IDC: بلندپروازی چین در فناوری 5G سبب رشد بازار جهانی اسمارت‌فون در سال 2020 خواهد شد

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1398/9/13        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : آمار Statistics ، آی دی سی IDC ، نسل پنجم 5G ، اندروید Android ، آی او اس iOS
واحد خبر mobile.ir : بر اساس جدیدترین پیش‌بینی بخش بررسی فصلی بازار گوشی‌های موبایل در موسسه پژوهشی IDC، بازار جهانی گوشی‌های هوشمند بالاخره در سال ۲۰۲۰ به مسیر رشد باز خواهد گشت. این رشد بیش از همه در پی راه‌اندازی شبکه‌های نسل پنجم در بسیاری از مناطق جهان، به ویژه چین، محقق خواهد شد. این در حالی است که پس از رشد عظیم بازار در اوایل دهه جاری میلادی، میزان فروش بازار اسمارت‌فون در سال‌های اخیر به سبب عوامل گوناگونی با کاهش مواجه شده است. عواملی که از میان آن‌ها می‌توان به اشباع بازار، قیمت‌های بالا و فقدان نوآوری‌های تازه و در نتیجه افزایش زمان استفاده و نگهداری گوشی‌ها توسط مصرف‌کنندگان اشاره کرد.

بازار گوشی‌های هوشمند پس از ثبت رکورد 1.47 میلیارد واحدی عرضه در سال 2016 در سال‌های پس از آن شاهد افت بوده است به طوری که تعداد اسمارت‌فون‌های ارائه‌شده در سال‌های 2017 و 2018 به ترتیب 0.3 و 4.3 درصد کاهش سالانه را تجربه کرده و پیش‌بینی می‌شود که میزان افت در سال جاری میلادی به 1.4 درصد برسد. رکود بازار اسمارت‌فون، تولیدکنندگان را بر آن داشته که به دنبال ارائه فاکتور فرم‌های جدیدی مانند گوشی‌های خم‌شونده و دستگاه‌های سازگار با فناوری نسل پنجم باشند. به عنوان نمونه سامسونگ در حال حاضر، نسخه 5G گلکسی نوت10 خود را در دسترس کاربران انگلیسی قرار داده است.

مطابق گزارش IDC که در روز سه‌شنبه 26 نوامبر سال جاری میلادی (5 آذر 1398) منتشر شد، انتظار می‌رود بازار گوشی‌های هوشمند پس از تجربه روند نزولی سه‌ ساله، با اجرای برنامه‌های بلندپروازانه 5G در چین، دوباره رشد خود را از سر گیرد. بر اساس تحلیل کارشناسان IDC، پیش‌بینی می‌شود که میزان عرضه اسمارت‌فون در سال 2020 با رشد 1.5 درصدی به بیش از 1.4 میلیارد واحد خواهد رسیدبرسد . تحلیلگران IDC انتظار دارند که در سال میلادی آینده، ۱۹۰ میلیون دستگاه اسمارت‌فون سازگار با فناوری نسل پنجم در جهان عرضه شود که ۱۴ درصد از مجموع گوشی‌های هوشمند عرضه‌شده به حساب می‌آید و با سهم 1.3 درصدی گوشی‌های مبتنی بر 4G، در نخستین سال عرضه این فناوری یعنی 2010، فاصله زیادی دارد.

چین، به عنوان بزرگ‌ترین بازار اسمارت‌فون جهان، در حال آماده‌شدن برای روند جدید است. به گفته رایان ریث (Ryan Reith)، معاون برنامه‌ در بخش بررسی فصلی بازار جهانی دستگاه‌های موبایل IDC، «پیشرفت‌های اخیر در بازار چین، در کنار پیش‌بینی فعالیت تهاجمی زنجیره تامین اسمارت‌فون و OEMها، ما را وادار کرده است تا پیش‌بینی خود را از [وضعیت بازار] فناوری نسل پنجم در کوتاه مدت افزایش دهیم». به گفته او «تردیدی نیست که چین از نظر حجم عرضه محصولات 5G به سرعت به بازار پیشرو تبدیل خواهد شد. با این حال، پیش‌بینی می‌شود که دیگر بازارهای مهم، از جمله آمریکا، کره جنوبی، بریتانیا و کانادا نیز به افزایش حجم عرضه در سال ۲۰۲۰ کمک خواهند کرد. مسئله اصلی در این روند درباره قیمت‌گذاری [محصولات] است که هر دو [جنبه] سخت‌افزاری و خدمات را در بر می‌گیرد. ما اطمینان زیادی داریم که به منظور رشد این بخش از بازار، قیمت اسمارت‌فون‌های 5G به سرعت کاهش خواهد یافت.»

پیش‌بینی عرضه جهانی اسمارت‌فون براساس نسل از 2018 تا 2023

با در نظر گرفتن دوران نسبتا طولانی کاهش عرضه گوشی‌های هوشمند، فناوری نسل پنجم شبکه‌های همراه مجال اندکی برای افزایش متوسط قیمت فروش (ASP) اسمارت‌فون‌ها در اختیار دارد. به علاوه، 4G LTE با حضور تقریبا فراگیر در سراسر جهان، به طور کلی سرعت انتقال داده رضایت‌بخشی را به کاربران ارائه نموده است. به این ترتیب، انتظار می‌رود که تولیدکنندگان اندرویدی، گوشی‌های سازگار با 5G را در قیمت‌های پایین‌تری عرضه کنند و در سه‌ماهه نخست سال 2020، از نمایشگاه‌ها و کنگره‌هایی همچون CES و MWC برای معرفی محصولات جدید استفاده نمایند. در همین راستا، پیش‌بینی می‌شود که اپل نیز با احتمال زیاد در سپتامبر 2020 به بازار گوشی‌های 5G وارد خواهد شد و محصولات جدید خود را با تمرکز بر قیمت‌گذاری و دسترسی‌پذیری در بازار معرفی خواهد کرد.

البته صرف نظر از رشد سریع فناوری نسل پنجم در چین، نباید از بازارهای منطقه آسیا- اقیانوسیه مانند استرالیا، ژاپن و کره جنوبی و همچنین برخی کشورهای اروپایی چشم‌پوشی کنیم که سرعت پذیرش و معرفی 5G در آن‌ها کندتر از حد پیش‌بینی‌شده بوده است. از یک سو میزان عرضه در این بازارها در نیمه دوم سال ۲۰۱۹ تاکنون به مراتب پایین‌تر از انتظار بوده و از سوی دیگر قیمت دستگاه‌ها در سطح محصولات پیشرفته نبوده است. به گفته سانجیتیکا سری‌واستاوا (Sangeetika Srivastava)، تحلیلگر پژوهشی ارشد در بخش بررسی فصلی دستگاه‌های موبایل موسسه IDC، «افزایش سرعت پذیرش فناوری نسل پنجم در سراسر جهان به عواملی زیادی همچون راه‌اندازی شبکه‌های 5G، پشتیبانی اپراتورها و نیز کاهش قابل ‌ملاحظه قیمت برای ارائه دستگاه‌های مقرون‌به‌صرفه‌تر سازگار با فناوری نسل پنجم بستگی دارد.»

میزان عرضه جهانی،‌سهم بازار و رشد سالیانه گوشی هوشمند در سال‌های 2019 و 2023

در گزارش IDC، پیش‌بینی این موسسه از میزان اسمارت‌فون‌های عرضه‌شده بر اساس نوع سیستم‌عامل هم منعکس شده است که در ادامه به آن اشاره می‌شود:

اندروید: سهم پلتفرم اندروید از 85.1 درصد در سال 2018 به ۸۶.۶ درصد در سال جاری میلادی افزایش خواهد یافت که عمدتا به سبب راه‌اندازی 5G و گسترش سبد محصول تولیدکنندگان چینی در سطح جهانی است. به همین ترتیب، انتظار می‌رود با عرضه 1.3 میلیارد دستگاه گوشی هوشمند در سال 2023، حجم عرضه با نرخ رشد سالانه مرکب (CAGR) پنج ساله 1.7 درصدی افزایش یابد. همچنین برآورد می‌شود که متوسط قیمت فروش محصولات اندرویدی با 1.5 درصد رشد از 255 دلار در سال میلادی گذشته به 258 دلار در سال 2019 برسد، که عرضه دستگاه‌های جدید در نیمه دوم سال جاری میلادی یکی از عوامل این رشد به شمار می‌رود.

iOS: سال ۲۰۱۹ را می‌توان سالی چالش برانگیز از نظر میزان عرضه گوشی‌های اپل به حساب آورد چرا که پیش‌بینی می‌شود حجم عرضه آیفون با 11.4 درصد افت در مقایسه با سال گذشته به 185 میلیون واحد خواهد رسید. این میزان کاهش را می‌توان عمدتا به بادهای مخالف پرفشار بازار و نیز نبودِ آیفون‌های سازگار با 5G نسبت داد. با این حال، احتمالا اپل در سپتامبر سال ۲۰۲۰ نخستین آیفون‌های 5G خود را به بازار ارائه خواهد داد که سبب بهبود اندکی در سهم iOS می‌شود. نکته‌ای که می‌تواند شرایط را به نفع اپل تغییر دهد آن است که غول کوپرتینویی مدت زمان زیادی را برای درک بهتر فناوری نسل پنجم از نظر ویژگی‌ها، کاربرد و بازاریابی صرف کرده است و این امر مزیتی را در اختیار اپل قرار می‌دهد تا بتواند دستگاه‌های iOS مطلوبی را روانه بازار نماید که با فناوری 5G سازگار باشند.

منبع : IDC