نشست خبری انجمن واردکنندگان موبایل: سامسونگ و نوکیا پیشتازان بازار موبایل ایران

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1398/9/13        نویسنده: آرش افراسیابی
برچسب‌ها : ایران Iran ، آمار Statistics ، نوکیا Nokia ، سامسونگ Samsung ، اپل Apple ، هواوی Huawei ، شیائومی Xiaomi ، آنر Honor
واحد خبر mobile.ir : صبح امروز چهارشنبه 13 آذر 1398 انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی در یک نشست خبری با اصحاب رسانه و خبرنگاران به تشریح اقدامات این انجمن در طی ماه‌های گذشته و برنامه‌های پیش‌رو در جهت ساماندهی بازار در امر واردات و توزیع پرداخت. در این مراسم حسین غروی و رضا دیهیمی رییس و نائب رییس انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی، رضا قربانی عضو هیأت مدیره و رییس کمیسیون تنظیم بازار و امیر اسحاقی، دبیر این انجمن به ایراد سخنانی پرداخته و در پایان به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ گفتند. در این مراسم همچنین آماری از واردات، مصرف و سهم برندهای موبایل در طی 7 ماهه اول امسال ارائه شد.

امیر اسحاقی دبیر انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی، نخستین سخنران این مراسم بود که در ابتدای سخنان خود خلاصه‌ای از تاریخچه این انجمن را ارائه کرد؛ به گفته اسحاقی اولین مجمع عمومی انجمن واردات با حضور 23 شرکت فعال در حوزه واردات رسمی موبایل در شهریور ماه 1394 در زمانی‌ تشکیل شد که 95 درصد نیاز این بازار از طریق غیر قانونی و قاچاق تأمین شده و سهم شرکت‌های رسمی تنها 5 درصد بود. اولویت اول این انجمن که به گفته اسحاقی «تنها تشکل رسمی و صنفی حوزه واردات موبایل و بازرگانی موبایل در کشور» به حساب می‌آید در سه سال اول فعالیت آن تمرکز بر اجرای طرح رجیستری تلفن همراه قرار گرفت که در نهایت به شکل امروزی آن اجرا شده است. ارتباط نزدیک با اصناف موبایل (شامل اتحادیه‌های مخابراتی، اتحادیه‌های فروش و اتحادیه‌های کشوری) و قرارگیری همه فعالین بازار موبایل تحت یک صنف با هدف تأمین و توزیع تلفن همراه، تبلت و لوازم جانبی از جمله اهداف این انجمن به حساب می‌آیند.

از تیرماه 1397 و پس از مشکلات ایجاد شده برای واردکنندگان این حوزه، به‌هم ریخته‌گی فعالیت رسمی در بازار موبایل و مختل شدن واردات، تلاش‌هایی برای حفظ «انسجام شکلی و هویتی واردکنندگان» بازار و باز شدن فضا برای واردکنندگان جدید آغاز شد که در نتیجه آن در تیرماه 1398 با فعالیت وزارت صنعت و سامانه‌های "جامع" و "همتا" و احیای مجدد انجمن واردکنندگان موبایل و تشکیل هیأت مدیره جدید، مجموعه واردات کشور مجددا به فرایند «شکیل و روانی» تبدیل شد. اسحاقی در ادامه صحبت‌های خود به‌عنوان نمونه به حضور نزدیک به 70 واردکننده رسمی در این عرصه در سه‌ماهه اول امسال اشاره کرد که بخشی از آن‌ها فعالین قبلی این حوزه بوده و مابقی نیز به لطف شرایط جدید وارد این بازار شده‌اند. این تعداد در حال حاضر به «189 شرکت واردکننده دارای مجوز» تبدیل شده که حدقل یک بار فرایند ورود کالا را انجام داده‌اند. اسحاقی با اشاره به این‌که 98 تا 99 درصد از واردات موبایل در کشور به‌صورت رسمی و شفاف صورت می‌پذیرد این آمار را مصداقی بر نبود هیچ فضای انحصاری و غیر رقابتی در این بازار تلقی نمود. دبیر انجمن واردکنندگان موبایل، ساماندهی و حفظ تعادل بازار، نهادینه کردن فرایند ثبت و رجیستری و رفع مشکلات بازار را به عنوان اهداف جدید این مجموعه بر شمرد. به گفته اسحاقی مصرف موبایل کشور هم‌اینک به عددی مابین 1.3 تا 1.4 میلیون دستگاه در ماه رسیده و در حال حاضر با گذر از مرز تعادل به اندازه یک ماه ذخیره مورد نیاز بازار، واردات صورت پذیرفته است. تعداد دستگاه‌های وارد شده به بازار تا پایان سال به 14 میلیون عدد خواهد رسید که از این میان 12.5 میلیون عدد روشن شده و مورد استفاده قرار می‌گیرد.

حسین غروی رییس انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی دومین سخنران این جلسه خبری بود که ضمن معرفی این مجموعه به‌عنوان مرکز تعامل با بخش ذی‌نفعان دولتی تصمیم‌گیر و تصمیم‌ساز، سخنان خود را با اشاره به اهمیت و تأثیرگذاری کسب و کار موبایل و گردش مالی بیش از 2 میلیارد دلاری آن آغاز نمود؛ امری‌که به دلیل طبقه‌بندی موبایل در لیست کالاهای ضروری و نیازمندی‌های عمومی منجر به شکل‌گیری حساسیت‌های بالایی روی آن شده است. چالش اصلی انجمن واردکنندگان موبایل در طی چند ماه گذشته به گفته رییس این انجمن به تأمین کالا تعلق داشت که با برگزاری جلسات متعدد با «ذی‌نفعان دولتی و تصمیم‌گیران» برطرف شده است.

اجرای طرح رجیستری از سال گذشته با مقاومت افرادی که غروی از آن‌ها با عنوان «متخلف» یاد می‌کند روبرو شد که از شکست رجیستری در آینده سخن می‌گفتند اما با حضور شرکت‌ها و تأمین کالا این طرح به مرحله اجرا درآمد. رجیستری تلفن همراه ضمن ایجاد شفافیت، منجر به وابسته شدن نکات مثبت و منفی این بازار به تصمیم‌گیران و ذی‌نفعان دولتی نیز شده است که در کنار برندها دو عامل کنترل این بازار را تشکیل می‌دهند. در شرایط تحریم به دلیل حضور نداشتن اغلب برندها در بازار داخلی با وجود آن‌که تمام کنترل بازار اینک در دست ذی‌نفعان دولتی قرار دارد اما از نگاه حسین غروی تعامل انجمن واردکنندگان موبایل با تصمیم‌گیران و تصمیم‌سازان دولتی مانعی برای ایجاد گرانی در بازار بوده است. افزایش قیمت بنزین به صورت مستقیم تأثیری بر روند افزایش قیمت گوشی‌های موبایل نداشته اما با بالا رفتن قیمت ارز در این میان چاره‌ای جز افزایش قیمت در ثبت سفارش‌های آتی وجود نخواهد داشت. مطابق مصوبه آیین‌نامه قیمت‌گذاری کالاهای واردتی، فروش کالا تنها در یک بازه قیمتی مشخص قابل انجام است اما در طی سه‌ماه گذشته به گفته رییس انجمن واردات موبایل تمامی شرکت‌های فعال و تأثیرگذار در این حوزه، کالای خود را با ضرر عرضه کرده‌اند و حتی در صورت بالا رفتن اندک قیمت‌ها در طی این روزها نیز شاید هنوز سود این شرکت‌ها به یک سوم سود مجاز آن‌ها نیز نرسد.

غروی مشکل اصلی امروز را چرخه توزیع کالا در بازار عنوان نمود جایی‌که واردات به لطف طرح رجیستری کاملا به صورت شفاف صورت می‌پذیرد اما این شفافیت تنها تا فروخته شدن به "دست اول" باقی می‌ماند و پس از آن با مشکل روبرو خواهد شد. برای حل این مشکل چاره‌ای جز راه‌اندازی و اجرایی شدن سامانه و طرح «افق» نخواهد بود. رییس انجمن واردات موبایل در ادامه سخنان خود از تشکیل سه زیر مجموعه شامل کمیسیون تنظیم و ساماندهی بازار، کمیسیون خدمات پس از فروش و کمیته امور مالیاتی و بیمه در این انجمن خبر داد و تخصیص 150 تا 170 میلیون دلار به صورت ماهیانه به حوزه موبایل را امری حیاتی برای حفظ آرامش و حرکت رو به جلوی بازار دانست.

در ادامه این برنامه آماری در ارتباط با روند واردات تلفن همراه به تفکیک نحوه ورود (مسافری و تجاری) در 7 ماه اول سال 1398 ارائه شد؛ البته ذکر این نکته اهمیت دارد که آمار تجاری در این نمودار علاوه بر واردات بازرگانان رسمی شامل آمار تولید موبایل در داخل کشور نیز می‌شود. مطابق این جدول که در پایین قابل مشاهده است آمار مسافری که به نوعی سوء استفاده از فرایند مسافری به اسم و اطلاعات مسافر بود در دو ماهه اول امسال در جایگاه به شدت بالایی قرار داشت اما با اجرای طرح رجیستری از اواخر اردیبهشت ماه روند واردات قانونی به شکل صحیح خود تغییر وضعیت داد.

دومین نمودار به آمار مصرف موبایل در بازار ایران در طی 7 ماه اول امسال (تا 30 مهر 1398) تعلق دارد که مطابق آن در این بازه زمانی از نزدیک به 8.3 میلیون گوشی وارد شده به بازار، رقمی در حدود 6.3 گوشی موبایل، با روشن شدن به مصرف عموم رسیده‌اند. مصرف ماهیانه موبایل طبق این نمودار در مهر ماه به نزدیک به 1.3 میلیون گوشی رسیده است که کاهش 30 درصدی قیمت نسبت به سه تا چهار ماه قبل از جمله دلائل ذکر شده برای آن به حساب می‌آید. در این نمودار نیز روند تغییرات و نحوه جابجا شدن سهم واردات مسافری و تجاری از کل مصرف، از اردیبهشت ماه به این سو و پس از اجرای طرح رجیستری کاملا مشابه نمودار بالا در زمینه واردات است.

سومین نمودار به سهم برندهای بازار از واردات و مصرف در 7 ماه نخست سال 1398 تعلق دارد که برخلاف آمارهایی از این دست، تقریبی و تخمینی نبوده و برحسب واقعیت و IMEI گوشی‌های موبایل ایجاد شده است. در این لیست سامسونگ با سهم 51.14 درصدی از واردات و 52.29 درصدی از مصرف در جایگاه اول قرار دارد و نوکیا به ترتیب با 23.04 و 20.56 و هواوی با 8.3 و 9.2 درصد در جایگاه‌های دوم و سوم قرار دارند. به‌ظاهر یکی از علل بالا بودن سهم نوکیا از این بازار را باید در گوشی‌های فاقد سیستم‌عامل یا فیچرفون این شرکت جست‌وجو کرد. طبق آمار ارائه شده در این مراسم در حال حاضر نسبت گوشی‌های فیچرفون به اسمارت‌فون در بازار داخلی ایران (از لحاظ تعداد) 20 به 80 درصد است که آمار جالب توجه‌ای در نوع خود به حساب می‌آید.

جایگاه‌های چهارم، پنجم و ششم این لیست در هر دو بخش واردات و مصرف به ترتیب به اپل، آنر و شیائومی تعلق دارد.