بریم. می‌توان عملکرد مناسب وان‌پلاس را به عرضه موفقیت‌آمیز وان‌پلاس 6T نسبت داد. چهار پنجم از عرضه جهانی گوشی‌های پیشرفته وان‌پلاس به بازارهای چین، هند و اروپای غربی مربوط می‌شود. جالب است بدانید، بالاترین حجم عرضه اسمارت‌فون‌های وان‌پلاس به هند در عرض یک فصل، در سه‌ماهه چهارم سال 2018 رقم خورد و این برند با کسب 36 درصد از سهم بازار اسمارت‌فون‌های پیشرفته در این کشور، برای سومین فصل متوالی، پیشتاز بازار این محصولات در هند لقب گرفت. دیگر دستاورد وان‌پلاس در سه‌ماهه پایانی 2018، آن بود که این برند موفق شد برای نخستین بار در جمع 5 برند فروشنده اسمارت‌فون‌های پیشرفته در آمریکا قرار بگیرد.

OnePlus 6T

OnePlus 6T

• گوگل

در حال حاضر، گوگل در زمینه عرضه اسمارت‌فون‌های پیشرفته، در آمریکا سوم و در اروپای غربی پنجم است. به گفته جف فیلدهک (Jeff Fieldhack)، مدیر تحقیقاتی مؤسسه Counterpoint، جدیدترین گوشی‌های پیکسل، فضای بازار گوشی‌های پیشرفته در اپراتور Verizon را برهم زده و از این رو عملکرد موفقی داشته‌اند. گوگل طی سه‌ماهه پایانی سال 2018 هزینه‌های زیادی را صرف بازاریابی نمود و همین امر، فروش قدرتمند اسمارت‌فون‌های رده پیکسل 3 را به همراه داشت. برخی گزارش‌ها حاکی از آنند که پیکسل – با رشد سالانه بیش از 40 درصد – سریع‌ترین رشد را در بازار آمریکا داشته است. با این حساب، با مبنا قرار دادن این گزارش‌ها و آمارها، می‌توان گفت آینده درخشانی در انتظار اسمارت‌فون‌های ارزان‌قیمت‌تر و البته همچنان معرفی نشده پیکسل 3a و پیکسل 3a XL خواهد بود.

در بین مناطق جغرافیایی، بازار آسیا-اقیانوسیه با رشد سالانه 27 درصد، سریع‌ترین رشد اسمارت‌فون‌های پیشرفته را داشته و به گفته Counterpoint، عملکرد هواوی، Vivo ،Oppo و شیائومی در چین، این رشد را رقم زده است. اما اگر فقط کشورها را در نظر بگیریم، بیش از نیمی از تعداد گوشی‌های پیشرفته در سال 2018، تنها در چین و آمریکا عرضه شده است. میزان رشد سالانه عرضه گوشی‌های این رده در چین و آمریکا به ترتیب 37 و 10 درصد اعلام شده است. از دیگر کشورهایی که عرضه گوشی‌های هوشمند پیشرفته در آنها با رشدی سریع همراه بوده می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: اندونزی (54 درصد)، روسیه (28 درصد)، کانادا (22 درصد)، مکزیک (22 درصد)، تایلند (20 درصد)، هند (14 درصد)، برزیل (13 درصد) و ژاپن (10 درصد).

Counterpoint Global Premium Smartphone Market Report FY 2018

جایگاه برندهای مختلف موبایلی در رده پیشرفته در مناطق مختلف جغرافیائی

طبق پیش‌بینی Counterpoint، رشد دو رقمی رده گوشی‌های هوشمند پیشرفته، ادامه خواهد یافت. با اضافه شدن ویژگی‌هایی مثل هوش مصنوعی، دوربین‌های سه‌گانه، نمایشگر تمام-صفحه و حافظه‌های بیشتر، سازندگان اسمارت‌فون متوسط قیمت فروش محصولات‌شان را افزایش می‌دهند که این کار باعث می‌شود فاصله‌ ایجاد شده بین اپل و سایر برندها در این رده، کمتر شود. مطمئنا عامل بعدی رشد اسمارت‌فون‌های پیشرفته، به بازار آمدن گوشی‌های 5G خواهد بود. با این اتفاق، بسیاری از کاربران اقدام به ارتقای گوشی‌های خود خواهند نمود و این می‌تواند فرصت مناسبی برای سازندگان اسمارت‌فون باشد. همچنین، با فراگیر شدن فناوری 5G، سازندگان چینی این فرصت را پیدا می‌کنند که محصولات خود را به مناطق جغرافیایی جدیدتری صادر کنند.  

منبع : Counterpoint